همه چیز در مورد تأثیر سرعت سایت بر سئو

تأثیر سرعت سایت بر سئو و کسب‌وکار اینترنتی فراتر از چیزی است که فکرش را می‌کنید.

قصد داریم در این مورد موشکافانه‌تر، دقیق‌تر و کامل‌تر از هر زمانی صحبت کنیم. و در مورد سرعت سایت ، تاثیرش بر سئو و روش‌های افزایش سرعت سایت صحبت خواهیم کرد.

بر اساس الگوریتم‌های گوگل به شما اثبات خواهیم کرد که هنوز هم سرعت حرف اول را می‌زند. تصور کنید که قصد خرید یک محصول یا دانلود فایلی در اینترنت را دارید.

عبارت موردنظر را در موتورهای جستجوگر جستجو می‌کنید.

اولین سایت مدتی طول می‌کشد تا بارگذاری کامل یا لود شود. به طبع بیش از 99 درصد شما علاقه‌ای ندارید که منتظر بمانید و ترجیح می‌دهید به سراغ سایت دوم بروید.

اگر از خدمات سئو و برون سپاری آن به آژآنس‌های سئو استفاده می‌کنید که کارتان راحت است و فقط باید از آژآنس سئو خود بخواهید تا شما را در مورد سرعت سایتتان راهنمایی کنند و بگویند چه برنامه‌ای برای بهبود و حفظ آن دارند؟

اگر هم که خودتان پای کار خود نشسته اید سرعت سایت دقیقاً یکی از اصولی است که باید در طول انجام یک پروژه سئو حرفه‌ای به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

تا انتها همراهمان باشید که بسیار کار داریم

شروط زیادی می‌تواند موجب بهبود وضعیت سایت شما از نظر سرعت بارگذاری یا همان پیج اسپید شود.

به جهت کنترل سایت خود می‌توانید از ابزارهای زیادی مانند گوگل پیج اسپید یا جی‌تی‌متریکس استفاده کنید.

ابزارهای سنجش سرعت سایت

البته اگر وب‌سایت شما در داخل ایران و در سرور های ایران میزبانی شود ، به احتمال بسیار زیاد ابزار‌های تست سرعت سایت رتبه خوبی را برای شما رقم نزنند.

از این رو برای بررسی دقیقتر و بهتر سرعت سایتی که در داخل ایران میزبانی می‌شود بهتر است از ابزار واکاو که یک ابزار داخلی است استفاده کنید.

چرا سرعت سایت در سئو مهم است؟

سرعت سایت شما یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین عوامل فرار کاربران از سایت شما است.

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا همان SEO در واقع به معنای هماهنگ سازی ساختار سایت برای نمایش مطلوب در نتایج است. علاوه بر مواردی مانند مقاله و توضیحات با کیفیت، تصاویر، ویدیو ها، پادکست و… لازم است که همه چیز در کم ترین زمان ممکن بارگذاری شود.

سرعت سایت روی تجربه کاربری شما تأثیر بسزایی خواهد داشت.

این مورد را در مورد فروشگاه‌های اینترنتی مثال خواهیم زد. تصور کنید که قصد خرید از یک فروشگاه را دارید. با ورود به سبد خرید، به بخش تکمیل آدرس و… می‌روید.

اما مدام با مشکل خطا، عدم نمایش بهینه تصاویر، صفحات و قالب روبرو می‌شوید. این حس به نوع بی‌اعتماد کننده است.

یعنی شما به سایتی که قصد خرید از آن را دارید احساس خوبی نداشته و در نتیجه آن را ترک می‌کنید. تأثیر اولین بازدید از یک وب‌سایت مهم‌ترین است. در بازدیدهای بعدی کش روی مرورگر ذخیره می‌شود و به طبع لود مجدد سایت سرعت بهتری داشت.

اما واقعیتش این است که کاربران فرصت بهبود شرایط سایت شما را ندارند و به شما زمان نمی‌دهند.

روش های افزایش سرعت سایت

چگونه سئو سایت را با بهبود سرعت تقویت کنیم؟

یکی از متداول‌ترین سؤالاتی که در مورد تأثیر سرعت سایت بر سئو پرسیده می‌شود این است که آیا می‌توان کاری برای سایت‌هایی که لود و به طور کامل اجرا و روی سرور بارگذاری شده‌اند انجام داد؟ باید گفت که بله به‌راحتی و از طریق راهکارهای مختلف می‌توان سرعت یک وب‌سایت را تا 90 درصد بهبود داد. البته روی سیستم‌های مدیریت محتوا این متفاوت است.

در ادامه در خصوص عوامل مؤثر و روش‌ها صحبت خواهیم کرد.

مهم‌ترین عوامل موثر بر سرعت سایت

اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که برخی از سایت‌ها تا حدی سرعتشان بهتر خواهد شد. آمازون را در نظر بگیرید. به طبع نمی‌توانید سرعت آن را به سایتی خبری یا مجله‌ای برسانید. چون به‌هرحال پایگاه‌داده وسیعی دارد. محصولات و داده‌های زیادی را نیز به نمایش می‌گذارد.

هاستینگ و سرور

اولین شرطی که عموماً روی سرعت سایت شما تأثیر می‌گذارد، سرور و هاستینگ خواهد بود.

برخی سرویس‌های هاستینگ سرعت مناسبی ندارند، ناپایداری تجهیزات سخت‌افزاری و همین‌طور عدم پیکربندی کنترل پنل و سرور از جمله مهم‌ترین و متداول‌ترین دلایلی است که باعث بروز این اختلال می‌شود. همیشه از شرکت‌های هاستینگ معتبر سرویس بگیرید.

اگر بازدید سایت شما بالا رفته و روزانه کاربران زیادی به آن مراجعه می‌کنند، بهتر است از یک هاست وردپرس یا هاست ووکامرس حرفه‌ای استفاده کنید .

معمولاً هاست اشتراکی معمولی پس از مدتی پاسخگوی نیازهای وب‌سایت شما و سرویس‌گیرندگانی که درخواست لود سایت را می‌کنند نخواهد بود.

عموماً در این مورد باید از یک متخصص کمک بگیرید. او با تست‌های لازم بررسی می‌کند که آیا مشکل سایت با انتقال به هاست جدید حل خواهد شد یا خیر.

اما به طور کلی می‌توان گفت که نهایت سرعت در سرویس‌های میزبانی در استفاده از محصولاتی است که بر پایه رایانش ابری ارائه می‌شوند

محصولاتی همچون هاست ابری و سرور ابری که با استفاده از لود بالانسینگ، ذخیره‌سازی در چندین دیتاسنتر و .. باعث افزایش سرعت و پایداری چشم گیری در سایت‌ها می‌شوند.

کدها و قالب سایت

در تمامی قالب‌هایی که در وب نمایش داده می‌شوند، از کدهای HTML، جاوا اسکریپت، CSS و… استفاده می‌شود. درصورتی‌که حجم این کدها بالا باشد، لازم است که بهینه‌سازی شوند.

در وردپرس و بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا این کار به‌راحتی قابل انجام است.

البته اگر عملیات بهینه‌سازی ساختار کدها به‌درستی رعایت نشود تأثیر سرعت سایت بر سئو را احساس نخواهید کرد. به بیان ساده‌تر، وب‌سایت شما دچار مشکل می‌شود یا در بدترین حالت اصلاً هیچ تأثیری از Minify کردن یا مدیریت‌کردن و بهینه‌کردن کدها نمی‌گیرد.

از طرفی برخی قالب‌ها به‌درستی و به‌صورت استاندارد کدنویسی نشده‌اند. در این صورت بهتر است که به فکر تعویض و یا بازنویسی و اصلاح آن باشید.

معمولاً قالب‌های آماده، قالب‌هایی که توسط افراد غیرمتخصص و بی‌تجربه نوشته شده‌اند، حجم زیادی دارند. استفاده از المان‌های تصاویر متحرک، کدهای غیراستاندارد و برخلاف استانداردهای جهانی وب گسترده جهانی، از جمله کلیدی‌ترین و مهم‌ترین این مشکلات خواهد بود.

حجم بالای محتوای چندرسانه‌ای

محتوای چندرسانه‌ای شامل تصاویر، ویدئوها، پادکست‌ها، فایل‌های متحرک، فلش و… خواهد بود. منطقاً سایتی که تصاویر زیادی داشته باشد مدت‌زمان بیشتری به طول می‌انجامد که طول شود.

در نتیجه انتظار می‌رود که گوگل هم خیلی به آن علاقه‌ای نشان دهد. حتی سایت درگیر شادوبن شده و رتبه خوبی نمی‌گیرد. در مورد این که چگونه گوگل سرعت و همین‌طور عدم رضایت کاربران از سایت شما را می‌سنجد نیز در ادامه به‌صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

ترافیک بالا

برخی از سایت‌ها سرورهای قوی و استانداردی ندارند. اما در مقابل و به‌صورت ناگهانی با رشد بازدید روبرو می‌شوند.

در نتیجه نمی‌توانند پاسخگوی درخواست بالای سرورها باشند. مشکلی که در مورد سایت‌های دولتی زیاد با آن دست‌وپنجه نرم می‌شود پیش خواهد آمد. به طبع کاربران به‌صورت هم‌زمان نمی‌توانند به صفحه ورود کنند.

نگاه گوگل به وبسایت‌های کند و آهسته

گوگل چگونه سرعت پایین سایت را تشخیص می‌دهد؟

وقتی وب‌سایت خود را در موتور جستجوی گوگل ثبت می‌کنید. به‌صورت دوره‌ای و بر اساس یک موعد زمانی خاص، شروع به ایندکس کردن و بررسی سایت شما می‌کند.

مثلاً ممکن است هر روز این اتفاق رخ دهد. در اولین ورود تمام کدها، فایل‌ها و محتوای صفحه اصلی وب‌سایت شما دانلود و آرشیو می‌شود. حجم سایت شما می‌تواند چند صد کیلوبایت تا چند مگابایت باشد. به طبع هر چه این حجم بالاتر باشد، گوگل رتبه کم‌تری به آن خواهد داد. از طرفی گوگل قادر است لینک‌های شکسته و خراب و ریدایرکت سایت شما را نیز تشخیص دهد.

وجود این لینک‌ها خراب بدان معنی خواهد بود که سایت شما در پاسخگویی به نیاز کاربران دچار مشکل است. وقتی کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند، تحت‌تأثیر قوانین سئو، وقتی سرعت سایت به دلیل مشکل در انتقال یا ریدایرکت مناسب نیست، در نتیجه امتیاز پایین‌تری را دریافت می‌کند.

روش دوم البته به‌صورت غیرمستقیم و بر اساس میزان و ضریب حضور خواهد بود. کاربران ممکن است از یک ثانیه تا چند دقیقه در سایت شما حضور داشته باشند. درصورتی‌که این مدت‌زمان خیلی کم باشد، به طبع گوگل متوجه عدم کیفیت رابط کاربری و تجربه کاربری شما خواهد شد.

بهینه‌سازی صفحه اصلی وب‌سایت

یکی از مهم‌ترین موارد در بهینه‌سازی سایت، اعمال تغییرات نخست در صفحه اول یا هوم پیچ است. چون کد بخش‌های دیگر سایت تا حدی با صفحه اول مشترک خواهد بود.

همین‌طور کاربران نیز به طبع در اولین برخورد، وارد صفحه اصلی یا خانه سایت شما می‌شوند.

در نتیجه اگر بخواهید آن‌ها را راضی کنید لازم است که صفحه اصلی را نخست بهینه‌سازی کنید. در کنار صفحه اصلی، دیگر صفحات مهم و پربازدید نیز باید به همین شکل بهینه شوند.

زیاده روی در بهینه سازی سرعت

زیاده‌روی در بهینه‌سازی سرعت سایت – لبه دیگر بام!

این عنوان شاید کمی عجیب باشد، اما زیاده‌روی در بهینه‌سازی سرعت سایت هم اشتباه خواهد بود. برای این کار ممکن است که از پلاگین‌ها، ابزارها و نرم‌افزارهای زیادی استفاده کنید.

در درجه اول فشار زیادی روی سرور سایت شما خواهد بود. از طرفی گوگل مطالب سایت شما را اسپم و بی‌ارزش تشخیص می‌دهد. معمولاً در این روش شما از تصاویر، ویدئوها، پادکست‌ها، فایل‌های چندرسانه‌ای و یا قالب را رابط کاربری زیبا استفاده نمی‌کنید و صرفاً با یک صفحه معمولی وبلاگ کاربر را مواجه می‌سازید.

در نتیجه گوگل روی موضوع رسیدن کاربر به خواسته خود نیز حساس است و اگر سایت شما صرفاً به‌صورت اسپم، فقط سرعت خوبی داشته باشد به‌هیچ‌عنوان موفق نخواهد بود.

اشتباهات متداول در بهینه‌سازی سرعت سایت

عده‌ای از کاربران درگیر اعداد و ارقام می‌شوند. معمولاً جی‌تی‌متریکس و گوگل پیج اسپید سهم زیادی در بروز این اشتباه دارد.

در درجه اول باید بدانید که ممکن است در مواردی شما نیاز به سرور ایران داشته باشید .

وقتی هاستینگ شما ایران باشد، بسیاری از سرویس‌های تست سرعت سایت خارجی سرعت وب‌سایت شما را پایین تقلی می‌کنند.

از طرفی گاهی سرور تست برخی سیستم‌ها مانند جی‌تی‌متریکس روی یک کشور دور پا تنظیم می‌شود و گاهی شما با چند پلاگین می‌توانید جی‌تی‌متریکس را گول بزنید.

در نتیجه نمی‌توان صرفاً آن را یک معیار خوب دانست. به‌جای این کار از ابزارهای پیش‌فرض گوگل و همین‌طور سایت‌های مختلف کنترل سرعت استفاده کنید.

استفاده از کش، CDN، هاست مناسب و فشرده‌سازی را جدی بگیرید.

رابطه کراول ربات‌های گوگل و سرعت سایت

تأثیر سرعت سایت بر ایندکس مطالب – اصلی حیاتی در موفقیت کسب‌وکار اینترنتی!

برای این که صفحات سایت شما در نتایج به نمایش در آمد و یا رتبه خوبی بگیرد باید سرعت بالایی داشته باشد. ربات‌ها نیز درست مانند یک کاربر معمولی از طریق سرورهای مبتنی بر شبکه اینترنت به هاستینگ و سایت شما وصل می‌شوند.

منتظر می‌مانند که صفحه کاملاً دانلود شود. درصورتی‌که دانلود در مدت‌زمان کوتاه‌تری انجام شود، آن‌ها سرمایه‌گذاری زمانی بیشتری روی سایت شما خواهند داشت و بر اساس الگوریتم گوگل مدام وارد سایت شما می‌شوند.

از طرفی تعداد ایندکس شما بهتر می‌شود. وقتی گوگل بتواند در مدت‌زمان کوتاهی تمامی صفحات سایت شما را ایندکس کند، در نتیجه به آن نمره بهتری می‌رود.

در غیر این صورت سایت شما جریمه شده و یا در بهترین حالت دیربه‌دیر ایندکس می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از کاربران از ایندکس نشدن محتوای سایت خود، حتی پس از معرفی دستی به کنسول گوگل اظهار نارضایتی می‌کنند.

برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود می‌توانید از خدمات فعالان این حوزه و متخصصینی که سال‌ها در زمینه سئو آموخته، آزمون‌وخطا کرده‌اند هم کمک بگیرید!

اگر واقعا خودتان بلد کار نیستید، از پرسیدن نهراسید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *