چطور کلمات کلیدی تکراری را شناسایی کنیم تا سئو بهبود پیدا کند؟

یک تصور غلطی که در بین سئو کارها وجود دارد این است که هر چه تعداد صفحات مربوط به یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، در آن کلمه کلیدی بهتر رتبه خواهید گرفت. تصور می شود هر چه تعدادصفحات بیشتری برای یک کلمه کلیدی درست شود، نتایج آن در موتورهای جستجو بیشتر خواهد بود. اما این تصور کاملا اشتباه است.

در حقیقت هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی در چند صفحه مختلف همیشه تاثیر معکوس بر روی نتایج داشته است و با این کار بیشتر به ضرر سئو وب سایت خود عمل می کنید تا اینکه به آن کمک کنید.

علت این مسئله کاملا ساده است: زمانی که چند صفحه دارید که در آنها روی یک کلمه کلیدی کار می کنید، در واقع با خودتان در حال رقابت هستید. در نتیجه هر صفحه دارای CTR کمتر، قدرت کمتر و نرخ تبدیل کمتر نسبت به یک صفحه دارای یک کلمه کلیدی واحد خواهند بود. این مشکل ر اصطلاحا keyword cannibalization می گویند.

keyword cannibalization یا تکرار کلمه کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی تکراری

معنای لغوی cannibalization یعنی هم نوع خواری و تکرار کلمات کلیدی در چند محتوا keyword cannibalization  نامیده می شود به این دلیل که شما در حال رقابت با نتایج خودتان هستید. زمانی که این اتفاق می افتد، وسعت و عمق دانش خود را به گوگل ارائه نمی دهید و در نتیجه قدرت سایت خود را برای یک عبارت خاص (Query) تقویت نمی کنید. در عوض از گوگل می خواهید که قدرت صفحات تان را در مقابل یکدیگر قرار دهد و آن صفحه ای را که برتر است انتخاب کند.

به عنوان مثال سایت زیر در کلمه کلیدی خرید عسل دچار cannibalization شده است:

تشخیص کلمه کلیدی تکراری

۶ تاثیر منفی keyword cannibalization بر روی سئو

بسیاری از سایت ها دچار مشکل keyword cannibalization هستند بدون اینکه صاحبان آنها اطلاعی از آن داشته باشند. آنها حتی خوشحالند که صفحه مورد نظرشان جایگاه پنجم و ششم گوگل را روی کلمه کلیدی مورد نظر گرفته است، بدون اینکه تشخیص بدهند با داشتن یک صفحه معتبر رتبه بهتری خواهند گرفت.

عواقب مربوط به keyword cannibalization کاملا واضح هستند، از جمله: از دست رفتن ترافیک سایت، هدایت کاربران به صفحات اشتباه، نوسان رتبه بندی در نتایج جستجوها و در نهایت از دست دادن فروش.

علت بروز این مشکلات چیست؟

  1. اعتبار و قدرت صفحه خود را تقلیل و تقسیم می کنید

به جای داشتن یک صفحه معتبر و قدرتمند، CTR خود را در چند صفحه ضعیف تر و مرتبط به هم تقسیم می کنید. اساسا در این شرایط شما صفحات سایت خود ر رقیب یکدیگر کرده اید و در حال جنگیدن با یکدیگر برای گرفتن بازدید هستید.

  1. قدرت لینک ها و انکر تکست ها را کم می کنید

بک لینک هایی که می توانند به یک منبع اطلاعاتی بروند، با keyword cannibalization بین دو یا چند صفحه تقسیم شده اند. به همین ترتیت انکر تکست ها و لینک های داخلی کاربران را به جای اینکه به یک صفحه معتبر و با یک موضوع واحد هدایت کنند، آنها را چند صفحه مختلف هدایت می کنند.

  1. گوگل ممکن است صفحات مرتبط بیشتری را فاقد ارزش کند

کلمات کلیدی اصلی ترین روشی است که به وسیله آن به گوگل می فهمانیم موضوع صفحه ما چیست. گوگل نیز سعی می کند بهترین صفحه مربوط به کلمه کلیدی را انتخاب کند و اگر محتوای چند صفحه خیلی شبیه به یکدیگر باشند، اشتباه رخ خواهد داد.

  1. بودجه سایت (crawl budget) خود برای خزیدن ربات های گوگل را خراب می کنید

بودجه خزیدن یا crawl budget تعداد دفعاتی است که ربات موتورهای جستجو در یک دوره زمانی در سایت شما می خزند. وجود چند صفحه مختلف که به یک کلمه کلیدی اختصاص داده شده، باعث می شود این ربات ها در صفحاتی وارد شده و آنها را ایندکس کنند که اصلا نیاز به آنها نیست.

این مسئله شاید در سایت های کوچک مشکلی ایجاد نکند، اما در سایت بزرگ دارای تجارت الکترونیکی و چند محصوله این مسئله مشکل ساز خواهد شد.

  1. نشان دهنده کیفیت پایین صفحات

وجود چند صفحه که دارای یک کلمه کلیدی هستند به کاربران می گوید که احتمالا محتوای شما آنقدر قوی نیست و همچنین به گوگل نیز می گوید که ممکن است محتوای شما در هر صفحه ممکن است با کلمه کلیدی شما سازگاری نداشته باشد.

  1. نرخ تبدیل Conversion Rate در سایت شما دچار مشکل خواهد شد

مطمئنا یکی از صفحات شما بهتر از بقیه عمل می کند. به جای هدایت کاربران جدید به این صفحه و قدرتمندتر کردن آن صفحه، در واقع با هدایت به صفحات دیگر قدرت را از آن صفحه می گیرید.

چطور keyword cannibalization را تشخیص دهیم؟

خوشبختانه زمانی که به وجود این مشکل در سایت خود پی ببرید، حل آن بسیار ساده است.

تشخیص keyword cannibalization نیز به سادگی ایجاد ماتریکس کلمات کلیدی است. کافیست صفحه ای ایجاد کنید که تمام URL های مهم سایت و کلمات کلیدی مرتبط با آنها را لیست کنید.

به عنوان مثال اگر سایت شما مربوط به فروش کفش است، صفحه ایجاد شده احتمالا شبیه به تصویر زیر خواهد بود:

 

کلمه کلیدی

یا به روشی دیگر می توانید از ابزار keyword mapping استفاده کنید که مشابه تصویر زیر است:

ابزار keyword mapping

 

 

چطور مشکل keyword cannibalization را حل کنیم؟

چگونگی حل مشکل keyword cannibalization بستگی به علت بروز آن دارد. بیشتر اوقات رفع مشکل به سادگی ساماندهی کلمات کلیدی است، اما گاهی ممکن است لازم باشد از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید و یا لندینگ پیج جدید ایجاد کنید.

  1. وب سایت خود را بازسازی کنید.

ساده ترین راه این است که قدرتمندترین صفحه را در نظر گرفته و آن را به لندینگ پیج خود تبدیل کنید که لینک سایر متغیرهایی که زیر چتر کلمه کلیدی هدفتان قرار گرفته اند، به این صفحه داده می شود. اگر دوباره مثال فروش کفش را در نظر بگیریم، منطقی است که صفحه کفش ها را به عنوان صفحه منبع کانونی خود در نظر بگیریم و تمام صفحات دیگر را به این صفحه لینک دهیم.

  1. لندینگ پیج جدید ایجاد کنید

از طرف دیگر ممکن است فاقد یک صفحه فرود یا لندینگ پیجی باشید که بتوانید در آن تمام محصولات خود را تلفیق کنید. در مثال ذکر شده مربوط به فروش کفش ممکن است صفحه ای با نام کفش های ورزشی و صفحه دیگری با نام کفش کوه ایجاد کنیم.

  1. محتوای خود را تقویت و تلفیق کنید

اگر محتوای صفحات شما منحصر به فرد نیستند، بهتر است آنها را با هم تلفیق کنید. به این ترتیب این شانس را دارید که دو صفحه نسبتا ضعیف را تبدیل به یک صفحه قدرتمند کنید. به علاوه این روش مشکل محتوای بی کیفیت را نیز حل می کند.

  1. کلمات کلیدی جدید پیدا کنید

در نهایت اگر وب سایت شما دارای صفحات متنوع و دارای محتوای قوی است و تنها مشکل عدم وجود استراتژی برای کلمات کلیدی است، توصیه می کنیم کلمات کلیدی جدیدی پیدا کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که این کلمات کلیدی به درستی محتوای صفحه را توصیف می کند.

  1. از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید

ریدایرکت ۳۰۱ این امکان را فراهم می کند که با لینک دادن از صفحات بی اعتبار به یک صفحه قدرتمند و معتبر، محتوای یکسان خود را تلفیق کنید. به یاد داشته باشید که این روش فقط برای صفحاتی با محتوای مشابه و کلمات کلیدی با کووری های یکسان مناسب است.

این ۵ راه حل ارائه شده در اکثر موارد مشکل keyword cannibalization را برطرف می کند، اما اگر یک وب سایت تجارت الکترونیک را مدیریت می کنید، بایدد به این مسئله دقت کنید که چطور CMS شما محصولات را با اندازه و رنگ متغیر تفکیک می کند. برخی برنامه های CMS صفحات مجزا برای هر محصول ایجاد می کنند.

اگر سیستم مدیریت محتوا شما اینگونه است، یا با فایل robots یا <meta name=”robots” content=”noindex”> tags مانع ایندکس شدن صفحات تکراری شوید و یا از URL های canonical برای ادغام محتواهای تکراری استفاده کنید.

نتیجه گیری

امروزه keyword cannibalization نسبت به گذشته بیشتر شده است. متاسفانه قربانیان keyword cannibalization وبمسترهایی هستند که اهمیت سئو را برای تجارت خود تشخیص می دهند. اما همان زمانی که سعی دارند سایت خود را بهینه سازی کنند، زبان گوگل را به درستی متوجه نمی شوند.

خوشبختانه اگر سایت شما دچار این مشکل شده، رفع آن کار سختی نیست و آسیب ناشی از آن هم ماندگار نیست.

نوشته چطور کلمات کلیدی تکراری را شناسایی کنیم تا سئو بهبود پیدا کند؟ اولین بار در سئو توسط علی حسینی. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *