کتاب آموزش الگوریتم و فلوچارت به صورت PDF

در این مدت منابع خوبی برای یادگیری الگوریتم و فلوچارت داخل سایت قرار دادیم مثل کتاب آموزش جامع الگوریتم و فلوچارت به زبان فارسی که بیش از ۱۰۰ هزار بازدید داشته است که در نوبه خود یک رکورد محسوب می شود. در این مطلب می خواهیم کتاب آموزش الگوریتم و فلوچارت به صورت PDF را برای شما قرار دهیم این کتاب با عنوان اصلی کتاب فارسی آموزش برنامه نویسی (الگوریتم، فلوچارت و زبان VB) منتشر شده است که بیشتر برای بچه های کاردانش می باشد. در کتاب آموزش الگوریتم و فلوچارت PDF نکات خوبی در زمینه یادگیری الگوریتم و بخصوص فلوچارت ارائه شده است که پیشنهاد میکنم از آن استفاده کنید.

آموزش الگوریتم و فلوچارت به صورت PDF

کتاب آموزش الگوریتم و فلوچارت به صورت PDF

این منبع که با عنوان اصلی کتاب آموزش برنامه نویسی (الگوریتم، فلوچارت و زبان VB) چاپ شده است به عنوان مرجع درسی فنی و حرفه ای و کارو دانش به حساب می آید. و به نظرم گزینه خیلی خوبی برای یادگیری الگوریتم و فلوچارت می باشد. اگر می توانید این کتاب را چندین مرتبه بخوانید و حتما حتما تمرین فراموش نشود چون بدون تمرین هیچ اتفاقی برای شما رخ نمیدهد. 

قبل از اینکه کتاب آموزش الگوریتم و فلوچارت به صورت PDF برای دانلود قرار دهیم باید توضیحاتی در مورد الگوریتم و فلوچارت بدهم شاید اصلا با این دو عنوان آشنایی نداشته باشید چون خیلی ها این دو رو با هم اشتباه می گیرند و یا بعضی اصلا نمیدونند چی هستند در بخش پایین در مورد هر کدام توضیحاتی رو ارائه کرده ایم.

 الگوریتم چیست؟

اگر بخواهیم یک توضیح ساده و روان در مورد الگوریتم دهیم باید بگویم الگوریتم روشی گام به گام برای حل مسئله است. به هر دستورالعملی که مراحل انجام دادن کاری را با زبانی دقیق و با جزئیات کافی بیان نماید، به طوری که ترتیب مراحل و شرط خاتمۀ عملیات در آن کاملاًمشخص شده باشد، الگوریتم گویند. 

برای حل هر مسئله فرد باید بتواند:

  • مسئله را به طور شفاف شرح دهد.
  • در صورت نیاز، مسئله را به چند مسئله کوچکتر تقسیم کند.
  • برای هر زیرمسئله راه حل مرحله به مرحله ایجاد کند.

ویژگی های الگوریتم

استفاده از زبان ساده، دقیق و قابل فهم: این ویژگی سبب می شود تا در انجام دستورالعمل ها همواره یک برداشت یکسان حاصل شود، در غیر این صورت برداشت های متفاوت سبب خواهد شد تا دستورالعمل ها نتایج متفاوتی را به وجود آورند. زبان الگوریتم نیز می تواند یکی از زبان های گفتاری و نوشتاری مانند فارسی، انگلیسی و … باشد.

استفاده از جزئیات کافی: این ویژگی سبب می شود تا دستورالعمل ها به طور کامل اجرا شوند. وجود موارد نامشخص یا ارائه دستورالعمل ها به صورت کلی و مبهم سبب مخدوش شدن نتایج خواهد شد.

ترتیب انجام دستورالعمل ها: یکی از ویژگی های مهم یک الگوریتم است؛ اگر این کار به درستی انجام نشود، پیش بینی نتیجه کار مشخص نخواهد بود. در یک الگوریتم ترتیب انجام عملیات با استفاده از شماره گذاری دستورالعمل ها از بالا به پایین انجام می شود که البته در صورت نیاز می توان ترتیب اجرای دستورالعمل ها را نیز تغییر داد.

شروع و پایان الگوریتم: در یک الگوریتم باید شروع دستورالعمل ها مشخص باشد. هر الگوریتم یک نقطه شروع دارد که به عنوان اولین دستورالعمل از آن استفاده می شود، به علاوه پایان الگوریتم نیز باید تعیین شود. به هر حال الگوریتم باید در زمانی دلخواه و تحت شرایطی یا شرایط داده شده خاتمه پذیرد. یک الگوریتم می تواند بیش از یک نقطه پایان داشته باشد.

مثال: برای اینکه درک بهتری نسبت به الگوریتم داشته باشید یک مثال میزنیم تا کامل متوجه شوید الگوریتم چه جوری کار می کند. در بخش پایین الگوریتم استفاده از تلفن سکه ای را شرح میدهیم:

  • شروع کن
  • گوشی تلفن را بردار
  • یک سکه در تلفن بنداز
  • صبر کن تا صدای بوق آزاد را بشنوی
  • شماره مورد نظر را بگیر
  • صحبت کن
  • گوشی را در محل قرار بده
  • پایان عملیات

فلوچارت چیست؟ در آموزش الگوریتم و فلوچارت

فلوچارت چیست؟

بیان تصویری الگوریتم به کمک مجموعه ای استاندارد از اشکال ساده را فلوچارت یا نمودار گردشی می گویند، برای بیان مراحل حل مسائل از چند جمله استاندارد و کلی استفاده می شود، حال با دسته بندی این جملات و انتساب هر دستور به یک شکل می توان الگوریتم را از حالت نوشتاری به حالت تصویری تبدیل کرد. فلوچارت به مجموعه ای از علایم تصویری ساده که الگوریتم را به شکل نمادهای تصویری یا نموداری بیان می کنند فلوچارت گفته می شود. رسم فلوچارت درک الگوریتم را آسان تر کرده و نوشتن برنامه را بسیار ساده تر می کند.در واقع یکی از روش های برقراری ارتباط منطقی، بین مراحل مختلف حل مسأله فلوچارت است.

فلوچارت، متشکل از اشکال قراردادی است و هر یک از این اشکال دارای مفهوم خاصی می باشند که با مشاهده فلوچارت توسط افرادمختلف، استنباط های گوناگون صورت نمی گیرد. همچنین برای مسائل پیچیده و طولانی بهتر است از فلوچارت استفاده شود چرا که دنبال کردن مجموعه عملیات مورد نیاز برای حل یک مسأله آسان تر بوده و برنامه نویس از روی فلوچارت به راحتی می تواند برنامه را پیاده سازی کند.

انواع فلوچارت:

استرنکرت در سال ۲۰۰۳ میل‍ادی این‌نکته را مطرح کرد که فلوچارت‌ها از دیدگاه گروه‌های مختلف کاربران، به‌طور مثال، کارمندان، مدیران یا تحلیلگران، ممکن است متفاوت باشند و به همین دلیل ۴ دستهٔ کلی وجود دارد:

  • فلوچارت مستندات
  • فلوچارت داده‌ها
  • فلوچارت سامانه‌ها
  • فلوچارت برنامه‌ها

اجزای نمودار عبارت اند از:

  • شروع و پایان
  • ترتیب
  • محاسبات
  • شرط ها
  • ورودی داده ها
  • چاپ و نمایش داده ها

سخن پایانی
تا این لحظه متوجه شدید الگوریتم و فلوچارت چی هستند و دلیل استفاده از آنها چیست. حال برای دانلود کتاب آموزش الگوریتم و فلوچارت به صورت PDF کافیه به باکس دانلود مراجعه کنید و این منبع آموزشی را به صورت کاملا رایگان دانلود نمایید. البته این نکته رو فراموش نکنیم اگر به دنبال یک منابع کامل برای آموزش الگوریتم و فلوچارت به صورت PDF هستید می توانید به مطلب کتاب آموزش جامع الگوریتم و فلوچارت به زبان فارسی مراجعه کنید که کتاب بسیار مفصل و جامعی هستش، اما این کتاب بسیار روان و ساده توضیح داده شده است.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

1 Comment

  1. سلام وقتتون بخیر من هر چی گشتم pdf آموزش فلوچارت رو پیدا نکردم لطفا راهنمایی بفرمائید کجا میتونم دانلودش کنم. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *