ویژگی های شخصیتی کارآفرینان


درباره‌ی ویژگی های رفتاری و شخصیتی کارآفرینان بسیار گفته و نوشته‌اند.

اما این موضوع، جنبه‌های مختلفی دارد و تا صورت مسئله را به شکل دقیقی مشخص نکنیم، نباید انتظار داشته باشیم که به یک پاسخ دقیق و قابل‌اتکا دست پیدا کنیم.

مثلاً آیا باید کارآفرین را با یک کارمند در رده‌های معمولی یک سازمان مقایسه کنیم؟ یا وقتی از کارآفرینی و ویژگی های شخصیتی کارآفرین‌ها حرف می‌زنیم، باید آن‌ها را در مقایسه با مدیران عاملی که کارآفرین نیستند بسنجیم؟

با توجه به این‌که بسیاری از کارآفرینان، لااقل در ابتدای راه‌اندازی کسب و کار، خود در جایگاه مدیریت مجموعه‌شان هم قرار می‌گیرند،  مخلوط شدن نقش مدیر و کارآفرین، تفکیک ویژگی‌های شخصیتی را دشوار می‌کند. 

فرض کنیم کسی می‌گوید کارآفرین‌ها، اهل تصمیم گیری شهودی هستند. به فرض که چنین باشد، آیا این مسئله را باید به کارآفرین بودن این افراد ربط بدهیم؟ یا ناشی از جایگاه مدیریتی‌شان بدانیم؟

شاید حتی یک مدیرعامل هم که صرفاً‌ حقوق می‌گیرد و نقشی در خلق کسب و کار نداشته، به علت جایگاه شغلی‌اش به سراغ تصمیم‌گیری شهودی برود.

به همین علت، محققانی که می‌خواهند دستاورد تحقیق‌شان معتبرتر و قابل اتکا‌تر باشد، مدیران ارشد کارمند را با کارآفرینانی که در جایگاه مدیریت ارشد هستند مقایسه می‌کنند.

ویژگی های شخصیتی کارآفرینان بر اساس مدل پنج عامل شخصیت

در درس شخصیت شناسی توضیح دادیم که می‌خواهیم مدل پنج عاملی را به عنوان ابزار اصلی خود در مباحث شخصیت‌شناسی متمم در نظر بگیریم.

بنابراین طبیعی است که اکنون از خود بپرسید: «کارآفرین‌ها بر اساس مدل پنج عاملی شخصیت، چه ویژگی‌هایی دارند و این ویژگی‌ها در قالب چه رفتارهایی بروز می‌کنند؟»

پیش از این‌که ادامه‌ی درس را بخوانید، لحظه‌ای با خود فکر کنید و سعی کنید بر اساس تجربه‌ها و تحلیل‌های شخصی‌تان در این زمینه حدس بزنید. یعنی بگویید که کارآفرین‌ها در هر یک از ابعاد پنج‌گانه‌ی زیر، در مقایسه با مدیران ارشدِ غیر کارآفرین، چه وضعیتی دارند (کدام فاکتور قوی‌تر و کدام ضعیف‌تر است):

  • برونگرایی (فاکتور E)
  • وجدان و مسئولیت پذیری (فاکتور C)
  • باز بودن نسبت به تجربه‌های جدید (فاکتور O)
  • سازگار و موافق بودن (فاکتور A)
  • نوروتیک بودن (فاکتور N)

تمرین و مشارکت در بحث

چنین تحقیق‌ها و گزارش‌هایی برای شما چه پیامی دارند؟ آیا آن‌ها را صرفاً یک گزارش توصیفی می‌بینید که متوسط وضعیت کارآفرین‌ها را شرح می‌دهند؟ آیا فکر می‌کنید چنین گزارش‌هایی می‌توانند برای کسانی که قصد دارند در مسیر کارآفرینی پا بگذارند، پیامی داشته باشند؟ آیا از آن‌ها می‌توان برای تغییر و اصلاح الگوی رفتاری بهره گرفت؟

گزارشی که ارائه شد تا چه حد با منطق و تجربه‌ی شخصی شما هم‌سو بود؟ آیا پیش از خواندن نتیجه، خودتان هم همین تفاوت‌ها را حدس زده بودید؟

چه تحقیقات دیگری دیده‌اید که به ویژگی‌های شخصیتی کارآفرین‌ها پرداخته‌اند و برای شما مفید بوده‌اند؟ (لطفاً حتماً لینک تحقیق را بگذارید و به نقل نتیجه اکتفا نکنید)

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید

نوشته ویژگی های شخصیتی کارآفرینان اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *