موجود است
کتاب برنامه نویسی با پایتون ۳
نویسنده:آلن بی. داونی
مترجم:غلامرضا صابری تبریزی
ناشر:انتشارات کیان
سال انتشار:۱۳۹۷
نوبت چاپ:دوم
تعداد صفحات:۲۸۸
شابک:۹۷۸-۶۰۰-۳۰۷-۱۷۲-۸
زبان:فارسی
وزن:۵۵۰ گرم
۲۵,۳۰۰ تـــــومان
توضیحات
ما در زمانی زندگی می کنیم که یکی از مهم ترین نیاز دانشجویان بیشتر رشته های تحصیلی مبانی اولیه ی برنامه نویسی و آشنایی با اصول است. توانایی پیاده سازی ایده ها در قالب برنامه ها و نرم افزار ها در اکثر رشته ها در حد ضرورت است. اما بسیاری از منابعی که در زمینه ی زبان های برنامه نویسی ترجمه شدند، فاقد مباحث پایه، مفاهیم و روش های ضروری هستند و یک بینش کلی در اختیار شنونده قرار نمی دهند؛ در نتیجه خواننده با مطالعه ی آنها تنها با نحوه کار یک زبان برنامه نویسی و کتابخانه های آن آشنا می شود.
کتاب برنامه نویسی با پایتون ۳ که در پیش رو ملاحضه می فرمایید برای مرتفع کردن این نیاز ترجمه شده است. این کتاب با روشی بسیار سازماندهی شده به بررسی کلید واژه ها و مفاهیم اصلی و ایده های این حوزه می پردازد و برای بررسی آن از زبان بسیار ساده مانند زبان پایتون استفاده می کند. در ترجمه ی این کتاب سعی کردیم که تا حد امکان جانب امانت را رعایت کنیم، اما ترجیح داده شده که بعضی از تمرین ها حذف شوند؛ چون ممکن است نوآموزان در اولین برخورد با تمرین های دشوار، ناامید شوند. هدف مترجم از این کتاب این است که تا حد امکان برای همه ی خوانندگان در کلیه ی مقاطع قابل فهم باشد. به علاوه، فصل بیست و یکم کتاب نیز به علت دشواری برای خواننده مبتدی، حذف شده است.
توضیحاتی را که مترجم لازم دیده است، در پاورقی با نشان – افزوده و مشخص کرده است. برای خوانندگانی که به حل تمرین ها و مطالب حذف شده علاقه دارند نیز نسخه ی پی دی اف ۱ لاتین در لوح فشرده ضمیمه ی کتاب قرار داده شده است. سی دی هایی که به همراه کتاب وجود دارند بر گرفته از دستورات نصب آن در سیستم عامل ویندوز و کد های موجود در کتاب، ویدیوی آموزشی پایتون، پاسخ تمرین ها، و همچنین مفسر این زبان می باشد.
فهرست مطالب کتاب برنامه نویسی با پایتون ۳
فصل اول : راه و روش برنامه نویسی
- برنامه چیست؟
- اجرای زبان پایتون
- اولین برنامه پایتون
- عملگر های حسابی
- مقادیر و انواع
- زبان های صوری و طبیعی
- اشکال زدایی در پایتون
- واژه نامه ها
- تمرین ها
فصل دوم : متغیرها، عبارات و دستورات
- دستور های انتساب در پایتون
- نام متغیر ها
- عبارات و دستورات
- مد اسکریپت
- اولویت عملگر ها در پایتون
- عملگر های رشته ای
- توضیحات
- اشکال زدایی
- خطا های نحوی
- خطا های زمان اجرا در پایتون
- خطا های معنایی
- واژه نامه ها
- تمرین ها
فصل سوم : توابع
- فراخوانی توابع در زبان پایتون
- توابع ریاضی در پایتون
- ترکیب
- تعریف توابع جدید
- تعاریف و کاربرد آنها
- جریان اجرا
- پارامتر ها و آرگومان ها
- متغیر ها و پارامتر ها محلی هستند
- نمودار پشته
- انواع توابع در پایتون
- مزایای استفاده از توابع
- اشکال زدایی
- واژه نامه ها
- تمرین ها
فصل چهارم : مطالعه موردی : طراحی رابط
- ماژول turtle
- تکرار
- تمرین ها
- کپسوله سازی در پایتون
- تعمیم
- طراحی رابط
- باز آرایی کد
- طرح توسعه
- رشته توصیفی
- اشکال زدایی
- واژه نامه
- تمرین ها
فصل پنجم : دستورات شرطی و توابع بازگشتی
- عملگر های تقسیم صحیح و باقی مانده
- عبارات بولی در پایتون
- عملگر های منطقی
- اجرای شرطی
- اجرای جایگزین
- شروط زنجیری
- شروط تو در تو
- توابع بازگشتی در زبان پایتون
- نمودار پشته ی توابع بازگشتی
- بازگشت بی نهایت
- دریافت ورودی از صفحه کلید
- اشکال زدایی
- واژه نامه
- تمرین ها
فصل ششم : توابع ثمر بخش
- مقادیر بازگشتی
- توسعه ی افزایشی
- ترکیب
- توابع بولی
- توابع بازگشتی ۲
- ایمان
- مثالی دیگر
- بررسی انواع داده ای
- اشکال زدایی
- واژه نامه
- تمرین ها
فصل هفتم : تکرار
- انتساب مجدد
- بروزرسانی متغیر ها
- دستور while در پایتون
- دستور break در پایتون
- ریشه دوم
- الگوریتم ها
- اشکال زدایی
- واژه نامه
- تمرین ها
فصل هشتم : رشته ها
- رشته یک دنباله است
- تابع Len
- پیمایش با استفاده از حلقه for
- زیر رشته ها
- رشته ها تغییر ناپذیرند
- جست و جو
- حلقه و شمارش
- متد های رشته ای
- عملگر in
- مقایسه ی رشته ها
- اشکال زدایی
- واژه نامه
- تمرین ها
فصل نهم : مطالعه موردی : بازی کلمات
- خواندن لیست کلمات
- تمرین ها
- جست و جو
- استفاده از اندیس در حلقه
- اشکال زدایی
- واژه نامه
فصل دهم : لیست ها
- لیست یک دنباله است
- لیست ها تغییر پذیرند
- پیمایش لیست
- عملگر های لیست
- برش های لیست
- متد های لیست
- فیلتر، کاهش و نگاشت
- حذف المان ها
- لیست ها و رشته ها
- اشیا و مقادیر
- اسم مستعار
- استفاده از لیست ها به عنوان آرگومان
- اشکال زدایی
- واژه نامه
- تمرین ها
فصل یازدهم : دیکشنری ها
- دیکشنری یک نگاشت است
- دیکشنری به عنوان مجموعه ای از شمارنده ها
- دیکشنری و حلقه
- جست و جوی معکوس
- دیکشنری ها و لیست ها
- ممو ها
- متغیر های عمومی
- اشکال زدایی
- چاپ صورت مرتب و خوانای خروجی
- واژه نامه
- تمرین ها
فصل دوازدهم : تاپل ها
- تاپل ها تغییرناپذیرند
- انتساب تاپل
- تاپل ها به عنوان مقدار بازگشتی
- تاپل آرگومان با طول متغیر
- لیست ها و تاپل ها
- دیکشنری ها و تاپل ها
- دنباله های تو در تو اشکال زدایی واژه نامه
- تمرین ها
فصل سیزدهم : مطالعه موردی : انتخاب ساختمان داده
- تجزیه و تحلیل فراوانی کلمات
- اعداد تصادفی
- هیستو گرام کلمات
- رایج ترین کلمات
- پارامتر های اختیاری
- تفریق دیکشنری
- کلمات تصادفی
- آنالیز مارکوف
- ساختمان های داده
- اشکال زدایی
- واژه نامه
فصل چهاردهم : فایل ها
- پایانی
- خواندن و نوشتن
- عملگر قالب بندی
- نام و مسیر فایل ها
- مدیریت استثنا ها
- پایگاه داده ها
- ماژول pickle
- پایپ ها
- نوشتن ماژول
- اشکال زدایی
- واژه نامه
- تمرین ها
فصل پانزدهم : کلاس ها و اشیا
- انواع داده ای تعریف شده به وسیله برنامه نویس
- مستطیل ها
- نمونه ها به عنوان مقدار بازگشتی توابع
- اشیا تغییر ناپذیرند
- کپی کردن
- اشکال زدایی
- واژه نامه
- تمرین ها
فصل شانزدهم : کلاس ها و توابع
- کلاس Time
- توابع خنثی
- تغییر دهنده ها
- پیش نمونه در مقابل طرح
- اشکال زدایی
- واژه نامه
- تمرین ها
فصل هفدهم : کلاس ها و متد ها
- شی گرایی
- چاپ اشیا
- مثالی دیگر
- مثالی پیچیده تر
- متد init
- متد str
- سربار گذاری عملگر
- توزیع مبتنی بر نوع
- چند ریختی
- رابط و پیاده سازی
- اشکال زدایی
- واژه نامه
- تمرین ها
فصل هجدهم : وراثت
- اشیای Card
- صفات کلاس
- مقایسه ی کارت ها
- دسته ورق
- چاپ دسته ها
- اضافه، حذف ، بر زدن و مرتب کردن کارت ها
- وراثت
- نمودار کلاس
- کپسوله سازی
- داده ها
- اشکال زدایی
- واژه نامه
- تمرین ها
فصل نوزدهم : تنقلات
- عبارات شرطی
- لیست ساز
- عبارات مولد
- any و all
- مجموعه ها
- نوع داده ای Counter
- نوع defaultdict
- نوع namedtuple
- گردآوری آرگومان های کلیدی
- واژه نامه
فصل بیستم : اشکال زدایی
- خطا های نحوی
- همواره برنامه را تغییر می دهم، اما مشکل رفع نمی شود
- خطا های زمان اجرا
- حلقه بی نهایت
- بازگشت بی نهایت
- جریان اجرا
- خطا های معنایی
نوشته کتاب برنامه نویسی با پایتون ۳ اولین بار در سورس سرا - آموزش برنامه نویسی. پدیدار شد.