فایربیس در ایران – جایگزین firebase در ایران چیست؟

فایربیس (firebase) گوگل، پلتفرمی برای ساخت اپلیکیشن‌های iOS، اندروید و وب است که از بسته خدمات گوگل پلی استفاده می‌کنند. به طور کلی فایربیس یک پلتفرم توسعه‌دهنده بک‌اند (backend) همه‌کاره است که دارای ویژگی‌های بسیار مفیدی است که زمان و زحمت لازم برای تولید برنامه‌های جدید را کاهش می‌دهد. بعد از آغاز موج دوم تحریم‌ها علیه ایران به خصوص از طرف شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، خدمات فایربیس نیز برای آی پی ایران از دسترس خارج شد و استفاده از فیلترشکن‌ها و سرعت اینترنت پایین، مشکلات فراوانی را برای توسعه‌دهندگان و طراحان اپلیکیشن های ایرانی چالش‌های زیادی ایجاد کرده است. در این مقاله، به بررسی مفهوم فایربیس و فواید آن و نحوه استفاده از فایربیس در ایران خواهیم پرداخت.

فایربیس در ایران

در این مقاله، توضیح خواهیم داد فایربیس چیست، برای چه مواردی استفاده می‌شود و چگونه می‌تواند برای فرآیند توسعه برنامه شما مفید باشد؛ همچنین نحوه استفاده از فایربیس در ایران را بررسی خواهیم کرد و در ادامه نگاهی به جایگزین های آن خواهیم انداخت.

فایربیس گوگل چیست؟

فایربیس گوگل (Google Firebase) پلتفرمی است که بک‌اند را به عنوان یک سرویس (BaaS) برای ساخت وب پویا و برنامه‌های تلفن همراه ارائه می‌دهد. فایربیس در سال 2011 به عنوان یک API چت راه‌اندازی شد و در سال 2014 توسط Google خریداری شد. ایده Firebase نسبتاً ساده است. به عنوان مثال، وقتی یک برنامه سمت کلاینت را در جاوا اسکریپت یا هر چارچوب دیگری ایجاد می‌کنید، فایربیس گوگل می‌تواند به سرعت آن را به یک برنامه بدون سرور تبدیل کند. همچنین از پایگاه‌های داده شما مراقبت می‌کند.

در نتیجه، گنجاندن فایربیس گوگل در کد کلاینت شما به معنای افزودن یک بک اند از پیش ساخته شده است. در نهایت نیاز به نوشتن کد بک‌اند اصلی را از بین می‌برد و به جای آن یک کد کاملاً کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین حاوی قوانین امنیتی مشخص شده است که از نظر امنیت به یک کنترل کننده داده و سرور قابل اعتماد تبدیل می‌شود.

فایربیس برای چه مواردی استفاده می شود؟

فایربیس گوگل برای برنامه‌های پویا، یک جایگزین آسان و سریع برای کدهای پشتیبان است. اگر قصد هاست و مدیریت اپلیکیشن خود را در فضای ابری دارید، فایربیس گزینه خوبی است. از آنجایی که فایربیس بدون سرور است، لازم نیست نگران نکات فنی مربوط به پیکربندی سرور ابری باشید.

به عنوان یک سرویس Google Cloud، به سایر محصولات و ویژگی‌های گوگل مانند گوگل درایو وگوگل شیت دسترسی دارید. برای مثال، می‌توانید از داده‌های ساختگی از گوگل شیت برای ارائه موقت برنامه خود با استفاده از این افزونه استفاده کنید. اتصال و استفاده از ارائه‌دهندگان احراز هویت داخلی مانند گوگل، فیسبوک، توئیتر و دیگر پلتفرم‌ها با فایربیس بسیار آسان است. همچنین در صورت تمایل می‌توانید از یک رابط کاربری احراز هویت از پیش ساخته شده استفاده کنید.

قیمت فایربیس گوگل به راحتی قابل تنظیم است. اگرچه خدمات پرداختی فایربیس در ایران در دسترس نیست، اما اگر برنامه شما هنوز در مراحل اولیه است، می‌توانید از ویژگی‌های اصلی در طرح رایگان استفاده کنید.

اگر تمایل دارید تا با زبان های برنامه نویسی بک اند آشنا شوید پیشنهاد ما مشاهده آموزش مجموعه آموزش‌ PHP فرادرس است. در این مجموعه آموزش میتوانید هرآنچه در خصوص زبان برنامه نویسی پی اچ پی نیاز به یادگیری دارید را آموزش ببینید و به یک برنامه نویس مسلط به زبان PHP تبدیل شوید. برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

  • مجموعه آموزش‌ PHP | آموزش برنامه نویسی پی اچ پی

معایب فایربیس

همیشه برای هر فناوری معایبی وجود دارد. در نتیجه، در حالی که فایربیس یک راه حل سریع بک‌اند و مدیریت سرور است، ممکن است در طول مسیر دارای نقص‌هایی نیز باشد. اگر به درستی مدیریت نشود، ممکن است هزینه نگهداری فایربیس در یک سرویس پرداختی افزایش یابد. با افزایش خواندن و نوشتن، هزینه‌های نگهداری ممکن است در دوره‌های خاصی افزایش یابد. از معایب دیگر فایربیس می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انتقال داده‌ها از فایربیس به پایگاه داده دیگری دشوار است. حتی اگر وسیله‌ای را کشف کنید، اغلب به دانش فنی پیشرفته نیاز دارد. همچنین می‌تواند بسیار وقت‌گیر و گران باشد.
  • این پلتفرم آگنوستیک است، اما بیشتر از iOS، اندروید محور است.
  • با افزایش اندازه نتیجه کوئری، به طور زیادی کند می‌شود.
فایربیس در ایران

فایربیس در ایران

به دلیل تحریم‌ها علیه ایران استفاده از فایربیس در ایران دچار چالش‌ها و مشکلاتی است. اگر سرویسی که از آن استفاده می‌کنید لازم دارد که با سرور شما در ایران، تبادل داده داشته باشد، برای استفاده از فایربیس دچار مشکل خواهید شد و برای حل این چالش می‌توانید از یک سرور خارج از ایران یا از سرورهای آنتی تحریم، استفاده کنید. پیش از این امکان این بود که با فیلترشکن به پنل متصل شد اما با تحریم‌های جدید، کاربران اپلیکیشن ها اگر از اینترنت داخلی استفاده کنند، گزارش مشکلات به فایربیس منتقل نمی‌شود مگر اینکه کاربران نیز از فیلترشکن استفاده کنند. قبل از بررسی جایگزین‌های فایربیس در ایران بهتر است نگاهی به قابلیت‌ها و خدمات مختلف فایربیس بیاندازیم.

قابلیت‌ها و خدمات مفید فایربیس

پلت فرم فایربیس، کاملاً همه کاره است. فایربیس ابزارها و API ها را برای مدیریت پایگاه داده، احراز هویت، اعلان‌های سریع، میزبانی ابری و غیره ارائه می‌دهد. در زیر تعدادی از ویژگی‌های کلیدی آن آورده شده است.

ذخیره‌سازی

فایربیس از پایگاه‌های داده اختصاصی NoSQL مبتنی بر ابر، Firestore و یک پایگاه داده بلادرنگ (realtime database) برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کند. آن‌ها مانند سایر پایگاه‌های داده NoSQL اطلاعات را در مجموعه‌ها و اسناد ذخیره می‌کنند. برای انجام تجزیه و تحلیل، نیازی به داشتن داده‌های زیادی نیست. در عوض، مقدار نتایج ایجاد شده توسط کوئری آن را پیچیده می‌کند. Cloud Firestore و پایگاه داده بلادرنگ یک مزیت بزرگ دارند: آن‌ها از realtime listener برای انتشار داده‌ها در پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند. به لطف این واقعیت، مشتریان حتی در صورت قطع شدن شبکه، نمایشی از داده‌های هماهنگ شده دریافت خواهند کرد. هنگامی که مشتریان به صورت آنلاین باز می گردند، به طور خودکار به روز می‌شود.

هاستینگ

همچنین می‌توانید برنامه وب خود را در فایربیس هاست کنید. با چند دستور، می‌توانید برنامه آنلاین خود را با فایربیس هاست و اجرا کنید. نرم‌افزار شما در شبکه‌های توزیع محتوا در سطح جهانی (CDNs) میزبانی می‌شود. به همین دلیل کاربران می‌توانند بدون وقفه به برنامه شما دسترسی داشته باشند و آن‌ها را تغییر دهند و اطمینان حاصل کنند که به طور مداوم به آن دسترسی دارند.

احراز هویت

سرویس احراز هویت در فایربیس یکی از مفیدترین ابزارها است. هنگامی که برنامه خود را به فایربیس متصل می‌کنید، ممکن است نیازی به یک رابط ورود جداگانه نداشته باشید. برای صرفه‌جویی در وقت، می‌توانید از رابط کاربری داخلی برای ورود کاربران به برنامه خود استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید سفارشی‌سازی بیشتری داشته باشید، می‌توانید از SDK احراز هویت استفاده کنید. این به شما امکان می‌دهد با استفاده از روش‌های مختلف احراز هویت، کاربران را وارد سیستم کنید.

  • مجموعه آموزش طراحی سایت — کلیک کنید

Firebase ML

Firebase ML به ویژه در صورتی مفید است که روی یک پروژه یادگیری ماشینی کار می‌کنید که همراه با برنامه شما استفاده می‌شود. فایربیس ابزارهای یادگیری ماشینی را برای ساخت مدل‌های آموزشی ارائه می‌دهد. در نتیجه، می‌توانید از مدل‌های سفارشی برای اضافه کردن آن‌ها به برنامه خود و ذخیره آن‌ها در فضای ابری استفاده کنید.

پوش نوتیفیکیشن های داخلی

ممکن است کدنویسی و استقرار پوش نوتیفیکیشن ها سخت باشد. این سرویس به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به نوشتن یک اسکریپت کاملاً جدید، ویژگی‌های هشدار شخصی و بلادرنگ را به برنامه خود اضافه کنید.

در فایربیس راندمان بسیار با سادگی همراه است. همان‌طور که مشاهده کردید، ممکن است با استفاده از فایربیس گوگل در زمان زیادی صرفه‌جویی کنید و تأخیر را کاهش دهید. فایربیس در حال حاضر در حال پیشرفت است در حالی که هنوز به صورت فعال بسیاری از برنامه‌های اینترنتی و برنامه‌های تلفن همراه را به‌صورت آنلاین پشتیبانی می‌کند.

بهترین جایگزین‌های فایربیس

بیایید فایربیس را با چندین رقیب مقایسه کنیم. در زیر بهترین جایگزین‌های فایربیس که شامل ابزارهای منبع باز و فناوری‌های اختصاصی است، آورده شده است.

فایربیس در ایران

۱. Back4App

Back4app یک پلتفرم منبع باز، رابطه‌ای و بک‌اند کم کد (Low code backend) است. این پلتفرم یک بک‌اند کاملاً مدیریت شده با ارائه خودکار و مقیاس‌بندی برنامه‌ها، پشتیبان‌گیری و بازیابی، نظارت و هشدار، ابزارهای مدیریت مبتنی بر وب، پشتیبانی فنی و موارد دیگر را ارائه می‌کند. برخی از توسعه‌دهندگان Back4App را بهتر از فایربیس می‌دانند و مزایای آن شامل پایگاه داده‌های رابطه‌ای، مقیاس بندی بدون دردسر، سرورهای اختصاصی و API های GraphQL و REST است. Back4app دارای بسیاری از ویژگی‌های دیگر مانند احراز هویت، اعلان‌ها، عملکردهای ابری و ذخیره‌سازی و بسیاری دیگر است. از برنامه‌های وب و برنامه‌های موبایل پشتیبانی می‌کند.

فایربیس در ایران

۲. Backendless

Backendless یک پلت فرم Backend-as-a-A-Service (MBaaS) موبایل بسیار مقیاس‌پذیر است که چندین ویژگی ارزشمند از جمله توسعه بصری، احراز هویت کاربر، پخش صوتی زنده و ویدئو را ارائه می‌دهد. سایر ویژگی‌های Backendless عبارت‌اند از فیلتر کردن پیام، پوش نوتیفیکیشن، مقیاس‌پذیری خودکار (auto-scalability)، ماندگاری داده، ذخیره‌سازی فایل، مکان جغرافیایی، کد ابری، تجزیه و تحلیل و منطق تجاری سفارشی.

۳. کوزل kuzzle

Kuzzle یک پلتفرم پشتیبان آماده برای استفاده است که برای تقویت و یکسان‌سازی برنامه‌های کاربردی نوآورانه برای وب، موبایل و اینترنت اشیا طراحی شده است. نقاط فروش منحصر به فرد آن شامل کاهش زمان ورود محصول دیجیتال به بازار (TTM) تا 40 درصد و افزایش بازگشت سرمایه (ROI) در چرخه‌های نوآوری است. بک‌اند کوزل منبع باز است که شامل یک سرور مقیاس‌پذیر، یک API چند پروتکلی و یک کنسول مدیریتی است. همچنین مجموعه‌ای از موتورهای پلاگین را ارائه می‌کند که عملکردهای پیشرفته‌ای را ارائه می‌کند. مهم‌ترین دلایلی که توسعه‌دهندگان Kuzzle را به سایر بک اندهای موبایل ترجیح می‌دهند، ذخیره‌سازی مداوم، فیلترهای بلادرنگ، پشتیبانی چند پروتکلی و غیره است.

۴. Pubnub

Pubnub یک بستر ارتباطی بلادرنگ است که چت‌های درون برنامه‌ای، پوش نوتیفیکیشن ها، ردیابی موقعیت مکانی و غیره را ارائه می‌دهد.

به غیر از خدمات اصلی خود که عبارت‌اند از Publish/Subscribe، Pubnub Functions و ChatEngine، Pubnub مجموعه‌ای از خدمات «بلک چین» را برای هر برنامه بلادرنگ ارائه می‌دهد.

مزایای Pubnub شامل مدل قیمت‌گذاری ساده آن، API جداگانه برای مدیریت حساب‌ها، ادغام انعطاف‌پذیر با برنامه‌های کاربردی سفارشی و در دسترس بودن API مشتری در بسیاری از فناوری‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی است.

۵. کومولوس Kumulos

Kumulos یک پلت فرم ایمن، آسان برای استفاده و قوی برای ارسال پیام‌های شخصی به برنامه‌های تلفن همراه است.

پیام‌های درون برنامه‌ای غنی و تعاملی، پوش نوتیفیکیشن های قابل تنظیم، مکان‌یابی و لینک‌های عمیق را ارائه می‌دهد.

ساختار قیمت گذاری برنامه های سازمانی و آژانس را پوشش می دهد. بسته‌ها به‌صورت سفارشی برای نیازهای مشتریان ساخته می‌شوند، صورت‌حساب سالانه و بر اساس تعداد برنامه‌های منحصربه‌فرد اجرا می‌شوند.

۶. Appwrite

Appwrite یک جایگزین منبع باز فایربیس است که به ویژه برای توسعه‌دهندگان Flutter طراحی شده است. این پلتفرم سلف هاست است و کد منبع آن در Github موجود است.

این ویژگی‌ها شامل پایگاه داده، ذخیره‌سازی، موقعیت جغرافیایی، عملکردهای ابری و امنیت داخلی است.

۷. Deployd

Deployd یک پلت فرم طراحی و استقرار API منبع باز است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا به سرعت یک API را برای برنامه خود طراحی، سفارشی‌سازی و استقرار دهند. این پلتفرم شامل یک کتابخانه هسته ساده با یک API مدولار برای گسترش برنامه شما است. طراحی سازگار با توسعه محلی Deployd ساخت و آزمایش API ها را برای شما آسان می‌کند و در عین حال رابط کاربری خود را به سرعت توسعه می‌دهید.

سخن پایانی در مورد فایربیس در ایران

در این مطلب سعی کردیم به طور جامع نحوه استفاده از فایربیس در ایران را توضیح داده و جایگزین های فایربیس را معرفی کنیم؛ امیدواریم از این آموزش نهایت استفاده را برده باشید.

در پایان مایلم به اطلاع شما برسانم فرادرس آموزش های جامع و متنوعی را توسط اساتید حرفه ای در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید به راحتی به مباحث طراحی سایت مسلط شوید. بدون شک یکی از مهمترین زبان هایی که هر برنامه نویس طراح سایتی باید به آن مسلط باشد زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت است؛ با توجه به این موضوع مایلم در اینجا مجموعه آموزش جاوا اسکریپت فرادرس را به شما معرفی کنم. این مجموعه آموزشی در زمان نگارش این مقاله شامل ۱۸ عنوان آموزشی است و در آینده به آموزش های موجود در این مجموعه افزوده خواهد شد. برای دریافت مجموعه آموزش جاوا اسکریپت فرادرس میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید.

  • مجموعه آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript) — کلیک کنید

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *