آموزش برنامه نویسی اندروید را از کجا شروع کنم + فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید

از همان ابتدایی که اندروید به عنوان یک سیستم عامل موبایل معرفی شد و گوگل گسترش آن را بر عهده گرفت، می‌شد به راحتی حدس زد که قرار است یک انقلاب در دنیای سیستم عامل‌ها به وجود بیاید. به همین دلیل افراد هوشمند، سریع به سراغ یادگیری برنامه نویسی اندروید رفته و آنهایی که توانستند به این زبان تسلط پیدا کنند، به درآمدهای بسیار زیادی رسیدند.

با توجه به مسیر رو به رشد اندروید، مخصوصا که به تازگی برای دیگر دستگاه‌ها مثل تلویزیون هم مورد استفاده قرار گرفته، هنوز یادگیری آن می‌تواند یکی از بهترین تصمیمات باشد! اگر شما هم در فکر برنامه نویسی اندروید هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما نگاهی به مجموعه آموزش برنامه نویسی اندروید فرادرس داشته باشید. در ضمن در این مقاله با بررسی دقیق‌تر این زبان، آینده و حتی مسیر یادگیری‌ برنامه نویسی اندروید، شما را همراهی می‌کنیم.

  • مجموعه آموزش برنامه نویسی اندروید — کلیک کنید

آیا دوره برنامه نویسی اندروید سر نیامده؟

برنامه نویسی اندروید

2 میلیارد! در واقع سیستم عامل اندروید از حدود 5 سال پیش، یعنی از سال 2017، بیشتر از 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه داشته! اگر قرار باشد به آمار قبل‌تر نگاه کنیم، از حوالی سال 2011 بود که اندروید به پرکاربردترین و محبوب‌ترین سیستم عامل تلفن همراه تبدیل شده و 2 سال بعد یعنی در سال 2013، همین عنوان را برای تبلت‌ها به دست آورد و عملا به عنوان پرکاربردترین سیستم عامل تلفن‌های همراه و تبلت‌ها شناخته شد.

اما هیچ کدام از این آمارها احتمالا نتوانسته هنوز راضی‌تان کرده و جواب این سوال را بدهد که آیا دوره برنامه نویسی اندروید رو به اتمام است؟ در جواب این سوال هم اجازه بدهید دوباره به سراغ اخبار برویم:

در حالی که احتمالا اندروید را صرفا به عنوان یک سیستم عامل تلفن همراه می‌شناسید، به تازگی این سیستم عامل توسط گوگل برای تلویزیون‌ها و با اسم Android TV، همینطور برای خودرو و ماشین‌ها با اسم Android Auto و در نهایت برای ابزارآلاتی مثل ساعت‌ها و دیگر پوشیدنی‌های هوشمند با اسم Wear OS مورد استفاده قرار گرفته! حالا با توجه به اینکه خیلی از این ابزارها به تازگی تبدیل به ترند جامعه شده و هنوز مسیر زیادی برای رشد کردن و رسیدن به جایگاه واقعی دارند، آیا اصلا می‌توان به این فکر کرد که اندروید در حال نزدیک شدن به تاریخ انقضایش باشد؟

البته در این دنیای غیر قابل پیش‌بینی، هیچ کس نمی‌تواند به طور قطع در مورد آینده نظر بدهد، اما خب در حال حاضر شواهد و اطلاعات می‌گویند اندروید حالا حالاها روی کار است.

باز کار برنامه نویسی اندروید در ایران چطور است؟

خب، منطقی است که قبل از شروع مسیر یادگیری برنامه نویسی اندروید، بخواهید در مورد بازار کار آن اطلاعاتی به دست بیاورید. ابتدا نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:

آموزش برنامه نویسی اندروید را از کجا شروع کنم + فیلم آموزش برنامه نویسی اندروید

همانطور که مشاهده می‌کنید، در ایران خودمان بسیاری از شرکت‌ها علاقه‌مند به استخدام نیروهای متخصص اندروید هستند و در صورتی که فرد مورد نظر تجربه و تخصص خوبی داشته باشد، حاضرند به او حقوق بالایی هم بدهند. البته این در شرایطی است که هدف‌تان فعالیت در یک شرکت به عنوان نیروی ثابت باشد. یعنی چه؟ در واقع گزینه‌های درآمدی دیگری هم به عنوان یک متخصص برنامه نویسی اندروید در مقابل شما وجود دارد:

ارائه خدمات فریلنسری

بسیاری از فعالان در حوزه برنامه نویسی و به طور کلی شغل‌های دنیای وب، علاقه‌ای به این ندارند که به استخدام یک شرکت درآمده و زندگی کارمندی را تجربه کنند. پس چه می‌کنند؟ به شکل آزادکاری یا همان فریلنسری خدمات می‌دهند. یعنی در خانه فعالیت کرده و از طریق سایت‌های مختلف و البته برندسازی و… مشتری جذب می‌کنند. به این ترتیب با آزادی زمانی و مکانی زیاد، درآمد کسب کرده و در بسیاری از مواقع درآمدشان از یک کارمند هم بیشتر می‌شود.

آموزش برنامه نویسی اندروید

بعضی دیگر از متخصصان برنامه نویسی اندروید که چند سالی سابقه فعالیت در این حوزه را دارند، ترجیح می‌دهند در کنار شغل کارمندی یا همان فریلنسری، دوره‌های خصوصی و عمومی هم برگزار کنند. در این شرایط، فرد می‌تواند هم به سراغ آموزشگاه‌هایی برود که در حوزه آموزش برنامه نویسی فعالیت می‌کنند و هم می‌تواند به لطف سیستم‌های وبیناری، از خانه و به‌شکل آنلاین به مخاطبان آموزش بدهد.

فعالیت درصدی

خیلی از متخصصان برنامه نویسی که دید بلند مدتی برای درآمد دارند، نه با حقوق ثابت که به‌شکل درصدی با کسب و کارها همکاری می‌کنند! مثلا یک متخصص برنامه نویسی اندروید حاضر می‌شود در ازای داشتن 1 درصد از فروش ماهانه یک وب سایت فروش لباس، اپلیکیشن آنها را طراحی کرده و البته آن را پشتیبانی کند. اصولا این درآمد تا زمانی که متخصص در تیم حضور داشته باشد، به او تعلق می‌گیرد.

راه اندازی کسب و کار

در نهایت بسیاری از افراد هم دوست دارند هر چه زودتر دست به کار شده و یک کسب و کار شخصی برای خودشان راه اندازی کنند. مثلا بسیاری از برنامه نویسان، خودشان یک شرکت برنامه نویسی راه اندازی کرده و با استخدام چند برنامه نویس طراحی سایت یا همکاری شراکتی با آنها، به یک شرکت ارائه دهنده خدمات طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن تبدیل می‌شوند. حتی بعضی دیگر پای‌شان را فراتر گذاشته، چند متخصص سئوی سایت و دیجیتال مارکتینگ هم استخدام کرده و به شرکتی فعال در زمینه کسب و کار اینترنتی تبدیل می‌شوند.

باز کار برنامه نویسی اندروید در خارج

باز کار برنامه نویسی اندروید در خارج چطور است؟ مهاجرت!

خب رسیدیم به قسمت مورد علاقه بسیاری از مخاطبان عزیز. با توجه به شرایط نابسامان کشورمان در حوزه‌های مختلف، بسیاری از افراد دوست دارند تخصصی را یاد بگیرند که هم بتوانند به کمکش در کشور خودمان به درآمد برسند و هم در زمان نیاز، با کمک این تخصص دست به مهاجرت زده و در خارج از کشور از طریق آن به درآمد بالایی برسند. اما آیا برنامه نویسی اندروید شما را به این هدف می‌رساند؟ اجازه بدهید نگاهی به آمار ارائه شده توسط سایت‌های خارجی داشته و ببینیم آنها در مورد درآمد متخصصان اندروید چه می‌گویند؟

اول از همه به سراغ سایت builtin می‌رویم. بر اساس آمار این وب سایت انگلیسی‌زبان، یک متخصص اندروید در کم‌ترین حالت به طور سالانه 60 هزار دلار درآمد دارد. این یعنی ماهانه حدود 5 هزار دلار که خب حتی در کشور آمریکا هم یک درآمد خوب محسوب می‌شود. البته همین وب سایت اینطور گفته که درآمد این متخصصان در بیشترین حالت ممکن، حدود 230 هزار دلار در سال است! این‌هم یعنی چیزی بین 18 الی 20 هزار دلار درآمد ماهانه که یک درآمد رویایی است. آمار وب سایت‌های دیگر مثل indeed هم اعداد نزدیک و مشابهی را نشان می‌دهد.

نکته: درآمد متخصصان تازه‌کار قطعا کم‌تر از اعداد بالاست.

تاریخچه زبان برنامه نویسی اندروید

خب، اجازه بدهید در میان این مقاله گریزی هم به تاریخچه اندروید بزنیم. در حوالی سال 2005 بود که شرکت گوگل به خرید شرکت اندروید که در کالیفرنیای آمریکا واقع شده بود، علاقه نشان داد و این شرکت کوچک که توسط فردی به اسم اندی رابین و البته 3 جوان دیگر راه اندازی شده بود را خریداری کرد. در آن روزها شرکت اندروید برای تلفن‌های همراه، برنامه و نرم افزار می‌ساخت. بعد از خریداری شدن شرکت، اندی رابین علاوه بر داشتن یک سمت مدیریتی در شرکت اندروید، به عنوان مسئول پروژه اندروید در خود گوگل هم انتخاب شد! وظیفه اندی رابین این بود که بستری برای تلفن همراه بسازد که مبتنی بر هسته لینوکس است. بعد از این بود که اتحادیه گوشی باز یا Open Handset Alliance توسط گوگل به همراهی شرکت‌های بزرگی مثل سامسونگ، ال جی، موتورولا، htc و به طور کلی 34 شرکت تاسیس شد.

یک سال بعد از این بود که برند HTC اولین تلفن همراه اندرویدی را به همراهی شرکت معروف آلمانی T-Mobile تولید و روانه بازار کرد. شاید این تلفن همراه را با اسم اچ‌تی‌سی دریم یا همان HTC Dream بشناسید. نکته مهم‌تری که باید حتما آن را بدانید، این است که در سال 2008 حدود 9 شرکت دیگر از جمله سونی اریکسون، هواوی ایسر و… عضو این اتحادیه شده و البته تا امروز هم شرکت‌ها به مرور به آن اضافه می‌شوند. در واقع اهمیت این موضوع در این است که قدرت گرفتن هر چه بیشتر این اتحادیه، باعث می‌شود اندروید بیشتر از قبل به عنوان یک سیستم عامل همه‌پسند و محبوب شناخته شود.

  • مجموعه آموزش پروژه‌ محور برنامه‌ نویسی اندروید — کلیک کنید

مسیر یادگیری برنامه نویسی اندروید

خب، احتمالا تا اینجا دیگر به اندازه کافی با موضوعات مبتدی در مورد اندروید آشنا شدید. از اینجا به بعد می‌خواهیم موضوع بحث را کمی تغییر بدهیم. ابتدا بیایید ببینیم برای یادگیری این زبان برنامه نویسی باید چه مسیری را طی کنیم؟

یک دوره آموزشی جامع

شاید بهترین انتخاب ممکن برای یادگیری زبان برنامه نویسی اندروید، این باشد که از همین ابتدا مسیر را با یک دوره آموزشی جامع شروع کنید. چراکه مخصوصا اگر از قبل آشنایی زیادی با زبان‌های برنامه نویسی نداشته باشید، قرار گرفتن در میان سِیل منابع مختلف آموزشی به شدت سردرگم‌تان کرده و باعث می‌شود به دلیل خستگی زیاد، حتی به طور کلی بیخیال ادامه دادن مسیر شوید. در حال حاضر دوره آموزش های فرادرس یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است.

زبان جاوا یا کاتلین

زبان جاوا یا کاتلین!

برای نوشتن یک برنامه اندروید، می‌توانید هم از زبان برنامه نویسی جاوا کمک بگیرید و هم زبان کاتلین. حالا اینجا این سوال پیش می آید که کدام را یاد بگیریم؟ خب راستش را بخواهید بسیاری از متخصصان باتجربه و پرسابقه، هر 2 آنها را بلدند. اما در حال حاضر بهترین انتخاب برای شما این است که ابتدا جاوا را یاد بگیرید. در واقع جاوا یک زبان به شدت محبوب است که یادگیری‌اش برای برنامه نویسان مبتدی اندروید توصیه می‌شود. بعد از این می‌توانید در صورتی‌ که خواستید مزایای زبان کاتلین را هم داشته باشید، به سراغ آن بروید. البته به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم که این 2 زبان را همراه با هم یاد بگیرید.

  • مجموعه آموزش جاوا (Java)
  • آموزش برنامه نویسی کاتلین – توسعه اندروید با Kotlin – مقدماتی

کار با Android Studio

خب، در قدم بعدی نوبت به نصب برنامه محبوب Android Studio می‌رسد. این در واقع یک محیط برنامه نویسی اندروید است که به‌شکل کاملا رایگان و توسط شرکت گوگل در اختیار کاربران قرار گرفته. با نصب این برنامه عملا به ساخت یک اپلیکیشن اندروید، یک قدم نزدیک‌تر شده‌اید.

نصب Android SDK

Software Development Kit یا SDK یک‌سری ابزار است که به متخصصان برنامه نویسی اندروید کمک زیادی می‌کند. این کیت را هم گوگل به‌شکل رایگان در اختیار برنامه نویسان قرار داده. پس در مرحله بعد آن را نصب کنید. البته علاوه بر SDK اگر با زبان جاوا کار می‌کنید، باید کیت JDK را هم نصب کنید.

ساخت یک برنامه تستی

خب، شاید تا اینجا تبدیل به یک مخزن اطلاعات تئوری شده باشید که هنوز به اندازه کافی اطلاعات تجربی ندارد! بنابراین در قدم بعدی حتما و حتما باید یک برنامه تستی، حتی با کم‌ترین استانداردها و در بدترین حالت ممکن بسازید! چرا؟ دلایل مختلفی پشت این توصیه وجود دارد:

  • اول از همه اینکه در مسیر ساخت یک برنامه کامل است که تازه می‌توانید خودتان و مهارت‌تان را بیازماید.
  • در درجه دوم با ساخت این برنامه کمال‌گرایی را کنار می‌گذارید و از بند آن رها می‌شوید.
  • در آخر هم اینکه با ساخت این برنامه اندروید عملا یک نمونه کار خواهید داشت که در مسیر استخدام یا کسب درآمد، کمک‌تان می‌کند.

یادگیری زبان برنامه نویسی اندروید چقدر زمان می‌برد؟

یادگیری زبان برنامه نویسی اندروید چقدر زمان می‌برد؟

خب، حالا به سراغ سوال بعدی برویم. یادگیری اندروید چقدر زمان می‌برد؟ ببینید جواب این سوال به موضوعات مختلفی بستگی دارد. مثلا:

  • اینکه از قبل چقدر آشنایی با حوزه برنامه نویسی دارید؟
  • چقدر به برنامه نویسی علاقه دارید؟
  • از یک دوره جامع کمک گرفته‌اید یا منابع مختلف و گسسته؟
  • در روز چقدر زمان برای یادگیری می‌گذارید؟
  • در روز چقدر تمرین می‌کنید؟

در هر حال اگر قرار باشد به طور میانگین یک‌سری اعداد به شما بدهیم:

  1. برای تبدیل شدن به یک متخصص برنامه نویسی اندروید در سطح مبتدی، باید حداقل بین 10 الی 20 ساعت دوره آموزشی گذرانده و 80 الی 120 ساعت تمرین کنید.
  2. برای تبدیل شدن به یک متخصص متوسط که توانایی کسب درآمد را هم دارد، باید حداقل 20 الی 40 ساعت آموزش دیده و بین 200 الی 300 ساعت تمرین کنید.
  3. در نهایت برای اینکه به یک متخصص باتجربه و البته پردرآمد تبدیل شوید که شرکت‌ها برای استخدامش سر و دست می‌شکنند، باید بین 150 الی 250 ساعت آموزش دیده و بیشتر از 1000 ساعت تمرین کنید!

البته الان برای اینکه بتوانید شروع کنید، صرفا کافی است هدف‌گذاری کرده و به خودتان تعهد بدهید که در یک زمان مشخص، مثلا 1 ماه، 100 ساعت زمان برای یادگیری این زبان اختصاص بدهید تا ابتدای مسیر را طی کنید.

کلام آخر در مورد برنامه نویسی اندروید

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با برنامه نویسی اندروید، مسیر یادگیری‌اش، بازار کارش در ایران، درآمدش در خارج از کشور و دیگر مسائل مرتبط با آن آشنا شدیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستیم. در اینجا مایلم مجموعه آموزش برنامه نویسی بیسیک فور اندروید فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

  • مجموعه آموزش برنامه نویسی بیسیک فور اندروید (B4A) — کلیک کنید

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *