چه زبانی را برای برنامه‌نویسی انتخاب کنیم؟

در آموزش قبلی با برخی از مفاهیم اولیه‌ی برنامه‌نویسی آشنا شده، یاد گرفتیم چگونه برنامه‌نویسی را شروع کنیم و همچنین با مفهوم زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا، سطح میانی، سطح پایین و پیش‌نیاز‌های مورد نیاز برنامه‌نویسی آشنا شدیم، در این آموزش قصد داریم به بررسی کاربرد زبان‌های مختلف پرداخته و کمی بیشتر با آن‌ها آشنا شویم در ادامه با همیار آی‌تی همراه باشید تا با هم یک زبان برنامه‌نویسی مناسب برای خود انتخاب کرده و وارد دنیای برنامه‌نویسی شویم!

الفبای برنامه‌نویسی , چه زبانی را برای برنامه‌نویسی انتخاب کنیم؟, همیار آی تی

در ابتدا باید به شما بگوییم قاعده‌ی کلی برنامه‌نویسی به یک شکل است، اگر شما با مفاهیم اصلی در برنامه‌نویسی آشنا باشید برای شما تفاوتی نمی‌کند کدام زبان را شروع کنید و در هر صورت موفق خواهید بود (به شرطی که مفهوم الگوریتم‌نویسی را به خوبی درک کرده و بتوانید از آن استفاده کنید) بنابراین اکیدا به شما توصیه می‌کنیم قبل از هر کاری با مفاهیم مرتبط با الگوریتم و فلوچارت آشنا شده و پس از آن مطالعه‌ی این آموزش را از سر بگیرید.

اولین گام برای انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی این است که هدف خود را مشخص کنید، قصد دارید برنامه‌نویسی را برای چه کاری بیاموزید؟ نوشتن برنامه‌های تحت وب، اتوماسیون‌های اداری، برنامه‌های دسکتاپ، برنامه برای تلفن‌های هوشمند، بازی‌سازی، علاقه، کسب درآمد؟

پس از اینکه هدف خود را انتخاب کردید عناوین زیر را مطالعه کنید:

برنامه‌نویسی برای تلفن‌های هوشمند

از آنجایی که امروزه استفاده از تلفن‌های هوشمند در بین کاربران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، برنامه‌نویسی این زمینه نیز می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و در عین حال درآمدزا باشد!

برای اینکه بتوانید برای تلفن‌های هوشمند برنامه بنویسید باید در ابتدا سیستم‌عامل مورد نظر خود را انتخاب کنید، برای کدام دسته از کاربران قصد نوشتن برنامه دارید؟ کاربران اندروید، آی‌او‌اس یا ویندوزفون؟

  • برنامه‌نویسی اندروید:
    در حال حاضر برای اینکه بتوانید برای پلتفرم اندروید برنامه بنویسید باید با زبان Java آشنایی پیدا کنید.
  • برنامه‌نویسی آی‌او‌اس:
    برای اینکه بتوانید برای سیستم‌عامل آی‌او‌اس برنامه بنویسید باید به سراغ زبان برنامه‌نویسی Objective-C یا SWIFT بروید.
  • برنامه‌نویسی ویندوزفون:
    برای نوشتن برنامه‌ها برای سیستم‌عامل ویندوزفون می‌توانید از زبان‌های #C یا ++C استفاده کنید.

 

برنامه‌نویسی تحت وب

برای اینکه بتوانید برنامه‌های تحت وب (وب اپلیکیشن‌ها) را بنویسید، باید در سه حیطه تسلط پیدا کنید:

  • برنامه‌نویسی سمت کاربر (Client Side):
    این کدها توسط مرورگر پردازش و اجرا می‌شود و اغلب برای طراحی ظاهری و رابط کاربری (UI) یک پروژه به کار می‌روند، HTML،CSS،JavaScript و jQuery جزو زبان‌های سمت کاربر محسوب می‌شوند (البته HTML یک زبان نشانه گذاری به حساب می‌آید) 
  • برنامه‌نویسی سمت سرور (Server Side): 
    برای نوشتن وب اپلیکیشن‌های داینامیک و پویا باید به یکی از زبان‌های سمت سرور آشنا باشید، PHP،ASP.NET،Python ،Java و Ruby جزو زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب محسوب می‌شوند (PHP و ASP.NET علاقه‌مندان و بازار کار بهتری در این زمینه دارند) 
  • کار با بانک‌های اطلاعاتی (Database):
    برای اینکه بتوانید یک پروژه‌ی تحت وب را به طور کامل طراحی و اجرا کنید باید با دیتابیس و نحوه‌ی کار با آن نیز آشنایی نسبتا مناسبی داشته باشید، Microsoft SQL Server،MySQL،Microsoft Access،Oracle برخی از محبوب‌ترین بانک‌های اطلاعاتی هستند که با توجه به زبان برنامه‌نویسی مورد نظر خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

برنامه‌نویسی تحت دسکتاپ

برای نوشتن برنامه‌های تحت دسکتاپ و اتوماسیون‌های اداری می‌توانید از زبان‌های C++،C#،Java و… استفاده کنید.

اگر توضیحات بالا را به دقت مطالعه کرده باشید، یکی از زبان‌هایی به صورت مشترک در میان تمامی پلتفرم‌ها قابل مشاهده است، زبان جاوا (Java) می‌باشد، جاوا یک زبان چند سکویی (Cross Platform) می‌باشد، به بیان ساده‌تر زبان جاوا از پلتفرم‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند، شما می‌توانید یکبار برنامه‌ای را به زبان جاوا نوشته و در پلتفرم‌های مختلف (ویندوز، لینوکس، مک و…) از آن خروجی بگیرید، این کار توسط ماشین مجازی جاوا (JVM یا Java Virtual Machine) قابل انجام خواهد بود، در نتیجه شما فارغ از اینکه برای چه سیستم‌عاملی در حال نوشتن هستید تنها بر روی برنامه‌نویسی تمرکز خواهید داشت، علاوه بر این سینتکس زبان جاوا تا حدودی شبیه به ++C بوده و البته مدل شئ‌گرایی آن تا حدودی از ++C ساده‌تر است، از دیگر ویژگی‌های زبان جاوا این است که مدیریت حافظه را به صورت خودکار انجام داده و آن را بر عهده می‌گیرد.

با توجه به توضیحات بالا می‌توانید تصمیم بگیرید که از کدام زبان برای نوشتن برنامه‌های خود استفاده کنید، هر چند کسب درآمد می‌تواند انگیزه‌ی خوبی باشد که شما به سراغ یکی از زبان‌های مورد نظر خود بروید اما باید بدانید قبل از هر چیزی داشتن علاقه بسیار مهم است، توصیه می‌کنیم با توجه به علاقه‌ی خود یکی را انتخاب کرده و سعی کنید به خوبی بر آن تسلط پیدا کنید.

همانگونه که گفتیم قاعده‌ی کلی برنامه‌نویسی برای زبان‌های مختلف تقریبا یکسان است و تنها تفاوت‌هایی جزئی در سینتکس زبان‌ها وجود دارد، بنابراین اگر شما در یک زبان به خوبی تسلط پیدا کنید خیلی راحت خواهید توانست سایر زبان‌ها را نیز بیاموزید.

تا اینجای کار با کاربرد زبان‌های مختلف آشنا شده و دانستیم کدام یک از زبان‌های برنامه‌نویسی برای ما مناسب‌تر است، در آموزش آینده با مفاهیم تخصصی‌تر و اصطلاحات متداول برنامه‌نویسی آشنا خواهیم شد و می‌توانیم کم‌کم برنامه‌نویسی را شروع کرده و اولین خط کدهای خود را بنویسیم.

برای مشاهده‌ی تمام این مجموعه آموزش‌ها به صفحه‌ی الفبای برنامه‌نویسی در همیار آی‌تی مراجعه کنید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *