گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن  چیست

گیمیفیکیشن(Gamification)  یا بازی سازی از جمله روش های نوین کسب مشتری می باشد که در این سال ها مورد توجه قرار گرفته است

ساده‌ترین تعریف این بخش از دانش بازاریابی، هنر ایجاد کردن فضای بازی در مکان هایی است که عموما برای بازی طراحی نشده اند.

تا کنون بروشور تبلیغاتی که درصورت تحویل آن به فروشگاه مدنظر تخفیفی برای شما لحاظ گردد، مواجه شده اید؟

این مثال یک نمونه بسیار ساده از مفهوم گیمیفیکیشن در دنیای واقعی است.

در این مقاله سعی بر این موضوع است که در ابتدا با طرح چند تعریف از این مفهوم با آن بیشتر آشنا شده و در نهایت تا حدودی به توانایی استفاده از آن در کسب و کار خود پی ببریم.

برای آشنایی با مفهوم بازی سازی لازم است در ابتدا با مفهوم بازی آشنا شویم.

در تمدن مصر و دیگر تمدن های همجوار آن، وقت و توان زیادی صرف کارهای لوکس و تجملی می‌شد. کارهایی که مستقیماً با کسب روزی در ارتباط نبودند و تفریح، لذت های زودگذر و تجربه‌های شیرین را برای مردم به ارمغان می‌آوردند.

در گذشته‌های دور، بشر بخش قابل توجهی از زمان روزمره خود را به انجام بازی صرف میکردند. اما با پیشرفت بشر و گذشت زمان، کار و فعالیت اقتصادی به مرور جای بازی را گرفته و دیگر زمان زیادی برای انجام امور دیگر باقی نمانده است.

از سوی دیگر، نیاز به بازی و فعالیت های مفرح به نوعی جزء جدا ناپذیر انسان می باشد.

شاید به همین علت، می توان با ترکیب و تلفیق بازی با امور روزمره، شوق و اشتیاقی در انسان ایجاد نمود تا به انجام آن تمایل نشان داده و نسبت به دیگر امور بیشتر مجذوب آنها گردد، لذا این سبک بازاریابی متولد شد تا با درهم آمیختن این دو مخاطب هدف بیشتری را جذب کسب و کار کند.

اصول اساسی همه بازی ها

۱- قانونمندی

قانون اولین اصل جدایی ناپذیر یک بازی است. شما نمیتوانید بازی را نام ببرید که قانون نداشته باشد. قانون باعث میشود که بازی شکل بگیرد و مسیر مشخصی را به آن دهد.

قوانین بازی همانند قوانین کشور ها هستند اما با این تفاوت که برای عدم رعایت آن کسی شما را مجازات نمی کند و این خود شما هستید که داوطلب شدید آن بازی را انجام دهید پس ملزم به رعایت آنها هستید و درصورت عدم رعایت قوانین بازی، بازی با حالت قبل از عدم رعایت قانون برگشته و ادامه آن از سر خواهد گرفت.

۲- هدفمندی

در تمامی بازی ها یک هدف اصلی وجود دارد که برای مثال به برنده شدن یک نفر در آن می توان نام برد

۳- شانس و تنوع

سومین اصل بازی شانس و تنوع است. احتمالا تا کنون فیلم و موزیکی را برای چند بار تماشا یا گوش داده اید. اما آیا این یک نوع بازی به حساب می آید؟

خیر، در بازی شما پایان داستان را رقم می زنید. به نوعی شما جزئی از آن هستید و این میزان استراتژی و سبک بازی و شانس شما است که در آن برنده یا بازنده شوید. از دیگر ویژگی بازی ها میتوان به تنوع آنها نام برد. با هربار بازی کردن روند آن متفاوت و متنوع خواهد بود، شما نمیتوانید بازی ها را از پیش بینی کنید زیرا درصدی شانس در تمامی بازی ها نهفته است و همین عامل است که سبب جذابیت آن می شود.

۴- رقابت

اصل آخر رقابت است. در تمامی بازی ها رقابت بر سر رسیدن به هدف نهایی آن است.

چرایی استفاده از گیمیفیکیشن

در بازاریابی از طریق گیمیفیکیشن می توان حس خواب بازی را در قابل فروش محصولات به مخاطبانمان القا کنیم تا آنها از طریق انتقال این تجربیات با دیگران به افزایش فروش ما کمک کنند.

هدف کلی گیمیفیکیشن ایجاد درگیری بیشتر مخطب با محصول ما است زیرا در صورت در ارتباط بودن بیشتر مخاطب با محصول ما احتمال خرید افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال ایجاد راهکار برای سپری کردن زمان بیشتر در سایت یا اپلیکیشن ما

چگونگی اجرای گیمیفیکیشن در بیزینس خود

همانگونه که مطرح شد مرکز هدف گیمیفیکیشن احساسات و عواطف هستند تا با درگیر کردن آنها، کاربر را به خرید خرید ترغیب نماییم. حال به چند مورد از ترفند های ایجاد گیمیفیکیشن اشاره خواهیم نمود.

سیستم امتیاز دهی

سیستم امتیاز دهی یکی از موثر ترین روش ها در ایجاد گیمیفیکشن می باشد. کاربران شما برای به دست آوردن تخفیف حاضرند بارها ویدیو تبلیغاتی تماشا کرده و آنها را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.

جایزه

راه اندازی مسابقه یک روش فوق العاده برای کسب مخاطبان هدف بلقوه است. شما می توانید با ایجاد یک مسابقه مخاطبانتان را به محل کسب و کار خود بکشید و یا با درخواست پر کردن یک فرم به اطلاعات مورد نظر خود دست یابید.

پیشرفت

انسان پیشرفت کردن را دوست دارد. برای مخاطبانتان سطح بندی مشخص کنید تا با طی کردن آنها مزایایی به دست آورند. این کار باعث می شود مخاطبانتان برای رسیدن به سطوح بالاتر تلاش کرده و در نتیجه خرید بیشتری انجام دهند. به عنوان مثال الوپیک برای کاربرانش چهار سطح تعریف نموده که با رسیدن به هر سطح مزایایی را بدست می آورند.

حداقل امتیاز

پیش تر گفته شد هدف گیمیفیکیشن درگیری مخاطب با کسب و کار است. یکی از راه های خوب این درگیری در نظر گرفتن حداقل امتیاز برای استفاده از بخش های مختلف سایت است. این کار باعث شده کاربران برای کسب حداقل امتیاز مدت اندکی درگیر کسب و کار شما شوند و امتیاز لازم را کسب نمایند.

گردونه شانس

گردونه های شانس ابزاری فوق العاده برای ایجاد گمیفیکیشن است. ضمن اینکه کاربری ساده دارد سبب می شود کاربر در لحظه متوجه بردن یا باختن در آن شود و برای امتحان مجدد آن روز بعد به سایت شما مراجعه کرده و بار ها این روند را تکرار کند تا به عادت در وی تبدیل گردد و با کسب و کار شما انس پیدا کند و خرید انجام دهد. به عنوان مثال گردونه شانس #۷۲۴* را دیده اید؟ هر روز با چرخش آن می توانید شارژ و یا پول نقد برنده شوید.

اشتراک گذاری

امکان به اشتراک گذاشتن سفر را برای مخاطبانتان فراهم نمایید تا آنها با به اشتراک گذاشتن آنها جایزه ای برنده شوند. این کار باعث می شود روز به روز به مخاطبانتان افزوده شود.

موارد مطرح شده به طور کلی نمونه های کمی از این بخش گسترده است که روز به روز در حال پیشرفت و پیچیده تر شدن است. با ما در مقالات آینده در ارتباط باشید تا بیشتر با دنیای بازاریابی آشنا شویم. جهت انجام خدماتی همچون طراحی سایت و اپلیکیشن ، طراحی سایت ارزان و تولید محتوا حرفه ای و سئو میتوانید به سایت استارتاپ استدیو سمانیک سری بزنید.

 

نوشته گیمیفیکیشن اولین بار در سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *