اصطلاحات رایج در استارتاپ

اصطلاحات استارتاپی

افرادی که با استارتاپ‌ها درگیر هستند معمولا از اصطلاحات خاصی برای بیان مقاصد خود استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی چند نمونه از این اصطلاحات می‌پردازیم.

اصطلاحات رایج در استارتاپ

بنیان‌گذار استارتاپ (Founder)

به شخصی که استارتاپ را راه‌اندازی و تمام مراحل آن را انجام می دهد بنیان‌گذار گفته می‌شود. این شخص هم در نقش تولید کننده و هم در نقش عرضه کننده ظاهر می‌شود و دارای توانایی‌های مختلفی هست. در واقع می توان گفت این شخص توانایی انجام صفر تا صد یک کسب‌وکار را دارد. این اشخاص معمولا علاقه‌ای به کار کردن برای دیگران ندارند و باور دارند که می‌توانند با تلاش‌های بی‌وقفه‌ خود دنیا را تغییر دهند.

هم‌بنیان‌گذار (Co-Founder)

گاهی اوقات یک نفر از پس تمام کارها بر نمی‌آید و باید برخی از بخش‌های کار به شخص یا اشخاص دیگری واگذار شود. به این افراد هم بنیان‌گذار می گویند. معمولا این افراد مکمل یکدیگر هستند و هر کدام بخشی از کار را که در آن تخصص دارند را انجام می‌دند. این تیم می تواند دو یا چند‌ نفره باشد.

Lean Startup

متودولوژی لین استارتاپ یا نوپای ناب به شما یاد می‌دهد که چگونه یک استارتاپ را هدایت کنید، چه موقع آن را تغییر دهید و از چه راه‌هایی برای رشد آن استفاده کنید. لین استارتاپ یک رویکرد علمی برای ساختن و مدیریت کردن استارتاپ‌ به شما می‌دهد و کمک می‌کند که محصول خودتان را سریع‌تر به دست مشتری برسانید. بسیاری از استارتاپ‌ها با ایده‌ ساختن محصول مورد نیاز مردم راه‌اندازی می‌شوند. آن‌ها ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان صرف می‌کنند که محصول خود را به بهترین نحو شکل دهند بدون این که آن را به مشتری نشان بدهند. همین موضوع است که باعث شکست خوردن بسیاری از آن‌ها می‌شود. زیرا آن‌ها با مشتری‌ها صحبت نمی‌کنند و در مورد محصولات خود از آن‌ها بازخورد نمی‌گیرند. زمانی که مشتری‌ها نتوانند با یک استارتاپ ارتباط برقرار کنند، به ایده‌ آن اهمیتی نمی‌دهند وهمین مسئله باعث شکست استارتاپ می شود.

Unicorn Startup

استارتاپ تک شاخ یا یونیکورن استارتاپ (Unicorn Startup) به استارتاپ‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و ارزش سهام آن از یک بیلیون دلار (یک میلیارد دلار) فراتر رود. این لغت اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط سرمایه‌گذاری به نام آیلین لی ارائه شد. او از میان حیوانات افسانه‌ای، تک شاخ را به‌عنوان نماد این مدل استارتاپ‌ انتخاب کرد.

شتاب‌دهنده‌ استارتاپ (Startup Accelerators)

شتاب‌دهنده‌ها شرکت‌هایی هستند که روی استارتاپ‌هایی با ایده‌های جالب و البته کاربردی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این شرکت‌ها درصدی از مالکیت استارتاپ را می‌گیرند اما در عوض خدماتی مانند آموزش توسط مربی‌ها و آشنا کردن آن‌ها با سرمایه‌گذاران و متخصصان آن رشته را برایشان فراهم می‌کنند. درواقع این شرکت‌ها شانس موفقیت استارتاپ‌ها و پیدا کردن سرمایه‌ بالقوه برای فعالیت‌هایشان را بالا می‌برند.

استارتاپ ویکند (Startup Weekend)

استارتاپ ویکند

استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی ۵۴ ساعته است که معمولا در آخر هفته برگزار می‌شود. در این رویداد افراد مختلفی مانند علاقه‌مندان به استارتاپ، توسعه‌دهندگان، برنامه‌نویسان، مدیران کسب‌و‌کارها، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک حضور دارند. ایده‌ها در این رویداد مطرح می‌شوند و افراد گروه تشکیل می‌دهند تا طرح اولیه یا دمو ایده‌ خود را پیاده‌سازی کنند.

استارتاپ گرایند (Startup Grind)

استارتاپ گرایند یک برنامه‌ جهانی است که در آن از کارآفرینان موفق دعوت می‌شود تا داستان موفقیت‌ و چالش‌های استارتاپ خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. افراد می‌توانند در این برنامه با پروژه‌های یکدیگر آشنا شوند و از تجربیات هم استفاده کنند.

سرمایه‌ بذری (Seed Funding)

همان‌طور که یک گیاه از یک بذر شروع به رشد می‌کند، یک استارتاپ نیز از یک سرمایه‌ اولیه شروع می‌شود. به سرمایه‌ای که در مرحله‌ اولیه راه‌اندازی استارتاپ در اختیارش قرار می‌گیرد، سرمایه‌ بذری گفته می‌شود.

ارائه آسانسوری (Elevator Pitch)

اگر در یک آسانسور با یک سرمایه گذار همراه شوید و فقط ۶۰ ثانیه وقت داشته باشید تا ایده خود و دلیل این که ایده تان ارزش سرمایه گذاری دارد را به او بگویید، چه خواهید گفت؟ اگر شما نتوانید ایده خود را در ۶۰ ثانیه طوری بیان کنید که همه متوجه شوند، احتمالا یک جای کار ایراد دارد. به طور کلی ارائه آسانسوری شامل معرفی مشکل، راه حل، مشتریان و معرفی تیم کارآفرین یا صاحبان ایده است. این نوع ارائه تنها برای شروع یک گفتگو طراحی شده است، پس تا جای ممکن باید از کلماتی استفاده کنید که فشرده، خلاصه و کامل باشد.

M&A

خلاصه Merger به معنای ادغام و Acquisition به معنای خرید است. زمانی است که یک استارتاپ توسط شرکت بزرگتر از خود با اهداف استراتژیک خریداری می شود و یا با شرکتی هم اندازه ادغام می شود. در حالت خرید، صاحبین سهام در ازای دریافت مبلغی بر اساس ارزش شرکت آن را واگذار می کنند.

Bootstrapping

برخی از کسب‌وکارها از ابتدا کار خودکفا هستند. به فرآیند راه‌اندازی آنها Bootstrapping می‌گویند. یعنی بدون نیاز به کمک و منابع مالی خارجی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در دنیای استارتاپ، صاحبان هر کسب و کار با استفاده از سود فعالیتشان و سرمایه گذاری آن در همان استارتاپ می‌توانند شرایط مالی و پیشرفت شرکت را کنترل کنند.

نوشته اصطلاحات رایج در استارتاپ اولین بار در سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *