افیلیت مارکتینگ (affiliate marketing ) یا سیستم همکاری در فروش چیست؟

افیلیت مارکتینگ (affiliate marketing ) با نامهای مختلفی شناخته می شود از جمله :

  • بازاریابی پورسانتی
  • بازاریابی وابسته
  • فروش رابطه ای
  •  سیستم همکاری در فروش
  •  بازاریابی رابطه مند
  •  بازاریابی معرف

افیلیت مارکتینگ چیست ؟

بازاریابی پورسانتی یا بازاریابی وابسته یکی از انواع بازاریابی است که در آن فرد محصول یا خدمات فرد دیگر را معرفی و در ازای این معرفی، مبلغی به عنوان پورسانت یا کمیسیون دریافت می‌کند.
شاید فکر کنید این روش غیر قانونی و یا کلاهبرداری است اما باید بگوییم که بازاریابی پورسانتی نه خطرناک است و نه غیرقانونی. این روش تنها به دنبال جذب مشتری برای یک فروشنده است.
در این روش بازاریابی، فروشنده تنها زمانی هزینه پرداخت می کند که محصولاتش فروش برود و از طرف دیگر، بازاریاب ها با معرفی محصولات درسایت خود یا تالارهای گفتگو، شبکه های اجتماعی و … درآمدهای خوبی کسب می کنند. در واقع می توان گفت یک سیستم برد – برد است.

تاریخچه افیلیت مارکتینگ

وبسایت آمازون اولین سایتی بود که سیستم افیلیت مارکتینگ را ارائه داد. سیستم افیلیت یا همان همکاری در فروش در اوایل دهه ۱۹ میلادی هنگامی که شرکت‌ها به ازای هر فروش آنلاین، پورسانت به فرد آگهی‌کننده می‌دادند، تاسیس شد.
در سیستم افیلیت مارکتینگ سایت فروشنده محصول Merchant و سایت بازاریاب یا معرف Affiliate نام دارد.

مزایای بازاریابی افیلیت مارکتینگ

  1. نیاز به سرمایه زیادی ندارید
  2. ریسک بالایی ندارد
  3. همه مسئولیت ها برای ارائه، تامین و پشتیبانی بر عهده فروشنده یا ارائه کننده خدمات است.
  4. كل پروسه به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور شما انجام می شود

اجزای تشکیل دهنده همکاری در فروش

بازیگران اصلی در این سیستم عبارتند از :

  •  فروشنده (آگهی دهنده، عرضه کننده)
  •  ناشر (افیلیت)
  •  مشتری (مصرف کننده)

فروشنده (آگهی دهنده، عرضه کننده)

فرد یا شرکتی که در ازای فروش رفتن کالا یا خدمتش پورسانت می‌پردازد؛ در واقع همان خالق محصول.

ناشر (افیلیت)

شخص یا شرکتی که در ازای دریافت کمیسیون، محصول فروشنده را تبلیغ می‌کند. ناشر محصول را در رسانه خود معرفی می‌کند تا مخاطب بالقوه را جذب و قانع به خرید (یا هر عمل دیگری که با فروشنده قرارداد بسته) کند.
در واقع نماینده فروش تبلیغات محصول را انجام می دهد به صورتی كه كاربران به راحتی محصول یا محصولات او را در سطح اینترنت پیدا كنند و آنها را در سایت شركت یا فروشگاه سفارش دهند و خرید خود را انجام دهند.

مشتری (مصرف کننده)

جزء نهایی افیلیت مارکتینگ، که در واقع ضلع سوم این مثلث است، مصرف کننده است. همان کسی که تبلیغ را می‌بیند و عملی انجام می‌دهد مثل کلیک کردن روی یک لینک، ثبت نام در یک فرم، خرید کردن
دو بخش مهم و لاینفک در انواع بخش‌بندی‌های همکاری در فروش فروشنده، و ناشر (افیلیت) است.
همکاری در فروش، در واقع عمل بازاریابی محصول را بین گروه‌های مختلف تقسیم می‌کند در نتیجه هر گروه به نوبه خود در درآمد حاصل از فروش سهم دارد.

انواع سیستم های افیلیت مارکتینگ

۱) پرداخت به ازای فروش
در این نوع از سیستمافیلیت مارکتینگ درصدی از کل فروش به سایت معرف داده می‌شود. میزان پورسانت، بستگی به نوع محصولات و برنامه مشارکتی دارد. مثلا پورسانت فروش محصولات نرم افزاری بیشتر از محصولات سخت افزاری است. به این نوع برنامه ها، Pay Per Sale نیز گفته می‌شود.
۲) پرداخت به ازای سرنخ
در این مدل، بسته به نوع برنامه، معرف ها زمانی درآمد کسب می‌کنند که بازدیدکننده ای را به سایت فروشنده بفرستند و آن بازدیدکننده در وبسایت فروشنده ثبت نام کند. این نوع از افیلیت مارکتینگ، به منظور جذب آدرس ایمیل برای ایمیل مارکتینگ استفاده می‌شود.
۳) پرداخت به ازای کلیک
در این مدل، معرف ها به ازای هر بازدیدکننده‌ای که به سایت فروشنده می فرستند، پول می‌گیرند. چه این بازدیدکننده خرید کند، چه نکند.
۴) پرداخت به ازای نمایش آگهی
در این مدل، معرف ها به ازای تعداد دفعات نمایش آگهی‌های سایت فروشنده در وب سایت خود، پول دریافت می‌کنند. چه کاربر روی تبلیغات کلیک کند، چه نکند.

همکاری در فروش در دیجی کالا

بعد از مدتها انتظار، غول فروش اینترنتی ایران، دیجی کالا، پا جای پای آمازون گذاشته و افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) را در ایران راه اندازی کرده است.
پنل آزمایشی افیلیت دیجی کالا، اواخر زمستان ۹۶ راه افتاد که البته با توجه به شکل‌گیری بخش مهمی از این پنل حول پیام رسان تلگرام و فیلتر شدن تلگرام در انتهای فروردین ۹۷، روند تکمیل این فرآیند با تاخیر مواجه شد. با این وجود، حمیدرضا سعادتی مدیر بازاریابی عملکرد دیجی کالا در روز بازاریابی ایران، DMDay، اعلام کرد این سامانه تا پایان خرداد ۹۷ راه‌اندازی خواهد شد.
نهایتا این سامانه با چند ماه تاخیر نسبت به زمان اعلام شده، تابستان ۹۷ به راه افتاد و شروع نسبتا موفقی داشت.

سمانیک در زمینه  طراحی سایت و سئو و بازاریابی اینترنتی  آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است .

نوشته افیلیت مارکتینگ (affiliate marketing ) یا سیستم همکاری در فروش چیست؟ اولین بار در سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *