مقایسه محیط های برنامه نویسی اندروید

معمولا کسانی که می خواهند وارد حوزه برنامه نویسی اندروید شوند اولین چیزی که فکرشون رو مشغول می کند محیط برنامه نویسی اندروید می باشد. به شخصه تعداد زیادی از کاربران در بخش نظرات سایت یا در تلگرام در مورد محیط برنامه نویسی اندروید سوال پرسیدند و درخواست معرفی یک محیط خوب برای برنامه نویسی اندروید رو داشته اند.
با دیدن این میزان درخواست به فکر این افتادم که یک مقاله جامع در مورد مقایسه محیط های برنامه نویسی اندروید بنویسیم و شروع به معرفی محیط های برنامه نویسی اندروید با توضیحات کامل کنم تا کاربران بتوانند بر اساس این توضیحات یک محیط قوی و ساده رو انتخاب کنند.

این موضوع رو هم در نظر بگیرید برای نوشتن و ساخت اپلیکیشن اندروید چندین راه خوب و عالی وجود دارد و این شمایید که انتخاب می کنید از کدام مسیر بروید. تمام این مسیرها شما را به خواستتون میرسونند. اما انتخاب محیط برنامه نویسی اندروید مناسب، میتواند مقدار زیادی از وقت و انرژی را برای شما ذخیره کند. حتی ممکن است فاصله ی میان شکست و پیروزی شما، همین انتخاب باشد. برای این موضوع باید مثالی بزنم تا کامل دستتون بیاد منظورم چی هستش، به عنوان مثال اگر بخواهید یک بازی ۲بعدی بسیار ساده را با استفاده از اندروید استودیو و دانش خودتان بسازید، صد ها ساعت وقت را هدر میدهید در حالیکه نمیتوانید نتیجه ای مشابه با موتور بازی سازی Unity دریافت کنید.

مقایسه محیط های برنامه نویسی اندروید

یکی از مشکلات ما برای برنامه نویسی اندروید عدم آگاهی نسبت به محیط های برنامه نویسی اندروید می باشد متاسفانه تنها محیطی که با آن آشنا هستیم محیط برنامه نویسی اندروید می باشد. در این مقاله ۸ محیط جذاب برای برنامه نویسی اندروید رو معرفی می کنیم که شما می توانید یکی رو انتخاب کنید.

مقایسه محیط های برنامه نویسی اندروید

برای مقایسه محیط های برنامه نویسی اندروید ابتدا ۸ محیط جذاب و دوست داشتنی رو معرفی می کنیم و بعد هر کدام را به صورت جداگانه معرفی و امکاناتش رو مورد بررسی قرار میدهیم. 

  • اندروید استودیو Android Studio
  • ای کلیپس Eclipse
  • زامارین Xamarin
  • بیسیک فور اندروید B4A
  • یونیتی Unity
  • نت بینز NetBeans
  • پایتون Python
  • فون گپ PhoneGap

محیط برنامه نویسی اندروید استودیو

۱- محیط برنامه نویسی اندروید استودیو Android Studio

وقتی صحبت از برنامه نویسی اندروید می شود اولین محیطی که در ذهن تداعی می شود محیط برنامه نویسی اندروید استودیو می باشد. اندروید استودیو را می توان رسمی ترین محیط برنامه برنامه نویسی اندروید خواند. اندروید استودیو توسط شرکت بزرگ گوگل ساخته شده است و تمام اسناد رسمی به آن ارجاع داده میشوند. می توان گفت اندروید استودیو، بیشترین پشتیبانی را دریافت میکند. طوری که به صورت تخصص برای توسعه اندروید ساخته شده است و از حقم نگذریم کار شما را برای برنامه نویسی اندروید به شدت آسان می کند. 

توجه: یکی از ویژگی های خوب محیط اندروید استودیو، بروزرسانی مرتبط آن می باشد؛ که همین امر باعث ساده شدن کد نویسی و بهتر شدن محیط می شود.

یکی از مشکلاتی که به اندروید استودیو می گیرند مشکلات زیاد هنگام نصب آن می باشد که می توانید برای این کار به مقالات آموزش نصب اندروید استودیو و مشکل در اجرای Android Studio رجوع کنید. در این مقالات به صورت کامل در مورد نصب و رفع مشکلات این محیط برنامه نویسی صحبت کرده ایم.

یکی از مزیت های استفاده از این IDE (محیط برنامه نویسی) این است که به راحت ترین شکل ممکن میتوانید از روش های نوین طراحی گوگل باخبر بشوید و کتابخانه های جدید را برای پروژه های خود پیدا کنید. اگر هم میخواهید به عنوان یک توسعه دهنده استخدام بشوید، یکی از راه های یادگیری، کار کردن با اندروید استودیو میباشد. همچنین اگر میخواهید در آینده اپلیکیشن خود را به فروش برسانید، یک ایده خوب استفاده از این محیط برنامه نویسی اندروید به همراه زبان جاوا است.

برای برنامه نویسی در محیط اندروید استودیو باید از زبان های جاوا و Android SDK استفاده کنید. اگر نمی دونید SDK چیست باید بگویم مخفف Software Development Kit یا کیت توسعه نرم افزار میباشد. این SDK کار شما برای برنامه نویسی را راحتر می کنند. برای کار کردن با زبان جاوا باید از قبل این کیت یا همان SDK را روی کامپیوتر خود نصب کرده باشید. این محیط برنامه نویسی به شما اجازه میدهد که به چیز هایی مانند دکمه ها و دیگر المان های رابط کاربری دسترسی داشته باشید و خیلی راحت بتوانید آرایش این المان ها را در اپلیکیشن خودتان تغییر بدهید.

برخی از ویژگی های محیط اندروید استودیو

  • پشتیبانی از Build مبتنی بر Gradle
  • بازنویسی کد و اصلاحات فوری مخصوص اندروید
  • ابزارهای Lint برای رفع مشکلات عملکرد، کارایی، سازگاری ورژن ها و مشکلات دیگر
  • ادغام با ProGuard و قابلیت های App Signing
  • پنجره های Wizard مبتنی بر Template برای ایجاد طرح ها و مولفه های رایج اندروید
  • یک Layout Editor غنی که به کاربران اجازه می دهد مولفه های محیط کاربری را درگ و دراپ کنند و گزینه ای برای پیش نمایش Layout ها در چندین پیکربندی صفحه نمایش وجود دارد.
  • پشتیبانی از ساخت برنامه های Android Wear
  • پشتیبانی داخلی از پلتفرم Google Cloud که اجازه ادغام با پیام رسانی و موتور برنامه Google Cloud را می دهد.

نکته مهم: محیط برنامه نویسی اندروید استودیو کاملا برای ساختن اپلیکیشن هایی که به خوبی با سیستم عامل اندروید سازگار باشند، مناسب است.

اندروید استودیو به همراه SDK، حتی برای ساختن بازی های ساده هم مناسب است. میتوانید این کار را با ساختن View های مختلف و چیز هایی مثل انیمیشن انجام بدهید. البته لازم است که کمی هم به فکر و خلاقیت خود فشار وارد کنید. برای فیزیک های پیشرفته تر در بازی ها هم لازم است که کار کردن با کتابخانه هایی مانند LibGDX را شروع کنید. این کار ابزار لازم را در اختیار شما قرار میدهد تا لازم نباشد همه چیز را از ابتدا بسازید.

نتیجه گیری برای محیط برنامه نویسی اندروید استودیو
اگر بگیم اندروید استودیو، بهترین محیط برنامه نویسی اندروید است دروغ نگفتیم و هیچ اغراقی نکردیم چون در اکثر مواقع، اندروید استودیو به بقیه گزینه ها ترجیح داده میشود. بخصوص اگر بخواهید یک اپلیکیشن ساده یا یک بازی ابتدایی مانند پازل بسازید. اما اگر قصد تولید بازی یا ساخت اپلیکیشن های فوق العاده قوی رو داشته باشید شاید اندروید استودیو گزینه خیلی مناسبی نباشد و محیط های دیگر جواب گو شما باشند. اما بازم با یادگیری بخش پیشرفته اندروید استودیو می توانید این مدل چیزهایی رو پیاده سازی کنید. 
محیط برنامه نویسی اندروید ای کلیپس

۲- محیط برنامه نویسی اندروید ای کلیپس Eclipse

در ادامه معرفی محیط های برنامه نویسی اندروید این بار به سراغ ای کلیپس Eclipse رفته ایم. نحوه ساخت اپلیکیشن اندروید با محیط ای کلیپس تقریبا شبیه اندروید استودیو می باشد. ای کلیپس یک محیط برنامه نویسی اندروید است که به شما اجازه میدهد با زبان جاوا و با استفاده از Android SDK اپلیکیشن بسازید. راه اندازی آن مشابه اندروید استودیو و روند کار کردنشان با یکدیگر قابل مقایسه است.
تفاوت اصلی محیط ای کلیپس و اندروید استودیو این است که ایکلیپس بصورت اختصاصی برای برنامه نویسی اندروید ساخته نشده بود و برای پلتفرم های دیگر و با زبان های دیگر هم به کار گرفته می شود. تجربه کار کردن با آن هم نشان میدهد که سرعتش مقداری پایین تر و حل مشکلات در آن دشوارتر میباشد. می توان گفت راه اندازی ای کلیپس تقریبا شبیه اندروید استودیو می باشد.

نکته مهم: محیط برنامه نویسی اندروید ای کلیپس، دیگر محیط رسمی برنامه نویسی اندروید به شمار نمیرود. 

به دلیل اینکه ای کلیپس دیگر محیط رسمی برنامه نویسی اندروید به شمار نمیرود، به شما پیشنهاد میکنیم اگر هنوز در حال کار کردن با این نرم افزار هستید، هرچه زودتر به سمت اندروید استودیو حرکت کنید. در کار کردن با اندروید استودیو متوجه میشوید که کار کردن با چندین پروژه در آن آسان تر است، طراحی رابط کاربری بهتر شده و Gradle Support میتواند در بسیاری از موارد شما را کمک کند. 

توجه: کسانی که می خواهند تازه شروع به یادگیری برنامه نویسی اندروید کنند و بین دو محیط برنامه نویسی اندروید استودیو و ای کلیپس گیر کرده اند پیشنهاد میکنم بدون درنگ اندورید استودیو رو انتخاب کنید.

نتیجه گیری برای محیط برنامه نویسی اندروید ای کلیپس
محیط برنامه نویسی اندروید ای کلیپس جز محیط های خوب برنامه نویسی هستش و می توان از آن به عنوان یکی از خوب های این حوزه یاد کرد اما باید قبول کرد نسبت به محیط اندروید استودیو ضعیف تر است. کسانی که به صورت تخصص برنامه نویسی اندروید کار می کنند کامل میدونند من چی میگم. اگر بازم در این باره شک دارید می توانید در سایت های خارجی تحقیق کنید تا متوجه حرف من شوید.

محیط برنامه نویسی اندروید زامارین

۳- محیط برنامه نویسی اندروید زامارین Xamarin

یکی دیگر از محیط های برنامه نویسی اندروید، محیط زامارین می باشد. زامارین یک محیط برنامه نویسی است که مایکروسافت مالک آن است و برای این منظور طراحی شده است که ساختن اپلیکیشن های میان پلتفرمی را آسان تر کند. (مثلا اپلیکیشن هایی که هم نسخه اندروید و هم نسخه آی او اس دارند). به عبارت دیگر، شما می توانید یک برنامه اندروید را در زامارین بسازید و سپس آنرا به آسانی برای iOS و Windows هم منتشر کنید در حالی که از کد ها و IDE یکسانی استفاده کرده اید.

برای کدنویسی در محیط زامارین باید از زبان برنامه نویسی سی شارپ استفاده کنید و از قابلیت هایی مانند تست اتوماتیک روی چندین دستگاه حقیقی متصل به کلود (Cloud) بهره ببرید. خبر خوب دیگر این است که زامارین به تازگی رایگان شده است و همچنین قابلیت هماهنگ شدن با ویژوال استودیو در آن وجود دارد. 

اگر شما از قبل به زبان سی شارپ تسلط دارید زامارین یکی از بهترین هاست و دیگر نمی خواهد وارد بحث یادگیری جاوا شوید و با کمترین زمان ممکن می توانید به زامارین مسلط شوید. و نکته مهم اینست که خیلی ها که می خواهند برنامه نویسی اندروید با جاوا رو فرا بگیرند به خاطر پیچیدگی ابتدایی جاوا، کلا بیخیال برنامه نویسی می شوند می توانید ابتدا سی شارپ رو فرا بگیرند و بعد به سراغ زامارین بروند. چون یادگیری سی شارپ نسبت به برنامه نویسی جاوا خیلی راحتر و سریعتر است.

اگر میخواهید اپلیکیشن خود را روی پلتفرم های دیگر، بدون زحمت اضافه، منتشر کنید، میتوانید از این محیط برنامه نویسی اندروید استفاده کنید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که به ناچار کمی از فضای واقعی توسعه اپلیکیشن های اندروید دور میشوید.

برخی از ویژگی های محیط زامارین

  • امکان انتقال کدها میان اپلیکیشن های ساخته شده با استفاده از زامارین صرف نظر از ساختار پلت فرمی که در آن قرار دارد.
  • زامارین تنها چارچوبیست که در هر قالب پلت فرمی ویژگی های اپلیکیشن های (native) آن پلت فرم را به خوبی به خود میگیرد. (native app به اپلیکیشن هایی گفته میشود که در محیط نرم افزاری مختص به پلت فرمی خاص ساخته میشود.)
  • امکان ساخت اپلیکیشن های (IOS – Android – Windows phone ) با قابلیت انتقال کدهای یکسان (تا حدود ۹۶%).
  • portable class librariries که به شما امکان استفاده مجدد از کدها را داده و درعین حال تعداد پروژه ها را کاهش میدهد.
  • امکان اضافه کردن مؤلفه هایی شامل نمودارها، جداول، نمایه های زیبا، [UI control] ها و… بصورت مستقیم از [IDE].
  • با قالب زامارین رابط طراحی هر سه پلتفرم بصورت مشترک با چارچوب اساسی [XAML] خواهد بود.

نتیجه گیری برای محیط برنامه نویسی اندروید زامارین
به جرات می توان گفت یکی از بهترین محیط های برنامه نویسی اندروید، همین محیط زامارین می باشد بخصوص برای کسانی که قبلا سی شارپ کار کرده اند. اگر حوصله درگیر شدن با برنامه نویسی جاوا رو ندارید و دوست دارید با یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و راحت برنامه نویسی اندروید کار کنید زامارین بهترین گزینه ممکن هستش و خوبی که دارد شرکت بزرگی همچون مایکروسافت پشت آن قرار دارد.
محیط برنامه نویسی اندروید بیسیک فور اندروید

۴- محیط برنامه نویسی اندروید بیسیک فور اندروید B4A

بعضی وقت ها برای یادگیری برنامه نویسی اندروید نمی خواهیم با زبان جاوا روبرو شویم یکی از راه ها برای دوری از زبان جاوا، استفاده از محیط برنامه نویسی بیسیک فور اندروید یا همان B4A می باشد. همانطور که از نام آن پیداست، این مورد یک محیط برنامه نویسی اندروید است که به شما اجازه میدهد یک اپلیکیشن را بصورت پایه ای بسازید.

در اصل BASIC مخفف Beginners All Purpose Symbolic Instruction Code است که معنی آن “دستور العمل های کدنویسی نمادین برای همه اهداف تازه کار ها” میباشد.

اگر نمی خواهید زیاد درگیر برنامه نویسی شوید و به ساده ترین شکل ممکن کد نویسی کنید شاید گفت B4A بهترین گزینه ممکن است. این زبان برای کسانی که تازه کارشان را شروع کرده اند بسیار ساده و قابل دسترسی است. طوری که انگار در حال خواندن زبان انگلیسی هستید زیرا فرق زیادی با آن ندارد. همه چیز در این ابزار برای ساده و سریع بودن ساخته شده است و میتوان گفت تا حد زیادی در این کار موفق عمل کرده اند زیرا هیچ عملکردی در این محیط دارای ضعف و کمبود نیست. دقیقا به همین دلیل است که B4A خودش را یک ابزار توسعه سریع (Rapid Development یا RAD) معرفی میکند.

نکته مهم: در محیط B4A شما به همه API ها و کتابخانه هایی که در اندروید استودیو بودند، دسترسی دارید بدون اینکه تغییر زیادی در نحوه عملکرد آنها مشاهده کنید. (همچنین میتوانید کتابخانه های خودتان را در جاوا وارد کنید یا بسازید). این یعنی بهترین چیز ممکن برای کسی که می خواهد برنامه نویسی اندروید کار کند.

در این زبان میتوانید هرچیزی که میخواهید را بسازید که البته نیاز به مقداری خلاقیت و مهارت دارید. اما حجم پروژه های یکسان در B4A بسیار کمتر از Android Studio میباشد. مزیت دیگر این است که شما میتوانید کد های نوشته شده در B4A را به راحتی به کدهای B4i تبدیل کنید که بر روی دستگاه های iOS قابل اجرا باشند. اگر شما به تازگی با دنیای ساخت اپلیکیشن های موبایل آشنا شده اید و ایده های زیادی در ذهنتان دارید، شاید B4A پر سرعت ترین راه برای قرار دادن آنها در کنار یکدیگر باشد.

همانطور که گفته شد، بهترین راه برای ساختن یک اپلیکیشن با متد های متریال دیزاین (Material Design) و استفاده از همه ویژگی های جدید اندروید به محض اینکه معرفی میشوند، ساختن اپلیکیشن ها با محیط برنامه نویسی اندروید استودیو است. (هرچند پشتیبانی B4A هم بسیار خوب عمل میکند). علاوه بر اینها ساختن بازی در اندروید استودیو ممکن است و کتابخانه هایی هم برای آسان کردن این کار وجود دارند، هرچند که در این مورد به خوبی بعضی از مواردی که در این لیست توضیح میدهیم نمیشود. B4A همچنین نیاز دارد که یکبار خریده شود و همین مورد باعث شده تا بسیاری از توسعه دهنده ها از آن استفاده نکنند.

نتیجه گیری برای محیط برنامه نویسی اندروید بیسیک فور اندروید
اگر دنبال یک محیط برنامه نویسی اندروید هستید که به ساده ترین شکل ممکن اپلیکیشن بسازید به نظرم B4A گزینه جالب و دوست داشتنی است. شما به راحتی می توانید با B4A انواع اپلیکیشن های با حال بسازید. این محیط برای کسایی هستش که نمی خوان زیاد درگیر زبان های جاوا و دیگر زبان ها شوند و دنبال کدنویسی راحت و ساده هستند. اگه اول کارتونه و تجربه برنامه نویسی ندارید به شما توصیه میکنم از بیسیک فور اندروید استفاده کنید چون اگه همون ابتدای راه سمت جاوا و اندروید استودیو برید به دلیل سنگین بودن مطالب امکان داره خسته بشید و کلا بیخیال برنامه نویسی شوید. ولی اگه تجربه کار با زبان های برنامه نویسی رو دارید به نظرم اندروید استودیو گزینه خوبی هستش و می توان از آن استفاده کرد.
محیط برنامه نویسی اندروید یونیتی

۵- محیط برنامه نویسی اندروید یونیتی Unity

اگر هدف شما از یادگیری برنامه نویسی اندروید، نوشتن بازی های اندروید می باشد پیشنهاد میکنم تحقیقی در مورد مورد موتور بازی یونیتی داشته باشید. یونیتی یک موتور بازی سازی و یک محیط توسعه برای ساختن بازی های چند پلتفرمی است. اگر میخواهید یک بازی بسازید که دارای فیزیک واقعی، تعداد زیادی از اشیاء، گرافیک سه بعدی، افکت های نورپردازی متحرک و غیره است، این مورد میتواند برای شما زمان زیادی را ذخیره کند و به کمکتان بیاید تا مجبور نباشید همه چیز را از ابتدا شروع کنید.

اگر میخواهید بازی ساده ای بسازید، توسعه آن با یونیتی به سادگی کشیدن و رها کردن چندین المان مختلف درون بازی است. علاوه بر چیزهایی که گفته شد، شما میتوانید کد های سی شارپ و جاوا را هرجایی که لازم بود اضافه کنید و از این طریق رفتار المان ها را تغییر دهید تا بیشترین انعطاف پذیری لازم را بدست بیاورید.

فروشگاه های اینترنتی مختلفی هم در این زمینه وجود دارند که میتوانید از آنها مدل های سه بعدی، اسکریپت و یا افکت ها را خریداری یا دانلود نمایید. اضافه کردن آنها به پروژه هم به سادگی متصل شدن به SDK و انتخاب پلتفرم از یک منوی کشویی میباشد. خوشبختانه پشتیبانی آنلاین زیادی در این باره وجود دارد و حتی میتوانید با کمی هک کردن، برنامه هایی بسازید که بازی نیستند. این ابزار رایگان است و بسیاری از بازی های موفق موجود در پلی استور گوگل، با استفاده از موتور بازی سازی Unity ساخته شده اند. به همین دلایل، شما اصلا نیاز ندارید یک موتور بازی سازی را از ابتدا خودتان بسازید، مگر اینکه بخواهید یک بازی خیلی خاص و یگانه تولید کنید.

یونیتی از جمله موتورهای بازی ساز است که می‌تواند از زبان‌های برنامه‌نویسی معروف پشتیانی کند. زبان‌های برنامه‌نویسی سی‌شارپ، جاوااسکریپت و زبان برنامه‌نویسی بو که یک زبان از خانواده زبان برنامه‌نویسی پایتون می‌باشد، در یونیتی قابل استفاده هستند (البته امکان استفاده از زبان بو از نسخهٔ ۵ به بعد یونیتی حذف شده است). زبان سی‌شارپ قابلیت شی گرایی دارد و به واسطه این قابلیت، قابلیت‌هایی همچون ارث‌بری را نیز دارا می‌باشد، این قابلیت‌ها در پروژه‌های بزرگ برنامه‌نویسی بسیار سودمند هستند.

نکته مهم: تقریباً می‌توان گفت که یونیتی برای تمامی پلتفرم‌های موجود خروجی بازی تولید می‌کند و ممکن است کمتر نیاز به ویرایش اسکریپت‌های پروژه پیدا کنید. این قابلیت از لحاظ تجاری بسیار مهم است، به خصوص اجرای بازی بر روی وب و به صورت چند کاربر (network) که باعث جذب کاربران بسیار می‌شود. تعدادی از بازی‌های موجود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک توسط موتور بازی ساز یونیتی ایجاد شده است.

مزیت اصلی این موتور بازی، Cross Platform بودن آن است، به این معنی که می‌توان بازی‌های ساخته شده با یونیتی را به سادگی بر روی اندروید، iOS، ویندوز فون و بلک بری پورت کرد. همچنین این موتور قابلیت توسعه بازی برای کنسول های پلی استیشن، ایکس باکس، Wii U و همچنین مرورگرها را دارد. 

نتیجه گیری برای محیط برنامه نویسی اندروید یونیتی
اگر دنبال محیط برنامه نویسی اندروید برای بازی هستید به نظرم بهترین گزینه، همین موتور بازی یونیتی می باشد. همان طور که در بخش بالا گفتیم می توانید از طریق این موتور بازی هر نوع بازی رو بسازید. در ایران خیلی ها هستند هدفشون از یادگیری برنامه نویسی اندروید، نوشتن و ساختن اپلیکیشن های بازی است که پیشنهاد میکنم حتما در مورد یونیتی هم تحقیقی داشته باشند.
محیط برنامه نویسی اندروید نت بینز

۶- محیط برنامه نویسی اندروید نت بینز NetBeans

قبلا در سایت در مورد محیط نت بینز صبحت کرده ایم. البته همه نت بینز رو برای برنامه نویسی جاوا می شناسند. نت بینز یک IDE (محیط برنامه نویسی) میباشد که مانند ایکلیپس از زبان ها و پلتفرم های مختلفی پشتیبانی میکند. مقایسه کردن آن با Android Studio برای توسعه اندروید، شاید کمی عجیب باشد. اما زمانی بود که نت بینز یکی از جایگزین های اصلی ایکلیپس به شمار میرفت. (همراه با محیط برنامه نویسی اندروید IntelliJ IDEA که امروزه اندروید استودیو بر پایه آن ساخته شده است)

نکته: محیط NetBeans از کدنویسی های PHP, HTML, C و … پشتیبانی می کند.

ویژگی های مهم محیط نت بینز

  • اولین و مهم ترین ویژگی  کلیدی NetBeans این هستش که Open Source هستش و توسعه اش هرگز قرار نیست متوقف شود.
  • ویژگی کلیدی بعدی این هستش که cross platform هستش یعنی برای یکی مثل من که از هر سه سیستم عامل Windows ، Linux و Mac استفاده می کنم حضور داره داخل همه سیستم عامل ها ولی بزرگترین مشکلی که داره این هستش که داخل MacOSX اشکالات فراوانی داره
  • ویژگی کلیدی بعدی گستردگی در امکاناتش هستش که توسط Plugin هایی که برای بوجود آمده میادش.
  • ویژگی کلیدی بعدی انعطاف پذیری بی نظیرش هستش
  • و از کلید های میانبر فوق العاده اش نمیشه گذشت
  • شعور و هوش مصنوعی بالا در تشخیص ها

معایب محیط برنامه نویسی نت بینز

  • پیش نیاز به JDK که یه عیب به حساب میاد چرا که مثل komodo برنامه native نیست
  • سنگین بودن IDE با توجه به امکاناتی در اختیار شما قرار میدهد سنگین هستش این IDE به نسبت IDE  های ضعیف
  • مشکل بعدی عدم اجرا صحیح امکانات در Mac OSX هستش که من رو اذیت کردش
  • بعضی اوقات عدم سازگاری با پلاگین ها رو داریم که باعث عدم کارایی IDE تا غیر فعال کردن اون پلاگین میشود
  • تحریم ما توسط شرکت توسعه دهنده Orcale می باشد.

پیشنهاد میکنم اگر میخواهید در مورد نت بینز و نحوه نصب آن بیشتر بدانید مقالات همه چیز در مورد ماشین مجازی جاوا – دانلود Netbeans With JDK و نصب جاوا روی ویندوز – نصب NetBeans و JDK رو مطالعه کنید.

نتیجه گیری برای محیط برنامه نویسی اندروید نت بینز
نت بینز
رو می توان به عنوان یک محیط برنامه نویسی اندروید یاد کرد و نه چیزی بیشتر، اگر میخواهید برنامه نویسی جاوا کار کنید پیشنهاد میکنم از محیط نت بینز استفاده کنید اما اگر هدف شما اندروید هست، نت بینز رو پیشنهاد نمیدهم. به نظرم می توانید از گزینه های قبلی یکی رو انتخاب کنید.
محیط برنامه نویسی اندروید پایتون

۷- برنامه نویسی اندروید با پایتون Python

پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و قدرتمند، که توسط خودوفان روسوم هلندی در سال ۱۹۹۱ طراحی شده است. پایتون یک زبان اسکریپتی و بسیار قدرتمند و گسترده هستش و این روزها می توانید آثاری از نفوذش رو تقریبا همه جا ببینید. پایتون در دنیا به شدت همه گیر شده است. زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان شی گرا است و از ویژگی های پیشرفته شی گرایی مثل : وراثت، چندشکلی، سربار گزاری عملگر و . . . پشتیبانی میکند.

نکته: چون زبان برنامه نویسی پایتون با زبان پورتابل سی نوشته شده است میتواند به صورت مجازی بر روی هر سیستم و پلتفرمی کامپایل و اجرا شود.

پایتون یک زبان برنامه نویسی بسیار خوب و آسان برای یادگیری است که توسط تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان استفاده میشود. زبان پایتون برای استفاده رایگان است و به محض اینکه دستتان با آن راه بیفتد، میبینید که گزینه های زیادی برای ساختن اپلیکیشن های اندروید دارید. به عنوان مثال میتوانید از PyMob یا کتابخانه هایی مانند Pygame Subset for Android استفاده کنید. (یا همان pgs4a).

توجه: اگر در مورد پایتون چیزی نمیدونید پیشنهاد میکنم مقالات پایتون چیست و مدت زمان یادگیری پایتون رو مطالعه کنید.

 ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون :

  • پایتون شی گراست 
  • پایتون رایگان است 
  • پایتون قابلیت حمل است
  • استفاده از پایتون بسیار آسان است
  • پایتون قدرتمندست
  • درونی سازی و گسترش
  • یادگیری پایتون آسان
  • امنیت اطلاعات

نتیجه گیری برای برنامه نویسی اندروید با پایتون
در مقایسه با ساختن اپلیکیشن با اندروید استودیو، شما مقداری از کارایی را از دست میدهید و محدود خواهید شد. مطمئنا ما هم پیشنهاد نمیکنیم برای پروژه های پیچیده به جای اندروید استودیو از پایتون استفاده کنید. اما اگر پایتون را دوست دارید و میخواهید برای استفاده خودتان اپلیکیشن هایی بسازید و همچنین زیبایی ظاهر آنها برای شما مهم نیست، میتوانید از Python استفاده کنید.
محیط برنامه نویسی اندروید فون گپ

۸- محیط برنامه نویسی اندروید فون گپ PhoneGap

یکی دیگر از ابزارها و محیط های برنامه نویسی اندروید فون گپ می باشد. PhoneGap یا Cordova یک ابزار است که به شما اجازه میدهد اپلیکیشن های موبایل چند پلتفرمی با استفاده از زبان های HTML5، CSS، JavaScript و هر زبانی که طراحان وب از آن استفاده میکنند بسازید. اساسا، این یعنی که اپلیکیشن شما مانند یک وبسایت عمل میکند و دیده میشود اما دسترسی هایی هم به API محلی دارد. این ابزار یک راهکار ساده برای تبدیل وبسایت به اپلیکیشن موبایل است. البته میتوانید با استفاده از آن اپلیکیشن های ساده ای بسازید بدون اینکه نیاز باشد زبان برنامه نویسی جدیدی یاد بگیرید. همانطور که میدانید، ساختن برنامه ها با WebView محدودیت های بسیاری دارد و اصلا برای ساختن اپلیکیشن های پیچیده یا بازی مناسب نیست.

مزایای استفاده از PhoneGap

یکی از مهم ترین ویژگی های این پلتفرم اینه که شما برای استفاده ازش نیازی به یادگیری دانش زبان های Native ندارید. یک ویژگی دیگر این پلتفرم اینست که توسط تمام پلتفرم های موجود پشتیبانی میشود. اما مهمترین ویژگی اش این می باشد که شما با استفاده از Bootstrap  میتونید برای صفحه نمایش های مختلف UI طراحی کنید.

نکات مهم در مورد فون گپ 

  • PhoneGap یک فریمورک توسعه موبایل cross-platform مبتنی بر HTML5، جاوا اسکریپت و CSS
  • PhoneGap برای ساخت برنامه های تلفن همراه مفید است که از ویژگی های بومی تلفن به طور گسترده استفاده نمی کند.
  • برنامه ای واحد برای توسعه ی سیستم عامل ها
  • هنگامی که استفاده گسترده از ویژگی های تلفن مورد نیاز است، توسعه برنامه های بومی توصیه می شود.

نتیجه گیری برای برنامه نویسی اندروید با فون گپ
اگر به فکر یک محیط و ابزار عالی برای برنامه نویسی اندروید هستید به نظرم می توانید روی دیگر محیط ها بخصوص اندروید استودیو و زامارین حساب باز کنید اما اگر دنبال چالش و تجربه محیط ها و ابزارهای جدید هستید می توانید از فون گپ استفاده کنید.

نتیجه گیری نهایی
در این مقاله سعی کردم بهترین محیط های برنامه نویسی اندروید را معرفی و در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه دهم. سعی شده مقایسه محیط های برنامه نویسی اندروید به صورت کاملا منصفانه و بدور از تعصب خاصی صورت گیرد. حال انتخاب محیط مورد نظر دست شماست که بر اساس اهداف و سلیقه خود انتخاب کنید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *