بلاکچین را بهتر بشناسید

بلاک چین در زمینه های بسیار متنوعی کاربرد دارد و محبوبیت چشمگیری پیدا کرده است. کم تر کسی پیدا می شود که اسم بلاکچین را نشنیده باشد و نخواهد در مورد آن بیشتر بداند.

ما در زمانی زندگی میکنیم که نمی توانیم نسبت به پدیده های نوظهور تکنولوژی بی تفاوت باشیم. در هر زمینه ای که فعالیت کنیم نیاز داریم تا با تکنولوژی روز، در حد نیازمان آشنایی پیدا کنیم.

برای هین در این مقاله می خواهیم همراه یکدیگر با مفاهیم اولیه بلاک چین آشنا شویم و در عظیم مدیا ببینیم بلاک چین چیست. پس با ما همراه شوید.

چگونگی شکل گیری فناوری بلاکچین

ساتوشی ناکاموتو، که هویت واقعی او هنوز ناشناخته باقی مانده است، برای اولین بار مفهوم بلاک چین را در سال ۲۰۰۸ معرفی کرد. این طراحی با استفاده از روشی شبیه Hashcash به پیشرفت و تکامل ادامه داد.

در نهایت به یکی از اجزای اصلی بیت کوین تبدیل شد، شکل محبوبی از ارز دیجیتال، جایی که به عنوان دفتر کل عمومی برای تمام تراکنش‌های شبکه عمل می‌کند.

اندازه فایل‌های بلاک چین بیت کوین، که شامل تمام تراکنش‌ها و سوابق موجود در شبکه بود، به رشد قابل توجهی ادامه داد. تا آگوست ۲۰۱۴، به ۲۰ گیگابایت رسید و در نهایت تا اوایل سال ۲۰۲۰ از ۲۰۰ گیگابایت گذشت.

اما واقعا بلاکچین چیست؟ راه‌های استفاده از بلاکچین چیست؟ چه کاربردهایی دارد و چه شغل‌هایی را ایجاد کرده است؟

بلاکچین چیست؟

بلاک چین چیست

بلاک چین در واقع یک دفترچه توزیع‌شده عمومی و غیرمتمرکز است؛ که از دو کلمه Block و Chain تشکیل شده و به‌معنی زنجیره بلوک است. منظور از زنجیره بلوک، زنجیره‌ای از اطلاعات دیجیتال ذخیره شده در یک بلاک است. بلاک‌چین امکان ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند. در پاسخ به سوال بلاکچین چیست باید گفت که در واقع فناوری بلاک چین نوعی سیستم ثبت اطلاعات و گزارشات است که اطلاعات آن بین همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود.

جعل این فناوری ایمن بدلیل رمزنگاری قوی امکان‌پذیر نیست. پس از ثبت داده در یک بلاک تغییر آن امکان‌پذیر نیست و داده‌های ذخیره شده در اختیار همه اعضای شبکه قرار می‌گیرد؛ بنابراین برای تغییر آن‌ها نیاز به تغییر در بلاک‌های دیگر موجود در شبکه است.

فرآیند صدور مالکیت در بلاکچین توسط ترکیبی از کلیدهای عمومی و خصوصی انجام می‌شود. از ویژگی‌های بلاک چین این است که به‌صورت متن باز است و هیچ مالکی ندارد؛ ویژگی‌ دیگر آن مدیریت و تنظیم شبکه به‌صورت اتوماتیک است.

فناوری بلاک چین به‌صورت بالقوه امکان حذف مقادیر زیادی از ثبت سوابق، صرفه‌جویی در هزینه، ساده‌سازی زنجیره‌های تامین و … را دارد.

بلاکچین چگونه استفاده می شود؟

بلاکچین‌ها اطلاعات مربوط به تراکنش‌های پولی را با استفاده از ارز‌های دیجیتال ذخیره می‌کنند، اما انواع دیگری از اطلاعات مانند ردیابی محصول و سایر داده‌ها را نیز ذخیره می‌کنند.

به عنوان مثال، محصولات غذایی را می‌توان از لحظه ارسال، در تمام طول سفر و تا تحویل نهایی ردیابی کرد. این اطلاعات می‌تواند مفید باشد زیرا اگر شیوع آلودگی وجود داشته باشد، می‌توان منبع شیوع را به راحتی ردیابی کرد. بنابراین بلاک چین‌ها می‌توانند داده‌های مهم را برای سازمان‌ها ذخیره کنند.

فناوری بلاکچین چگونه کار می کند؟

در سال‌های اخیر، ممکن است متوجه شده باشید که بسیاری از کسب‌وکار‌ها در سراسر جهان از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند. اما فناوری بلاکچین چیست و دقیقاً چگونه کار می‌کند؟ آیا این یک تغییر قابل توجه است یا یک فناوری ساده و اضافه است؟ فناوری بلاکچین هنوز جوان است و پتانسیل انقلابی شدن در آینده را دارد. بنابراین، بیایید این فناوری را بیشتر بشناسیم.

بلاک چین ترکیبی از سه فناوری پیشرو است:

  1. کلید‌های رمزنگاری
  2. یک شبکه همتا به همتا حاوی یک دفتر کل مشترک
  3. وسیله‌ای برای محاسبات برای ذخیره تراکنش‌ها و سوابق شبکه

کلید‌های رمزنگاری از دو کلید تشکیل شده است: کلید خصوصی و کلید عمومی. این کلید‌ها به انجام معاملات موفق به دو طرف معامله کمک می‌کنند. هر فردی که این دو کلید را دارد، از آن‌ها برای تولید یک مرجع هویت دیجیتال امن استفاده می‌کند.

این هویت امن مهمترین جنبه فناوری بلاکچین است. در دنیای ارز‌های دیجیتال، این هویت به عنوان «امضای دیجیتال» شناخته می‌شود و برای مجوز و کنترل تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

امضای دیجیتال با شبکه همتا به همتا ادغام شده است. تعداد زیادی از افرادی که به عنوان مقامات عمل می‌کنند، از امضای دیجیتالی برای دستیابی به اجماع در مورد تراکنش‌ها، از جمله مسائل دیگر، استفاده می‌کنند.

هنگامی که آن‌ها اجازه معامله را می‌دهند، با تأیید ریاضی تأیید می‌شود که منجر به یک تراکنش ایمن موفق بین دو طرف متصل به شبکه می‌شود. بنابراین به طور خلاصه، کاربران بلاک چین از کلید‌های رمزنگاری برای انجام انواع مختلف تعاملات دیجیتالی در شبکه همتا به همتا استفاده می‌کنند.

بلاکچین اتریوم چیست؟

پس از درک این سوال که بلاکچین چیست به سراغ بلاکچین اتریوم می‌رویم. سازمان‌ها و استارت‌آپ‌های استاندارد بلاک چین در حال بررسی سازوکارهای جدیدتر برای ایجاد کارآیی بیشتر هستند.

اتریوم یک پلتفرم آزاد بر پایه فن‌آوری بلاک چین است که توسعه‌دهندگان، برنامه‌های غیرمتمرکز خود را روی آن پیاده‌سازی می‌کنند. در واقع اتریوم مانند بیت کوین، یک Bloch chain توزیع شده عمومی است. سال گذشته اتریوم شروع به کشف راه‌هایی برای افزایش عملکرد خود (پس از اینکه دفتر بلاک چین به بیش از یک میلیون تراکنش در روز رسید) نمود.

اتریوم به دو اصلاحیه پیشنهادی رسیدگی کرد. یکی از آن‌ها مکانیسم “لایه ۲” بود که پردازش معاملات خارج از زنجیره در یک پایگاه داده استاندارد بود. راه حل دیگر خرد کردن بود که امکان پردازش همزمان و موازی بسیاری از معاملات را فراهم می‌کرد. با توجه به گستردگی بلاک چین، این فناوری در برگیرنده تراکنش‌های مالی است و امکان بکارگیری در هر صنعتی را دارد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *