قرینه کردن در فتوشاپ را چگونه انجام دهیم – معرفی روش های آسان قرینه کردن در فتوشاپ

فتوشاپ نام‌آشناترین واژه در دنیای طراحی و گرافیک است. اصلا مگر می‌شود خود را به عنوان گرافیست معرفی کنید، اما هیچ شناختی از این نرم‌افزار کاربردی نداشته باشید؟! Adobe Photoshop پایه و اساس و به نوعی اولین مرحله از ورود به صنعت گرافیک به حساب می‌آید. اگر نتوانید ابزارهایش را بشناسید یا چگونگی کار با آنها را یاد بگیرید؛ عملا هیچ جایگاهی در این صنعت نخواهید داشت. فتوشاپ اولین نرم افزار معرفی شده طراحی گرافیک و ایجاد تصاویر زیباست و در طی تمامی سال‌های فعالیتش نشان داده که خواستار موفقیت روزافزون و آپدیت‌های هیجان انگیز برای استفاده راحت‌تر کاربران است. این نرم افزار کاربردهای هیجان انگیز زیادی دارد که قرینه کردن در فتوشاپ یکی از جالب‌ترین و کارآمدترینِ آنها به حساب می‌آید.

اگر تاکنون از ابزارهای موجود در فتوشاپ بطور حرفه‌ای استفاده نکرده‌اید؛ نگران نباشید زیرا فرادرس در این مسیر شما را تنها نگذاشته و آموزش‌های لازم را در این راستا ارائه کرده است. اما با این حال توصیه داریم در ادامه این مقاله ما را همراه کنید؛ زیرا میخواهیم از این نرم افزار و کاربردی‌های خارق‌العاده‌اش بیشتر بگوییم. برای دریافت مجموعه آموزش فتوشاپ فرادرس می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

  • مجموعه آموزش فتوشاپ (Photoshop) — کلیک کنید

کاربردهای بی نظیر فتوشاپ در دنیای امروز

به خوبی میدانید؛ قرینه کردن تنها یک بخش کوچک از کاربردهای بی نظیر فتوشاپ است. از همین‌رو میخواهیم برخی از بهترین و کاربردی‌ترین آن را به شما بگوییم.

ویرایش تصاویر

مگر میشود از فتوشاپ صحبت کنیم و بحث ویرایش تصاویر به میان نیاید؟ ویرایش تصاویر یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی فتوشاپ به حساب می‌اید. اصلا اولین گزینه گرافیست‌ها برای ویرایش تصاویر، همین فتوشاپ است! با کمک این نرم‌افزار شما میتوانید تنظیم نور و کنتراست، تصحیح رنگ، بریدن یا کات کردن تصویر به ابعاد دلخواه، تنظیم رزولوشن تصویر و حتی اضافه کردن جلوه‌های ویژه یا افکت‌های مختلف را هم انجام دهید. البته آنقدر ابزار برای ویرایش تصاویر در فتوشاپ وجود دارد که صحبت از آن صفحه‌ها طول می‌کشد. ما تنها بخشی از آن را به صورت خلاصه‌وار ذکر کردیم.

ایجاد تصاویر ترکیبی

از دیگر کاربرد فتوشاپ، ترکیب تصاویر با یکدیگر و ایجاد تصاویری ترکیبی است. همین ویژگی به ظاهر ساده باعث شده تا آثار هنرمندانه و خلاقانه بسیار زیادی در دنیا به ثبت برسد. کافیست نگاهی به بنرهای تبلیغاتی، پوسترها و بیلبوردها خیابانی و غیره بیاندازید. بسیاری از آنها با کمک فتوشاپ طراحی شده‌اند.

تصاویر متحرک

ایجاد تصاویر متحرک

صحبت از کاربردهای فتوشاپ و البته قرینه کردن در فتوشاپ میتواند تا ساعت‌ها ادامه پیدا کند. اما بدانید با کمک این نرم‌افزار حتی میتوانید تصاویر متحرک هم بسازید. درواقع این نرم افزار از فرمت gif هم پشتیبانی می‌کند. همان gifهای جذاب و بسیار خلاقانه‌ای که همه ما بارها استفاده کرده‌ایم.

خلق کاراکترهای دوبعدی و سه بعدی

این روزها طراحی‌های سه بعدی زیادی در اینترنت دیده‎ایم. این کاراکترها که اغلب با نام انیمت هم شناخته می‌شوند در فتوشاپ ساخته می‌شوند. حتی میتوان نمونه کوچکی از آنها را ساخت و سپس به برنامه‌های پیشرفته انیمیشن سازی منتقل کرد و ادامه روند را پیش برد.

طراحی سایت

یکی از دم دستی‌ترین و بهترین نرم افزاری که طراحان وب برای دیزاین و طراحی سایت به سراغ آن می‌روند، فتوشاپ است. درواقع بسیاری از کارهای مرتبط با بخش front-end را میتوان در این نرم افزار انجام داد و در نهایت ظاهری فوق العاده شیک و البته کاربرپسند را پدید آورد. با توجه به تمامی مواردی که در خصوص کاربردهای فتوشاپ گفتیم میتوان نتیجه گرفت؛ Adobe photoshop یکی از حرفه‌ای‌ترین و البته پرکاربردترین نرم‌افزارهای گرافیکی در دنیاست که یادگیری آن به ما برای خلق شگفت انگیزترین تصاویر دنیا کمک می‌کند. با توجه به تمامی کاربردهایی که درخصوص فتوشاپ گفتیم و صد البته تعداد زیادی از آنها را توضیح ندادیم! فکر میکنید قرینه کردن در فتوشاپ چقدر کاربرد داشته باشد؟ اصلا بیایید ببینیم که چطور میتوان در این برنامه پرکاربرد و دوست داشتنی، تصاویر را قرینه کرد!

طراحی سایت

چطور در فتوشاپ، تصاویر را قرینه کنیم؟!

تقریبا با فتوشاپ انجام هیچ کاری غیرممکن نیست! این روزها به راحتی و به زیباترین شکل ممکن میتوان جهت تصاویر را معکوس کرد. درواقع قرینه کردن را باید جزء ساده‌ترین کارها در فتوشاپ بدانید. علاوه بر اینکه معکوس کردن یک تصاویر، چرخاندن آن به شکل تمام تصویر و یا حتی جابجایی به یک موقعیت جدید هم از طریق فتوشاپ انجام می‌شود. این ویژگی از جانب بزرگ‌ترین گرافیست‌ها هم یک نیاز عمومی و اساسی در راستای بهینه سازی تصاویر معرفی می‌شود. اگر میخواهید قرینه کردن در برنامه فتوشاپ را یاد بگیرید؛ مراحل زیر را طی کنید.

فایل را باز کرده و تصویر مورد نظرتان را انتخاب کنید.

سپس بر روی گزینه Image/Rotate Canvas بزنید و از زیر منو یکی از گزینه‌های CW?90 ( در جهت عقربه‌های ساعت)، CCW?90 (خلاف عقربه های ساعت) و یا حتی 180 را انتخاب کنید.

پس از اینکه این مقدار را انتخاب کنید، در کسری از ثانیه، فرمان مورد نظر توسط فتوشاپ انجام خواهد شد.

البته گزینه دیگری هم وجود دارد که در آن چرخش به همان میزان اختیاری شما انجام میگیرد. برای اعمال چنین فرمانی باید مراحل مختلفی را طی کنید. شما باید بر روی گزینه Image/Rotate canvas/ Arbitrary بزنید تا کادر محاوره‌ای Rotate Canvas برای شما باز شود. این کادر جهت تعیین دقیق میزان زاویه و چرخش مدنظر شما استفاده می‌شود. سپس بر روی دکمه ok بزنید تا تصویر به همان میزان که مشخص کرده‌اید بچرخد.

چگونگی قرینه کردن عمودی تصاویر

برای اعمال چنین فرمانی باید بر روی گزینه Image/Rotate canvas/file canvas Horizontal را برای قرینه شدن تصویر بصورت عمودی بزنید. قرینه کردن افقی نیز باید به سراغ گزینه Image/Rotate canvas/file canvas Vertical بروید. به این ترتیب تصویر افقی را قرینه کرده‌اید. با عبور از تمامی مراحلی که گفتیم شما میبینید که تصویر مدنظرتان به بهترین شکل ممکن قرینه شده است. در واقع قرینه کردن در فتوشاپ بدون اینکه هیچ تغییری در وضوح و کیفیت عکس به وجود آید انجام میگیرد. برای اینکه از صحت گفته ما مطمئن شوید؛ همین الان فتوشاپ را باز کرده و تمامی مراحلی که ذکر کردیم را انجام دهید. این خود یک تمرینی‌ست تا در آینده در کوتاه‌ترین زمان ممکن عمل قرینه کردن عکس را به حرفه‌ای ترین شکل ممکن انجام دهید.

ایلاستریتور

مقایسه ای کوتاه میان فتوشاپ و ایلاستریتور

این روزها وقتی صحبت از کارهای گرافیکی به میان می‌آید بسیاری از فتوشاپ میگویند و بسیاری دیگر هم ایلاستریتور را نسبت به فتوشاپ بالاتر میدانند. اما باید بدانید که هر دو این نرم‌افزارها جزئی از مجموعه قدرتمند Adobe Creative Cloud به حساب می‌ایند. فتوشاپ اولین بار در سال 1988 رونمایی شد و در ابتدا تنها عکاسان به جهت ویرایش و مدیریت عکس‌های خود از آن استفاده میکردند. اما امروزه به یک ابزار قدرتمند طراحی تبدیل شده است. اما ایلاستریتور به چه صورت است؟ این نرم افزار تنها یکسال زودتر از فتوشاپ یعنی در سال 1987 معرفی شد و اصلی‌ترین هدفی که در راه‌اندازی آن نهفته بود، حرف چینی و طراحی لوگو بود. اما این روزها کمتر کسی در صنعت طراحی گرافیک و هنر دیجیتالی‌ست که اسم این نرم افزار را نشنیده باشد یا از آن استفاده نکرده باشد.

با توجه به این موارد میتوان گفت که فتوشاپ یک ابزار بسیار گسترده‌تر در راستای ویرایش تصاویر است و ایلاستریتور بیشتر در راستای ایجاد تصویر مورد استفاده قرار میگیرد. ایلاستریتور نسبت به فتوشاپ از ابزارها و فیلترهای بسیار محدودتری برای ویرایش تصاویر برخوردار است و به نوعی نمیتوانید با هدف ویرایش تصاویر آن را بر روی سیستم عامل خود نصب کنید. در این میان هم اگر میخواهید طراحی لوگو انجام دهید فتوشاپ اصلا گزینه مناسبی نیست. در فتوشاپ همه چیز به صورت پیکسل نمایش داده میشود. پس اگر چیزی را کم یا زیاد کنید، به سرعت کیفیت اولیه خود را از دست داده و همه چیز به هم خواهد خورد. نتیجه میگیریم که هرکدام از این نرم‌افزارها یعنی فتوشاپ و ایلاستریتور برای کار متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرند و همیشه عالی‌ترین نتایج را ارائه می‌دهند.

  • مجموعه آموزش ایلوستریتور — کلیک کنید

مقایسه ای کوتاه بین فتوشاپ و کورل دراو

این روزها مطمئنا به وفور درباره نرم افزار کورل شنیده‌اید. کورل یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین نرم افزارهای گرافیکی به حساب می‌اید که اگر به دنبال طراحی عناصر بصری یک وب سایت هستید، باید به سراغ آن بروید. شاید در این موقعیت بتوان از فتوشاپ هم استفاده کرد؛ اما هر دو این نرم افزارها در نقطه قوت خود با یکدیگر متفاوت اند. همه میدانند که فتوشاپ مبتنی بر پیکسل است. این درحالی‌ست که همه فرمان‌ها در کورل دراو مبتنی بر بردار است! از همین‌رو بسیاری آن را نرم افزاری مشابه Illustrator میدانند. درواقع اگر کار با تصاویر برداری را دوست دارید و از کار با پیکسل خیلی سر در نمی‌اورید، کورل گزینه مناسبی برای شماست.

  • مجموعه آموزش‌ کورل (Corel) — کلیک کنید

نکته دوم اینجاست که کورل اغلب برای ویرایش تصاویر مبتنی بر وکتور مانند طراحی کارت ویزیت، طراحی لوگو، بنر و طرح بندی چاپ و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. کمی با خود دو دوتا چهارتا کنید ببینید علاوه بر قرینه کردن در فتوشاپ میتوانید کارهایتان را با پیکسل پیش ببرید؟ اگر که اینطور است، از فتوشاپ جدا نشوید.

کورل

مقایسه ای کوتاه بین فتوشاپ و لایت روم

درباره لایت روم شنیده‌اید؟ کار با آن را میدانید؟ خب اجازه دهید بگوییم که نام کامل این نرم افزار؛ Adobe Photoshop Lightroom است! کمی گیج کننده به نظر می‌اید زیرا کلمه فتوشاپ در آن بکار رفته است. خب از نام این نرم افزار حدس زدن این مسئله که لایت روم یکی از زیرمجموعه‌های فتوشاپ است، خیلی سخت نیست. درواقع لایت روم به قابلیت‌هایی مجهز شده که فتوشاپ فاقد آن است و احتمالا هرگز به آنها مجهز نخواهد شد. اصلی‌ترین هدفی که در پس طراحی این نرم افزار نهفته شده؛ مدیریت تعداد زیادی تصویر و البته سازماندهی آنها در یک مکان است. شاید فتوشاپ ابزار بسیار پیچیده و کارآمدی برای ویرایش تصاویر باشد، اما نمیتوان برای ویرایش صدها تصویر و همچنین مرتب نگه داشتن آنها بر روی آن حساب باز کرد. پس از مدتی مشکل ساز شده و شما را به دردسر می‌اندازد. علاوه بر تمامی مواردی که گفتیم؛ لایت روم نه تنها یک مدیر رسانه‌ای در این حوزه شناخته می‌شود، بلکه مجموعه‌ای کامل از ابزارها را در خود جای داده است. درواقع اگر عکاس هستید لایت روم دقیقا همان چیزی‌ست که میتوانید تصاویر را به بهترین شکل ممکن ویرایش کنید.

  • آموزش مقدماتی لایت روم – ویرایش تصاویر با Lightroom — کلیک کنید

چطور از فتوشاپ کسب درآمد کنید؟

فتوشاپ قدرتمندترین نرم افزاری‌ست که برای ویرایش تصاویر میتوانید از آن استفاده کنید. به علاوه اینکه قابلیت‌های بسیار زیادی در آن نهفته و در موارد زیادی کاربرد دارد که در قسمت بالای مقاله به آن اشاره کردیم. با این حال بسیاری هنوز نمیدانند چطور میتوان از این نرم افزار کسب درآمد کرد!

بخشی از مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد از این نرم افزار که پول بسیار خوبی را نصیب شما می‌کند در این بخش معرفی خواهیم کرد.

  • طراحی لوگو
  • رتوش تصاویر و کار در آتلیه
  • طراحی پوستر فیلم
  • طراحی کارت ویزیت
  • طراحی بنر
  • طراحی کاراکتر
  • طراحی جلد نشریات و مجلات
لایت روم

کلام آخر در مورد قرینه کردن در فتوشاپ

امروزه عصر جلوه های بصری است و در این میان فتوشاپ یکی از قدرتمندترین نرم افزارهایی‌ست که میتوانید به سراغ آن بروید. حال میخواهد قرینه کردن در فتوشاپ باشد یا هر کار دیگری! شما میتوانید خیلی راحت از این نرم افزار گرافیکی و ابزارها و قدرت‌هایی که در خود پنهان کرده، کسب درآمد کنید. کافی‌ست کمی از خود خلاقیت نشان دهید. فارغ از هرگونه تقلید از کارهای دیگر، تنها با الهام گرفتن از طبیعت و هر آن چیزی که در اطراف خود میبینید، آنچنان قدرتی در فتوشاپ نهفته‌ست که میتواند شما را از فرش به عرش برساند. قرینه کردن تنها یک بخش کوچک در این نرم افزار به حساب می‌اید که در این مقاله تلاش کردیم شما را با آن آشنا کنیم. با این حال موارد بسیار زیادی در فتوشاپ وجود دارد که یادگیری آنها بر شما واجب بوده و میتواند درهای جدیدی را به روی شما باز کند. میتوانید برای یادگیری و آموختن آنها سری به فیلم های آموزشی فرادرس بزنید. مطمئنا آموزه‌های فرادرس بسیار کاربردی بوده و شما را در مسیر درست یادگیری قرار می‌دهد.

  • آموزش فتوشاپ – متحرک سازی یا تایم لاین در Photoshop — کلیک کنید

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *