آموزش زبان ترکیه ای با تلفظ — آموزش سریع و گام به گام

کشور ترکیه یکی از کشورهای مدرن و گردش‌پذیر است که همین دلیل موجب شده افراد زیادی علاقمند به یادگیری زبان ترکی استانبولی شوند؛ به خاطر همین تصمیم گرفتیم یک پست آموزش زبان ترکیه ای با تلفظ بنویسیم تا علاقمندان به یادگیری ترکی استانبولی بتوانند به همراه تلفظ این زبان را فرا بگیرند. اگر می‌خواهید این زبان را خیلی سریع یاد بگیرید به طوری که به درستی بخوانید و تلفظ کنید با ما همراه باشید.

مقدمه

کشور ترکیه یک کشور آسیایی و همسایه ایران است که بخشی از آن در اروپا قرار گرفته و موجب شده است تا بیشتر فرهنگ این کشور بین آسیایی‌ها و اروپایی‌ها مشترک باشد. مردم کشور ترکیه به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند. زبان ترکی استانبولی از دیرباز زبان مردم ترکیه بوده اما در طول سال‌های مختلف دچار تغییرات زیادی شده است. زبان ترکی استانبولی در ابتدا با رسم الخط عربی نوشته میشد اما آتاتورک در سال 1928 تغییراتی در این زبان ایجاد کرد که از جمله آنها می‌توان به تغییر خط الرسم از عربی به لاتین اشاره کرد. با این تغییرات بسیاری از کلمات عربی و فارسی موجود در این زبان حذف شد و جای خود را به کلمات انگلیسی و لاتین داد. اما با این حال هنوزم کلمات فارسی بسیاری در این زبان وجود دارند که باعث شده یادگیری این زبان آسان باشد.

اگر می‌خواهید زبان ترکی استانبولی را یاد بگیرید نگران نباشید! بیشتر گرامر این زبان مشابه زبان فارسی است. بنابراین یادگیری این زبان برای فارسی زبانان آسان است. برخی از افراد که مسلط به زبان انگلیسی هستند یادگیری زبان ترکی استانبولی را یک پروسه سخت می‌نامند چرا که گرامر زبان انگلیسی برخلاف زبان فارسی شباهتی با ترکی استانبولی ندارد! و همین دلیل باعث شده است که برخی زبان ترکی استانبولی را یک زبان سخت می‌دانند. البته باید متذکر شد که یادگیری ترکی استانبولی در مقابل زبان‌های آسیای شرقی نظیر چینی، ژاپنی و کره‌ای آسان‌تر است.

ترک زبانان ایرانی معمولاً با زبان ترکی استانبولی آشنایی دارند و می‌توانند صحبت‌های به زبان ترکی استانبولی را متوجه شوند و یا حتی صحبت کنند، اما همیشه اینطور نیست و حتی برخی ترک زبانان ایران نیز نمی‌توانند این زبان را متوجه شوند. اما مشکلی نیست چون در این پست یک آموزش زبان ترکیه ای با تلفظ از برای شما آماده کرده‌ایم که با استفاده از آن می‌توانید ترکی استانبولی را کاربردی شروع به یادگیری و خواندن کنید. همچنین اگر می‌خواهید زبان ترکی را به صورت ویدیو آموزشی از فرادرس دریافت کنید می‌توانید بر لینک زیر کلیک کنید:

  • آموزش زبان ترکی – سطح مقدماتی A1 و A2 — کلیک کنید

آشنایی با حروف الفبای ترکی استانبولی

ترکی استانبولی دارای 29 حرف لاتین می‌باشد که همانند زبان انگلیسی دارای یک حرف کوچک و بزرگ است. این حروف با تغییراتی در حروف انگلیسی پدید آمده است که برای اولین بار توسط آتاتورک رئیس جمهور ترکیه تصویب شد و پس از آن به طور رسمی مورد استفاده مردم ترکیه قرار گرفت. ترکی استانبولی دارای 6 حرف اضافی یعنی Ü, İ, Ö, Ç, Ğ, Ş است و در مقابل، 3 حرف Q, X, W در ترکی استانبولی وجود ندارد. به طور کلی حروف ترکی استانبولی عبارتند از:

آموزش زبان ترکیه ای با تلفظ

8 حرف از 29 حرف زبان ترکی استانبولی مصوت هستند که باعث شده خوانایی این زبان برخلاف انگلیسی راحت‌تر باشد. از آنجایی که زبان ترکی استانبولی یک زبان آوایی است، خواندن و یادگیری آن بسیار آسان بوده، به شرطی که دقت لازم را داشته باشید. در حقیقت در زبان ترکی استانبولی برای هر حرف و صدا، یک حرف جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است که باعث می‌شود خوانایی این زبان در مقابل زبان انگلیسی آسان‌تر باشد. پس از یادگیری حروف در آموزش زبان ترکیه ای با تلفظ نوبت این است که ساختار و گرامر این زبان را یاد بگیریم. با ما همراه باشید.

ضمایر شخص در زبان ترکی استانبولی

ترکی استانبولی همانند زبان فارسی دارای 6 ضمیر شخصی است. مهم‌ترین شباهت ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی نسبت به زبان فارسی، در نبود تبعیض جنسیتی برای سوم شخص مفرد است، در حالی که در بیشتر زبان‌های اروپایی و همینطور عربی برای هر جنسیت یک یا دو ضمیر وجود دارد. یادگیری ضمایر شخصی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یادگیری گرامر است. در ادامه آموزش زبان ترکیه ای با تلفظ می‌توانید ضمایر شخصی در زبان ترکی استانبولی را به همراه تلفظ مشاهده کنید:

آموزش زبان ترکیه ای با تلفظ

صرف ضمایر در زبان ترکی استانبولی

صرف فعل‌ها در زبان ترکی استانبولی مشابه فارسی محاوره‌ای است. در فارسی، برای صرف فعل ابتدا فعل نوشته می‌شود سپس پسوند مرتبط با ضمیر آورده می‌شود. مانند: من دانشجو هستم.

در این جمله “هست” فعل و پسوند “—َ م” فعل را صرف می‌کند. حال در زبان فارسی محاوره‌ای این جمله بدین صورت خواهد بود: من دانشجوعم.

در فارسی محاوره‌ای، با توجه به ضمیر یک پسوند به قید صفت اضافه می‌کنیم. در زبان ترکی استانبولی نیز همینطور است. در ساختار جمله فعل نداریم اما از پسوند برای ساختن “بودن” استفاده می‌شود. این پسوند ممکن است در جمله‌های مختلف با توجه به صدای عبارت متفاوت باشد. در این بخش از انواع شغل‌ها برای آموزش زبان ترکیه ای با تلفظ استفاده می‌کنیم. در این روش می‌توانید با کلمات بیشتری نیز آشنا شوید و هم قواعد را یاد بگیرید.

  • مجموعه آموزش زبان خارجی — کلیک کنید

صرف ضمیر اول شخص مفرد

به طور کلی از پسوندهای زیر برای عبارات اول شخص مفرد استفاده می‌شود:

  • پسوند um برای اول شخص مفرد
  • پسوند im برای اول شخص مفرد

برای صرف کردن عبارات اول شخص مفرد که حرف آخر آنها صدا دار است می‌بایست از حرف y قبل از um و im استفاده کنید. یعنی به عبارتی می‌‎بایست از پسوند yum و yim استفاده کنید (به دلیل اینکه دو حرف صدا دار نمی‌تواند پشت سر هم بیاید). برای یادگیری بهتر به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • من دانشجو هستم: Ben öğrenciyim (تلفظ: بِن اُرِنجی ییم)
  • من پرستار هستم: Ben hemşireyim (تلفظ: بِن هِمشیرِ ییم)
  • من معلم هستم: Ben öğretmenim (تلفظ: بِن اُرِتمِنیم)
  • من دوست تو هستم: Ben senin arkadaşınim (تلفظ: بِن سِنین آرکاداشینیم)
آموزش زبان ترکیه ای با تلفظ — آموزش سریع و گام به گام

دقت کنید که استفاده از این دو پسوند نمی‌تواند همیشه یکسان باشد. با توجه به صدای واژه و آخرین حرفی که استفاده می‌شود می‌توانید از um نیز استفاده کنید. مانند:

  • من دکتر هستم: Ben doktorum (تلفظ: بِن دُکتُروم)
  • من (یک) روانشناس هستم: Ben bir psikoloğum (تلفظ: بِن بیر پسیکولوئْم)

برای تشخیص دادن اینکه چه زمانی می‌بایست از پسوند im و چه زمانی از پسوند um استفاده کنید، تنها کافیست به آخرین حرف صدا دار هر واژه دقت نمایید. به نکات زیر توجه نمایید:

  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها a یا ı باشد، می‌بایست از ım یا yım استفاده کنید. مثل “من مشاور هستم”: Ben danışmanım (تلفظ: بِن دانیشمانیم)
  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها e یا i باشد، می‌بایست از im یا yim استفاده کنید. مثل “من یک مادر هستم”: Ben bir anneyim (تلفظ: بِن بیر آننِییم)
  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها o یا u باشد، می‌بایست از um یا yum استفاده کنید. مثل “من فیلسوف هستم”: Ben filozofum (تلفظ: بِن فیلُزُفوم)
  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها ö یا ü باشد، می‌بایست از üm یا yüm استفاده کنید. مثل”من یک مدیر هستم”: Ben bir müdürüm (تلفظ: بِن بیر مودوروم)

صرف ضمیر دوم شخص مفرد

از پسوندهای زیر برای عبارات دوم شخص مفرد استفاده می‌شود:

  • پسوند sun برای دوم شخص مفرد
  • پسوند sin برای دوم شخص مفرد

به دلیل اینکه این دو پسوند با حرف S (که جزو حروف صدادار نیست) شروع می‌شوند نیازی به اضافه کردن حرف دیگری نیست. برای یادگیری بهتر به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • تو زیبا هستی: Sen güzelsin (تلفظ: سِن گؤزَلسین)
  • تو دروغگو هستی: Ben yalancısin (تلفظ: سِن یالانجیسین)

در صرف فعل بودن برای ضمیر دوم شخص مفرد نیز، همانند اول شخص مفرد با توجه به صدای واژه می‌توان از پسوند sun نیز استفاده کنید. مانند:

  • تو (یک) بوکسر هستی: Sen bir boksörsün (تلفظ: سِن بیر بُکسُورسون)
  • تو (یک) استاد دانشگاه هستی: Sen bir üniversite profesörüsün (تلفظ: سِن بیر اؤنیوِرسیتِ پروفِسُوروسون)

همانند ضمیر اول شخص مفرد، با توجه به آخرین حرف صدا دار می‌بایست از پسوند sin یا sun استفاده شود. برای یادگیری بیشتر به نکات زیر توجه کنید:

  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها a یا ı باشد، می‌بایست از sın استفاده کنید. مثل “تو عکاس هستی”: Sen fotoğrafçısın (تلفظ: سِن فوتؤرافچیسین)
  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها e یا i باشد، می‌بایست از sin استفاده کنید. مثل “تو موسیقی دان هستی”: Sen müzisyensin (تلفظ: سِن مؤزیسیِنسین)
  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها o یا u باشد، می‌بایست از sun استفاده کنید. مثل “تو یک مربی هستی”: Sen bir koçsun (تلفظ: سِن بیر کُچسون)
  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها ö یا ü باشد، می‌بایست از sün استفاده کنید. مثل”تو ناخن کار هستی”: Sen manikürsün (تلفظ: سِن مانیکؤرسون)
آموزش زبان ترکیه ای با تلفظ — آموزش سریع و گام به گام

صرف ضمیر سوم شخص مفرد

برای سوم شخص مفرد نیازی به اضافه کردن پسوند نیست. برای ساختن جمله تنها به ضمیر و خود واژه نیاز داریم. برای مثال:

  • او باهوش است: O akıllı (تلفظ: اُ آکیللی)
  • او (یک) نقاش است: O bir ressam (تلفظ: اُ بیر رِسسام)
  • او (یک) سرباز است: O bir asker (تلفظ: اُ بیر آسکِر)
  • او (یک) جراح است: O bir cerrah (تلفظ: اُ بیر جِرراح)

صرف ضمیر اول شخص جمع

به طور کلی از پسوندهای زیر برای صرف ضمیر اول شخص جمع استفاده می‌شود:

  • پسوند iz برای اول شخص جمع
  • پسوند uz برای اول شخص جمع

برای صرف کردن عبارات اول شخص جمع که حرف آخر آنها صدا دار است می‌بایست از حرف y قبل از uz و iz استفاده کنید (این مورد دقیقاً همانند صرف ضمیر اول شخص مفرد است). یعنی به عبارتی می‌‎بایست از پسوند yuz و yiz استفاده کنید (به دلیل اینکه دو حرف صدا دار نمی‌تواند پشت سر هم بیاید). برای یادگیری بهتر به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • ما پرستار هستیم: Biz hemşireyiz (تلفظ: بیز هِمشیرِ ییز)
  • ما آشپز هستیم: Biz aşçıyız (تلفظ: بیز آشچی ییز)

با توجه به آخرین صدای واژه می‌بایست به جای iz از uz استفاده کنید. بهتر است چند مثال دیگر را بخوانیم:

  • ما دکتر هستیم: Biz doktoruz (تلفظ: بیز دُکتُروز)
  • ما فوتبالیست هستیم: Biz futbolcuyuz (تلفظ: بیز فوتبولجویوز)

به این نکته مهم توجه داشته باشید! همانند ضمایر اول و دوم شخص مفرد، با توجه به آخرین حرف صدا دار می‌بایست از پسوند iz یا uz استفاده شود. برای یادگیری بیشتر به نکات زیر توجه کنید:

  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها a یا ı باشد، می‌بایست از ız یا yız استفاده کنید. مثل “ما نویسنده هستیم”: Biz yazarız (تلفظ: بیز یازاریز)
  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها e یا i باشد، می‌بایست از iz یا yiz استفاده کنید. مثل “ما خبرنگار هستیم”: Biz gazeteciyiz (تلفظ: بیز گازِتجی ییز)
  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها o یا u باشد، می‌بایست از uz یا yuz استفاده کنید. مثل “ما گارسون هستیم”: Biz garsonuz (تلفظ: بیز گارسونوز)
  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها ö یا ü باشد، می‌بایست از üz یا yüz استفاده کنید. مثل”ما رفتگر هستیم”: Biz süpürücüyüz (تلفظ: بیز سوپورجویوز)
آموزش زبان ترکیه ای با تلفظ — آموزش سریع و گام به گام

صرف ضمیر دوم شخص جمع

برای صرف ضمیر دوم شخص جمع همانند دوم شخص مفرد از پسوند sin+iz و sun+uz استفاده می‌کنیم. از آنجایی که ابتدای این پسوندها با حرف صدا دار شروع نمی‌شود بنابراین نیازی به اضافه کردن حرف y نخواهیم داشت. حال بیایید به طور خلاصه برای ضمیر دوم شخص جمع مثال‌هایی بزنیم:

  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها a یا ı باشد، می‌بایست از sınız استفاده کنید. مثل “شما هنرمند هستید”: Siz sanatçısınız (تلفظ: سیز ساناتچی سینیز)
  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها e یا i باشد، می‌بایست از siniz استفاده کنید. مثل “شما آهنگساز هستید”: Siz Bestecisiniz (تلفظ: سیز بِستِجی سینیز)
  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها o یا u باشد، می‌بایست از sunuz استفاده کنید. مثل “شما دکتر هستید”: Siz doktorsunuz (تلفظ: سیز دُکتُرسونوز)
  • واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها ö یا ü باشد، می‌بایست از sünüz استفاده کنید. مثل”شما بازیگر هستید”: Siz aktörsünüz (تلفظ: سیز آکتورسونوز)

صرف ضمیر سوم شخص جمع

برای صرف ضمیر سوم شخص جمع نیز می‌توان از دو پسوند lar و ler استفاده نمود که این دو پسوند نیز همانند موارد بالا، طبق صدای واژه و آخرین حرف صدا دار در جملات مختلف استفاده می‌شوند. برای مثال:

واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها a یا ı یا o یا u باشد، می‌بایست از lar استفاده کنید. مثل “آنها باغبان هستند”: Onlar bahçıvanlar (تلفظ: اُنلار باحچیوان لار)

واژه هایی که آخرین حرف صدا دار آنها e یا i یا ö یا ü باشد، می‌بایست از ler استفاده کنید. مثل “آنها معلم هستند”: Onlar öğretmenler (تلفظ: اُنلار اُرِتمِن لِر)

سخن آخر درمورد آموزش زبان ترکیه ای با تلفظ

قطعاً نمی‌توان تمامی مباحث آموزش زبان ترکیه ای با تلفظ را در یک پست به نگارش درآورد اما ما سعی کردیم از پایه‌ای ترین مبحث شروع کنیم که مشکل بسیاری از کاربران در هنگام یادگیری ترکی استانبولی در عدم تشخیص تفاوت پسوندها بوده و نمی‌توانند به خوبی جمله بندی کنند. خوشحالیم از اینکه توانستیم هرچند کم در یادگیری این زبان شیرین به شما کمک کرده باشیم. در ادامه اگر می‌خواهید از دیگر آموزش ویدیویی زبان ترکی فرادرس استفاده کنید می‌توانید آن را از لینک زیر دانلود نمایید:

  • آموزش زبان ترکی – ویژه ترک زبانان — کلیک کنید

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *