بهترین زبان های برنامه نویسی سال 2021

بهترین زبان های برنامه نویسی سال 2021

بهترین زبان های برنامه نویسی سال 2021

در خدمت شما هستیم با معرفی 9 تا از بهترین زبان های برنامه نویسی سال 2021 که پیشنهاد می کنیم حتما یاد بگیرید. اگر شما هم یکی از تازه واردان دنیای برنامه نویسی هستید، احتمالا به خوبی می دانید که یکی از سخت ترین قسمت های این مسیر و یکی از ابهاماتی که برای خیلی افراد بوجود می آید، انتخاب نقطه ای برای آغاز آن است.

صدها زبان برنامه نویسی به همراه زیر شاخه های آن ها وجود دارد که هر کدام برای هدفی خاص خلق شده اند و محصولی مختص به خود را به دنیای امروز ارائه می دهند. با ما همراه باشید…

بهترین زبان های برنامه نویسی سال 2021

فهرست ذکر شده، بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2021 را در اختیار شما قرار می دهد. این فهرست با توجه به پیشرفت و چشم اندازی که در هر یک از این زبان های برنامه نویسی مشاهده شده است، تهیه شده و پیش بینی می شود یادگیری آنها می تواند به نوعی سرمایه گذاری برای شما تبدیل شود. چرا که دنیای امروز با بیشترین استفاده از این زبان های برنامه نویسی در حال حرکت به سمت آینده است.

  1. جاوا اسکریپت (Java Script)

  2. سوئیفت (Swift)

  3. اسکالا (Scala)

  4. گو (GO)

  5. پایتون (Python)

  6. ELM

  7. روبی (Ruby)

  8. سی شارپ (C#)

  9. Rust


 

 

 

 

 

 

1- جاوا اسکریپت (Java Script)

غیر ممکن است که شخصی دستی در دنیای تولیدات نرم افزار داشته باشد و از جاوا اسکریپت به هر نحوی در کار خود بهره نبرد. بر اساس آمار و نظرسنجی های انجام شده از توسعه دهندگان در سال 2020، JavaScript یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه دهندگان در 8 سال گذشته بوده است.

شاید برایتان جذاب باشد : فیلم آموزش جاوا اسکریپت مهندس رحمانی

همچنین بیش از 70 درصد از آن ها اذعان داشتند که سال گذشته برای تولیدات خود از جاوا اسکریپت استفاده کرده اند. JavaScript در کنار HTML و CSS، یکی از پرکاربردترین موارد برای Front-End در طراحی سایت است.

در بسیاری از وبسایت های معروف جهان مانند فیسبوک، توئیتر، جی میل و یوتیوب، از جاوا اسکریپت در طراحی بخش های داینامیک سایت و قسمت های جذاب و پویای آن برای مخاطبین بهره گرفته شده است.

اگر چه به طور کلی JavaScript یک زبان برنامه نویسی طراحی Front-End است اما توسط Node.js می توان از آن برای انجام برخی از کدنویسی های سمت سرور نیز استفاده کرد.برای اطلاع بیشتر درباره این موضوع نیز بد نیست بدانید، Node.js با سیستم عامل هایی نظیر linux، SunOs، Mac OS X و Windows همخوانی داشته و قابل اجرا بر روی تمامی آن هاست.

از آنجایی که جاوا اسکریپت دارای سینتکس انعطاف پذیر و خود اصلاح کننده می باشد، یک زبان برنامه نویسی بسیار دوست داشتنی و کم دردسر برای تازه کاران حوزه کدنویسی به حساب می آید.

 

2- سوئیفت (Swift)

اگر به دنیای اپلیکیشن های موبایلی به خصوص اپلیکیشن های سیستم اپل علاقه مند هستید، swift گزینه مناسبی برای آغاز مسیر یادگیری شما محسوب می شود. این زبان برنامه نویسی اولین بار در سال 2014 توسط شرکت اپل به جهان معرفی شد. از این زبان برنامه نویسی برای طراحی و تولید اپلیکیشن های مختص سیستم عامل IOS و macOS استفاده می شود.

شاید برایتان جذاب باشد : کتاب آموزش برنامه نویسی سوئیفت به زبان ساده

زبان برنامه نویسی Swift برای تطابق با دنیای مدرن و رو به پیشرفت IOS و macOS بهینه سازی می شود و همزمان با مسیر رشد آن ها تکامل می یابد. البته نباید فراموش کرد که IOS تنها بر روی موبایل ها و سیستم های کامپیوتر و لپ تاپ اپل کاربرد ندارد. بلکه از این سیستم عامل بر روی اپل واچ و تلویزیون های اپل نیز استفاده می شود. پس با آموختن swift به کدنویسی برای هر دیوایسی که از سیستم عامل IOS استفاده شده باشد، دسترسی خواهیم داشت.

 

3- اسکالا (Scala)

اگر با جاوا، همان زبان برنامه نویسی کلاسیک و قدیمی، آشنایی داشته باشید، به راحتی می توانید با ظاهر جدید آن در قالب زبان برنامه نویسی Scala نیز ارتباط برقرار کرده و آشنا شوید.

در واقع Scala بهترین و ارزشمندترین ویژگی های جاوا اعم از ساختار شئی گرایی آن و محیط پرسرعتش را با دنیای مدرن Twist ادغام کرده است. به عنوان یک زبان برنامه نویسی functional، اسکالا این امکان را برای کابران خود فراهم کرده است که بتوانند با استفاده از آن کدهایی را برنامه نویسی کنند که بیشترین شباهت را به یک زبان ریاضی کامل داشته باشد.

شاید برایتان جذاب باشد : فیلم آموزش مقدماتی برنامه نویسی Scala

امکاناتی نظیر برنامه نویسی های موازی و همزمان با استفاده از Scala برای کاربران حوزه برنامه نویسی، فراهم است. همچنین این زبان برنامه نویسی یکی از بهترین ها در زمان کدنویسی و نوشتار اطلاعات محسوب می شود. چرا که به کاربر خود امکان کمترین درصد خطا و بروز باگ را ارائه می دهد.

 

4- گو (GO)

زبان برنامه نویسی GO یکی از زبان های برنامه نویسی مورد علاقه گوگل است. برای آن دسته از افرادی که علاقمند به ورود در دنیای برنامه نویسی سیستمی هستند، GO به عنوان یک زبان برنامه نویسی سطح پایین می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

بسیاری از وجوه این زبان برنامه نویسی از نظر functional شباهت بسیار زیادی به بخش هایی از زبان های C و C++ دارد. با این تفاوت که در GO خبری از سینتکس بسیار دشوار این زبان ها نیست. لذا یادگیری آن نیز بسیار آسان تر خواهد بود. GO یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2021 است چرا که می تواند کاربر خود را در زمینه های بسیاری اعم از ساخت وب سرور، پایپ لاین های اطلاعاتی و حتی پکیج های یادگیری ماشین توانمند سازد.

شاید برایتان جذاب باشد : فیلم آموزش طراحی سایت با زبان برنامه نویسی Go و فریم ورک Revel

به عنوان یک زبان برنامه نویسی، Go قابلیت اجرای Close-to-the-metal را داراست و همین موضوع صرفه جویی در زمان و افزایش سرعت را تا حد بسیار زیادی بالا برده است. Go یک زبان برنامه نویسی open-source است. بنابراین برنامه نویسانی که درباره آینده کاری خود بلند پرواز هستند به راحتی می توانند با استفاده از این زبان برنامه نویسی بسیاری از برنامه های خود را در سطح جهان تولید کرده و به اشتراک بگذارند.

 

5- پایتون (Python)

بدون شک python در فهرست بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2021، یکی از کاربر پسند ترین زبان های برنامه نویسی ممکن است. سینتکس python به شفاف بودن، شهودی بودن و بسیار مشابه بودن به زبان انگلیسی مشهور است.از این رو افراد تازه وارد به دنیای برنامه نویسی به شدت جذب آن می شوند و آن را مانند جاوا در دسته زبان های برنامه نویسی آسان جهت یادگیری قرار می دهند.همچنین درست مانند جاوا، پایتون نیز یکی از زبان های برنامه نویسی است که طیف وسیعی از اپلیکیشن ها را شامل می شود و همین موضوع آن را به یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی قدرتمند در فهرست بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2021 تبدیل کرده است.

شاید برایتان جذاب باشد : آموزش پروژه محور طراحی سایت با پایتون و جنگو مختص بازار کار

 اگر از علاقه مندان حوزه Back-end در برنامه نویسی هستید، به راحتی می توانید با استفاده از فریم ورک منبع باز Django، که با استفاده از زبان برنامه نویسی python نوشته شده است، مسیر یادگیری خود را در این رشته آغاز نمایید. یادگیری این فریم ورک بسیار آسان است، به علاوه اینکه آن را در دسته فریم ورک های غنی از ویژگی ها و امکانات قرار می دهند.

Mozilla، Instagram و Spotify همگی از جمله سایت هایی هستند که در برنامه نویسی آن ها از Django استفاده شده است. Python دارای پکیج هایی مانند NumPy و SciPy است که می توان از آن ها برای محاسبات علمی، ریاضیات و شاخه های مهندسی بهره گرفت. کتابخانه های دیگر python مانند TensorFlow، PyTorch، scikit-learn و open-CV برای ساخت برنامه های علمی، یادگیری ماشین، پردازش تصاویر و computer vision مورد استفاده قرار می گیرند. برای کسانی که علاقه مند به کسب تحصیلات آکادمیک در رشته های مختلف برنامه نویسی هستند، python یک گزینه مناسب و کاربردی است.

 

6- ELM

یکی از زبان های برنامه نویسی جوان و تازه تاسیس در فهرست بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال ٢٠٢١، زبان برنامه نویسی elm است. این زبان برنامه نویسی درواقع تز پایان دوره یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد بود که در شاخه back-end ارائه شد و امروزه در سطح جهان توسط کاربران زیادی مورد استفاده قرار گرفته است.

شاید برایتان جذاب باشد : آموزش برنامه نویسی برای صفر کیلومترها

ELM با کامپایل شدن خود به جاوا اسکریپت، در سرعت بخشیدن به ساخت UI و جلوگیری از بروز هرگونه اخطار یا خطایی در زمان اجرا، بسیار موثر واقع شده است. ELM یک زبان برنامه نویسی functional است که به کاربران خود این امکان را می دهد که بتوانند ظاهر مورد نظرشان جهت ارائه برای client-side را بدون نیاز به دردسر های html و css اجرا نمایند.

 

7- روبی (Ruby)

یک زبان اسکریپتی دیگر در فهرست بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2021، که بیشتر برای توسعه دهندگان وب مورد استفاده قرار می گیرد، زبان برنامه نویسی ruby است.این زبان برنامه نویسی، پایه و اساس کار با فریم ورک وب اپلیکیشن ruby on rails است. در واقع ruby یکی از مشهور ترین زبان های برنامه نویسی در زمینه ایجاد یک بستر مناسب برای ارتباط با مخاطیبن محصولاتی است که با استفاده از این زبان نوشته شده اند.

سینتکس استفاده شده برای این زبان برنامه نویسی یک سینتکس به روز و رو به پیشرفت است. همچنین تیم آموزش و پشتیبانی از این زبان برنامه نویسی بسیار فعال و پویا هستند. Twitter، Airbnb، bloomberg، shopify و بسیاری از استارت آپ های جهانی دیگر از ruby on rails در بسیاری از قسمت های وبسایت خود استفاده کرده اند.

 

8- سی شارپ (C#)

مانند c++، سی شارپ نیز یکی از زبان های برنامه نویسی همه منظوره و شئی گراست که بر اساس ساختار به کار رفته در c شکل گرفته است. اگر به تازگی از یک شاخه دیگر برنامه نویسی، وارد مجموعه زبان های C شده اید، C# گزینه مناسبی برای شروع محسوب می شود.

شاید برایتان جذاب باشد :

دوره مقدماتی تا متوسط آموزش برنامه نویسی سی شارپ

آموزش ساخت نرم افزار مدیریت باشگاه با برنامه نویسی سی شارپ

به طور کلی این زبان برنامه نویسی یکی از منتخب های توسعه دهندگان در زمینه تولید اپلیکیشن های موبایلی کراس پلتفرم است. توسعه دهندگان در این زمینه از فریم ورک Xamarin استفاده می کنند.

به علاوه هرشخصی که تمایل به ورود در حوزه توسعه VR را دارد، باید سی شارپ را یاد بگیرد. سی شارپ یکی از زبان های برنامه نویسی است که در ساخت بازی های ویدئویی 2D و 3D نیز کاربرد دارد.

 

9- RUST

زبان برنامه نویسی Rust نسبت به سایر گزینه های عنوان شده در فهرست بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2021، Rust یکی از زبان های تازه کار به حساب می آید. اما این به معنای کاربردی نبودن یا نابالغ بودن آن نیست. در واقع طی نظرسنجی های به عمل آمده از توسعه دهندگان در سال 2020، این نتیجه حاصل شده است که Rust یکی از زبان های برنامه نویسی مورد علاقه این افراد طی 5 سال گذشته بوده است.

شاید برایتان جذاب باشد : کاملترین دوره آموزش برنامه نویسی Rust به زبان اصلی

86.1% از کابران این حوزه اعلام کرده اند که مایل هستند در ادامه مسیر حرفه ای خود از Rust در پروژه های خود استفاده کنند. Rust توسط شرکت Mozilla طراحی شده است و مانند C و C++ در رده زبان های برنامه نویس سطح پایین قرار دارد. تاکید Rust بر روی سرعت و امنیت کدنویسی است. در زمینه افزایش امنیت کدنویسی، Rust امکان دسترسی کدها به قسمت هایی از مموری را که حساس هستند و نباید به آن ها دسترسی داشت، مسدود می کند. به این ترتیب خطاها و آسیب های احتمالی که ممکن است به واسطه کد به سیستم وارد شود، به حداقل میزان کاهش می یابد.

Dropbox و Coursera در حال استفاده از rust را برای بخش هایی از بیزینس خود هستند. آینده درخشانی برای این زبان برنامه نویسی پیش بینی می شود، از این رو یادگیری آن برای افراد تازه کار می تواند به نوع سرمایه گذاری و برداشت سرمایه در آینده محسوب شود.

 

مطالب خواندنی دیگر :

 

  1. شروع برنامه نویسی با ساده ترین راه کارها
  2. هفت نکته برای نوشتن کدهای بهتر و پاکیزه‌تر در برنامه نویسی
  3. 8 تکنیک ساده و طلایی برای استاد شدن در برنامه نویسی
  4. نکات مهم در یادگیری برنامه نویسی پایتون برای تازه کارها
  5. 16 منبع انگلیسی رایگان جهت آموزش برنامه نویسی پایتون

The post بهترین زبان های برنامه نویسی سال 2021 appeared first on آموزش برنامه نویسی - یادگیری برنامه نویسی با طعم سورس باران.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *