همه‌ی آن‌چه باید درباره‌ی هاست و دامنه‌های اینترنتی بدانید

هر شخص یا شرکتی که تصمیم به طراحی سایت می‌گیرد، قبل از هر چیز به دو نیاز اولیه سایت یعنی هاست و دامنه برخورد می‌کند که باید برای سایت انتخاب و خریداری کند. به عبارتی گام اول برای راه‌اندازی سایت آشنایی با هاست و دامنه است.

Host و Domain با یکدیگر رابطه نزدیکی دارند، در این مقاله از همیار آی‌تی همه چیز درباره هاست و دامنه و مفاهیم مربوط به آن‌ها را شرح می‌دهیم چراکه پیش از تهیه آن‌ها لازم است با اصطلاحاتی آشنایی داشته باشید.

منظور از هاست چیست؟

به عبارتی Host محیط میزبانی است که برای راه‌اندازی وبسایت یا سرویس‌هایی مانند ایمیل، بر روی یک سرور در نظر گرفته می‌شود. در حقیقت هاست یک حافظه مجازی مشخص برای سایت و اطلاعاتی که قرار است در سایت درج شود، می‌باشد، تا تبادل اطلاعات انجام شود. این اطلاعات می‌توانند صفحات طراحی شده‌ی وب، تصاویر، فایل‌های HTML و… باشد که هاست می‌تواند برنامه‌ها و کدهای نوشته شده‌ی شما را اجرا کند تا در هر ساعتی از شبانه روز در فضای اینترنت دیده شود. در ضمن می‌توان چندین سایت را روی هاست نگهداری کرد، البته تعداد سایت‌ها برای نگهداری به پارامترهای زیر وابسته است:

  • قدرت CPU و میزان پهنای باند
  • قدرت و میزان حافظه RAM
  • حجم فضا و محیط سرور
  • حجم بازدید و استفاده وبسایت‌ها
  • پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی

اگر نمی‌دانید چه هاستی با چه قدرت پردازنده و میزان پهنای باند و حافظه‌ای تهیه کنید باید در نظر بگیرید چه تعداد دیتابیسی قرار است روی این هاست ذخیره شود؟ چه تعداد ایمیل اکانت دارید؟ با ارائه این موارد شرکت هاستینگ پیشنهاد بهتری به شما خواهد داد.

نگهداری سرویس‌های میزبانی روی سرورهای منحصر به فردی انجام می‌شود که طبق سیستم‌عامل مورد استفاده و زبان کدنویسی سایت‌ها در دو گروه سرویس میزبانی ویندوزی و سرویس میزبانی لینوکس قرار می‌گیرند. درحقیقت ویندوز و لینوکس در حوزه‌ی ارائه سرویس‌های هاستینگ جزو مهم‌ترین سیستم عامل‌ها هستند.

هاست چیست؟

انواع هاست از نظر سیستم عامل

همانطور که پیش‌تر گفتیم، سرورهای مختلف می‌توانند از سیستم‌عامل‌های متفاوتی استفاده کنند که در ادامه به توضیح بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

هاست لینوکس

همانطور که از نامش مشخص است سیستم عامل این هاست؛ لینوکس و Web Server آن آپاچی است. این هاست از کدهای PHP  و برنامه‌های PERL و همچنین بانک اطلاعاتی  MySQL به خوبی پشتیبانی می‌کند.

نکته: سیستم عامل لینوکس روی سرور نصب است و نیازی نیست که برای استفاده از هاست لینوکس، سیستم عامل کامپیوتر شخصی شما لینوکس باشد.

هاست ویندوزی

این هاست با سیستم عامل ویندوز بوده و وب‌سرور آن IIS است. این سرویس به کاربرانی که از کد های ASP و یا NET. و پایگاه داده MS-SQL استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌شود.

تقسیم‌بندی سرویس‌های میزبانی از نظر محدوده‌ی جغرافیایی

امروزه شرکت‌های هاستینگ به منظور رفاه حال کاربران، هم هاست داخلی و هم هاست خارج از کشور را ارائه می‌دهند.

سرویس میزبانی داخل ایران

سرور این هاست در داخل ایران می‌باشد. البته به این منظور نیست که اگر سایت شما روی هاست داخلی باشد صرفا مردم ایران می‌توانند آن را ببینند، بلکه از تمام نقاط جهان در دسترس است. استفاده از هاست داخلی سرعت بالاتری برای کاربران ایرانی شما به ارمغان می‌آورند.

سرویس میزبانی خارج از ایران

سرور این هاست در خارج از کشور می‌باشد، هر دو هاست داخلی و خارجی برای تمامی دامنه‌های کشوری و جهانی قابل استفاده است و همچنین بدون محدودیت می‌توان سایت خود را از هاست داخلی به هاست خارجی منتقل کرد، درحال حاضر هاست‌های خارج از کشور پایداری نسبتا بیشتری از هاست‌های داخلی داشته و استفاده از آن‌ها را توصیه می‌کنیم.

تقسیم‌بندی انواع هاست بر اساس نوع سرویس

یکی دیگر از انواع تقسیم‌بندی‌هایی که می‌توان برای طبقه‌بندی سرویس‌های هاستینگ در نظر گرفت، نوع ارائه‌ی خدمات آن‌هاست، این سرویس‌ها شامل هاست‌های رایگان، ابری، مجازی و… هستند که در ادامه آن‌ها را به‌طور مفصل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سرویس میزبانی رایگان

اگر می‌خواهید یک سایت خدماتی یا فروشگاهی طراحی کنید و یک هاست خوب داشته باشید باید هرسال یا هر ماه هزینه‌هایی پرداخت کنید و بهتر است سراغ هاست رایگان نروید. بعضی از شرکت‌ها که می‌خواهند مشتری جذب کنند، تعداد محدودی هاست رایگان ارائه می‌دهند.

غالبا اشخاصی که در حوزه مدیریت سایت و استفاده از سرور و هاست نوپا هستند، یا از لحاظ اقتصادی نمی‌توانند هزینه‌ای پرداخت کنند، از سرویس میزبانی رایگان استفاده می‌کنند. البته امکانات برای این هاست محدود است و همانطور که گفتیم استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود.

 هاست اشتراکی

سرویس میزبانی اشتراکی در حقیقت گونه‌ای از میزبانی وب است که بر روی یک سرور، تعداد بسیار زیادی سایت و اطلاعات نگهداری می‌شود، این تعداد گاها به چند صد سایت نیز می‌رسد. هاست‌های اشتراکی هزینه کمتر و به صرفه‌تری برای کاربران خواهد داشت.

این هاست از امنیت خوبی برخوردار است اما از آنجایی که تعداد سایت‌های قرار داده شده روی یک سرور بسیار بالاست، استفاده از این هاست برای سایت‌های بسیار معتبر پیشنهاد نمی‌شود.

هاست مجازی

در هاست مجازی، یک سرور منحصر به فرد به چند سرور مجازی یا VPS برای کاربران تقسیم‌بندی می‌شود، این هاست در مقایسه با سرویس میزبانی اشتراکی با وجود قیمت بالاتر، از امنیت و گاها سرعت بسیار بیشتری نیز بهره‌مند است. به عبارتی این سرور یک کامپیوتر است که در اختیار چند کاربر قرار دارد اما هر یک به بخش مخصوص به خود دسترسی دارند. این هاست برای سایت‌هایی که بسیار معتبرند و بازدید زیادی دارند و از طرفی امنیت برای آن ها مهم است پیشنهاد می‌شود.

هاست اختصاصی

در این نوع هاست، سایت شما روی یک سرور که تمام و کمال متعلق به شماست، نگهداری می‌شود و به عبارتی هیچ سایت دیگری در سرور شما بارگذاری نمی‌شود، بنابراین شما می‌توانید از کلیه منابع هاست خود یعنی پردازنده، پهنای‌باند و… برای سایت خود استفاده کنید، هزینه این سرور زیاد است اما بیشترین قدرت و سطح امنیت را برای شما فراهم می‌کند.

در این حالت برخی از امور مانند نصب سیستم عامل‌ها بر عهده خود کاربر است و هیچ محدودیتی ندارد، غالبا وب سایت‌های مهم و معروف دارای هاست اختصاصی هستند.

هاست ابری

یکی دیگر از روش‌های میزبانی، استفاده از هاست ابری (Cloud) است که امروزه بسیار محبوب و رایج شده، در هاست ابری تنها یک سرور پشتیبان سایت شما نیست و تعدادی سرور در کنار هم در اختیار سایت هستند. هر یک از سرورها به گونه‌ای سایت را مدیریت و اداره می‌کنند. بنابراین اگر یک سرور با مشکل روبرو شود، فرایند مدیریت هاست به کمک سایر سرورها انجام خواهد شد و این ویژگی باعث می‌شود سایت شما همواره در دسترس بوده و آپ‌تایم ۱۰۰ درصدی داشته باشید.

از سایر مزایای سرویس ابری این است که هیچ نوع حد و مرزی در استفاده از منابع برای این نوع هاست تعیین نشده است اما در سایر هاست‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد که گاها برای مدیران سایت‌ها و وبمسترها مشکل‌ساز خواهد بود.

دامنه یا دامین چیست؟

تا به اینجا با مفاهیم مربوط به هاست آشنا شدید اما همانطور که ابتدای مقاله بیان کردیم هاست با دامنه رابطه‌ی نزدیکی دارد!

در ایجاد وب سایت اگر اسم دامنه (Domain)  به گوشتان خورد، بدانید که دامنه همان نام و آدرس سایت محسوب می شود! برای نمونه آدرس همیار آی‌تی hamyarit.com است. دامنه‌ها نام تجاری و فعالیت شما را بیان می‌کنند، یک آدرس سایت ایجاد شده از اسم دامنه، پسوند دامنه و یا گاها یک ساب‌دامین است.

معرفی رایج ترین پسوندهای دامنه

دامنه در معرفی محدوده کاری شما نیز تاثیرگذار است و بنابراین باید در انتخاب آن‌ها توجه زیادی داشت. دامنه‌ها از دو قسمت تشکیل شده‌اند: نام و پسوند. پسوند دامنه که بعد از اسم تجاری شما می آید که به آن TLD نیز می‌گویند. در ادامه برخی از TLD‌هایی که از بسیار محبوبند را برای شما شرح خواهیم داد:

پسوند ir.

این پسوند صرفا برای کشور ما می‌باشد و کلیه ارگان‌ها، اشخاص و… می‌توانند از آن استفاده کنند و امروزه ثبت آدرس سایت با پسوند ir. در مقایسه با دامنه های جهانی صرفه‌ی اقتصادی بیشتری دارد.

پسوند com.

این پسوند برای سایت‌های تجاری که فعالیت آن‌ها جهانی است پیشنهاد می‌شود که امروزه بسیار پرطرفدار شده است.

پسوند net.

این پسوند به معنای Network است و برای کانال‌های اخبار، مجموعه‌های آنلاین و دیگر موارد مشابه استفاده می‌شود .

پسوند org.

این پسوند غالبا برای سازمان‌ها و ارگان‌ها استفاده می‌شود.

راهنمای انتخاب نام دامنه

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که، هیچ الزام و اجباری در انتخاب نام دامنه‌ها وجود ندارد و شما می‌توانید مطابق نیاز و سلیقه‌ی خود هریک از آن‌ها را برای کسب‌و‌کارتان انتخاب کنید.

راهنمای انتخاب دامنه سایت

آدرس سایت شما یا دامنه سایت در برندینگ فعالیت شما تاثیرگذار است و باید به صورتی باشد که وقتی جامعه هدف، اسم سایت شما را می‌شنوند ذهنیت مرتبطی برای آن‌ها ایجاد شود، یک دامنه‌ی خوب این ویژگی‌ها را دارد:

  • کوتاه باشد
  • تلفظ سختی نداشته باشد
  • در ذهن ثبت شود
  • دارای واژه‌ی کلیدی باشد
  • تا حد امکان دارای خط تیره و اعداد نباشد
  • امکان تایپ لاتین آن به چند صورت وجود نداشته باشد مثل: saeed یا saeid
  • کپی یا شبیه آدرس دامنه‌های دیگر نباشد
  • خاص باشد
  • پسوند تجاری com. این دامنه قبلا انتخاب نشده باشد

بعد از انتخاب چندین عنوان برای دامنه، از دوستان و آشنایان خود بپرسید و تست و ارزیابی کنید تا به نتیجه برسید که کدام نام در ذهن آن‌ها ثبت شده است.

به منظور ثبت دامنه باید توسط مجموعه‌هایی که سرویس‌های ثبت دامنه ارائه می‌دهند اقدام نمایید و فراموش نکنید که دامنه‌ها هم مثل هاست به تمدید سالانه نیاز دارد و اگر تمدید نشود دامنه شما برای انتخاب توسط کاربران دیگر آزاد خواهد شد و بدین ترتیب ممکن است ضربه مهلکی به فعالیت و کسب‌وکار شما وارد شود.

تفاوت Host و Domain

به طور خلاصه می‌توان گفت هاست و دامنه کنارهم تکمیل کننده کار سایت شما هستند.

هاست محیطی است که از سمت شرکت هاستینگ داده می‌شود که اطلاعات وب‌سایت بر روی آن درج می‌شوند و امکاناتی مانند دسترسی به پایگاه داده، تبادل ایمیل، اجرای کدها و … را مهیا می‌کند اما دامنه نام وب‌سایت است که توسط آن می‌توان به وب‌سایت دسترسی داشت. برای نمونه اگر بخواهید وارد سایت همیار آی‌تی شوید باید در نوار آدرس مرورگر خود www.hamyarit.com  را تایپ کنید.

آن چه در این مطلب ذکر شد، متداول‌ترین مسائلی بود که کاربران تازه‌کار در رابطه با راه‌اندازی سایت و مفاهیم هاست و دامنه سایت با ما درمیان می‌گذاشتند، امیدواریم این مطلب برای شما سودمند بوده باشد. اگر در این مورد سوال دیگری ذهن شما را درگیر کرده است در قسمت نظرات از ما بپرسید تا پاسخگوی شما باشیم.

The post همه‌ی آن‌چه باید درباره‌ی هاست و دامنه‌های اینترنتی بدانید appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *