هاستینگ چیست؟ سرویس هاست یا میزبانی وب به چه معناست؟


پیش‌نیاز مطالعه‌ی این درس

  • IP چیست؟ (ضروری نیست؛ اما توصیه می‌شود)

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه‌ی این درس بتوانند:

  • بگویند هاستینگ چیست و مفهوم میزبانی وب را توضیح دهند.
  • برخی از پایه‌های اصلی سرویس هاستینگ را فهرست کنند.
  • مفهوم هاست اختصاصی، هاست یا میزبانی وب اشتراکی، استفاده از فضای میزبانی و سرویس میزبانی ابری را به زبان ساده توضیح دهند.£

اگر قصد راه اندازی یک وبسایت یا وبلاگ را داشته باشید، یکی از اولین سوال‌هایی که از شما می‌پرسند درباره‌ی هاست (Host) و هاستینگ یا اصطلاحاً میزبانی وب سایت (Web Hosting) است.

این که آیا به هاستینگ آن فکر کرده‌ای؟ آن را کجا هاست می‌کنی؟ سرویس هاست را از کدام شرکت می‌گیری؟

در این درس از سلسله درس‌های سواد دیجیتال، قصد داریم بگوییم هاستینگ چیست و چه معنایی دارد.

البته مثل همه‌ی درس‌های سواد دیجیتال، توضیحات‌مان بسیار ساده و ابتدایی خواهد بود و برای دوستانی در نظر گرفته شده که با این مفهوم آشنایی قبلی ندارند.

هاستینگ در خانه | آشنایی با پایه‌های میزبانی وب

بعید است در روزگار ما، کسی تصمیم بگیرد میزبانی وب خود را در خانه انجام دهد. اما این شیوه‌ی توضیح، کمک می‌کند مفهوم هاست و هاستینگ و میزبانی وب را بهتر درک کنیم.

فرض کنید شما می‌خواهید یک وبلاگ شخصی داشته باشید. طبیعی است که اطلاعات و فایل‌های این وبلاگ، باید روی کامپیوتری قرار بگیرند که همه‌ی بازدیدکنندگان‌تان به آن دسترسی داشته باشند.

پس اولین چیزی که لازم دارید، یک کامپیوتر است. اما کامپیوتر به‌تنهایی کافی نیست.

شما به یک اتصال اینترنت هم نیاز دارید تا مخاطبان بتوانند به سایت‌تان دسترسی پیدا کنند. این اتصال، باید بسیار پایدار باشد. نمی‌شود با قطع و وصل شدن اینترنت خانه‌ی شما، سایت‌تان از دسترس خارج شود.

ضمناً باید یک IP ثابت هم در اختیارتان قرار گیرد. بسیاری از شرکت‌های اینترنتی، در حالت پیش‌فرض، در سرویس‌های اینترنت خانگی و اینترنت موبایل، IP‌های متغیر (پویا) به ما می‌دهند. یعنی اگر چند وقت یک‌بار IP خود را کنترل کنید، می‌بینید که با هر قطع و وصل، IP تازه‌ای به شما تخصیص داده شده است.

این در حالی است که مخاطب، هر وقت و در هر شرایطی که آدرس http://www.yourblog.com را تایپ می‌کند، باید به یک IP ثابت و مشخص و از پیش‌تعیین‌شده متصل شود.

[ مطالعه‌ی بیشتر: IP چیست؟ ]

ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. شما یک سیستم برق پایدار هم می‌خواهید. اگر اتصال برق شما پایدار و مطمئن نباشد، با هر مرتبه قطع برق، سایت شما از دسترس خارج می‌شود.

البته به سیستم پشتیبان‌گیری (Backup) هم نیاز دارید. فکرش را بکنید که هارد یا بخش دیگری از کامپیوتر شما بسوزد و سایت‌تان از دسترس خارج شود. چه می‌کنید؟ باید به سرعت بتوانید یک سیستم جایگزین را فعال کنید.

پس اجازه بدهید فهرست این موارد را مرور کنیم:

  • یک کامپیوتر مطمئن
  • یک اتصال اینترنتی مطمئن با IP استاتیک (ثابت)
  • سیستم برق مطمئن
  • سیستم پشتیبان‌گیری مطمئن

اگر بپذیرید که سایت‌تان قرار نیست در ۹۹٪ مواقع فعال باشد، و قبول داشته باشید که فقط در ۵۰٪ یا ۶۰٪ مواقع کار کند، می‌توانید کلمه‌ی مطمئن را از توضیحات بالا بردارید و با یک کامپیوتر معمولی و اتصال اینترنت معمولی (اما IP ثابت) و برق خانگی و پشتیبان‌گیری دستی و موردی، کارتان را راه بیندازید و سایت‌تان را در خانه، زیر گوش خودتان، راه بیندازید و نگه دارید.

میزبانی وب چیست؟ وب هاستینگ چیست و به چه معناست؟ هاست چیست؟

ارائه خدمات میزبانی وب یک کار تخصصی است

بعضی شرکت‌های بسیار بزرگ، ممکن است به هر علت – از جمله امنیت اطلاعات – تصمیم بگیرند خودشان همه‌ی کارهای بالا را انجام دهند و اصطلاحاً دیتاسنتر (Data-center) اختصاصی داشته باشند.

اما بسیاری از افراد، سازمان‌ها و کسب و کارهای جهان، چنین کارهایی را برونسپاری می‌کنند.

کافی است عبارت‌هایی مثل «ارائه خدمات میزبانی وب» و «هاست ارزان قیمت» و «سرویس های هاست ابری» و «سرور اختصاصی» را در گوگل جستجو کنید و ببینید تعداد شرکت‌هایی که به طور تخصصی به چنین فعالیت‌هایی می‌پردازند چقدر زیاد است.

در ادامه برخی از رایج‌ترین انواع سرویسهای میزبانی را به شرح زیر با هم مرور می‌کنیم:

  • هاست اشتراکی یا میزبانی وب اشتراکی (Shared Web Hosting)
  • میزبانی اختصاصی (Dedicated Hosting)
  • میزبانی سرور مجازی (Virtual Private Server)
  • استفاده از فضای میزبانی (Server Co-location)
  • میزبانی ابری یا هاست ابری (Cloud-based Hosting)

تمرین و مشارکت در بحث

  اگر با بحث هاستینگ و سرویس های میزبانی نا آشنا هستید، کمی وقت بگذارید و در سایت‌ شرکت‌های میزبانی بچرخید و سرویس‌های آن‌ها و قیمت‌هایشان را با هم مقایسه کنید. هر یک از آن‌ها، معمولاً مزایای سرویس‌های خود را هم نوشته‌اند و می‌توانید نکات بیشتری یاد بگیرید.

  اگر قبلاً تجربه‌ی استفاده از سرویس‌های هاستینگ را داشته‌اید، چه نکات و تجربیات و توضیحات بیشتری را مناسب می‌دانید که با دوستان‌تان مطرح کنید؟ (لطفاً تلاش کنید که به ساده‌ترین زبان ممکن، بنویسید تا برای مخاطبان درس، قابل استفاده باشد).

سری مطالب حوزه سواد دیجیتال

نوشته هاستینگ چیست؟ سرویس هاست یا میزبانی وب به چه معناست؟ اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *