کتاب های مفید برای برنامه نویسی – از مقدماتی تا پیشرفته

یکی از روش های یادگیری و آموزش برنامه نویسی، استفاده از کتاب های مفید برای برنامه نویسی است که تعدادشون هر روز در حال افزایش است. البته روش های زیادی برای یادگیری برنامه نویسی وجود دارد که در این مطلب علاوه بر ارائه کتاب های مفید برای برنامه نویسی، در مورد آنها هم صحبت می کنیم و سعی داریم از هر روش چند منبع خوب برای یادگیری ارائه کنیم.

در این ۷ ۸ سالی که سورس ایران راه اندازی شده شاید بیش از ۵۰۰ ۶۰۰ جلد کتاب آموزشی در زمینه آموزش برنامه نویسی داخل سایت قرار دادیم که آمار دانلود قابل قبولی داشته اند. در این مطلب سعی می کنیم ابتدا حوزه های مختلف برنامه نویسی رو معرفی کنیم و برای هر حوزه چند کتاب فارسی و انگلیسی معرفی نماییم.

بعضی از این کتاب ها مشکل کپی رایت دارند که پیشنهاد میکنم حتما نسخه فیزیکی آنها رو تهیه کنید در اینجا ما فقط به عنوان نمونه، آنها رو معرفی کرده و لینک دانلود قرار میدهیم شما در صورتی که احساس کردید کتاب مفید است لطفا نسخه فیزیکی آن را تهیه کنید که کمکی به نویسنده و ناشر آن شود.

کتاب های مفید برای برنامه نویسی

قبل از اینکه به معرفی کتاب های مفید برای برنامه نویسی بپردازیم باید ببینم قراره چه چیزی رو یاد بگیریم و بر اساس اون حوزه، کتاب مورد نظر رو انتخاب کنیم. در اینجا ابتدا حوزه های مختلف رو معرفی می کنیم و بعد از معرفی حوزه مورد نظر، چند زبان رو لیست کرده و برای هر زبان چندین کتاب خوب فارسی و انگلیسی رو برای دانلود قرار میدهیم.

اولین گام برای کسانی که برنامه نویسی کار نکردند

اگر در ابتدای کار هستید و نمیدونید از کجا شروع کنید پیشنهاد میکنم فعلا سمت کتاب نرید چون شما هیچ گونه دیدی نسبت به برنامه نویسی یا حوزه های مرتبطش ندارید. ما در یک مطلب ۱۹ مقاله فوق العاده آماده کردیم که با مطالعه این مقالات می توانید به یک دید کلی نسبت به برنامه نویسی برسید. برای دسترسی به این مقالات روی عنوان ۱۹ مقاله برای یادگیری اصول برنامه نویسی کلیک کنید.

بعد از اینکه این مقالات رو مطالعه کردید نباید سریع دنبال یادگیری یک زبان برنامه نویسی برید چون افرادی که این کار رو می کنند دچار سردگمی می شوند و بعد از یکی دو هفته کلا برنامه نویسی رو کنار میذارند. 

شما ابتدا باید یک مدل کدنویسی ساده و جذاب رو یاد بگیرید که کم کم آماده شوید برای یادگیری زبان برنامه نویسی، پیشنهاد میکنم مقاله نقشه راه برنامه نویسی برای یادگیری مبتدیان رو حتما مطالعه کنید در این مقاله به صورت ریز و جز به جز به این مسئله پرداخته ایم.

پیشنهاد میکنم ابتدا HTML و CSS رو یاد بگیرید و بعد از اینکه این دو رو کامل مسلط شدید می توانید حوزه کاری خودتون رو مشخص کنید. منابع زیادی برای یادگیری این دو داخل سایت قرار دادیم که در اینجا هم چند کتاب معرفی می کنیم هم یک منبع خوب به صورت فیلم ارائه کرده تا بتوانید استفاده نمایید. در بخش زیر کتاب های مفید برای برنامه نویسی HTML و CSS را به صورت دانلودی قرار میدهیم.

آموزش HTML
ابتدا بگویم HTML مخفف Hyper Text Markup Language و به معنای “زبان نشانه‌گذاری ابرمتن” است. اگر بخواهیم بگیم HTML چه نقشی دارد باید گفت HTML سنگ بنای وب است. یعنی چارچوب یک صفحه وب توسط HTML مشخص می شود. HTML یک زبان رایانه‌ای که برای تدوین قالب و طراحی صفحات وب به کار برده می‌شود.

HTML یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان نشانه گذاری است و باید گفت نقطه آغاز یادگیری برنامه نویسی تحت وب، یادگیری زبان نشانه گذاری HTML است. یعنی با استفاده از HTML شما می توانید چارچوب یک صفحه سایت رو مشخص کنید. اگر میخواید در مورد زبان نشانه گذاری HTML بیشتر بدونید به صفحه HTML چیست؟ مراجعه کنید.در بخش زیر لیست کتاب های مفید برای برنامه نویسی HTML رو قرار دادیم که می توانید روی هر کدام کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه شوید و آن را به صورت رایگان دانلود کنید.

  • دانلود رایگان کتاب آموزش HTML5 و CSS3 در قالب پروژه
  • دانلود کتاب آموزشی HTML به زبان فارسی
  • دانلود کتاب آموزش HTML به زبان فارسی – مبتدی ، متوسطه ، پیشرفته
  • دانلود کتاب آموزش برنامه نویسی HTML به زبان فارسی
  • دانلود کتاب طراحی وب به صورت عملی | آموزش تبدیل psd به html

آموزش CSS
پس HTML برای نمایش المان ها و لایه بندی ساختار صفحه استفاده می شود و برای طراحی یک صفحه و زیبایی سازی صفحه، امکانات خوبی را در اختیار طراح سایت قرار نمی دهد. با آمدن زبان CSS این مشکل زیبا سازی صفحات وب حل شد.

CSS مخفف Cascading Style Sheets می باشد که نحوه نمایش عناصر داخل یک صفحه رو مشخص می کند و به طراح کمک میکند که بتوانند به تمام بخش ها و عناصر یک صفحه کنترل داشته باشد. و می توان گفت CSS زبان استایل دهی یا زیبا سازی یک صفحه وب می باشد. اگر میخواهید در مورد آن بیشتر بدانید به مقاله CSS چیست؟ مراجعه کنید. در بخش زیر لیست کتاب های مفید برای برنامه نویسی CSS رو قرار دادیم که می توانید روی هر کدام کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه شوید و آن را به صورت رایگان دانلود کنید.

  • آموزش جامع css
  • دانلود کتاب آموزش سریع Css3 به زبان فارسی
  • کتاب آموزش کامل css3
  • آموزش کامل css3
  • آموزش کاربردی CSS

تا این لحظه کتاب های خوب و مفید برای برنامه نویسی HTML و CSS معرفی کردیم که می توانید از آنها استفاده کنید. اما بعضی افراد هستند که زیاد با کتاب راحت نیستند و دنبال یک منبع خوب به صورت فیلم هستند. اگر شما هم از اون دسته از افراد هستید به نظرم به بسته و دوره آموزش کامل طراحی وب سایت – پروژه محور مراجعه کنید. ۶ جلسه ابتدایی این دوره هم به صورت رایگان منتشر شده است که حتما این ۶ جلسه رو دانلود نمایید چون خیلی مطلب خوب از آن یاد میگیرید.

کتاب های مفید برنامه نویسی

 کتاب های مفید برای برنامه نویسی

خوب تا این لحظه کتاب های مفید و خوبی برای شروع برنامه نویسی معرفی کردیم حالا باید بریم سمت اینکه استارت یادگیری یک زبان برنامه نویسی رو بزنید. شما باید مشخص کنید میخواهید در چه حوزه ای فعالیت داشته باشید و بر اساس آن کتاب های مربوطه رو دانلود کنید.

ما سعی می کنیم حوزه های پر طرفدار و البته درآمدزا رو معرفی کنیم و بر اساس آنها کتاب ها رو برای دانلود قرار دهیم تا شما بر اساس سلیقه و بازار کار، یک زبان رو انتخاب کنید و استارت برنامه نویسی رو بزنید. البته این نکته رو هم متذکر شوم کتاب های مفید برای برنامه نویسی زیاد هستند و قرار نیست تو این مطلب کل این کتاب ها رو معرفی کنیم ولی سعی می کنیم کتاب های مفید رو معرفی نماییم.

توجه: پیشنهاد میکنم برای درک بهتر حوزه های مختلف برنامه نویسی حتما مقاله نقشه راه برنامه نویسی برای یادگیری مبتدیان رو مطالعه کنید.

  • برنامه نویسی تحت وب
  • برنامه نویسی تحت موبایل
  • برنامه نویسی تحت دسکتاپ یا ویندوز

۱- کتاب های مفید برای برنامه نویسی تحت وب

برنامه نویسی وب شامل دو بخش است یکی فرانت اند و دیگری بک اند که در مقاله ای با عنوان فرانت اند و بک اند در طراحی سایت در مورد این دو صحبت کردیم ابتدا منابع و کتاب های مفید برای برنامه نویسی فرانت اند معرفی می کنیم و بعد در مورد برنامه نویسی بک اند صحبت کرده و کتاب های خوبی هم معرفی می نماییم.

۱-۱- معرفی کتاب برای برنامه نویسی فرانت اند
اگر دنبال یادگیری برنامه نویسی تحت وب هستید باید از Html و Css شروع کنید در بخش بالا هم منابع خوبی رو معرفی کردیم. بعد از اینکه این رو یاد گرفتید باید نیم نگاهی به جاوااسکریپت و جی کوئری داشته باشید. کتاب های خوبی هم برای این موضوع قرار دادیم که در بخش زیر تعدادی از این کتاب ها رو معرفی می کنیم.

  • کتاب آموزش جاوااسکریپت با نام Learning JavaScript Design Patterns
  • انواع روش‌ تعریف متغیر در جاوااسکریپت
  • آموزش برنامه نویسی جاوااسکریپت
  • کتاب آموزش جی کوئری
  • دانلود کتاب آموزش جی کوئری | آموزش طراحی وب

توجه: بعضی از کتاب های مفیدی که برای برنامه نویسی جاوااسکریپت و جی کوئری معرفی کردیم زبان اصلی هستند که در صفحه خود کتاب به این مورد اشاره کرده ایم.

قرار نیست شما به صورت صفر تا صد به جاوااسکریپت و جی کوئری مسلط شوید کافیه آشنایی داشته باشید و تا حدودی بلد باشید چطور از آنها استفاده کنید. بعد از اینکه این دو رو کار کردید به سراغ بوت استرپ برید. یکی از روش های طراحی وبسایت استفاده از بوت استرپ است. بوت استرپ مجموعه ای از ابزارها برای طراحی و ایجاد صفحات وب است. این ابزارها میتواند فرم ها، دکمه ها، تب ها، ستون ها، نمودارها و دیگر اجزای رابط کاربری (اجزای صفحه وب) باشد. اگر می خواید بدونید بوت استرپ چی هستش و به چه دردی میخوره پیشنهاد می کنم مقاله بوت استرپ چیست؟ رو مطالعه کنید.

اگر هم به دنبال یادگیری بوت استرپ هستید منابع خوبی رو داخل سایت قرار دادیم که می توانید از این منابع نهایت استفاده رو ببرید. اگر از لحاظ زبان انگلیسی مشکلی ندارید به نظرم به مطلب دانلود کتاب آموزش کامل بوت استرپ – زبان اصلی مراجعه کنید اگر هم دنبال یک منبع فارسی کامل و جامع هستید به پکیج آموزش طراحی سایت با بوت استرپ – طراحی دو وبسایت نگاهی بندازید. 

۱-۲- معرفی کتاب برای برنامه نویسی بک اند
در قسمت بالا کتاب های خوبی برای بخش فرانت اند معرفی کردیم حال به سراغ بخش بک اند میرویم. بر خلاف بخش فرانت اند، در بخش بک اند تعداد زیادی زبان و فریم ورک داریم که اگر بخواهیم کل این زبان ها و فریم ورک ها رو تحت پوشش قرار دهیم خیلی وقت گیر می شود ما سعی می کنیم دو تا از زبان های خوب در این زمینه رو معرفی کنیم و تعدادی کتاب هم برای هر زبان، در اختیارتون قرار دهیم. 

زبان سی شارپ و فریم ورک ASP.Net
به جرات می توان گفت سی شارپ محبوب ترین زبان برنامه نویسی در ایران است که سینه چاک های زیادی دارد. چون هم در مدارس، هم در دانشگاه ها تدریس می شود هم از لحاظ بازار کار وضعیت عالی رو در دارد. علاوه بر سی شارپ فریم ورک جذاب آن یعنی ASP.Net هم مدت هاست مورد استفاده خیلی از برنامه نویسان وب قرار میگیرد و سایت هایی مثل ورزش سه، بلاگفا، رویال مایند، بانک ملی، تعدادی از سایت های بورس و … با استفاده از این فریم ورک جذاب و دوست داشتنی نوشته شده اند. در بخش زیر منابع و کتاب های مفید برای برنامه نویسی سی شارپ و ASP.Net معرفی می کنیم.

  •  کتاب برنامه سازی یک + اصلاحات کتاب
  • کتاب برنامه سازی دو
  • کتاب برنامه سازی ۳
  • کتاب آموزش سی شارپ سید محمد هاشمیان
  • آموزش ساخت فروشگاهی اینترنتی با ASP.Net MVC
  • کتاب ASP.Net جعفرنژاد قمی

توجه: پیشنهاد میکنم یادگیری سی شارپ و ASP.Net رو با استفاده از فیلم انجام دهید چون هم سریعتر هستش و هم منابع خوبی داخل سایت قرار دادیم. برای این منظور دو مقاله چگونه متخصص سی شارپ شویم ؟ و چگونه متخصص ASP.Net MVC شویم ؟ رو مطالعه کنید.

زبان PHP و فریم ورک لاراول
یکی دیگر از گزینه های جذاب برای طراحی سایت استفاده از زبان php و فریم ورک لاراول است که منابع خوبی در این زمینه هم داخل سایت قرار دادیم. که در بخش زیر تعدادی از این منابع و کتاب ها رو معرفی می کنیم. البته با یک جستجو ساده داخل سایت به مطالب بیشتری دسترسی پیدا می کنید.

  • آموزش مقدماتی تا متوسطه PHP
  • آموزش php از صفر تا صد
  • آموزش برنامه نویسی php مقدماتی تا پیشرفته
  • آموزش طراحی وب سایت با php و mysql
  • آموزش مقدماتی php
  • دانلود کتاب فارسی آموزش برنامه نویسی پی اچ پی PHP

۲- کتاب های مفید برای برنامه نویسی تحت موبایل

زبان های زیادی برای برنامه نویسی موبایل وجود دارد. باید شما مشخص کنید می خواهید سمت اندروید کار کنید یا ios و بر این اساس، کتاب های مورد نیاز خود را دانلود نمایید. دلیل اینکه گفتم حتما مقاله نقشه راه برنامه نویسی رو مطالعه کنید به همین خاطر بود.

اگر میخواهید سمت اندروید کار کنید چند گزینه جذاب دارید مثل یادگیری جاوا و بعد کار در محیط اندروید استودیو یا یادگیری سی شارپ و کار با فریم ورک زامارین؛ اگر شما قبلا هیچی کار نکردید به نظرم همون جاوا رو انتخاب کنید و بعدش برید سمت اندروید استودیو و همین الان منابع رو دانلود نمایید.

  • آموزش برنامه نویسی جاوا در ۲۱ روز
  • کتاب آموزش برنامه نویسی جاوا
  • آموزش برنامه نویسی جاوا در محیط نت بینز
  • کتاب کلیه مفاهیم اولیه جاوا و تکنولوژی J2EE
  • دانلود کتاب آموزش ساخت بازی در زبان جاوا

۳- کتاب های مفید برای برنامه نویسی دسکتاپ یا ویندوز

به برنامه نویسی دسکتاپ یا ویندوز رسیدیم در اینجا ما کارمون خیلی راحت میشه، چون یک زبان فوق العاده برای این منظور داریم آن هم زبان دوست داشتنی سی شارپ است. در بخش بالا منابع خوبی برای یادگیری سی شارپ معرفی کردیم اما اگر به غیر از کتاب دنبال فیلم آموزشی هستید پیشنهاد میکنم به مطلب آموزش مقدماتی سی شارپ نیم نگاهی بندازید چون خیلی بهتون کمک میکند. 

 

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *