بهترین کتاب های برنامه نویسی سی پلاس پلاس

خیلی ها برای یادگیری و آموزش برنامه نویسی علاقمند به استفاده از کتاب هستند اما با وجود این همه کتاب آموزش برنامه نویسی، آدم مقداری سردرگم میشه که کدوم کتاب رو انتخاب کند. در این مقاله میخواهیم در مورد بهترین کتاب های برنامه نویسی سی پلاس پلاس صحبت کنیم و به بررسی این کتاب ها بپردازیم و ببینیم اگر قرار است که برنامه نویسی C++ رو یاد بگیریم باید از چه کتابی بهره ببریم.

داخل سایت، کتاب های زیادی در زمینه آموزش برنامه نویسی سی پلاس پلاس منتشر شده است اما تعداد این کتاب مقداری زیاد است و خیلی از کاربران نمیدونند باید از کدوم کتاب شروع کنند و چه کتاب هایی رو حتما مطالعه نمایند. اگر شما هم درگیر این مشکل شده اید به نظرم این مقاله خیلی بهتون کمک می کند.

البته به یک نکته مهم اشاره کنم که همیشه یادتون باشه، که ما بهترین نداریم چون بعضی ها با یک کتاب راحت هستند و بعضی نه، پس نمی توان گفت بهترین کتاب، واقعا کدوم کتاب هستش. ما مجموعه ای از بهترین کتاب های برنامه نویسی سی پلاس پلاس رو معرفی می کنیم و شما بر اساس نیاز و ذائقه خود یکی رو انتخاب می کنید. اینو یادتون نره سریع استارت یادگیری برنامه نویسی رو بزنید چون هر چه قد دست دست کنید کلا انگیزه برای یادگیری از بین میرود.

بهترین کتاب های برنامه نویسی سی پلاس پلاس

قبل از اینکه به معرفی و بررسی بهترین کتاب های برنامه نویسی سی پلاس پلاس بپردازیم باید توضیحی در مورد خود زبان سی پلاس پلاس دهیم تا آشنایی مختصری با آن داشته باشید. سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، سطح میانی و شی گرا است. امروزه در جهان بیشتر نرم افزارهای سیستمی از طریق سی پلاس پلاس نوشته می شوند. نکته جالب در مورد این زبان اینست که، سی پلاس پلاس یک زبان سطح میانی محسوب می شود ولی دارای قابلیت زبان های سطح بالا و پایین به‌صورت هم‌زمان است.

سی پلاس پلاس بسط یافته زبان سی و خیلی قدرتمند تر از سی است. سی پلاس پلاس یک زبان مجزا از سی است. زبان سی پلاس پلاس توسط لابراتوار Bell یا همان Bell Labs به عنوان یک نسخه جدید از زبان برنامه نویسی C طراحی و پیاده سازی شد. نسبت به زبان سی، در زبان سی پلاس پلاس امکاناتی template ها ، class ها ، توابع مجازی یا virtual function ها و operator overloading اضافه شده اند. باید این رو نیز در نظر گرفت که در سی پلاس پلاس قابلیت های Type Checking بیشتری اضافه شده است. حالا در بخش پایین تعدادی از استفاده های زبان سی پلاس پلاس رو مورد بررسی قرار دهیم که خالی از لطف نیست. البته بعدش تعدادی ز پروژه های بزرگ در سطح جهان، که با این زبان نوشته شده اند رو معرفی می کنیم.

موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس

  • صنعت خودرو سازی
  • صنعت فضایی
  • سیستم های معماری
  • سیستم های بانکی
  • تجهیزات مدرن در انواع صنابع
  • سخت افزار های رباتیک در انواع صنایع
  • سیستم های کامپیوتری
  • کنسول های بازی
  • سیستم های خانگی
  • سیستم های رباتیک
  • هوش مصنوعی
  • تجهیزات مجهز به انواع حسگر ها
  • هوش مصنوعی در علم پزشکی
  • صنعت بازی سازی
  • نرم افزار های مهندسی
  • سیستم عامل ها
  • نرم افزاهای ویندوزی

برخی از پروژه های نوشته شده با زبان سی پلاس پلاس :

  • سیستم عامل ویندزو
  • مروگر وب گردی گوگل کروم
  • مروگر وب گردی Opera
  • مرورگر وب گردی فایرفاکس
  • نرم افزار گرافیک سه بعدی ۳Ds Max
  • نرم فزار ارتباط اسکایپ
  • نرم افزار گرافیکی فتوشاپ
  • نرم افزار ارتباط تیم ویور
  • نرم افزار ادوب اکروبات
  • بازی معروف GOD of WAR
  • بازی معروف CALL of DUTY
  • سیستم عامل اوبونتو
  • سیستم عامل مک
  • سیستم عامل ios
  • و . . .

اگر دوست دارید در مورد زبان سی پلاس پلاس اطلاعات بیشتری داشته باشید و اینکه بدونید این زبان در چه حوزه های کاربرد دارد می تونید دو مقاله که قبلا در سایت منتشر شده اند رو مطالعه کنید. 

  • سی پلاس پلاس چیست
  • کاربرد سی پلاس پلاس

نکته: شاید با وجود این همه خصوصیات جذاب سی پلاس پلاس، چرا باز در ایران کمتر کسی با این زبان کار می کند؟ باید بگم وضعیت بازار کار این زبان در ایران اصلا خوب نیست و کمتر کسی رو میبینم که بخواهد به سمت آن برود مگر در دانشگاه ها یا مراکز صنعتی از آن استفاده می شود. 

معرفی و بررسی کتاب های برنامه نویسی سی پلاس پلاس

بهترین کتاب های برنامه نویسی سی پلاس پلاس

تا این لحظه توضیحات خوبی در مورد این زبان دوست داشتنی دادیم حال میخواهیم به سراغ اصل ماجرای یعنی معرفی و بررسی بهترین کتاب های برنامه نویسی سی پلاس پلاس بریم. راسیتش داخل سایت منابع زیادی برای این زبان معرفی کردیم که افراد می توانند بر اساس نیاز خود از این منابع انتخاب کنند. اما وقتی انباشت اطلاعات داشته باشیم کارمون به شدت سخت میشود و نمی توان راحت انتخاب کرد.

این مطلب برای این نگارش می شود تا تعداد انتخاب های شما کم شود و سریع یادگیری و آموزش برنامه نویسی با زبان سی پلاس پلاس رو شروع کنید. البته در انتها هم سعی می کنم چند فیلم آموزشی برای این زبان معرفی کنم شاید افرادی باشند که رابطه خوبی با کتاب نداشته باشند و دلشون بخواد از طریق فیلم به این زبان مسلط شوند.

کتاب اول: اولین کتابی که میخواهم معرفی کنم بیشتر جنبه جزوه دارد تا کتاب، چون در قالب ۵۴ صفحه نگارش شده است و خیلی سریع به شما مبانی و مفاهیم اولیه برنامه نویسی سی پلاس پلاس را آموزش میدهد. به نظرم اگر میخواهید با این زبان آشنا شوید و دستورات اولیه آن را یاد بگیرید از این کتاب شروع کنید. برای دسترسی به آن روی عنوان دانلود کتاب آموزش سریع سی پلاس پلاس (++C) به زبان فارسی کلیک کنید. 

کتاب دوم: این منبعی که قصد معرفی آن را دارم بهترین کتاب های برنامه نویسی سی پلاس پلاس موجود در سایت است. این کتاب آموزش مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی به زبان سی پلاس پلاس از انتشارات ناقوس می باشد که توسط دکتر ناصر قاسم آقائی، مهندس مهدی جابرزاده انصاری و مهندس علی دهقان نگارش شده است.

این کتاب در قالب ۱۲ فصل و ۵۳۰ صفحه نگارش شده است. انگار این کتاب اسکن شده و اگر با متن و نگارش آن راحت بودید و قصد یادگیری و آموزش برنامه نویسی سی پلاس پلاس را داشتید لطفا و خواهشا نسخه فیزیکی آن را تهیه کنید. چون این کتاب در سطح اینترنت پخش شده و ما فقط جهت معرفی آن را ارائه کردیم و لطفا نسخه اصلی را تهیه نمایید. برای دانلود و خواندن توضیحات تکمیلی بر روی عنوان دانلود کتاب آموزش فارسی مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی به زبان ++C کلیک کنید.

کتاب سوم: اگر بخواهم یک کتاب دیگر از لیست بهترین کتاب های برنامه نویسی سی پلاس پلاس رو معرفی می کنم بی شک این کتاب است. این کتاب ابتدا شما رو با مفاهیم نرم افزار و سخت افزار آشنا می کند و بعد در مورد مبانی برنامه نویسی سی پلاس پلاس آشنا می کند و خیلی چیزای جذاب رو آموزش میدهد. پیشنهاد میکنم سرفصل های این کتاب رو حتما ببینید.

به جرات می توان گفت این کتاب جز کتاب های خوب و با کیفیت در زمینه یادگیری و آموزش سی پلاس پلاس است. کتاب مربوطه در قالب ۲۱ فصل و ۹۴۷ صفحه نگارش شده است. نگاه کلی به آن انداختم و متوجه شدم واقعا جز منابع کامل است و اگر می تونید حتما مطالعه اش کنید. البته خیلی چیزای جذاب ارائه کرده است که در کمتر کتابی ارائه می شود. برای دانلود و دیدن سرفصل های آن روی عنوان دانلود مرجع کامل و جامع آموزش برنامه نویسی سی پلاس پلاس C++ (پیشنهاد سایت) کلیک کنید تا وارد صفحه کتاب شوید. یه چیز دیگه ای که از کتاب متوجه شدم انگار از رو کتاب معروف آموزش سی پلاس پلاس دیتل اد دیتل نوشته شده است. 

کتاب چهارم: یکی از روش های یادگیری برنامه نویسی، دیدن سورس کد پروژه های مختلف است. اگر کتاب های بالا رو مطالعه کردید و دنبال سورس کد بودید به نظرم این فایل PDF رو به هیچ عنوان از دست ندید. این فایل که داریم معرفیش می کنیم بیش از ۱۵۰ هزار بار دانلود شده که در نوبه خودش، فوق العاده است.

در این فایل، بیش از ۱۲۰ سورس کد قرار گرفته شده که روزانه بیش از ۱۰۰ ها نفر آن دانلود می کنند. پیشنهاد میکنم خودتون نگاهی بهش بندازید تا متوجه شوید با چه گنجینه ای روبرو هستید. برای مطالعه توضیحات و دانلود آن، روی عنوان ۱۲۰ مسئله در ++C به همراه حل آن کلیک کنید.

کتاب پنجم: کتاب بعدی که میخواهم آن را معرفی کنم کتاب آموزش برنامه نویسی سی پلاس پلاس با Qt است. قبلش بگم QT چیست و بعد در مورد خود کتاب صحبت کنیم. اگر بخواهم ساده بگم کیوت چیست؟ باید بگم یه فریم ورک سی پلاس پلاس هستش که همین تلگرام دسکتاپ هم با هیمن کیوت نوشته شده و می تونید باهاش هر چیزی که در ذهن دارید رو پیاده سازی کنید. (اگر نمیدونید فریم ورک چیست مقاله فریم ورک (Framework) چیست ؟ رو مطالعه کنید.)

این کتاب در قالب ۱۴۴ صفحه نگارش شده است و شما رو با دنیای کیوت آشنا می کند اینو یادتون نره واسه اول کار، به هیچ عنوان از این کتاب شروع نکنید ابتدا مباحث اولیه رو یاد بگیرید بعدش بیاید سمت کیوت تا درک درستی از آن داشته باشید. برای دانلود این کتاب روی عنوان دانلود رایگان کتاب آموزش برنامه نویسی ++C با Qt کلیک کنید.

کتاب ششم: اگر دنبال یک جزوه خوب و جمع جور هستید به نظرم این فایل رو دانلود کنید. این جزوه به شما سی پلاس پلاس رو در قالب ۸۰ صفحه آموزش میدهد و جز منابع خوبی برای افراد مبتدی است. این جزوه مربوط به دانشگاه آزاد واحد دزفول و برای یادگیری ابتدایی به نظرم خیلی جذاب است. برای دانلود این منبع کافیه روی عنوان جزوه درس برنامه سازی پیشرفته ++C کلیک کنید تا به صفحه نظر برید.

کتاب هفتم: یکی از بهترین کتاب های برنامه نویسی سی پلاس پلاس موجود همین کتاب برنامه سازی پیشرفته است که مربوط به دانشگاه پیام نور است. در این درس، زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس در قالب ۴۱۵ صفحه و ۱۱ فصل ارائه شده است. به نظرم می توانید از این کتاب هم استفاده کنید چون نکات خیلی خوبی رو ارائه می کند.

سرفصل های این کتاب رو دیدم به نظرم نکات و مباحث خوبی ارائه شده است که خواندن آن خالی از لطف نیست. برای دانلود این منبع کافیه روی عنوان برنامه نویسی پیشرفته در ++C کلیک کنید.

 تا این لحظه توضیحات خوبی در مورد این زبان دوست داشتنی دادیم حال میخواهیم به سراغ اصل ماجرای یعنی معرفی و بررسی بهترین کتاب های برنامه نویسی سی پلاس پلاس بریم. راسیتش داخل سایت منابع زیادی برای این زبان معرفی کردیم که افراد می توانند بر اساس نیاز خود از این منابع انتخاب کنند. اما وقتی انباشت اطلاعات داشته باشیم کارمون به شدت سخت میشود و نمی توان راحت انتخاب کرد.

این مطلب برای این نگارش می شود تا تعداد انتخاب های شما کم شود و سریع یادگیری و آموزش برنامه نویسی با زبان سی پلاس پلاس رو شروع کنید. البته در انتها هم سعی می کنم چند فیلم آموزشی برای این زبان معرفی کنم شاید افرادی باشند که رابطه خوبی با کتاب نداشته باشند و دلشون بخواد از طریق فیلم به این زبان مسلط شوند.تا این لحظه توضیحات خوبی در مورد این زبان دوست داشتنی دادیم حال میخواهیم به سراغ اصل ماجرای یعنی معرفی و بررسی بهترین کتاب های برنامه نویسی سی پلاس پلاس بریم. راسیتش داخل سایت منابع زیادی برای این زبان معرفی کردیم که افراد می توانند بر اساس نیاز خود از این منابع انتخاب کنند. اما وقتی انباشت اطلاعات داشته باشیم کارمون به شدت سخت میشود و نمی توان راحت انتخاب کرد.

این مطلب برای این نگارش می شود تا تعداد انتخاب های شما کم شود و سریع یادگیری و آموزش برنامه نویسی با زبان سی پلاس پلاس رو شروع کنید. البته در انتها هم سعی می کنم چند فیلم آموزشی برای این زبان معرفی کنم شاید افرادی باشند که رابطه خوبی با کتاب نداشته باشند و دلشون بخواد از طریق فیلم به این زبان مسلط شوند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *