آموزش برنامه نویسی C از صفر تا حرفه ای شدن

خیلی از بچه های کامپیوتر و الکترونیک به دنبال یادگیری یک زبان فوق العاده جذاب به نام C هستند ولی متاسفانه منبع خوبی برای یادگیری این زبان دوست داشتنی و جذاب وجود ندارد. زبانی که به عنوان زبان مادر یا پدر شناخته می شود. چون خیلی از چیزهایی که با آنها سر و کار داریم به این زبان بر میگردند. در این مطلب قرار نیست بگیم زبان C چیست؟ چون قطعا شما این زبان رو می شناسید. در این مقاله می خواهیم به آموزش برنامه نویسی C از صفر تا حرفه ای شدن بپردازیم. چیزی که خیلی از کاربران و دانشجویان دنبال آن هستند. 

شاید شنیدن عنوان آموزش برنامه نویسی C از صفر تا حرفه ای شدن شما را راغب به یادگیری این زبان برنامه نویسی کند. چون سعی می کنم هر چه مطلب و منابع برای آموزش برنامه نویسی سی داخل سایت قرار دادیم یا اینکه برای دانلود وجود دارد رو در این مطلب ارائه کنیم. تا هر کسی دنبال منابع برای یادگیری زبان C بود از این مطلب نهایت استفاده رو ببرد.

ابتدا در این مقاله توضیحاتی در مورد این زبان برنامه نویسی میدهیم تا شما دید کلی به آن پیدا کنید بعد پیشنهاد می کنیم تعدادی مقاله رو مطالعه کنید تا آشنایی بیشتر با دنیای برنامه نویسی پیدا کنید و در آخر منابع خوبی برای آموزش برنامه نویسی C ارائه می کنیم تا با استفاده از این منابع بتوانید راحت به این زبان مسلط شوید. پس همراه ما باشید تا منابع خوبی رو به شما معرفی کنیم.
آموزش برنامه نویسی Cقبل از اینکه به سراغ آموزش برنامه نویسی C بریم باید یه توضیحاتی در مورد زبان سی بدیم که بیشتر با این زبان آشنا شوید. سی یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب و قدرتمند است که تعداد زیادی برنامه نویس رو به سمت خود جذب کرده است. زبان سی را میتوان پدر زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس و پدربزرگ زبان سی شارپ دونست. زبان های جاوا و سی پلاس پلاس بر پایه سی نوشته و ایجاد شده اند.

 
زبان برنامه نویسی سی یک زبان همه منظوره، سطح میانی، ساخت یافته و دستوری است. یکی از مزیت های زبان سی، عدم وابستگی به سخت افزار یا سیستم عامل خاصی است. پس متوجه شدیم زبان C چگونه زبانی است و می توان گفت جز زبان های خوب برای برنامه نویسی می باشد و معمولا در خیلی از دانشگاه برای یادگیری برنامه نویسی از زبان سی استفاده می کنند. اما تنها مشکلی که ما در مورد یادگیری و آموزش برنامه نویسی C داریم اینه که در ایران بازار کار آنچنانی ندارد که بخواهیم به عنوان یک زبان درآمدزا از آن یاد کنیم.
 
معمولا در ایران از زبان برنامه نویسی C بیشتر در حوزه های الکترونیک و رباتیک استفاده می شود و در حوزه های دیگه کمتر کسی از این زبان استفاده می کند. اگر شما دنبال این هستید که یک زبان رو یاد بگیرید که به کسب درآمد برسید پیشنهاد میکنم زبان سی شارپ رو یاد بگیرید. چون هم سطح بالاتر هستش، هم از لحاظ یادگیری به شدت ساده ست و بعد از یادگیری، بازار کار فوق العاده خوبی برای شما وجود دارد. اگر میخواهید بیشتر در مورد زبان سی شارپ بدونید پیشنهاد میکنم مقاله چگونه متخصص سی شارپ شویم ؟ رو مطالعه کنید.
 
تا این لحظه متوجه شدیم که زبان سی چطور زبانی است و اگر میخواهید تو حوزه رباتیک یا الکترونیک فعال باشید به نظرم زبان سی گزینه فوق العاده خوبی هستش اما اگر می خواهید در حوزه های دیگه فعال باشید یا اینکه دنبال یک زبان برای بازار کار میگردید به نظرم زبان برنامه نویسی C، اصلا مناسب نیست و پیشنهاد میکنم سمت زبان های دیگه برید. برای اینکه موضوع پیشنهاد میکنم مقاله نقشه راه برنامه نویسی برای یادگیری مبتدیان رو حتما مطالعه کنید. در بخش پایین هم نیم نگاهی به ویژگی های زبان برنامه نویسی C بندازیم که بهتر این زبان رو بشناسید. 

ویژگی های زبان برنامه نویسی C

  • یک زبان چند منظوره است
  • تاثیر گذارترین زبان برنامه نویسی در دنیای کامپیوتر است
  • یک زبان ساخت یافته‌ و قابل حمل است
  • زبان برنامه نویسی سیستم است
  • زبان کوچکی است و تعداد کلمات کلیدی آن انگشت شمار است
  • یک زبان برنامه نویسی سطح میانی است
  • دارای سرعت، قدرت و انعطاف پذیری بالایی است
  • هیچ محدودیتی را برای برنامه نویس به وجود نمی آورد
  • نسبت به حروف حساس است و تمام کلمات کلیدی این زبان با حروف کوچک نوشته می‌شوند
  • در محیط‌های توسعه دهنده مجتمع (Integrated Development Envoirements) صورت می‌گیرد

توجه: اگر میخواهید با زبان برنامه نویسی C بیشتر آشنا شوید و در مورد ویژگی های آن بیشتر بدونید پیشنهاد میکنم حتما دو مقاله زبان c چیست ؟ و ویژگی های زبان c رو مطالعه کنید. در این دو مقاله به صورت مفصل در مورد زبان سی صحبت کرده ایم. 

پیدا کردن دید برنامه نویسی

تا این لحظه توضیحات خوبی در مورد زبان C دادیم حالا قبل از معرفی منابع برای آموزش برنامه نویسی C باید به سراغ این بریم که نسبت به برنامه نویسی یه دید کلی پیدا کنیم. برای این منظور باید تعدادی مقاله رو مطالعه کنید. با مطالعه این مقالات زاویه دید شما نسبت به برنامه نویسی تا حدود زیادی عوض می شود و خیلی راحتر متوجه می شوید باید چه کنید.

ما میخواهیم مطلبی رو معرفی کنیم که در آن ۱۹ مقاله فوق العاده گنجانده شده، که شما رو با اصول اولیه برنامه نویسی به صورت نسبتا خوب آشنا می کند و اگر کسی در زمینه برنامه نویسی از شما سوالی بپرسد راحت می توانید جواب دهید. برای دسترسی به این مطلب روی مقاله ۱۹ مقاله برای یادگیری اصول برنامه نویسی کلیک کنید.
معرفی منابع آموزش برنامه نویسی C

آموزش برنامه نویسی C

بریم سر موضوع اصلی یعنی آموزش برنامه نویسی C که مهمترین بخش از این مقاله است. تا این لحظه محتوای زیادی رو در اختیار شما قرار دادیم که بتوانید دید برنامه نویسی پیدا کنید. حالا باید در مورد آموزش برنامه نویسی C صحبت کنیم. در ابتدا یادگیری پیشنهاد میکنم از کتاب های الکترونیکی (PDF) زیر استفاده کنید. سعی کردیم تعدادی از این کتاب ها که از لحاظ نگارش وضعیت خوبی دارند رو معرفی کنیم. 

۱- جزوه آموزش برنامه نویسی C

به نظرم اولین چیزی که باید مطالعه کنید جزوه آموزش برنامه نویسی C است. جزوه ای ۵۲ صفحه ای که توسط دوست عزیزمان آقای عندلیب نگارش شده است و شما رو با مقدمات برنامه نویسی، الگوریتم و زبان C آشنا می کند. به نظرم خوندن این جزوه خالی از لطف نیست و نهایتا یک یا دو روز وقت شما رو بگیرد ولی اطلاعات خوبی رو در اختیار شما قرار میدهد. 

برای دسترسی به این جزوه می توانید به مطلب دانلود کتاب آموزش برنامه نویسی با زبان C مراجعه کنید و در خود همین مطلب هم توضیحاتی در مورد خود جزوه و یا همان کتاب آموزشی داده شده است. البته این رو هم ذکر کنم در انتهای همین جزوه تعدادی زیادی مثال گنجانده شده است که میتواند شما رو بیشتر کمک کند.

۲- کتاب آموزش برنامه نویسی C با ابزارهای تحت ویندوز

منبع بعدی که در نظر گرفتیم کتاب آموزش برنامه نویسی C با ابزارهای تحت ویندوز است این کتاب توسط آقای آراسته عزیز در قالب ۲۵۷ صفحه نگارش شده است و می توان گفت جز کتاب های خوب در زمینه یادگیری برنامه نویسی سی است.

در این کتاب شما ابتدا با کامپیوتر و برنامه نویسی آشنا می شوید و بعد تاریخچه و ویژگی های این زبان و محیط برنامه نویسی که باید در آن کد بزنید معرفی می شود و در انتهای نویسنده شروع به آموزش دستورات زبان سی می کند. به نظرم جز محدود کتاب های خوب در زمینه زبان سی است. اگر واقعا دنبال یک منبع خوب برای یادگیری و آموزش زبان برنامه نویسی C میگردید این کتاب رو حتما دانلود کنید و از آن نهایت استفاده رو ببرید.

برای دانلود کتاب آموزش برنامه نویسی C با ابزارهای تحت ویندوز کافیه روی همین عنوان کلیک کنید، در صفحه مورد نظر علاوه بر لینک دانلود، توضیحات کاملتری در مورد این کتاب ارائه شده است که دید شما نسبت به این منبع رو کامل عوض می کند.

۳- آموزش برنامه نویسی به زبان C از جعفرنژاد قمی

کتاب بعدی که میخواهیم معرفی کنیم، کتاب آموزش برنامه نویسی به زبان C از جعفرنژاد قمی است. کتابی که خیلی ها دنبال دانلود آن هستند. نمیدونم دلیل انتشار رایگان این کتاب چی هستش چون به صورت چاپی هم ارائه شده است. اگر می خواهید این کتاب رو به صورت فیزیکی داشته باشید کافیه به کتاب فروشی ها برید و آن را تهیه کنید. از همین بخش هم می توانید آن را به صورت رایگان دانلود نمایید.

این کتاب در قالب ۶۶۴ صفحه توسط آقای قمی نگارش شده است شخصا با کتاب های آقای قمی مشکل دارم چون اکثرا ترجمه هستند و بسیار بد هم ترجمه شده اند طوری که انگار توسط سایت ترجمه گوگل از انگلیسی به فارسی ترجمه شده اند. ولی بعضی از افراد هستند که با این مدل نگارش مشکلی ندارند و می توانند از آن یاد بگیرند.

برای دانلود کتاب آموزش برنامه نویسی به زبان C از جعفرنژاد قمی می توانید روی عنوان دانلود کتاب آموزش برنامه نویسی C کلیک کنید تا وارد صفحه مورد نظر شوید. در صفحه مورد نظر توضیحات کاملی در مورد خود کتاب داده شده، که علاوه بر مطالعه توضیحات، لینک دانلود کتاب هم وجود دارد.

معرفی چند مقاله مفید در زمینه برنامه نویسی C

تا این لحظه منابع زیادی برای یادگیری و آموزش برنامه نویسی سی ارائه شد، حال باید به سراغ معرفی چند مقاله خوب برای یادگیری بعضی از مفاهیم مهم آن بریم. این ۸ مقاله ای که میخواهیم معرفی کنیم حداقل بعد از مطالعه جزوه ای که در بالا برای دانلود قرار دادیم بخوانید و سریع نرید سراغ آنها، چون به احتمال زیاد دچار سردرگمی شوید. 

  • نوشتن تابع در زبان برنامه نویسی C
  • متغیرهای سراسری و محلی در زبان C
  • نحوه سربارگذاری توابع در زبان C
  • روش ارسال پارامترها به توابع
  • آموزش توابع بازگشتی در زبان C
  • آموزش آرایه ها در زبان C
  • آموزش رشته ها در زبان C
  • جایگاه اشاره گرها در زبان C
 

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *