انسان‌ها تغییر می‌کنند


بسیاری از جمله‌هایی که ما به صورت روزانه در پیام اختصاصی متمم برای شما نمایش می‌دهیم، گزاره‌هایی نیستند که به سادگی بتوان آن‌ها را رد یا تأیید کرد. البته ما هم با چنین انگیزه‌ای آن‌ها را نمایش نمی‌دهیم.

هدف اصلی از جملات مطرح‌شده در پیام اختصاصی این است که برای لحظاتی، خاطره‌ها و دانسته‌ها و تجربه‌های خود را مرور کنیم و با نگاهی تازه، آن‌ها را واکاوی کنیم.

از سوی دیگر، در حاشیه‌ی بعضی از این جمله‌ها، آن‌قدر بحث و اما و اگر وجود دارد که دلمان می‌خواهد درباره‌ی آن‌ها با دوستان‌مان صحبت کنیم و دیدگاه‌های خودمان را هم به آن بحث‌ها بیفزاییم.

مطالب دعوت به گفتگو در متمم بر پایه‌ی این فرض، منتشر می‌شوند.

جمله‌ای که این‌بار انتخاب کرده‌ایم، از سامرست موآم است و می‌توان آن را زیرمجموعه بحث حمایت اجتماعی و رابطه عاطفی دانست:

هیچ‌یک از ما آدم پارسال نیستیم. آن‌هایی که دوست‌شان داشته‌ایم هم، دیگر آدم سال قبل نیستند. این صرفاً نیک‌بختی است که انسان تغییرکرده‌ی امسال، انسان تغییرکرده‌ی دیگری را که سال قبل دوست داشته، هم‌چنان دوست بدارد.

این دیدگاه را می‌توان از زوایای مختلفی بررسی کرد.

در نخستین نگاه، احتمالاً سکانس‌های متداول فیلم‌های خانوادگی در ذهن‌مان تداعی می‌شود که در آن،‌ زن یا شوهر، با لحنی گلایه‌آمیز به دیگری می‌گویند: «تو دیگر آدم سابق نیستی. تو فرق کرده‌ای.»

البته این را هم می‌دانیم که بخشی از این تغییرها، در طرف مقابل نیست؛ بلکه در شناخت ما از طرف مقابل است. ما شناخت اولیه را غالباً بر پایه‌ی انتظارات خود می‌سازیم و به تدریج، با واقعیت طرف مقابل روبرو می‌شویم.

اما همه‌ی مسئله را هم نمی‌توان در این نکته خلاصه کرد.

شاید برایتان پیش‌ آمده باشد که گروه دوستان دانشگاهی یا دبیرستانی خود را در شبکه های اجتماعی پیدا کرده باشید و کار به قرار حضوری هم رسیده باشد و آن‌جا، دیده باشید که دیگر هیچ بهانه‌ای برای «دوست داشتن کسانی که روزی دوست‌شان داشته‌ایم» وجود ندارد.

لازم نیست راه دور برویم. شاید گروه دوستی نسبتاً تازه‌ای که همین دو سال قبل هم شکل گرفته، امروز دیگر آن استحکام قبلی را نداشته باشد و بخشی از این مسئله را بتوان به تغییر کردن اعضای گروه نسبت داد.

شاید باید پذیرفت که عشق و دوستی و محبت و شور و شوق، قرار نیست در تمام طول رابطه به همان شدت اولیه وجود داشته باشند، بلکه کم کم آتش آن‌ها فرو می‌نشیند و «عادت، تعهد یا اُنس» جای آن‌ها را می‌گیرد.

اما به هر حال، سایه‌ی تغییر هرگز از سر هیچ رابطه‌ای کنار نمی‌رود و شاید بتوان گفت یکی از ویژگی‌های رابطه‌ی موفق، باید این باشد که طرفین، تغییر را درک کنند و بپذیرند و از ابتدا، منتظر آن باشند.

جمله‌ی سامرست موآم، چنان‌که در ابتدای این مطلب گفتیم، فرصت خوبی است تا تجربه‌های خود را در این زمینه مرور کنیم و دیدگاه‌های خود را در این‌باره، با دوستان‌مان به اشتراک بگذاریم.

سری مطالب حوزه حمایت اجتماعی

نوشته انسان‌ها تغییر می‌کنند اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *