مهمترین دروغ های سئو که نمی‎بایست باور کرد (متاسفانه با آپدیت منظم)

ما حقیقت را دوست داریم اما دروغ را بیشتر

دروغ اگر دروغ باشد براحتی به باور شنونده تبدیل میشود. و متاسفانه مدتها طول میکشد از ذهن شونده خارج شود. تاسف بیشتر از اینکه معمولا شنونده با پافشاری از آن دفاع میکند. حالا در این مقاله میخواهیم شیرین ترین دروغ های معروف در دنیای سئو را برای شما رسوا کنیم. پذیرفتن این موارد به خود شما برمیگردد. میتوانید با شیرینی این دروغ ها سرمست باشید یا مسیر درست را انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم بگوییم که چرا با گوگل در نیوفتید؟ چرا اعتبار میلیارد دلاری آن را به بازی نگیرید؟ و چه دروغ هایی در عرصه سئو می‌شنوید که باور آن غیر ممکن است.

تا به حال به جمله کلیشه ای «حقیقت تلخ یا دروغ شیرین» برخورده اید؟ به نظر شما کدام یک بیشتر به مذاق کاربران خوش می آید؟ در شرایطی که بسیاری از صاحبان کسب و کار دست به دامن جدیدترین متدهای بازاریابی هستند، کماکان برخی افزاد با سخیف ترین روش ها از جمله ادعاهای دروغ، سعی در جذب مشتری دارند. در عرصه سئو سایت هم، چندین دروغ شاخدار وجود دارد که کم و بیش به آن برخورده یا برخواهید خورد . میخواهیم محکی دستتان بدیهم تا سئوکار اصولی را از یک سئو کار کلاه سیاه تشخیص بدهید. دروغ های زیر مد نظر داشته باشید و به محض شنیدن این جملات از یک دیجیتال مارکتر یا سئو کار، دورش را خط بکشید.

لیست 10 دروغ پرکاربرد دنیای سئو را با هم مرور میکنیم

بعضی به دروغ مدعی میشوند که سئو همه سایت ها مانند هم است

دروغ 1 :سئو همه سایت ها مانند هم است

اگر سئو کاری مدعی شود بدلیل موفقیت در یک پروژه میتواند سئو هر سایتی را بپذیرد اول از همه به خود دروغ گفته است و بعد به مشتری خود. هر سایت و محتوایی نیازمند دانش اولیه است. از طرفی رقابت در پروژه های مختلف کاملا متفاوت است.  و نمیتوان به واسطه موفقیت در یک پروژه در هر پروژه دیگری مدعی بود.

سئو سایت مهمترین چیز و درواقع همه چیز است

دروغ 2 : فقط سئو و لاغیر!

یکی از بزرگترین دروغ های سئو که برای جلب نظر کارفرماها گفته می شود، همین است که می گویند «با سئو نانتان در روغن است و سئو تنها کلکسیون بی نظیری است که یک کسب و کار نیاز دارد!»
شاید سئو مهمترین چیزی باشد که شما نیاز دارید، ولی تمام آن نیست! قبل از اینکه به دنبال سئو باشید، فکری به حال تدوین استراتژی کسب و کارتان کنید. سئوی موفق برای استارتاپ، یک زیربنای مستحکم میخواهد. اما همه چی به سئو برنمیگردد. درست است که سئو یعنی کسب بازدید کننده رایگان برای شما.

اما حقیقتا رایگان نیست. مستلزم صرف هزینه و زحمت فراوان است. و البته گاهی میتوانید مشتریان خود را از مسیرهای ساده تر بدست آورید.

چرا استراتژی کسب و کار حکم زیربنای فعالیت شما را دارد؟!

زیرا که در کمال تعجب ممکن است به این نتیجه برسید که در مسیر موفقیت کسب و کارتان هیچ نیازی به سئو ندارید و کانال های دیگر بازاریابی به دردتان میخورد. یعنی شاید به این نتیجه برسید که:

علاوه بر اینکه سئو همه چیز نیست، بلکه در مورد شما هیچ چیز نیست!

چرا سئو تضمینی سایت دروغ است؟

دروغ 3 : سئو سایت به صورت تضمینی 

طنز یا دروغ؟ مسئله این است!
شاید بهتر بود این را در رتبه یک بزرگترین دروغ های سئو قرار میدادیم. برخی مدعیان این روزها برای بازارگرمی در تبلیغات خود به کرات از این عبارت استفاده میکنند. “سئو سایت بصورت تصمینی”

لطفا هر شرکتی با جمله زیر از شما استقبال کرد، به چند فرسخی آنها هم نزدیک نشوید

البته منکر شیرین بودن این دروغ نمی شویم؛ اینکه شرکتی باشد که به طور تضمینی سایت سئو شده به ما تحویل دهد خیلی هم خوب است ولی ای‌کاش در حقیقت هم اتفاق می‌افتاد. حقیقت چیست؟

واقعیت یا حقیقت این است که هیچکس نمیتواند در مورد فرآیند سئو، ضمانت کند مگر خود آقای گوگل! چرا که گوگل همه کاره است و سئوکاران هیچ کاره اند! البته نه اینکه سئوکاران هیچ تاثیری در روند پیشرفت سئوی شما نداشته باشند،خیر. اما اینکه پیشرفت را ضمانت دهند، دروغ محض است.

اگر این سوال ذهنتان را درگیر کرده که سئوکاران این وسط چکاره اند، متن زیر را با دقیق بخوانید :

سئو چیزی به جز هنر کار با الگوریتم های ناشناخته گوگل به هدف بهبود رتبه سایت شما در کلمات کلیدی خاص نیست.

ولی در کمال تاسف، از آنجا که گوگل میانه ای با شفاف سازی در مورد الگوریتم هایش ندارد، ارائه ضمانت در رابطه با سئوی سایت، نه منطقی و نه عقلانی‌ست. وقتی ما اشراف کامل روی الگوریتم های گوگل نداریم، چگونه میتوانیم ادعا کنیم با قطعیت سایتی را سئو خواهیم کرد.

دروغ بزرگ سئوی تضمینی سایت، مثل این است که کسی ادعا کند الگوریتم های گوگل را مثل موم در دستان خود دارد! خصوصا که گوگل به سرعت برق و باد، الگوریتم های خود را بروزرسانی میکند و معمولا زمانی شفاف سازی میکند که کار از کار گذشته است. زیر و بم الگوریتم خود را محکم کرده است و برای هر بدلی از جانب سئوکاران کلاه سیاه آماده است.

البته باید گفت که سئو اصلا دروغ نیست, اما اگر به شما قول دهند روی هر کلمه ای که دوست داشته باشید به رتبه یک گوگل میرسید و در یک ماه میتوانید سایت خود را زیر و رو کند قطعا دروغ است.

اجازه بدهید شما را در برابر این دوستان تا حد امکان مسلح کنیم:
اگر فرد یا شرکتی مدعی سئو تضمینی به شما شد میتوانید در دادگاه صالحه بدلیل فروش مال غیر از ایشان شکایت کنید. جایگاه سایت گوگل تنها متعلق به گوگل است و فروش تضمینی آن بر خلاف قوانین حال حاضر کشور عزیزمان است.

آیا یکبار سئو برای همیشه کافیست؟

دروغ 4 : یکبار سئو برای همیشه!

ما میگوییم فرآیند سئو پایان پذیر نیست و نیاز به عملکرد دائمی دارد، شما هم بگویید چشم. یعنی اگر میخواهید سایت شما برای همیشه در نتایج گوگل سرآمد باشد، باید برنامه طولانی مدت و دائمی برای سئو داشته باشید. از لینک سازی گرفته تا تولید محتوا باید به صورت مداوم انجام بگیرد.

به دو دلیل زیر اثبات میکنیم پرونده سئو یکبار برای همیشه، به کل مختومه است :

  • حتی اگر شما هم قصد ادامه فرآیند سئو را نداشته باشید رقبایتان دست از سر سئو برنمیدارند و مدام پیشرفت میکنند تا جای شما را بگیرند.
  • تازه گیریم شما و رقبای شما در جا زده اید، گوگل در جا نخواهد زد و با آپدیت منظم الگوریتم هایش همیشه به دنبال بهترین هاست. نه کسانیکه در خواب موفقیت غرق شده اند.

ایا سئو رایگان سایت صحت دارد؟

دروغ 5 : سئو سایت به صورت رایگان

مادامی که پای پول وسط نباشد، پای کلاهبرداری هم وسط نیست؛ یعنی سئوی رایگان را معمولا از افرادی می شنوید که حتی نوشتن «سئو» را بلد نیستند! شاید در گذشته قبل از اینکه بازار رقابت تا این حد گرم شود سئو سایت ها به صورت طبیعی و رایگان انجام می شد اما امروزه یک شوخی به ظاهر ساده است که هرگز حقیقت ندارد.

امروزه کمتر کلمه کلیدی را پیدا می کنید که در دنیای سئو سر تصاحب رتبه اول آن جنگ و دعوا نشده باشد؛ ماجرا، همان ماجرای عرضه و تقاضاست، حالا که تقاضای کسب و کارهای اینترنتی بالا رفته، مفهومی به عنوان سئوی رایگان به افسانه ها پیوسته است.

درست یا غلط برای موفقیت در جنگ گوگل، باید هزینه کنید.

این هزینه میتواند شامل پول و یا وقت گرانقدر شما باشد. اگر زمان و عمر خود را رایگان میدانید میتوانید برای دیگر افراد و یا خود سئوی رایگان انجام دهید.

سئو سایت با هزینه بسیار ناچیز ممکن است؟

دروغ 6 :سئو سایت با کمترین هزینه

اگر با چنین مضمونی برخورد کردید، یادتان باشد هر چه قدر پول بدهید، همانقدر آش میخورید. هزینه ای که سئو روی دست شما میگذارد، متاثر از هزینه ای است که رقبای شما برای بهبود رتبه در کلمات کلیدی خود میکنند. البته اگر هزینه خود را به درستی صرف کرده باشید.  یعنی هیچ فاکتوری به جز شرایط حاکم بر رقبای شما در بازار از یک طرف و دانش سئوی شما از طرف دیگر ، نمیتواند هزینه شما را برای سئو تعیین کند.

اگر شرکتی برای سئوی سایت شما روی یک کلمه کلیدی پررقابت هزینه کمی درخواست کند از دو حالت زیر خارج نیست :

  1. از متد های سئوی کلاه سیاه با اثرگذاری موقت استفاده میکند (در مورد سئو کلاه سیاه بیشتر بدانید)
  2. کاسه ای زیر نیم کاسه‌اش است. (قضاوت این مورد با شما)

سرانجام وبسایت هایی که از سئوی کلاه سیاه برای بهبود رتبه خود استفاده میکنند، به جز نابودی نیست؛ این حقیقت دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. شاید به صورت موقت سایت شما از لحاظ سئو پیشرفت کند اما در نهایت خشم گوگل گریبان گیرتان می شود و پنالتی می شوید. ( بیشتر در مورد دلایل پنالتی توسط گوگل بدانید )

 آیا سئو سایت در زمان کوتاه ممکن است؟

دروغ 7 : سئوی سایت در کمترین زمان 

این عدم قطعیت تنها در نتیجه نهایی سئو نمود ندارد، بلکه در رابطه با زمان ثمربخشی سئو نیز هرگز نمیتوان به قطعیت سخن گفت ! البته نه اینکه شدنی نباشد؛ برعکس شدنی است اما تنها توسط سئو کاران کلاه سیاه و موقتی این سخنان بر زبان خواهد آمد.

اگر سئوکاری دم از به ثمر نشستن پروژه سئوی سایت شما در یک زمان کوتاه زد تعجب نکنید چرا که این کار احتمالا شدنی است و از بد روزگار شما با یک سئوکار کلاه سیاه طرف شده اید.

این سئوکاران در ابتدای کار با نتایج درخور توجه نظر شما را جلب میکنند اما در نهایت شما میمانید و یک سایت پنالتی شده و خشم بی انتهای گوگل!

بگذارید صادقانه شما را نصیحت کنیم. برای کسب نتیجه بهتر در سئو بجای تمرکز بر زمان و مقدار هزینه، به رعایت استراتژی درست سئو فکر کنید. موفقیت شما در گرو فعالیت شما از طرفی و فعالیت رقبای شما از طرف دیگر است. اجازه ندهید فاکتور زمان باعث خستگی و نامیدی  قدم های شما در مسیر پیشرفت باشد.

سئو فقط لینک سازی نیست

دروغ8 : بک لینک بیشتر، پیشرفت بیشتر!

شاید در یک دهه قبل حقیقت داشت. اما امروزه این جمله فقط یک دروغ شرین سئو است. گوگل حقیقتا بزرگ شده و دیگر به این راحتی دم به تله نمیدهد. هرچند تاثیر لینک ها در سئو اجتناب ناپذیر است اما فاکتوری که مطرح است، کیفیت این لینک هاست نه کمیت آنها. چرا که حتی بک لینک بی کیفیت می تواند تاثیر تخریبی روی سئوی سایت شما داشته باشد .

چرا چراغ سبز Yoast همه چیز در سئو نیست

دروغ 9 : چراغ سبز Yoast یعنی سئوی بی نقص محتوا

چراغ سبز Yoast به جز یک راهنما برای بهبود کیفیت محتوای شما، تاثیر مستقیم دیگری روی سئو ندارد. البته روشن شدن چراغ سبز این افزونه عالی بودن محتوا را ضمانت نمیدهد چرا که کیفیت محتوا ده ها معیار سنجش دارد که در افزونه Yoast Seo یا هر افزونه دیگری در نظر گرفته نشده است.

محتوا میبایست برای انسان نوشته شده باشد. و نه برای یواست

پس سبز بودن چراغ افزونه Yoast Seo،در حکم تایید محتوا نیست ! و به آن اکتفا نکنید.

سئو با محتوای کپی ممکن نیست

دروغ 10 : با محتوای تکراری هم میتوان موفق بود

فرد یا شرکتی که به شما خدمات سئو ارائه میکند ممکن است تجربه خوبی در زمینه بازاریابی محتوا نداشته باشد. خوشا به حال شما اگر این مهم محقق شده باشد. موفقیت در سئو امروزه به واسطه الگوریتم های گوگل بیش از هر زمان دیگری بر دوش محتوای خوب و یکتا نهاده شده است. امروزه محتوا برای موفقیت در سئو بینهایت ضروری است.

مهم نیست محتوای کپی شده چقدر خوب نوشته شده باشد. انتشار مجدد این محتوا هرگز تنور سایت شما را گرم نمیکند. فیلتر های گوگل در زمینه محتوای تکراری که در الگوریتم پاندا گنجانده شده است اجازه دیده شدن به سایت یا محتوای شما نمیدهد.

در مورد الگوریتم پاندا و دیگر الگوریتم های گوگل بیشتر بدانید.

دروغ 11 : جذب بازدید از گوگل بصورت مصنوعی

حتی همین امروز هم سایتهایی مدعی افزایش ورودی گوگل یا بنوعی افزایش بازدید گوگل از طریق ربات های پیشرفته هستند. ساده انگارانه ترین دروغ دنیای سئو همین دروغ به نظر میرسد. گوگل یک بیزینس میلیارد دلاری ست. حجم بالایی از توان گوگل صرف جلوگیری از دستکاری های مصنوعی در رتبه های سایتهاست. آیا میتوان با یک اسکریپت این ابرغول دنیای وب را به زانو درآورد و رتبه های سایتها را جابجا نمود؟

توصیه آخر: با گوگل شوخی نکنید

باورهای غلطی در مورد سئو و بهینه سازی سایت وجود دارند. از ابتدای مطرح شدن سئو وجود داشته و در آینده هم وجود خواهد داشت. توصیه میکنیم با گوگل شوخی نکنید و الگوریتم های هوشمند آن را به بازی نگیرید. نبرد بین شما و گوگل مسلما بازنده ای غیر از شما نخواهد داشت. طبق تجربه ما کمترین شک گوگل باعث جایگزینی شما با رقبایتان خواهد شد.  با شناخت ادعاهای مطرح شده در بالا بهتر میتوانید از تصمیمات اشتباهی که میگیرید کم کنید. این تصمیمات میتواند صدمات جبران ناپذیری به سایت و رتبه های سایت شما بزند، پس با آگاهی و بدون طمع در مسیر درست قدم بردارید.

شما چه دروغ هایی در دنیای سئو شنیده اید؟ در قسمت نظرات مطرح کنید تا از صحت و سقم آن با خبر شوید.

نوشته مهمترین دروغ های سئو که نمی‎بایست باور کرد (متاسفانه با آپدیت منظم) اولین بار در آژانس وینتو. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *