گام‌ها و ابزارهای بازاریابی اینترنتی بین المللی

زمان زیادی از عرضه جهانی اینترنت نمی‌گذرد، موهبتی ساخته دست انسان که از سال ۱۹۹۰ به صورت عمومی در دسترس قرار گرفت. با فراگیر شدن اینترنت، دنیای مارکتینگ نیز دست‌خوش تحولات عظیمی شد. یکی از این تغییرات امکان بازاریابی اینترنتی بین المللی بود که امکان فروش و تجارت با اقصی نقاط جهان را بسیار ساده‌تر کرد.

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌های نوینی همچون بلاکچین و ارزهای رمزگاری شده (cryptocurrency) مانند بیت‌کوین، بازاریابی اینترنتی بین المللی جهش جدیدی را به خود دید و مشکلات به حداقل رسید. در این پست قصد داریم از دلایل و روش‌های بازاریابی اینترنتی بین المللی صحبت کنیم.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

در ابتدا نگاهی به معنی بازاریابی بیاندازیم. برای اولین بار تعریف رسمی بازاریابی را “انجمن اساتید بازاریابی” در سال ۱۹۳۵ ارائه کرد. تعریفی ساده و اولیه که با گذشت زمان بارها تغییرات مختلفی به خود دید. انجمن بازاریابی آمریکا آخرین بار در سال ۲۰۰۷ تعریفی از بازاریابی ارائه کرده است عبارت است از:

بازاریابی مجموعه‌ی نهادها، فعالیت‌ها و فرایندهایی است که به خلق، ارتباط [اطلاع‌رسانی و کسب اطلاع]، تحویل و تبادل پیشنهادها (Offerings) مربوطند. مبادله‌هایی که برای مشتریان، کارفرما، شرکا و در مقیاس بزرگتر، جامعه، ارزشمند محسوب می‌شوند.

این تعریف، یک تعریف آکادمیک از بازاریابی است که تا امروز نقد‌های بسیاری بر آن شده است. با این حال از نظر متخصصین بازاریابی یکی از دقیق‌ترین و کامل‌ترین تعریف‌های بازاریابی را فیلیپ کارتر ارائه کرده. کارتر که نویسنده کتاب مدیریت بازاریابی، یکی از منابع معتبر آموزش بازاریابی است، بازاریابی را به شکل زیر تعریف کرده‌است:

بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائه‌ی ارزش، با هدف تأمین نیازهای یک بازار هدف، هم‌زمان با کسب سود است. بازاریابی، نیازها و خواسته‌های تأمین نشده را تشخیص می‌دهد؛ بازارِ آن‌ها را تعریف کرده، حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوه‌اش را برآورد می‌کند. مشخص می‌کند که کدام بخش از بازار را می‌تواند بهتر تأمین کند؛ و سپس محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج می‌کند.

اما بازاریابی اینترنتی چیست؟

همان‌طور که از نام آن مشخص است، بازاریابی اینترنتی به همه‌ی فعالیت‌های بازاریابی گفته می‌شود که از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و شامل روش‌های مختلفی از جمله بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و … است که در تصویر مشاهده می‌کنید.

بازاریابی اینترنتی بین المللی

 

چه کسانی به بازاریابی اینترنتی بین المللی نیاز دارند؟

جواب این سوال بسیار ساده است، همه‌ کسانی که به دنبال سهم بازار بیشتر و در نتیجه سود بیشتر هستند.

اما برای ورود به بازار بین‌المللی همه چیز به سادگی این جمله نیست. قبل از هر تصمیمی باید آگاه باشید که ورود به بازار جهانی یعنی ورود به دنیای رقابت با رقیبانی قوی‌تر و باتجربه‌تر که برای رویارویی با آن‌ها باید برنامه و استراتژی دقیقی داشته باشد.

برخی کسب‌وکارها بعد از توسعه تا حدی معین، برای توسعه بیشتر و پایداری نیاز به ورود به بازار بین‌المللی دارند. برخی از اول بازار جهانی را مخاطب کسب‌وکار خود قرار داده‌اند و به بازار بومی پسنده نکرده‌اند. برخی برای افزایش درآمد و افزایش خدمات به بازار بین‌الملل ورود می‌کنند. هر کسب‌وکاری می‌تواند با هدفی خاص پیرو این مسیر باشد، اما نکته مشترک تمامی این کسب‌وکارها یک چیز است؛ نیاز به بازاریابی اینترنتی بین المللی.

چگونه به بازار بین‌المللی ورود کنیم؟

ورود به بازار بین‌المللی آن هم از طریق اینترنت فرآیند بسیار پیچیده‌ای است و بودجه‌ی زیادی نیز می‌طلبد. برای این‌که بودجه‌ی مصرفی شما برای ورود به بازار بین‌المللی هدر نرود، می‌بایست با آگاهی کامل و با نظم شروع به کار کنید.

قدم اول: تعیین بازار هدف

برای ورود به بازار بین المللی ابتدا باید بازار هدف خودتان را انتخاب کنید. بر اساس نوع محصول، بسته به جمعیت، شرایط آب‌وهوایی، شرایط اقتصادی، شرایط پزشکی، گردشگری و بسیار موارد دیگر می‌تواند بازار هدف شما متفاوت باشد. همچنین می‌توانید چندین کشور را به عنوان بازار هدف انتخاب کنید اما بهتر است بازار خود را به آرامی گسترش دهید.

سعی کنید در ابتدا از کشورهای همسایه و یا نزدیک‌ترین کشور‌ها به خودتان این کار را آغاز کنید تا بتوانید هزینه‌ها را بهتر مدیریت کنید.

قدم دوم: مطالعه و تحقیق درباره بازار هدف

بعد از انتخاب بازار هدف باید وارد فاز تحقیقات میدانی شوید؛ تا می‌توانید از کشور جدیدی که قصد توسعه کسب وکار در آن را دارید اطلاعات جمع آوری کنید.

اطلاعاتی مانند فرهنگ مردم آن کشور، فرهنگ خرید، شرایط اقتصادی، شیوه‌‌های یبرندینگ در آن کشور، شناسایی اینفلوئنسرها و تمامی اطلاعاتی مورد نیاز پیرامون کسب وکارتان برای ورود به کشور جدید که در آینده به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

شناسایی کسب‌وکارهای به کمک یلو پیج‌ها ( Yellow Pages )

احتمالا شما هم” کتاب اول” را دیده‌اید. کتابی قطور که که اطلاعاتی از کسب‌وکارهای هر شهر در آن چاپ شده است. یلو پیچ‌ها، بانک اطلاعاتی از کسب‌ و کارها هستند که بصورت طبقه بندی و ساماندهی شده‌اند و معمولا تمام کشور‌های جهانی و حتی شهرهای بزرگ نسخه‌ای مخصوص خود را دارند. کتاب اول یکی از یلو پیچ‌های ایرانی است.

برای دسترسی به Yellow Pages می‌‌توانید عبارت ” Yellow Pages ” را به همراه اسم لاتین کشور مدنظرتان در گوگل جستجو کنید و یا به سایت‌های مرجعی مانند yellowpages.com مراجعه کنید.

قدم سوم: طراحی استراتژی

بعد از تحقیق و کسب اطلاعات لازم، زمان طراحی استراتژی مارکتینگ برای ورود به کشور جدید است. در طراحی استراتژی باید به موارد مختلفی مانند برندینگ، قیمت‌گذاری، سهم بازار قابل دسترس، بودجه در نظر گرفته شده، کانال‌های تبلیغاتی و … توجه نمایید و در استراتژی خود بطور دقیق ذکر کنید.

یکی از استراتژی‌های پیشنهادی برای کسب‌وکارها، فروش اینترنتی و بازاریابی اینترنتی بین المللی است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین گزینه‌های موجود است.

قدم چهارم: شروع بازاریابی اینترنتی (Internet Marketing)

همان‌طور که در بخش اول بیان کردیم، بازاریابی اینترنتی به روش‌های بازاریابی از طریق اینترنت گفته می‌شود. چون برای ورود و فعالیت در بازار بین‌المللی دارای محدودیت‌های فیزیکی هستیم، اما اینترنت این محدودیت و مرز را حذف می‌کند و می‌تواند راهگشای بسیاری از کسب‌وکارها برای ورود به بازار بین‌المللی باشد.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم روش‌های مختلفی برای بازاریابی اینترنتی بین المللی وجود دارد که بسته به مشتری نهایی خود ( فرد یا کسب‌وکار) می‌توانید روش‌های مختلفی را ا‌نتخاب کنید. اما یکی از مهم‌ترین مسائل برای فروش، جلب اعتماد مشتری است.

برای جلب اعتماد مشتریان روش‌های مختلفی وجود دارد. داشتن SSL، امکان پشتیانی ۲۴ ساعته، تعبیه صفحات تماس با ما، نمایش نظرات مشتریان، تولید محتوا و … که یکی از بهترین روش‌ها نمایش پویایی و فعالیت کسب‌وکار شماست. این پویایی و فعالیت را می‌توانید با تولید محتوای مناسب به مخاطبان‌تان نمایش دهید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، تویتتر، اسنپ‌چت و … یکی از کانال‌های قدرتمند بازاریابی است که می‌توانید بصورت مستقیم برروی مشتری تاثیر بگذارد. برای شروع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ( Social Media Marketing ) اول باید شبکه‌ اجتماعی محبوب و پراستفاده کشور مقصد را شناسایی کنید. پتانسیل‌ها و تکنیک‌های بازاریابی در آن شبکه اجتماعی را مرور کنید و شروع به تولید محتوا برای جذب مخاطب کنید.

برای افزایش بهره‌وری بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از ابزار‌های مختلفی برای انتشار، تعیین مخاطب، آنالیز و … استفاده کنید.

بازاریابی محتوایی

یکی از بهترین روش‌های بازاریابی اینترنتی بین المللی، بازاریابی محتوایی یا Content Marketing است. در بازاریابی محتوایی می‌توانید با شناسایی نیازها و دغدغه‌های مخاطب، شروع به تولید محتوا در راستای ارائه راه‌حل‌های پیشنهادی کنید. تولید محتوا یکی از بهترین روش‌های اعتماد سازی برای کسب‌وکارتان است.

بازاریابی ایمیلی

استفاده از ایمیل برای برقراری ارتباطات حرفه‌ای در سال‌های اخیر بسیار رواج پیدا کرده است. البته باید به خاطر داشته باشید که نحوه‌ی بهره‌گیری از ابزار ایمیل به مشتری یا به عبارت بهتر، مخاطب هدف شما بستگی دارد.

شما می‌توانید از طریق ایمیل وارد ارتباط شخص به شخص شوید و یا از سمت کسب‌وکارتان شروع به برقراری ارتباط کنید.

بازاریابی ویدیویی، بازاریابی وابسته و بازاریابی موبایلی نیز روش‌های دیگر بازاریابی اینترنتی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای بازاریابی استفاده کنید.

ابزارهایی که برای بازاریابی اینترنتی به آن‌ها نیاز خواهید داشت

برای تولید محتوا و طراحی استراتژی ابزار‌های مختلفی وجود دارد که تعداد زیادی از آن‌ها پولی هستند. عده‌ای هم به دلیل وجود محدودیت‌های علیه کشور ایران، برای کاربران ایرانی غیر قابل استفاده است. از این رو سرویس‌های گوگل یکی از بهترین گزینه‌های موجود است.

تولید محتوای انگلیسی به دلیل جامعیتی که دارد می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تولید محتوا باشد تا جامعه آماری بیشتری را درگیر کند.

گوگل ترندز

گوگل ترندز به شما کمک می‌کند تا از نحوه جستجو کردن مخاطبان‌تان آگاه شوید. از ترند‌های کلمه کلیدی مدنظرتان اطلاع پیدا کنید. آمار جستجو جغرافیایی را بدست آورید. به کمک گوگل ترندز می‌توانید میزان جستجو چندین عبارت و یا کلمه کلیدی را با یکدیگر مقایسه کنید.

برای دسترسی به این اطلاعات کافیست وارد صفحه گوگل ترندز شوید و عبارت مدنظرتان را جستجو کنید. سپس از طریق گزینه‌های موجود می‌توانید کشور، بستر جستجو و … را انتخاب نمایید.

گوگل ترندز

گوگل کیورد پلنر

کیورد پلنر هم یکی دیگر از سرویس‌های گوگل است که برای یافتن کلمات کلیدی در زبان هدف می‌تواند کمک بسیاری کند. برای استفاده از گوگل کیورد پلنر باید وارد سرویس Google Ads شوید. پس از ورود از طریق اکانت جیمیل‌تان، از منوی بالا Tools را انتخاب و گزینه Keyword Planner را بیابید. حالا می توانید یکی از کلمات کلیدی مدنظرتان را که قبلا به کمک گوگل ترند و یا ترجمه کلمه کلیدی به زبان مقصد یافته‌اید را وارد کنید.

در گوگل کیورد پلنر هم امکان فیلتر کردن بر اساس کشور، زبان، شبکه جستجو، بازه جستجو وجود دارد. کیورد پلنر اطلاعات مختلفی مانند کلمات کلیدی مرتبط، میزان جستجو، ضریب سختی و … را ارائه می‌کند که برای شروع بازاریابی محتوایی اطلاعات حیاتی محسوب می‌شود. سرویس گوگل کیورد پلنر عالی است اما کافی نیست. چالش‌های مختلفی برای انتخاب کلمات کلیدی وجود دارد که باید آن‌ها را پشت سر بگذارید.

کیورد پلنر

گوگل ادوردز

احتمالا هنگام جستجو در گوگل متوجه یک سری نتایج شده‌اید که در اول آن‌ها عبارت ” آگهی ” و یا Ad وجود دارد. گوگل ادز سرویس تبلیغاتی گوگل است که به شما این امکان را می‌دهد تا هنگام جستجو برای کلمه کلیدی خاصی به عنوان نتیجه اول نمایش داده شوید.

معمولا از گوگل ادز برای هدایت کاربر به صفحات فرود ( Landing Pages ) استفاده می‌شود. صفحات فرود، به صفحاتی از وب‌سایت گفته می‌شود که برای هدف خاصی مانند جمع آوری سرنخ از مشتری، فروش محصول، تخفیف و یا جشنواره و … طراحی شده‌اند.

گوگل ادز- بازاریابی اینترنتی بین المللی

برای ورود به بازار بین‌المللی چالش‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد که با تحقیق، بررسی رقبا و برنامه ریزی دقیق می‌توان تا حد زیادی این چالش‌ها را کنترل کرد. آیا تجربه ورود به بازار جدیدی را داشته‌اید؟ از تجربه‌ها و چالش‌های پیش آمده برای ما بنویسید.

برای مشاهده مجموعه‌ی کاملی از ابزارهای بازاریابی اینترنتی کلیک کنید.

نوشته گام‌ها و ابزارهای بازاریابی اینترنتی بین المللی اولین بار در بازاریابی محتوایی و تولید محتوا گراف. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *