ترویج محتوا چیست؟ ترویج چه تفاوتی با توزیع محتوا دارد؟


پیش از شروع این درس باید تأکید کنیم که نام‌گذاری‌ها صرفاً یک قرارداد هستند و مثل هر قرارداد دیگری، ارزش‌شان صرفاً به کارکرد و کاربردشان بستگی دارد.

این مسئله در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ و به‌طور خاص، استراتژی محتوا نیز مصداق دارد. به این معنا که هیچ بخش‌نامه‌ی رسمی صادر نشده که هر اصطلاحی چه تعریفی دارد و در چه چارچوبی باید به‌کار برود.

این خود استراتژیستهای محتوا هستند که بعد از مشاهده‌ی یک اصطلاح و بررسی مفهوم پردازی آن، تصمیم می‌گیرند از اصطلاح مورد نظر استفاده کنند یا آن را کنار بگذارند.

با این مقدمه، می‌توانیم بگوییم که ترویج محتوا (Content Promotion) اصطلاحی است که گاهی مترادف با توزیع محتوا (Content Distribution) به‌کار می‌رود و گاه به صورت اصطلاحی مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قضاوت متمم این است که تفکیک این دو اصطلاح، می‌تواند مفید باشد و اگر ترویج محتوا را به عنوان یک فعالیت مستقل از تولید محتوا و توزیع محتوا در نظر بگیریم، این شیوه‌ی نگاه به حوزه‌ی محتوا می‌تواند برای ما ایده‌آفرین و الهام‌بخش باشد.

خود متمم هم استراتژی توزیع و استراتژی ترویج را به صورت کاملاً مستقل بررسی می‌کند و حتی شاخص‌های ارزیابی اثربخشی آن‌ها را به شکلی کاملاً جداگانه تعریف و بررسی مد نظر قرار می‌دهد.

تعریف ترویج محتوا چیست؟

کسانی که اصطلاح ترویج محتوا را به‌کار می‌برند، این اصطلاح را از مدیریت بازاریابی وام گرفته‌اند.

این کار می‌تواند بسیار مفید و ارزشمند باشد. چون اگر به محتوا به عنوان یک محصول متعارف (مثلاً شبیه کالاهای فیزیکی یا خدمات روزمره) نگاه کنیم، می‌توانیم از دانشی که طی یک قرن اخیر برای بازاریابی کالا و فروش محصول استفاده شده بهره بگیریم و دوباره همه‌ی چرخ‌ها را از اول اختراع نکنیم.

می‌دانیم که یکی از مفاهیم کلاسیک در مدیریت بازاریابی، آمیخته بازاریابی است که در سنتی‌ترین شکل آن، در قالب چهار P معروف تعریف می‌شود:

  • محصول (Product)
  • قیمت (Price)
  • مکان و کانال‌های توزیع (Place)
  • تبلیغ و ترویج (Promotion)

در این تقسیم بندی، بین توزیع و ترویج تمایز قائل می‌شوند و همین تمایز را هم در قالب یک آنالوژی ساده، می‌توان در حوزه‌ی محتوا به‌کار برد. ما هم بر همان اساس، ترویج محتوا را به شکل زیر تعریف می‌کنیم:

تعریف ترویج محتوا

هر نوع تلاش، برنامه‌ریزی، تبلیغ و اقدام برای دیده‌شدن بهتر محتوا، آگاهی مخاطبان بیشتر از وجود محتوا و در نهایت ترغیب مخاطبان به خرید و/یا مصرف محتوا، زیرمجموعه‌ی ترویج محتوا یا Content Promotion قرار می‌گیرد.

تفاوت ترویج محتوا و توزیع محتوا چیست؟

پیش از این‌که به سراغ تکنیکهای ترویج محتوا برویم، بهتر است به تفاوت ترویج و توزیع محتوا هم اشاره کنیم.

تمرین و مشارکت در بحث

علاوه بر روش‌های مطرح شده، آیا روش‌های پروموشن دیگری در ذهن دارید که مناسب بدانید به دوستان متممی خود پیشنهاد کنید؟

سری مطالب حوزه استراتژی محتوا

نوشته ترویج محتوا چیست؟ ترویج چه تفاوتی با توزیع محتوا دارد؟ اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *