13 استراتژی های موفق سئو (حداقل تلاش، حداکثر بازدهی )

اگر قرار است سئو را اهرم رشد و پیشرفت سایتتان کنید، بهتر است قبل از هر چیز برای ساخت این اهرم و نقشه اصولی اش تدبیری بیاندیشید. اگر بخواهیم سخنرانی لفظ قلم را کنار بگذاریم، منظورمان برنامه ریزی و تعیین استراتژی موفق سئو است؛ بله! استراتژی علاوه بر عرصه سیاست به دنیای سئو هم حسابی نفوذ کرده است. شک نداشته باشید استراتژی در هر عرصه ای به کار گرفته شود، احتمال افزایش نتایج مثبت را با تابع نمایی افزایش می دهند.

اگر قرار است در حوزه سئو فعال شوید، همین ابتدای کار بدانید سئو سلسله مطالبی نیست که امروز بیاموزید و یک عمر استفاده کنید! بقول معروف یک روز سختی و یک عمر آرامش در مورد سئو کارساز نیست. برای موفقیت در این عرصه باید هر روز دانسته هایتان را آپدیت کنید. با این حال در ادامه برترین استراتژی های موفق و موثر سئو در حال حاضر را برای شما گردآوری کرده ایم. شرط ما در انتخاب، موثر بودن و موفق بودن این استراتژی هاست. میتوانید با تلفیق این استراتژی ها برای خود یک نقشه راه منحصر بفرد و البته اصولی طرح کنید. در این بین توصیه میکنیم با استراتژی های سئو کلاه سیاه هم تا حد امکان آشنایی پیدا کنید تا ناخودآگاه یا از روی آگاهی پا روی آنها نگذارید.

 

اصلا استراتژی سئو چیست؟

اگر صادق باشیم، شما برای انجام هرکاری استراتژی می‌چینید؛ این موضوع آنقدر به گوشت و استخوان زندگیتان نفوذ کرده که گاهی بدون آنکه متوجهش شوید از آن استفاده میکنید. حتی قبل پوشیدن جورابتان هم کلی برنامه ریزی میکنید و همه چیز را از قبل هماهنگ میکنید. البته برای نوشیدن آب، پوشیدن جوراب، شانه کردن مو و خیلی موارد دیگر به استراتژی برنامه ریزی شدهء ناخودآگاهتان متکی هستید که در مورد سئو، موضوع به این سادگی نیست!

سئو نیاز به تدوین استراتژی دارد؛ آنهم با بروزرسانی مداوم و نه با روش های قدیمی !

به لطف بیش فعالی گوگل، اگر قرار است وارد حیطه سئو شوید باید بدانید که یک لحظه هم آرام و قرار ندارید. گوگل وقت و بی وقت الگوریتم هایش را آپدیت میکند و اعتقادی به ثبات ندارد! اگر استراتژی های شما مناسب حال کاربران باشد میتوانید امیدوار باشید که مدت زمان بیشتری محبوب گوگل واقع شوید. هرچند این بی وفایی گوگل به مذاق سئوکاران خوش نمی آید اما تا دلتان بخواهد در راستای رفاه حال کاربرانش می باشد. گوگل براحتی شما را به کاربرانش می فروشد. پس بهتر است دل کاربرانش را بدست بیاورید تا در قلب او جا داشته باشید.

موثرترین استراتژی های سئوی  در سایت های فارسی زبان

اگر تا این لحظه ده ها مقاله با مضمون «استراتژی های سئو» مطالعه کرده اید با کمال احترام همه را دور بریزید متاسفانه خیلی از سایت های آموزش سئو فارسی زبان، مقاله هایی تحت عنوان «استراتژی های سئو ۲۰۱۹» منتشر کرده اند که تنها بازنشر مقالات قدیمی ست. اغلب مقاله های قدیمی را با نام و نشان جدید منتشر میکنند. هرچند تکنیک هایی ارائه دهند که در ظاهر منطقی و کارآمدند ولی در نهایت رشد سایتتان نتیجه نمیدهند. چه بسا با صرف هزینه های بسیار آنها را پیاده کنید اما در نهایت هیچی به هیچی!

اما حقیقتا در حال حاضر کدام استراتژی ها نقش موثر تری دارند؟ در ادامه به معرفی 13 استراتژی کاملا موثر خواهیم پرداخت:

 

 

1- حالا دیگر همه چیز زیر سر UX است!

نمیدانم چندمین بار است که از اهمیت UX در سئو چیزی میخوانید اما لطفا، لطفا و لطفا جوری وانمود کنید که بارها در وصف مزایا و اهمیتش شنیده اید. خوب یا بد، بخش اعظم عقل کاربر در چشمش می باشد. پس این مورد را حتما براس سایتتان لحاظ کنید. تجربه نشان میدهد کاربران هیچ علاقه ای به برقراری ارتباط با سایت های بی کیفیت و بدشکل ندارند به طوری که هنوز نرسیده عزم رفتن میکنند.

متقاعد شده اید یا بیشتر در مورد آن توضیح دهیم ؟

 

2-اعتبار اعتبار اعتبار

احتمالا بعد از شنیدن کلمه اعتبار، ذهنتان به سمت برندینگ کشیده شده است. جهت فکری تان درست است. برند بودن در موفقیت در سئوی خارجی، حرف اول را میزند.

 

خیلی از متخصصان سئو این معتبر بودن و برند بودن را به صورت ساختگی و به کمک لینک بیلدینگ انجام می دهند، اما شما سعی کنید به صورت واقعی این کار را انجام دهید. سخت است، اما ارزش دارد!
کسب اعتبار در هر وبسایتی با هر محتوایی فوت و فن منحصر بفردی را دارد که شما باید آن را کشف کنید. در واقع سخت ترین بخش اعتبار سازی و برندینگ، همین پروسه کشف راه منحصر بفردش می باشد. تنها راهنمایی که مسیرتان را تسهیل میکند این است که رقبایتان را پیدا کنید و آنها را زیر نظر بگیرید اما در نهایت مسیر موفقیت شما یک مسیر یکتاست .

مشتریان وفادار

3-مشتریان وفادار لازم دارید نه صرفا بازدید کننده

اگر دارید این مقاله را میخوانید قطعا یک کسب و کار آنلاین دارید که باید رشد و پیشرفت کند. و احتمالا یک جامعه مخاطب دارید که گهگداری می آیند و میروند اما باید بدانید این به تنهایی کافی نیست! شما به مخاطبان وفادار نیاز دارید. باید مخاطبانتان را پاگیر سایتتان کنید. البته این به میزان ابتکار و اشراف شما در زمینه کاریتان هم به شدت بستگی دارد .

ولی برای شروع خود را در میدان جنگی تصور کنید که همه برای اثبات برتری کسب و کارشان از جان و دل مایه میگذارند؛ شما چه مزیت رقابتی برای ارائه دارید؟ آیا اصلا دارید یا دستتان خالی است ؟ البته این مثال یک روی روشنی هم دارد. اگر در این جنگ صد در صد بازنده باشید، کدام یک از مشتریانتان باز هم به شما وفادار می مانند؟ تعدادشان چقدر است و هر یک چه دلیلی برای وفاداری خود پیدا کرده اند ؟ دلیل هر یک از این مشتریان وفادار مثل سوخت جت است. همینقدر سریع و غیر منتظره باعث پیشرفت شما می شود.

شما به یک گردان مشتری وفادار نیاز دارید تا ناخودآگاه برایتان تبلیغ کنند و جمعیت گردان را رو افزایش پیش ببرند.

قبل از اینکه گردانتان را سر و سامان دهید این را بدانید شما هم در قبال تک تک اعضای مسئول‌اید. ودر قبال این افراد وظیفه‌هایی هم دارید! اگر این رابطه دو طرفه و محبت آمیز نباشد، بهتر است از خیرش بگذرید و وقتتان را تلف نکنید. پس گردان مشتریان سال 98 خود را هرچه سریع تر نظم دهید.

.

4-سئو داخلی را دست کم نگیرید

بازار رقابتی سئو در ایران را در نظر بگیرید؛ احتمالا حس میکنید رقابت در این بازار بسیار تنگاتگ است اما برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید رقابت سئو در ایران به گرد پای رقابت سئو در دنیا نمیرسد. اما شرایط به همین منوال باقی نخواهد ماند. قطعا سایه رقابت تنگاتنگ روی سئو ایرانی هم خواهد افتاد. امروزه شاهد این مسئله هستیم که برخی شرکت ها تنها باتولید محتواهای نسبتا با کیفیت، صدرنشینی در رتبه های گوگل را از آن خود کرده اند. حواستان باشد از پتانسیل‌های نهفته غافل نمانید.

امیدوارم با تمام این توصیفات به صورت غیرمستقیم متوجه شده باشید که امسال سال تمرکز بر سئوی داخلی برای شماست.

شاید تا قبل از مطالعه این بخش شما هم مثل صدتا رقیبی که در خواب زمستانه بوده اند، غافل بوده اید اما بهتر است قبل از بیدارباش رقبایتان، از خواب زمستانی بیدار شوید و فکری به حال بهینه سازی سئوی داخلی سایت خود بکنید. مطمئن باشید دستیابی به نتایج اول گوگل آرزوی محال نیست خصوصا در بازار کنونی سئوی ایرانی.

 

به طور کلی دو مورد زیر نقش کلیدی در سئوی داخلی دارند که به ترتیب اولویت مطرح شده اند :
  • محتوا
  • سئو تکنیکال

اگر علاوه بر سئو محتوای با کیفیت، سئو تکنیکال را هم مورد توجه ویژه خود قرار دهید نور علی نور است. اگر میپرسید چرا باید بگویم که وبسایتی که از لحاظ سئو تکنیکال بهینه نیست، حکم طبل توخالی را دارد یعنی هرچه محتوای مفید و با کیفیت تولید کنید در نهایت انگار نه انگار! این محتوا صدایش به جایی نمیرسد. سئو تکنیکال چرخش بازددی کننده را در سایت شما سهل تر میکند. وقتی محتوا های شما بخوبی به هم گره بخوردند قدرت آنها چند برابر می شود.

برای بهینه سازی داخلی نکات زیر را رعایت کنید :

  • اگر محتوایی تولید کنید که به برخی پرسش ها و چالش های مخاطبان پاسخ دهد، نانتان در روغن است.
  • قبل از شروع، از کیفیت جستجوی داخلی سایت و نتایج حاصله، مطمئن شوید.
  • مخاطبان سایت شما پشتشان به پشتیبانی سایت شما گرم است پس درارائه خدمات کیفی در زمینه پشتیبانی همه جانبه از هیچ چیز دریغ نکنید
  • و …

5- لطفا ریز تخصصی کار کنید.

این جمله را آویزه گوشتان کنید : برگ برنده کسب و کارهای کوچک همان کوچک بودنشان است!

امسال سالی است که باید زمینه تخصصی خود را پیدا کنید. ببینید در کدام حوزه می توانید به یک متخصص و رهبر تبدیل شوید؟ در همان حوزه فعالیت کنید!

لطفا دست از سر حوزه های عمومی و غیر تخصصی بردارید. این بخش های اشباع شده اند و موفقیتی برای شما به همراه نخواهند داشت. از نظر گوگل وبسایت هایی که در مسائل ریز تر بصورت تخصصی رفتار میکنند لقمه های چرب و نرمی هستند که لیاقت افزایش و بهبود رتبه را دارند .

اهمیت شناخت مخاطب هدف در بازاریابی محتوا

6- مخاطب شما کیست؟ چه میخواهد ؟

مقوله شناخت مخاطب در سئو به حدی جدی است که اگر سال 98 را سال «تمرکز بر شناخت و نیاز مخاطب» نامگذاری کنیم، کار عجیبی انجام نداده ایم. باور کنید اگر جواب تیتر این پاراگراف را بدانید 90 درصد راه خود را یافته اید. ممکن است دلیل عقب افتادگی شما از رقبایتان فقط بی توجهی به نیت مخاطب باشد . برای شروع بهتر است جواب سوال های زیر را بیابید :

  1. مخاطب شما چه نوع محتوایی میخواهد؟ (آماری، نوشتاری، ویدئویی و صوتی)
  2. زمینه فعالیت شما کدام نوع محتوا را بیشتر میپسندد؟
  3. مصرف کنندگان کالا یا خدمات من چند سال دارند؟
  4. در کجا زندگی میکنند ؟
  5. اکثریت مخاطبان من ،مرد هستند یا زن ؟
  6. صفات اخلاقی و رفتاری مخاطبان چیست ؟

اگر شناخت کافی روی مخاطب خود نداشته باشید، ممکن است محتوایتان عالی و بی نقص باشد اما به درد مخاطب شما نمی‌خورد. با تمام این توضیحات

بازهم باید گوش به زنگ باشید!

میپرسید چرا؟ چون دوره، دوره ی تغییر و تحولات سریع است و مخاطبان هم بنا به شرایط با سرعت عجیبی تغییر سلیقه میدهند. پس شما هم باید همگام با تغییر مخاطب، تغییرات لازم را لحاظ کنید. ما فقط یک چیز از شما میخواهیم! آنهم این است که خواسته درونی کاربر (User Intent) را محور تمام فعالیت های پایه ای وبسایت خود قرار دهید.
در بین رقبای شماچه محتواهایی مهمان صفحه اول گوگل شده اند؟ چه ویژگی های مشترکی دارند؟ بیشتر نوشتاری هستند یا ویدئویی و تصویری؟
مثل آب خوردن کشف خواهید کرد که مخاطب موضوع مورد نظر شما چه سلیقه ای دارد و چه میخواهد.

بعد از اینکه کلمه عنوان محتوای مورد نظرتان را پیدا کردید، کلمات کلیدی مرتبط با آن را سرچ کنید و نتایج را با ریزبینی مورد بررسی قرار دهید. سپس برای نیت مخاطب بنویسید و نه کلمه کلیدی.

 

7-امان از محتوا

بیایید رو راست باشیم طفره نرویم؛ فرآیند سئو بیش از 90 درصد به محتوا بستگی دارد. پس بهتر است عزمتان را جزم کنید و تمرکزتان را روی بازاریابی محتوا بگذارید و بدانید الگوریتم های جدید گوگل هم روی ارج نهی روی محتواهای ناب تمرکز بیشتری دارند.

محتوای استثنایی و عمیق برای سایت شما حکم سوخت جت را خواهد داشت چرا که کشور ما در خشکسالی وحشتناک محتوای با کیفیت به سر می برد. بهتر است استراتژی سایتتان را با علم به شرایط پی ریزی کنید. یکی از این شرایط فوق العاده همین مسئله خشکسالی است.

تهدید را به فرصت تبدیل کنید !

قطعا خشکسالی محتوایی یک تهدید است اما میتواند به فرصت تبدیل شود. اگر شما برای تولید محتوا کمی وسواس بیشتری به خرج دهید و ارزش واقعی تولید محتوای با کیفیت را بدانید با یک سرعت باور نکردنی در سئو رشد خواهید کرد. بهتر است دست از سر گردش اطلاعات تکراری و بی محتوا بردارید و یک فکر اساسی کنید.

8-دست از سر محتوای کلیشه ای بردارید

محتوای کلیشه ای همان محتواهایی هستند که هنگام مطالعه جذاب و وسوسه کننده هستند اما در عمل پیاده سازی نخواهند شد. در واقع پتانسیل عملی شدن را ندارند. محتواهای تکراری با لحن های متمایز هم جزو محتواهای کلیشه ای رده بندی می شوند.
اشتباهی که مکررا در حیطه تولید محتوا جریان پیدا کرده چیزی به نام محتوای ترجمه شده است. هرچند اسم سنگین و با ابهتی دارد اما یک محتوا به صرف ترجمه ای بودن نمیتواند مفید و با کیفیت باشد. پس محتوا باید باکیفیت باشد نه صرفا ترجمه از نمونه های خارجی.

اگر بتوانید محتوای کاربردی ای را ارائه دهید که یکی از نیازهای مخاطبانتان را پوشش دهد، برده اید!

9-تولید محتوا با چاشنی ابتکار

احتمالا اصطلاح گاو پیشونی سفید را شنیده اید؛ شاید این اصطلاح کمی بار منفی داشته باشد اما اگر بتوانید در میدان رقابت گوگل گاو پیشونی سفید باشید برنده اید. در واقع متن خود را با ابتکار خود مزه دار کنید. متن شما باید کاربردی و با کیفیت باشد اما اگر نمک نداشته باشد چندان دلچسب نیست. غذای بی نمک شاید مقوی و مفید باشد اما خوشمزه نخواهد بود.
مخاطب به متنی نیاز دارد که محتوای مفید را با ظاهری وسوسه کننده تجربه کند. میتوانید تابوشکنی کنید. یا به صورت خاص به یک نتیجه دلچسب برسید. کمی مطالعه کنید و از متن های جذاب الگوبرداری کنید. کشف کنید که نقاط قوت متن های جذاب در چه بخش هایی خلاصه می شوند.
باید قبول کنید یکی از راه های رشد و پیشرفت شما خاص و منحصر بفرد بودن شماست .

تولید محتوای همیشه سبز بهترین استراتژی

10-محتوای سبز تولید کنید

تاکید بر تولید محتوای سبز همیشه از جانب سئوکاران وجود داشته اما مفهوم دقیق این نوع محتوا همیشه در لایه ای از ابهام پنهان بوده است. سئو کاران عموما محتوای همیشه سبز را با تمثیل به درخت کاج می شناسند.

محتوای همیشه سبز یا همان EverGreen محتوایی است که همیشه ارزش آفرین باشد.

شاید تصور کنید ارزش آفرینی یعنی آپدیت مکرر محتوا ولی سخت در اشتباهید. موضوع محتوای شما باید به گونه ای باشد که همیشه برای مخاطب ارزش داشته باشد. شاید محتوایی که در یک زمان خاص ترافیک عظیمی را به سمت سایت شما روانه کند و شما را هیجان زده نماید اما اتفاقی که در نهایت رخ میدهد، به نفع شما نخواهد بود چرا که شما تکنیک محتوای همیشه سبز را زیر پا گذاشته اید
بعضی محتوا ها با گذشت زمان کاملا کمرنگ و بی استفاده می شوند اما محتوای همیشه سبز هم جزو محتواهایی است که میتواند برای سایت شما به معنای واقعی معجزه را به ارمغان بیاورد. البته تشخیص و غربال چنین محتواهایی کمی مشکل است اما مطمئن باشید پس از کمی تجربه و بالا پایین کردن محتواها، آن ها را بشناسید.

در مورد محتوای با کیفیت توصیه میکنیم حتما این مقاله را بخوانید:

اصول نوشتن محتوای با کیفیت
مطالعه بیشتر

 

11- بر روی نیت کاربر تمرکز کنید نه کلمه کلیدی

دیگر به قطعیت ثابت شده که رابطه ی یک طرفه ی بین کلمات کلیدی و رتبه بندی نزد گوگل از میان رفته است و یا حداقل تاثیر آن دیگر مانند سابق نیست. و بهینه سازی برای نیت و قصد کاربر ها نقش کاملا مهمتری یافته است.

حالا دیگر نباید فقط بر روی یک کلمه ی کلیدی خاص تمرکز کرد بلکه باید به معنا و انگیزه دهی کلمات و عبارات و در نهایت کل متن دقت بیشتری داشت.

 

12- اقتدار موضوعی یا موضوع جامع

Brian Dean از سایت Backlinko با بررسی دقیق نتایج اول گوگل (بیش از یک میلیون نتیجه) ، به این نتیجه رسید که مطالب جامع و کامل ، قدر مسلم شانس بیشتری برای بالاتر بودن در نتایج گوگل دارند. همچنین در جای دیگری serpIQ بر روی بیش از 20000 کلمه کلیدی تحقیقی انجام داد که نشان داد میانگین 10 مورد برتر از صفحه نتایج جستجوی گوگل بیشتر از 2000 کلمه داشته‌اند.

با این حساب تا میتوانید روی عمق و وسعت نظر مطلب تمرکز کنید تا روی تعداد کلمات و یا بمباران محتوا با کلمه ی کلیدی. محتوای سطحی دیگر رتبه های اول گوگل را به خواب ببینند.

13- ظاهری زیبا برای محتوا

دیگر زمان آن گذشته که مخاطب در هر ظرفی غذا بخورد.  مخاطب کیفیت را در نگاه اول درک میکند. اگر ظاهر محتوای شما زیبا نباشد از نکاه مخاطب ارزش صرف زمان را ندارد. پس با استفاده از ابزارهای ساده نکارشی میتوانید ظاهر محتوای خود را تا حد ممکن کاربر پسند کنید.

 

در تولید محتوا بطور کلی سعی کنید یک چیز متفاوت یا بهتر خلق کنید. محتوای شما میبایست در نگاه نخست نیز عالی به نظر برسد.

به نظر شما و تجربه شما چه استراتژی های دیگری می تواند به این لیست اضافه شود؟ تشنه شنیدن نظرات شما هستیم.

 

منابع:

cognitiveseo.com

 

 

نوشته 13 استراتژی های موفق سئو (حداقل تلاش، حداکثر بازدهی ) اولین بار در آژانس وینتو. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *