برنامه نویسی بدون ریاضی امکان پذیر است؟

یکی از سوالاتی که به شدت در این مدت در کانال تلگرامی سورس ایران پرسیده می شود اینه که برنامه نویسی بدون ریاضی امکان پذیر هستش و منی که ریاضیم خوب نیست می تونم برنامه نویس بشیم یا نه؟. در این مقاله سعی می کنیم جواب درستی به این سوال مهم دهم تا اگر شما خواستید برنامه نویسی یاد بگیرید باید بدونید چه مقدار ریاضی بلد باشید. شاید باورتون نشه ولی خیلی از کاربران در گوگل به دنبال یادگیری و آموزش برنامه نویسی بدون ریاضی هستند. وقتی این موضوع رو بررسی کردم دیدم بعضی از افراد هم ادعا دارند که برنامه نویسی بدون ریاضی درس میدن که بسیار عجیب بود. چون اصلا ما اینجور چیزی نداریم و این افراد از سادگی کسانی که می خواهند وارد حوزه برنامه نویسی شوند سواستفاده می کنند. در این مقاله یک جواب درست به این سوال میدهیم پس همراه ما باشید تا شما علاوه بر اینکه به یک جواب درست برسید یک نقشه راه برای یادگیری و آموزش برنامه نویسی داشته باشید.
برنامه نویسی بدون ریاضی

قبلا در چند مقاله به صورت مستقیم و غیر مستقیم جواب این سوال رو دادیم اما در این مقاله به صورت کامل جواب میدهیم تا شما دیگر نگرانی در این زمینه نداشته باشید. واقعیت اینست برای برنامه نویس شدن نیاز به یادگیری مباحث پیشرفته ریاضی مثل انتگرال، مشتق و … نیست و قرار نیست شما یک فوق لیسانس ریاضی داشته باشید اما اگر با مباحث پایه ای مثل ماتریس ها، نظریه گراف، نظریه اعداد و اینجور چیزایی آشنا باشید در بخش برنامه نویسی پیشرفته دیگر دچار مشکل نمی شوید.

 برنامه نویسی بدون ریاضی

نکته مهم در مورد ریاضیات در برنامه نویسی این است که اگر شما پایه قوی در ریاضیات داشته باشید و مباحث پایه ای رو خوب درک کرده باشید ذهن الگوریتمی خواهید داشت و همانطور که قبلا در این مورد صحبت کردیم کسانی که ذهن الگوریتمی دارند خیلی سریعتر مسائل رو حل می کنند و سریع راه حل های گام به گام و جدید ارائه میدهند. این افراد معمولا قدرت تحلیل مسئله و شکستن آن به اجزای کوچکتر رو دارند و همین مسئله باعث پیشرفت سریعتر آنها در برنامه نویسی می شود. 

 معمولا کسانی که پایه ریاضیات قوی دارند وقتی مسئله ای پیچیده رو میبنند سریع به دنبال پارامترها میگردند و آنها رو به اجزای کوچکتری می شکنند و به دسته های ورودی و خروجی تبدیل می کنند و دنبال کشف فرمول برای رسیدن به ورودی ها و خروجی ها هستند. البته این موضوع رو هم لحاظ کنم منظور ما از پایه قوی ریاضی، مسلط بودن به مسائل سخت ریاضی نیست و منظور ما مسائل پایه ای ریاضی که در بالا به آن اشاره کردیم می باشد. همان مباحثی که در دبیرستان همه خوندیم.

ببینید دوستان عزیز، شاید با خوندن این متن ها مقداری دچار سردگمی بشید ولی جای نگرانی نیست چون حتی اگر این مباحث رو بلد نیستند می تونید برنامه نویسی رو شروع کنید و کم کم در کنارش این مباحث رو یاد بگیرید قرار نیست شما به ریاضیت مسلط شوید کافیه آشنایی کلی با این موضوع ها داشته باشید تا اگر در پروژه ها به این موضوع ها برخورد کردید بتونید راحت حلشون کنید.

ببینید دوستان قبلا هم گفتم کافیه شما یک تحلیل گر و الگوریتم نویس خوب باشید تا بتوانید هر مسئله ای که در برنامه نویسی به آن برخورد می کنید رو راحت حل کنید. قرار نیست شما استاد ریاضی بشید اما مهارت در ریاضی به شما کمک می کند بهتر مسائل رو حل کنید. در طول برنامه نویسی شما خیلی کم با مباحث ریاضی روبرو هستید و اصلا جای نگرانی نیست.

یک نکته مهم هم بگم هدف شما از یادگیری برنامه نویسی، نوشتن کد هستش نه حل مسائل ریاضی، پس اصلا نگران نباشید و مهم شروع یادگیری برنامه نویسی می باشد در کنار یادگیری کم کم قدرت حل مسئله بالا میرود. اگر ناچارا در قسمتی از کدنویسی مجبور به استفاده از معادلات پیچیده ریاضی شدید،نباید ناامید شوید،چون برنامه های کمکی زیادی در قالب کتابخانه ها در دسترس است،که شما می توانید بجای نوشتن آن قسمت از کد،در چرک نویس از آن استفاده کنید.

توجه: تسلط نداشتن به ریاضیات به این معنا نیست که در برنامه نویسی خوب نخواهید بود و همانطور عالی بودن در ریاضیات به معنای یک برنامه نویس عالی بودن نیست.

پس وقتی صحبت از برنامه نویسی بدون ریاضی می شود این نیست که کلا ریاضی ندونیم چی هستش، معمولا اکثریت مردم اطلاعاتی در مورد ریاضیان دارند و شما هم از این قائده مستثنا نیستید و سریع شروع کنید به یادگیری برنامه نویسی، خیلی ها تا دنبال برنامه نویسی بدون ریاضی هستند دیگه کلا بیخیال برنامه نویسی می شوند و اصلا شروع نمی کنند. در مسیر شما هم ریاضیات به مقدار لازم رو یاد میگیرید هم قدرت حل مسئله تون به شدت رشد می کند فقط باید شروع کنید.

بدون ریاضی می تونیم برنامه نویسی شویم؟

تقریبا میشه گفت آره، چون بعضی از دوستان برنامه نویسم رو میشناسم که اصلا راضی بلد نیستند و کدنویسی می کنند بخصوص کسانی که در حوزه طراحی سایت کار می کنند اصلا اطلاعت خاصی در زمینه راضی رو نیاز ندارند و کافیه همون زبان رو یاد بگیرند اما اگر می خواهید یک برنامه نویس بین المللی و به قول امروزیا خیلی خیلی خفن باشید باید حداقل مباحث پایه ای رو بلد باشید. چون تو پروژه های خیلی بزرگ و پیچیده به ریاضیات مقداری نیاز دارید و بدونید خیلی خیلی جلو می افتید.

یک نکته که بالا گفتیم اینه که در حین یادگیری برنامه نویسی، سعی کنید مقداری الگوریتم نویسی و فلوچارت رو یاد بگیرید چون ذهنتون رو باز می کنه نه فقط برای برنامه نویسی بله برای چیزای دیگه هم تاثیر داره، در این مورد خیلی صحبت کردم چه داخل سایت و چه در کانال تلگرامی سورس ایران، وقتی اینا رو کم کم یاد میگیرید خیلی خلاق تر و ذهن بازتری پیدا می کنید. و اگر با مشکلی روبرو بشید به صورت مرحله به مرحله حلش می کنید. 

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *