بررسی بهترین زبان برنامه نویسی برای دسکتاپ

وقتی صحبت از برنامه نویسی دسکتاپ می شود خیلی ها دنبال بهترین زبان برنامه نویسی برای دسکتاپ هستند و نمیدونند چه زبانی رو انتخاب کنند. پیشنهاد میکنم قبل از انتخاب زبان، حتما مقاله برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟ رو مطالعه کنید چون در این مقاله توضیح دادیم که دسکتاپ فقط منظور سیستم عامل ویندوز نیست و سیستم عامل های دیگر هم مد نظر می باشد. در این مقاله می خواهیم به بررسی بهترین زبان برنامه نویسی دسکتاپ بپردازیم و ببینم اگر خواستیم برنامه نویسی دسکتاپ انجام دهیم باید چه زبانی رو انتخاب کنید. برای انتخاب زبان خیلی فاکتورها مهم است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

بهترین زبان برنامه نویسی برای دسکتاپ

قبل از اینکه شروع به بررسی بهترین زبان برنامه نویسی برای دسکتاپ کنیم باید ببینم اصلا منظور از دسکتاپ چی هستش درسته گفتیم مقاله برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟ رو مطالعه کنید ولی در اینجا اشاره جزیی به آن می کنیم. اگر بخوام ساده بگم برنامه دسکتاپ اصطلاحا به برنامه هایی گفته می شود که در کامپیوتر های شخصی دارای سیستم عامل ویندوز، لینوکس یا مک اجرا می شوند مثل مجموعه آفیس، فتوشاپ، ابزارهای فشرده سازی و …، حالا اگر برنامه نویسی در این راستا باشه یعنی تولید نرم افزار یا همون برنامه برای کامپیوترهای شخصی با هر سیستم عاملی بهش برنامه نویسی دسکتاپ می گویند. پس با این تعریف متوجه شدیم برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟ و چه چیزهایی با برنامه نویسی دسکتاپ نوشته می شوند.

بررسی بهترین زبان برنامه نویسی برای دسکتاپ

پس با این اوصاف باید در این مقاله به بررسی بهترین زبان برنامه نویسی برای دسکتاپ بر اساس سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مک بپردازیم و برای هر کدام یک زبان رو معرفی کنیم. البته یه نکته مهم رو مد نظر قرار بدیم که قبلا هم در موردش صحبت کردیم ما اصلا چیزی به نام بهترین نداریم چون هر زبان در جایگاه خودش بهترین هستش و اگر بیایم یک زبان رو به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای دسکتاپ معرفی کنیم بدترین کار ممکن است اما ما بر اساس وضعیت ایران و شرایط بازار کار و تجربه ای که داشته ایم برای هر سیستم عامل یک زبان رو معرفی می کنیم تا شما هم دچار سردگمی نشید و سریع یک زبان رو انتخاب کنید. 

  • سیستم عامل ویندوز
  • سیستم عامل لینوکس
  • سیستم عامل مک

نکته مهم: باز تاکید می کنم ما چیزی به عنوان بهترین نداریم چون هر زبان برنامه نویسی در جایگاه خودش بهترین می باشد و نمی توان گفت کدام زبان برتر هستش ولی می توانیم بگیم محبوب ترین زبان، در اینجا بر اساس وضعیت ایران، بازار کار در داخل کشور و تجربیاتی که خودم و دوستان برنامه نویسی ام داریم اقدام به نگارش این مقاله آموزش می کنم. پس اگر شخصی گفت این زبان بهترین زبان دنیاست کاملا اشتباه می کند چون انتخاب زبان و بهترین بودن آن بر اساس شرایط و وضعیت اون کشور انتخاب می شود. مثلا زبان سی پلاس پلاس در داخل کشور به هیچ عنوان بازار کار خاصی ندارد ولی در کشورهای خارجی به شدت مورد توجه قرار میگیرد و بازار کار فوق العاده ای رو به خودش اختصاص داده است بخصوص در شرکت های بزرگ از این زبان خیلی خوب بهره می برند.

۱- بهترین زبان برنامه نویسی دسکتاپ (سیستم عامل ویندوز)

اگر بر اساس شرایط داخل ایران و وضعیت بازار کار یک زبان برای سیستم عامل ویندوز در نظر بگیریم بدون شک آن زبان، زبان برنامه نویسی سی شارپ هستش زبانی که در بین ایرانیان به شدت محبوب می باشد طوری که در دانشگاه ها و مدارس به تدریس آن می پردازند. شاید گفت زبان سی شارپ جز سه زبان محبوب در ایران است که کاربران زیادی از آن استفاده می کنند. این زبان به خاطر چند منظوره بودن به شدت مورد توجه برنامه نویس ها قرار گرفته است چون با این زبان می توان بر ویندوز، موبایل و حتی وب برنامه های فوق العاده با کیفیتی ساخت. 

خیلی از سایت های ایرانی در حال حاضر مثل ورزش سه، بانک ملی، بلاگفا، رویال مایند و … با فریم ورک ASP.Net تحت سی شارپ نوشته شده اند که این نشان از علاقه برنامه نویس ها به این زبان میدهد. البته می توانید با سی شارپ از طریق یونیتی اقدام به تولید بازهای خیلی حرفه ای و با کیفیت کرد. به شخصه در این چند سالی که میگذرد نرم افزارهای ویندوزی زیادی رو دیده ام که با زبان سی شارپ تولید شده اند. البته زبان هایی مثل جاوا، جاوااسکریپت، پایتون، ویژوال بیسیک و … هم وجود دارد اما اکثر برنامه ها با سی شارپ نوشته می شوند. دلیلم سادگی، قدرت، امنیت و … این زبان می باشد. شما می توانید در یک زمان کوتاه یک نرم افزار فوق العاده قوی و پیچیده با زبان سی شارپ پیاده سازی کنید.

در مقاله ای به صورت کامل گفتیم سی شارپ چیست؟ و چه کاربردی دارد پیشنهاد می کنم حتما این مقاله رو مطالعه کنید تا درک و دید بهتری نسبت به زبان سی شارپ داشته باشید. سی شارپ (به انگلیسی: C#)، زبانی شیءگرا و سطح بالا از خانوادهٔ زبان‌های چارچوب دات‌نت شرکت مایکروسافت است.

زبان سی شارپ، یک زبان برنامه‌نویسی چند الگویی و منظم شده مدل‌های تابعی، امری، عمومی، شیءگرا و جز گرا و در بستر دات نت می‌باشد. این زبان توسط مایکروسافت و جزئی از دات نت به وجود آمد و بعداً استانداردهای ECMA و ISO را نیز در بر گرفت. سی شارپ یکی از ۴۴ زبان برنامه‌نویسی است که توسط زمان اجرای زبان مشترک از چارچوب دات‌نت پشتیبانی می‌شوند و در همه جا به وسیله مایکروسافت ویژوال استودیو شناخته می‌شود.

زبان سی شارپ با قدرت و در عین حال سطح بالایی خود توانسته توجه بسیاری از برنامه نویسان را به خود جلب کند.

این زبان برپایه سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شیءگرا بودن ساخته شد. آندرس هجلزبرگ، طراح زبان برنامه‌نویسی دلفی، سرپرستی تیم طراحان زبان سی شارپ را بر عهده داشت. این زبان دارای دستوری شیءگرا مشابه ++C است و به شدت از زبان‌های جاوا و دلفینیازمندمدرک تأثیر پذیرفته‌است. در ابتدا نام این زبان COOL بود که مخفف C like Object Oriented Language بود، هر چند در ژوئیه ۲۰۰۰، زمانی که مایکروسافت پروژه را عمومی اعلام کرد، اسم آن به سی شارپ تغییر پیدا کرد.

توجه: اگر دنبال یادگیری و آموزش برنامه نویسی سی شارپ هستید پیشنهاد میکنم مطلب آموزش سی شارپ از صفر تا صد رو مطالعه کنید در این مطلب یک نقشه راه درست در مورد یادگیری سی شارپ ارائه کردیم که به شما کمک می کند تا یک متخصص سی شارپ  شوید.

۲- بهترین زبان برنامه نویسی دسکتاپ (سیستم عامل لینوکس)

بعد از ویندوز به سیستم عامل لینوکس میرسیم سیستم عاملی که به شدت مورد پسند برنامه نویس ها قرار گرفته است و کسانی که می خواهند در حوزه امنیت فعالیت کنند باید به این سیستم عامل مسلط باشند. در اینجا می خواهیم ببینم بررسی بهترین زبان برنامه نویسی دسکتاپ برای سیستم عامل لینوکس کدام زبان است. برای برنامه نویسی لینوکس زبان های زیادی وجود دارد اما دو زبان جاوا و پایتون بیشترین اقبال برای قرار گیری در صدر جدول بهترین زبان برنامه نویسی لینوکس در ایران رو دارند. به شخصه زبان جاوا رو پیشنهاد میکنم اما اگر به دنبال یک زبان برنامه نویسی هستید که ساده باشه و خیلی سریع یاد بگیرید بنده پایتون رو معرفی می کنم. 

هر دو زبان از محبوبیت خاصی برخوردار هستند و به تازگی موج جدیدی برای یادگیری پایتون بین برنامه نویس ها و مردم ایجاد شده است اما میزان بازار کار این زبان در ایران به آن مقداری که در خارج کشور وجود دارد نیست و همین موضوع مقداری ناراحت کننده می باشد. یکی دیگر از خوبی های یادگیری جاوا اینست که بعدا اگر خواستید سمت برنامه نویسی موبایل برید کارتون به شدت آسون هستش چون با جاوا می توانید هر نوع اپلیکیشن موبایل از طریق محیط اندورید استودیو بنویسید. این شما هستید که باید یک زبان رو انتخاب کنید واقعا سخت بود انتخاب بین این دو زبان، ما در ادامه توضیحاتی در مورد هر کدام ارائه میدهیم و خودتون بین این دو یکی رو انتخاب کنید.

جاوا یک زبان برنامه نویسی که به صورت شی گرا ارائه شده است. جاوا شبیه به زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس می باشد اما مدل شی گرایی آسانتری نسبت به سی پلاس پلاس دارد. شعار جاوا «یکبار بنویس و هر جایی اجرا کن» (Write once, Run anywhere) است که به ویژگی اجرای شدن برنامه های جاوا بر روی هر نوع سیستم عاملی و هر گونه وسیله الکترونیکی اشاره دارد. برای درک بهتر جاوا مقاله جاوا چیست؟ رو مطالعه کنید.

پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و قدرتمند، که توسط خودوفان روسوم هلندی در سال ۱۹۹۱ طراحی شده است. پایتون یک زبان اسکریپتی و بسیار قدرتمند و گسترده هستش و این روزها می توانید آثاری از نفوذش رو تقریبا همه جا ببینید. پایتون در دنیا به شدت همه گیر شده است. زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان شی گرا است و از ویژگی های پیشرفته شی گرایی مثل : وراثت، چندشکلی، سربار گزاری عملگر و . . . پشتیبانی میکند. برای آشنایی بیشتر با پایتون حتما مقاله پایتون چیست؟ رو مطالعه کنید.

۳- بهترین زبان برنامه نویسی دسکتاپ (سیستم عامل مک)

به گزینه سوم یعنی مک رسیدیم در این بخش اگر از من بپرسند بهترین زبان برنامه نویسی دسکتاپ برای مک چه زبانی هستش بدون درنگ اسم سوئیفت رو میاورم. سوئیفت یک زبان برنامه نویسی است که توسط شرکت اپل ارائه شده و برای توسعه iOS، macOS، watchOS و tvOS استفاده می شود. البته یکی دو زبان دیگه هم برای این کار وجود دارد ولی بهترین زبان همین سوئیفت است و دیگر جای درنگ نیست. یکی از خوبی های یادگیری سوئیفت اینست که با یادگیری آن می توانید برای ios هم اپلیکیشن بنویسید در این مدت میزان برنامه نویس های مک به شدت کاهش پیدا کرده است چون چند وقت پیشم با یکی از دوستان صحبت می کردیم و ایشون گفت نزدیک ۶ ماه هستش که دنبال یک سوئیفت کار حرفه ای هستیم و متاسفانه کسی رو پیدا نمی کنیم. به نظرم اگر شرایط رو دارید حتما سمت برنامه نویسی سوئیفت برید. 

سوئیفت برای توسعهٔ سیستم عامل های ارائه شده توسط اپل به کار میرود. یکی از پرکاربردترین سیستم های در حال توسعه با این زبان IOS هست که بر روی iPhone های اپل در حال کار هستند.

زبان برنامه نویسی سوئیفت در سال ۲۰۱۴ در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل موسوم به WWDC معرفی شد. در همان سال با یک بروز رسانی به نسخه ۱٫۲ ارتقا پیدا کرد و در سال ۲۰۱۵ باز در کنفرانس WWDC به نسخه ۲ بروز شد.در همان سال ۲۰۱۵ در نسخه ۲٫۲ متن باز (Open Source) شد. باز در سال ۲۰۱۵ تحت لیسانس آپاچی ۲٫۰ در ۳ دسامبر ۲۰۱۵ برای پلتفرم‌های اپل و لینوکس عرضه شد. برای درک بهتر و آشنایی بیشتر با زبان سوئیفت پیشنهاد میکنم مقاله سوئیفت چیست رو مطالعه کنید.


صحبت پایانی
در این مقاله به بررسی بهترین زبان برنامه نویسی برای دسکتاپ پرداختم با اینکه خودم هم در بخش بالا گفتم بهترین نداریم و ما بر اساس وضعیت کشور و بازار کار یک زبان رو به عنوان بهترین معرفی می کنیم. شما می توانید از زبان های دیگر هم در این بخش استفاده کنید اما اگر می خواهید در ایران کار کنید به نظرم این زبان ها، بهترین هستند و خیلی به شما کمک می کنند. منابع زیاد برای یادگیری زبان های ذکر شده داخل سایت سورس ایران معرفی کردیم که با یک سرچ کوچولو داخل سایت به کلی منبع آموزشی مثل کتاب و فیلم آموزشی دسترسی پیدا می کنید.

اگر تازه وارد حوزه برنامه نویسی شدید و می خواید برنامه نویسی دسکتاپ رو به عنوان حوزه کاری خودتون انتخاب کنید پیشنهاد میکنم بعد از اینکه در این حوزه مسلط شدید به سمت طراحی سایت هم برید چون به شدت در ایران و خارج کشور بازار کار دارد و شما با مهارت و تخصص برنامه نویسی وب به هیچ عنوان بی کار نمی مونید و همیشه کار دارید چون چیزی هستش که به شخصه دارم انجام میدهم و به نظرم به دشت وضعیت خوبی دارد. 

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *