برنامه نویسی دسکتاپ با چه زبانی انجام می شود؟

خیلی وقت ها برای اینکه یک زبان برنامه نویسی رو انتخاب کنی دچار سردگمی میشی و نمیدونی باید چه زبانی رو انتخاب کنی، حالا می خواد این زبان برای وب باشه یا دسکتاپ، اگر تو فکر این هستید که یک زبان برنامه نویسی دسکتاپ رو یاد بگیرید و نمیدونید از کجا شروع کنید به نظرم این مقاله می تواند نیاز شما رو بر طرف کند. چون در ابتدا توضیحی در مورد برنامه نویسی دسکتاپ میدهیم و بعد یک زبانی که به شدت در ایران برای این حوزه مناسب و محبوب است رو معرفی کرده و در انتها یک منبع برای آموزش برنامه نویسی دسکتاپ ارائه می کنیم که راحت بتوانید شروع به یادگیری آن کنید.

برنامه نویسی دسکتاپ

قبل از اینکه شروع به ارائه آموزش برنامه نویسی دسکتاپ کنیم باید توضیح مختصری در مورد آن دهیم. اگر بخوام خیلی ساده و روان بگم برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟ باید بگم برنامه نویسی که برای کامپیوترهای شخصی دارای سیستم عامل ویندوز، مک یا لینوکس انجام می شود رو برنامه نویسی دسکتاپ می گویند. اما در ایران مقدار این تعریف متفاوت است چون اکثر مردم از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند خیلی ها وقتی اسم برنامه نویسی دسکتاپ وسط میاد فقط یاد ویندوز می افتند. پس در اینجا هدف ما هم نوشتن برنامه های ویندوزی هستش و سمت مک و لینوکس نمیریم چون تعداد بسیار کمی از این دو سیستم عامل استفاده می کنند. (البته در ایران، تعدادی از افرادی که برنامه نویسی یا بحث امنیت کار می کنند از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند.)

تقریبا کل برنامه هایی که روی کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ شما نصب شده اند مثل فتوشاپ، مرورگرها، مجموعه آفیس و حتی ماشین حساب همه از نوع دسکتاپ هستند. همین ماشین حسابی که اسمش رو آوردیم با اجرای آن، برنامه ای باز می شود که داری بخش های مختلف مثل منو، دکمه و ابزارهای مخصوص به خودش می باشد. بر خلاف برنامه های تحت وب که درون مرور گر اجرا میشوند، برنامه های دسکتاپ کاملا مستقل هستند و پنجره مخصوص خود را دارند.

بررسی برنامه نویسی دسکتاپ

حالا ما می توانیم با استفاده از زبان های برنامه نویسی دسکتاپ این مدل برنامه هایی که در محیط ویندوز اجرا می شوند رو بنویسیم. در ادامه در مورد زبان های برنامه نویسی دسکتاپ بیشتر صحبت می کنیم. 

برنامه نویسی دسکتاپ

زبان های زیادی برای برنامه نویسی دسکتاپ وجود دارد (در اینجا منظور ما برنامه نویسی تحت سیستم عامل ویندوز می باشد) مثل سی شارپ، بیسیک، سی، سی پلاس پلاس، دلفی، جاوا و چندین زبان دیگر که بعضی از این زبان های دیگر استفاده چندانی ندارند و می توان اسم منسوخ شده را روی آنها گذاشت مثل بیسیک و حتی دلفی، که نزدیک ۱۵ سال پیش این دو به شدت مورد توجه برنامه نویس های ایرانی قرار گرفته بودند. خیلی ها برنامه های ویندوزی رو با ویژوال بیسیک و دلفی می نوشتند ولی الان کسی از این دو استفاده نمی کند چون هم زبان های بهتری وارد بازار شده هم محیط های برنامه نویسی قوی تر ساخته شده که می توان با آنها انواع برنامه دسکتاپ نوشت. 

همانطور که در بخش بالا گفتیم چندین زبان خوب برای برنامه نویسی دسکتاپ وجود دارد اما در بخش زیر ما فقط دو سه مورد را مورد بررسی قرار میدهیم و در آخر یک زبان رو به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی معرفی می کنیم تا خیلی راحتر بتوانید انتخاب کنید.

  • سی شارپ
  • جاوا 
  • جاوااسکریپت

بررسی زبان های برنامه نویسی دسکتاپ

۱- زبان برنامه نویسی سی شارپ

شاید گفت بهترین و جذاب ترین زبان برنامه نویسی دسکتاپ همین زبان سی شارپ است که جز محبوب ترین زبان های برنامه نویسی ایران می باشد. شما می توانید با استفاده از سی شارپ هر نوع برنامه دسکتاپی رو بنویسید. با استفاده از سی شارپ و ارتباط آن با کتاب خانه های GUI مانند Win32 ،Windows Forms ،WPF (پایه و اساس نمایش ویندوز) و .NET Framework ایجاد نمایید. البته این کار با استفاده از محیط Visual Studio امکان‌پذیر خواهد بود.

یک نکته جالب هم بگم که شما می توانید با استفاده از Xamarin Studio برنامه های مخصوص سیستم‌ عامل های Mac یا لینوکس را با Mono Framework بسازید.

به جرات می توان گفت اکثر برنامه های دسکتاپ ایران با همین سی شارپ نوشته شده اند دلیل این کار هم سادگی و قدرت بسیار زیاد این زبان می باشد. این زبان برپایه سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شیءگرا بودن ساخته شد. آندرس هجلزبرگ، طراح زبان برنامه‌نویسی دلفی، سرپرستی تیم طراحان زبان سی شارپ را بر عهده داشت. این زبان دارای دستوری شیءگرا مشابه ++C است و به شدت از زبان‌های جاوا و دلفی نیازمند مدرک تأثیر پذیرفته‌ است. در ابتدا نام این زبان COOL بود که مخفف C like Object Oriented Language بود، هر چند در ژوئیه ۲۰۰۰، زمانی که مایکروسافت پروژه را عمومی اعلام کرد، اسم آن به سی شارپ تغییر پیدا کرد.

زبان سی شارپ با قدرت و در عین حال سطح بالایی خود توانسته توجه بسیاری از برنامه نویسان را به خود جلب کند.

توجه: اگر دنبال این هستید که در مورد سی شارپ بیشتر بدونید پیشنهاد می کنم مقاله زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟ رو مطالعه کنید. در این مقاله علاوه بر معرفی زبان سی شارپ یکی ویدیو آموزشی هم قرار داده ایم که خیلی دید خوبی نسبت به زبان برنامه نویسی سی شارپ به شما میدهد.

۲- زبان برنامه نویسی جاوا

یکی دیگر از از زبان های برنامه نویسی دسکتاپ که باز محبوب است زبان جاوا می باشد. جاوا نه فقط برای برنامه نویسی دسکتاپ، بلکه در شاخه های دیگر هم حرفی برای گفتن دارد. در گذشته اگر برنامه های جاوا با استفاده از Swing تولید می شدند. (Swing یک مجموعه کلاس است مرتبط با فریم و پنجره) اما امروزه برنامه نویسی ها به جای استفاده از Swing از JavaFX استفاده می کنند. (JavaFX یک کتابخانه معروف در جاوا می باشد.)

در واقع JavaFX با بهره‌گیری از ویژگی Scene Builder یا همان سازنده صحنه، کار طراحی و ساخت برنامه‌ ها را ساده‌تر، شفاف‌تر و مدرن‌تر از پیش‌ساخته است. همچنین از آنجایی‌ که جاوا بر روی ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شود، شما می‌توانید برنامه‌ای بنویسید که در اکثر پلت فرم ها قابلیت اجرا شدن را داشته باشد.

توجه: اگر می خواهید در مورد زبان جاوا بیشتر بدونید پیشنهاد میکنم مقاله جاوا چیست رو مطالعه کنید. در این مقاله به صورت کامل در مورد زبان برنامه نویسی جاوا صحبت کرده ایم. 

۳- زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت

شاید باور کردنی نباشد اما با زبان جاوااسکریپت هم می توانید برنامه نویسی دسکتاپ انجام دهید. با استفاده از چارچوب Electron، می‌توانید برنامه‌های خود را در جاوااسکریپت بنویسید و آن‌ها را برای پلتفرم دسکتاپ به‌صورت بسته‌ بندی‌ شده در بیاورید.

برخی نمونه‌ های قابل ‌توجه از این مورد عبارت ‌اند از Visual Studio Code، ویرایشگر Atom (Atom Editor) ،Discord ،Slack و WhatsApp. همچنین با استفاده از این روش شما می‌توانید نسخه‌های دسکتاپ برنامه‌های تحت وب را تولید نمایید.

توجه: اگر به دنبال این هستید در مورد زبان جاوااسکریپت بیشتر بدونید پیشنهاد میکنم مقاله جاوااسکریپت چیست رو مطالعه کنید. البته یک نکته مهم رو هم متذکر شوم که دو زبان جاوا و جاواسکریپت کاملا با هم تفاوت دارند و برای درک این موضوع مقاله مقایسه جاوا و جاوااسکریپت رو مطالعه کنید.

آموزش برنامه نویسی دسکتاپ

آموزش برنامه نویسی دسکتاپ

خب تا این لحظه متوجه شدیم برنامه نویسی دسکتاپ چیه و برای اینکه سمت برنامه نویسی دسکتاپ بریم باید چه زبان هایی رو یاد بگیریم. اما بین این سه زبان که معری کردیم و زبان های دیگری که ما اشاره ای به آنها کردیم چه زبان رو یاد بگیریم. اگر به دنبال یک زبان چند منظوره هستید که علاوه بر برنامه نویسی تحت سیستم عامل، بتوانید با آن برنامه های تحت وب و موبایلی بنویسید به نظرم سی شارپ گزینه خیلی جذابی هستش که می توان روی آن بیشتر تحقیق کرد و از آن به عنوان یک زبان عالی نام برد.

شما با سی شارپ می توانید برای ویندوز، وب و حتی موبایل انواع برنامه بنویسید. این زبان در ایران به شدت مورد پسند کاربران قرار گرفته است طوری که در دو سه سال اخیر در دانشگاه و مدارس هم به تدریس این زبان برنامه نویسی می پردازند. حال ما می خواهیم به سراغ آموزش برنامه نویسی دسکتاپ بریم و چند منبع آموزشی خوب برای این حوزه معرفی کنیم.

قبل از اینکه بخواهیم آموزش برنامه نویسی سی شارپ رو خدمت شما ارائه کنیم پیشنهاد میکنم مقالات زیر رو مطالعه کنید تا یک دید کلی نسبت به زبان سی شارپ پیدا کنید. در این مقالات نکات خوبی رو برای شما گردآوری کردیم که بیشتر مباحث تجربی برنامه نویسی های بزرگ می باشد.

مقاله اول: ۱۱ دلیل منطقی برای یادگیری سی شارپ: اولین مقاله ای که باید مطالعه کنید ۱۱ دلیل منطقی برای یادگیری سی شارپ می باشد در این مقاله دلایلی رو ارائه کردیم که رغبت بیشتری برای یادگیری سی شارپ در شما ایجاد میکند. 

مقاله دوم: ۷ قدم برای یادگیری سریع سی شارپ: دومین مقاله ای که باید مطالعه کنید مقاله ۷ قدم برای یادگیری سریع سی شارپ می باشد در این مقاله سعی کردیم در ۷ قدم منظم شما رو برای یادگیری و آموزش سی شارپ آماده کنیم. 

مقاله سوم: تفاوت برنامه نویسی اندروید با سی شارپ: در مقاله سوم در مورد تفاوت برنامه نویسی سی شارپ با اندروید توضیحات کاملی رو ارائه دادیم که به نظرم خواندن این مقاله خالی از لطف نیست.

مقاله چهارم: حقوق یک برنامه نویس سی شارپ: در این مقاله در مورد حقوق یک برنامه نویس سی شارپ صحبت کردیم و گفتیم اگر برنامه نویسی سی شارپ یاد بگیرید می توانید ماهانه چه قد درآمد داشته باشید.

مقاله پنجم: بازار کار برنامه نویسی سی شارپ: یکی دیگر از مقالاتی که پیشنهاد میدم که مطالعه کنید مقاله بازار کار برنامه نویسی سی شارپ می باشد در این مقاله سعی کردیم بازار کار این زبان رو مورد بررسی قرار دهیم.

مقاله ششم: کاربرد زبان برنامه نویسی سی شارپ: یکی دیگر از مقالات که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید همین مقاله کاربرد زبان برنامه نویسی سی شارپ هستش، در این مقاله در مورد کاربردهای این زبان برنامه نویسی صحبت می کنیم که شما رو خیلی بیشتر با سی شارپ آشنا می کند. 

آموزش برنامه نویسی سی شارپ

خب تا این لحظه ما متوجه شدیم که برای برنامه نویسی دسکتاپ چه زبانی رو انتخاب کنیم و چند مقاله خوب هم معرفی کردیم که دیدی نسبت به آن پیدا کنید حال باید به فکر منبع آموزشی برای یادگیری برنامه نویسی سی شارپ باشیم. زیاد کار شما رو سخت نمی کنیم در یک مطلب جدا ما منابع آموزش سی شارپ رو گردآوری کردیم که پیشنهاد میکنم برای دسترسی به این منابع به مقاله آموزش سی شارپ از صفر تا صد مرجعه کنید. در این مقاله سعی کردیم یک نقشه راه خوب برای یادگیری سی شارپ به شما معرفی کنیم تا به یک متخصص سی شارپ تبدیل شوید. 

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *