خطرناک ترین تکنیک های سئو کلاه سیاه

 

قبل از اینکه دست به دامن تکنیک های کلاه سیاه شوید، تکلیف خودتان را با سایتتان روشن کنید؛ یا به دنبال رشد و پیشرفت هستید یا به نابودی محض فکر میکنید؛ بقول معروف یا رومی رومی یا زنگی زنگی!
اگر به دنبال پیشرفت هستید، دور تکنیک های کلاه سیاه را خط بکشید اما اگر میخواهید سایت خود را در دریای اینترنت غرق کنید، بسم الله! این شما و این هم تکنیک های کلاه سیاه.

واقعیت این است که تکنیک های کلاه سیاه هیچ روی روشنی به جز تاریکی ندارند! انتهای استفاده از این تکنیک ها به چیزی جز نابودی ختم نمی شود پس لطفا خودتان را گول نزنید و به پیشرفت های آنی و موقت این تکنیک دلخوش نباشید. بعید نیست که یک روز از خواب بیدار شوید و ببینید رد و نشانی از سایتتان در گوگل نیست.پس بکارگیری سئو کلاه سیاه میتواند مثل آب خوردن سبب نابودی وبسایت شما بشوند!

قسمت تاسف بار ماجرا اینجاست که طعمه تکنیک های سئوی کلاه سیاه، اغلب کارفرماهایی هستند که سایت خود را به سئوکار می سپارند و در مدت محدودی یک نتیجه شگفت انگیز میگیرند، بدتر این که شاد و خوشحال از سرعت کار، ناگهان دچار خشم گوگل شده و هرچه رشته اند پنبه می شود.

البته این مقاله نه فقط مختص کارفرما، بلکه برای سئوکارانی است که میخواهند زیر و بم این میانبرهای خطرناک سئو را کشف کنند.بقول معروف:

تشخیص به موقع، بهتر از درمان است. بهتر است در تشخیص این تکنیک های کلاه بردارانه تبحر داشته باشید.

 

شناخت خطرات سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه را چقدر می شناسید؟

به طور کلی سه متد اصلی برای سئو وجود دارد :

  1. سئو کلاه سیاه  (Black Hat SEO)
  2.  سئو کلاه خاکستری
  3. سئو کلاه سفید.

همانطور که خباثت از نام این متد داد میزند، این متد سئو مجموعه ای از قوانین خلاف گوگل است که بین سه مورد، لقب پرخطرترین به دوش میکشد. پیدا کردن قوانین سئوی کلاه سیاه از آنچه فکر میکنید راحت تر است. کافیست قوانین گوگل را پیدا کنید. مثلا اگر گوگل گفته است که شما حق ندارید خودتان برای خودتان بک لینک بسازید، اگر برعکس این قاعده عمل کنید یعنی پیرو تکنیک سئو کلاه سیاه شده اید. البته باید آماده جریمه گوگل و حذف شما از لیست نتایج نیز باشید.

احتمالا این سوال در ذهنتان رژه می رود که وقتی سئوی کلاه سیاه در این حد ترسناک و خطرناک است، چرا کماکان طرفداران خاص خود را دارد؟ جواب در یک کلمه تعجیل در رسیدن به نتایج بالای گوگل است  اما بصور مفصل در ادامه این مقاله جواب سوال هایتان در مورد سئوی کلاه سیاه را خواهید یافت.

سئو کلاه سفید و سیاه چه تمایزی دارند؟

پاسخ سوال بالا، اولین ابزاری است که برای سئوی اصولی به آن نیاز دارید. بهینه سازی سایت منطق بر اصول و قواعد گوگل یعنی سئوی کلاه سفید که متاسفانه در ایران تقریبا هیچکس تابع محض آن نیست. اقرار میکنم که اخیرا بنا بر تجربه بد سئوکاران کلاه سیاه، توجه به سئوی اصولی بیش از گذشته شده است.

اما چرا؟چه تفاوتی بین سئو کلاه سفید و سیاه وجود دارد؟

اغلب تکنیک های سئو کلاه سفید دوره طولانی تری برای اثربخشی نیاز دارند و باید صبور باشید و دندان سر جگر بگذارید تا به نتیجه مطلوب برسید اما در مقابل، سئوی بلک هت (Black Hat) به خاطر سرعت اثربخشی بالا، شدیدا مورد توجه سئوکاران قرار گرفته است.

مورد بعدی عجیب اما واقعی است؛ در خارج از ایران کافیست که یک محتوای مفید نوشته شود تا سیل لینک ها به آن روانه شود اما سئوکاران ایرانی در ارائه لینک بیلدینگ کلاه سفید خسیس هستند و این کار را انجام نمیدهند. در واقع این مورد از فرهنگ غلط وبمستری در ایران آب میخورد. اینجاست که متخصصان سئو ناچارند به صورت دستی لینک سازی کنند.

البته اشتباه نکنید! سئوی کلاه سیاه تنها به ساخت بک لینک محدود نمی شود!

 

 

هدف از نگارش این مقاله آشنایی با تکنیک های سئوی کلاه سیاهی است که روحتان هم از وجود خطرات بی شمار آن خبر ندارد!

خطرناک ترین تکنیک های سئو منفی یا سیاه

مهمترین تکنیک های کلاه سیاه

پرخطر ترین تکنیک های سئو کلاه سیاه را بشناسید :

در اینجا قصد داریم مهمترین تکنیک های کلاه سیاه را که مانند جهنم از آن گریزان باشید را برای شما لیست کنیم. شاید عجیب باشد اما هرچه تکنیک های کلاه سیاه در ایران پرطرفدار است، به همان اندازه در خارج از ایران به ندرت اجرا می شود. در ادامه 10 تکنیک رایج سئوی کلاه سیاه در ایران را خواهید شناخت :

البته برخی از این تکنیک ها مثل همان بک لینک سازی به صورت عمومی انجام می شوند و اغلب مشکل ساز نیستند اما برخی تکنیک ها بشدت مخرب و خطرناک هستند به طوری که باید از بکارگیری آنها حتما جلوگیری کنید .

خرید لینک غیر طبیعی

1-لینک سازی آن هم به صورت غیرطبیعی ( خرید لینک )

قبل از اینکه فرآیند لینک سازی را از نظر گوگل برایتان توضیح دهیم، باید بدانید که چنین مسئله ای از نظر گوگل تماما رد شده است؛ یعنی گوگل اصلا میانه ای با لینک سازی ندارد. او معتقد است که محتوای شما باید به حدی مفید و کاربردی باشد که افراد با میل خود به آن لینک دهند.

برای مثال مت کات متخصص سئو میگوید:

“بیشتر افراد برای اینکه بتوانند لینک های ورودی بیشتری بگیرند و سریع تر در صفحات اول قرار بگیرند،  به خرید لینک رو می‌آورند. این یکی از بدترین تکنیک های سئو کلاه سیاه است که متاسفانه سایت های بزرگ هم استفاده می کنند.”

بنابراین متاسفانه یا خوشبختانه لینک سازی از نظر گوگل به هر طریقی، سئوی کلاه سیاه است. حالا سوالی که از شما دارم این است که وبمستران و سئوکاران ایرانی از این تکنیک استفاده نمیکنند؟ همه به اتفاق هم عقیده ایم که لینک سازی تقریبا در 90 درصد سایت های ایرانی انجام می شود.

هرچند ماجرا تا این لحظه خیلی خطرناک به نظر نمی رسد اما بر خلاف تصورتان لینک بیلدینگ در حالات زیر به شدت میتواند نابودگر باشد و جریمه سایت شما را از جانب گوگل به همراه بیاورد ؛ بقول معروف گوگل در مبحث لینک بیلدینگ در موارد زیر شوخی ندارد :

 

  • تبادل لینک
  • خرید و فروش بک لینک
  • دریافت بک لینک از سایدبار یا فوتر
  • دریافت لینک به تعداد زیاد در مدت زمان کم
  • دریافت بک لینک زیاد از دایرکتوری ها
  • دریافت بک لینک زیاد از کامنت ها
  • ساخت PBN ها (مقاله «لینک سازی شبکه ای» را بخوانید!)
  • درج لینک در مزرعه های لینک (سایت هایی با ده ها لینک در سایدبار و فوتر)
  • و …

لیست بالا جزو خطرناک ترین روش های سئوی کلاه سیاه در رابطه با لینک بلدینگ است که توصیه می شود از چند فرسخی آنها نیز رد نشوید. البته ما به طور کلی دست رد به سینه لینک بیلدینگ در سئوی سایت نمی زنیم اما بهتر است مطالعه اجمالی در رابطه با روش های کم خطر لینک بیلدینگ داشته باشید.

تولید محتوای غیر انسانی و رباتیک

2-تولید محتوای اتوماتیک

تا حالا به سایتی برخورده اید که به جای ارائه یک متن قابل فهم، کلکسیونی از حروف و کلمات بی ربط باشد؟ همه ما کم و بیش با چنان اعجوبه هایی برخورد داشته ایم. برخی افراد برای بهینه سازی برخی کلمات کلیدی دست به دامن این تکنیک ناپسند میزنند. محتواهای اتوماتیک اصولا زیر نظر هیچ انسانی تولید نمی شوند و صرفا نقش مترسک را در دنیای سئو بازی میکنند. مشتی از حروف و کلمات که قصد سواستفاده از مبحث بهینه سازی کلمات کلیدی را دارند.

تولید محتوای اتوماتیک به عنوان یک روش سئوی کلاه سیاه، عموما به یکی از دو صورت زیر پیاده سازی می شود :

  •  Google Translate: یکی از رایج ترین مسیرهای پیاده سازی این تکنیک سئوی کلاه سیاه، استفاده از مترجم گوگل یعنی Google Translate است. اینجاست که گوگل به آن مثل معروف «مار در آستین پرورش دادن» ما میرسد. برخی افراد مقالات انگلیسی را به این مترجم گوگل تحویل میدهند و متن دریافتی را بدون کم و کاست در سایت منتشر میکنند . یعنی بدون کوچکترین ویراستاری!
  • یک مقاله ترکیبی : روش بعدی همان کپی کاری معروف است که کمی ابتکار عمل چاشنی کارش شده. اگر یک کلمه کلیدی را سرچ کنید و محتوای مربوط به سه چهار نتیجه اول را ترکیب و در سایت خود منتشر کنید، یک تولید کننده محتوای اتوماتیک هستید که به مذاق گوگل هرگز خوش نخواهید آمد .

کامنت گذاری اسپمی و تکراری

۳-کامنت های اسپم

حکم کامنت های اسپم، مثل آش نخورده و دهن سوخته است. اگر امکان کامنت گذاری در وبسایت شما وجود داشته باشد و نشر کامنت ها نیاز به تایید مدیریت سایت نداشته باشد، ممکن است در روز میزبان تعداد زیادی کامنت های اسپم باشید که توسط ابزارهایی به صورت خودکار ارسال می شود. این کامنت ها از دو طریق گوگل را به سایت شما بدبین میکند :

  1. تلقین تجربه کاربری بد به مخاطب
  2. یادآوری آلوده و اسپمی بودن صفحات سایت شما

اگر سایت وردپرسی دارید که نانتان در روغن است چون بدون دردسر با افزونه akismet این کامنت ها حذف می شود اما در سایر سایت ها بهتر است کامنت گذاری از غربال مدیریت سایت رد شود و نیاز به تایید داشته باشد.

۴- محتوا یا لینک پنهان

اگر شماهم جز افرادی هستید که که چراغ سبز افزونه Yoast برایتان حکم مرگ و زندگی دارد، می توانید به این تکنیک مخرب متصل شوید. گاهش اوقات این چراغ سبز سر ناسازگاری برمیدارد و نویسنده را بین دوراهی خوانایی و چراغ سبز Yoast یک لنگ پا نگه میدارد. درستش این است که خوانایی محتوا را در اولویت قرار دهید اما سئوکاران کلاه سیاه روش دیگری دارند . آنها فقط تاییدیه سبز Yoast را اولویت قرار میدهند و از روش های مخفی سازی زیر استفاده میکنند :

  • نگارش متن با فونت سفید بر روی زمینه سفید
  • بکارگیری فونت با سایز صفر
  • بکارگیری CSS برای نمایش محتوا خارج از صفحه نمایش داده شده به کاربر
  • مخفی کردن لینک ها در کاراکترهای کوچک مانند نقطه
  • و …

احتمالا در حال حاضر خوشحالید و فکر میکنید راه حل را پیدا کرده اید اما عجله نکنید. گوگل به این راحتی ها فریب نمیخورد. ربات های گوگل به فایل های css صفحه دسترسی دارند و این تخطی شما را مثل آب خوردن شناسایی میکنند.

 

۵- زیادروی در تکرار کلمه کلیدی (Keyword Stuffing) در متن

لطفا شورش را در نیاورید؛ چند سال پیش، تکرار نچندان جالب کلمه کلیدی در متن، حکم برگ برنده سئو را داشت و ارتباط تنگاتنگ محتوا با کلمه کلیدی مورد نظر را به رخ موتور جست و جوی گوگل میکشید اما عمر این ترفند نادرست زودتر از آنچه که فکرش را میکردیم به پایان رسید. امروزه گوگل تکرار بیش از حد کلمات کلیدی را به شدت مواخذه و سایت مورد نظر را جریمه میکند.

۶- متن کپی، خط قرمز گوگل

یکی از حیوانات باغ وحش گوگل به نام الگوریتم پاندا مسئول شناسایی محتواهای کپی است تا به نتایج صفحه اول راه پیدا نکند. اگر فکر انتشار محتواهای کپی در ذهن دارید، بترسید از خشم این حیوان به ظاهر دوست داشتنی. این موتور جست و جوی سخت گیر عاشق متن های نسبتا طولانی، کاربردی و یونیک است. توصیه میکنیم با الگوریتم های گوگل قبل از هرچیز آشنا شوید.

 

۷- محتوای در چرخش

چرخش محتوا هم یک تکنیک سئوی کلاه سیاه مثل انتشار محتوای کپی است که در برخی موارد اندکی تفاوت دارد. در چرخش محتوا متن مورد نظر کپی می شود اما قبل از انتشار تا حدودی تغییر می شوند اما نتیجه نهایی نه محتوای کاربردی است نه یونیک. پس قطعا نظر مثبت گوگل را به خود جلب نمیکند.

 

۸- اعتبار دزدی

واقعیت این است که این روش به همان اندازه که سیاه است، مبتکرانه و خلاقانه نیز می باشد. در این روش کلاهبرداری کلاه سیاه ، فرد تمام دامین هایی که مشابه دامین های با اعتبار هستند را خریداری میکند و با تبلیغات با قیمت های نجومی و ریدایرکت کردن به هدف خود می رسند.

اما چگونه ؟! این کار چه سودی دارد؟

مخاطبان وقتی به این مشابهت برمیخورند با تصور اینکه این سایت همان سایت اصلی وارد آن می شوند و در نهایت به سایت دیگر ریدایرکت می شوند.

مثلا  سایت مشهوری مثل ایرانسل که بازدید دایرکت زیادی دارد و تعدادی از این افراد به اشتباه فکر می کنند ایرانسل .com همان سایت اصلی است و ناخواسته کلیک کرده و وارد این سایت می شوند!

9- پنهان کاری ممنوع

این روش اغلب اوقات خوراک هکرهاست که به صدقه سر برخی ترفندهای زیرآبی، یک محتوای با کیفیت با عکس و سئوی عالی به ربات های سخت گیر گوگل نشان میدهد اما امان از اینکه طبل توخالی است چراکه محتوایی که به مخاطب نمایش داده می شود یک محتوای کاملا بی کیفیت و ناپسند است.

 10- ریدایرکت های مخفیانه

ریدایرکت کردن یک صفحه باعث میشود کاربر بدون اطلاع به آدرس دیگری وارد شود. دلایل زیادی برای ریدایرکت کردن یک صفحه وجود دارد که اتفاقا بسیار کاربردی و مثبت هستند و به هیچ وجه موجب جریمه سایت توسط گوگل نمیشوند. اما در روش Sneaky redirect یا مخفیانه موضوع کاملا متفاوت است.

در این مدل از ریدایرکت زمانی که ربات گوگل وارد صفحه میشود به یک آدرس بهینه و مشخص شده برای کلمه مورد جستجو ارجاع داده میشود ولی اگر همان صفحه توسط کاربر باز شود محتوایی کاملا متفاوت و با توجه به نظر مدیر سایت مراجعه میکند.

تکنیک Sneaky redirect کاملا برای گوگل قابل شناسایی بوده و به سرعت سایت شما را جریمه خواهد کرد.

مراقب سئو منفی سایتتان باشید

در بالا با مهمترین روش های کلاه سیاه آشنا شدید. ممکن است هیچ گاه سراغ این روش ها نروید. اما آشنایی شما با این تکنیک ها باعث میشود از سئو منفی سایت خود لطمه نخورید. ممکن است رقبای شما از این تکنیک ها برای لطمه به سایت شما استفاده کنند.

اگر با سئو منفی آشنا نیستید، توصیه میکنیم حتما این مقاله را بخوانید:

آشنایی با روش های سئو منفی

هر قسمت نظرات پایین همین نوشته پاسخگوی شما در اینباره هستیم.

 

منابع:

designhammer.com

www.webopedia.com

 

 

نوشته خطرناک ترین تکنیک های سئو کلاه سیاه اولین بار در آژانس وینتو. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *