فوت و فن برچسب گذاری موثر و صحیح در سئو

طبق معمول همیشه، برچسب گذاری هم در راستای رفاه حال کاربر است. اگر قرار باشد مانند ماشین تولید محتوا، مقاله تولید کنید و کاربر را در بازار شام محتوای های بی نظم خود رها کنید، پشت گوشتان را دیدید مخاطب پر و پا قرص هم خواهید دید. یکی از ساده ترین راه هایی که به مطالب وبسایت شما سر و سامان میدهد، برچسب گذاری است.

اهمیت صفحات آرشیو در سئو

عموما برای سر و سامان دادن به مطالب وبسایت علاوه بر دسته بندی (Category)، برچسب ها (Tag) نیز ایفای نقش میکنند. به صفحاتی که ساختاری مشابه دسته بندی ها و تگ ها دارندصفحات آرشیو میگویند که یکی از نقاط عطف موثر در سئوی سایت شماست. پس لازم نیست در راستای اهمیت آن خیلی پرچانگی کنیم. ( لینک )

چرا این صفحه به ظاهر ساده، برای سئوی سایت نقشی کلیدی دارد ؟

جواب این سوال یک دلیل روشن و در عین حال معجزه آسا دارد! به روز رسانی یا همان آپدیت شدن مداوم آن!

اگر زیر بنای وبسایتتان پر و پیمون شکل گرفته باشد و به قول معروف از جهت محتوا ساختارمند باشد،  به ازای هر انتشار محتوا، نه یک صفحه بلکه چندین صفحه از صفحات آرشیو شما بروزرسانی می شود. نمیدانم چرا ولی بر خلاف کتگوری ها، تگ ها چنان شناخته شده نیستند و کمی تا حدودی در حقشان اجهاف شده است. اگر شماهم جزو افرادی هستید که در مورد نوع استفاده از تگ ها یا مزایای آن بین دوراهی گیر کرده اید پیشنهاد میکنم با ما از صفر تا صد برچسب گذاری همراه شوید :

واقعا برچسب گذاری مزیتی دارد؟!

بله.
این پاسخ بله همانا و رژه رفتن سوالی با مضمون زیر همانا!

اگر کتگوری ها و برچسب ها هر دو یک کار یکسان را انجام میدهند، چه نیازی به برچسب ها خواهد بود ؟ از همان کتگوری ها استفاده میکنیم و خلاص!

برای پاسخ به این سوال به یک مثال زیر توجه کنید :

من قصد دارم چند مقاله با عناوین زیر منتشر کنم :

  • راه های کسب درآمد از وبینار
  • راه های کسب درآمد از سئو
  • راه های کسب درآمد از اینستاگرام

مقاله اول مربوط به دسته بندی بازاریابی، مقاله دوم مربوط به دسته بندی سئو و مقاله سوم در دسته بندی اینستاگرام مارکتینگ قرار می گیرد، اما به نحوی هر ۳ این مقاله به یک موضوع مربوط هستند و آن «کسب درآمد» است.

مشکل اینجاست که من نمی توانم هر ۳ مقاله را یکجا قرار بدهم تا به کمک کسانیکه بدنبال کسب درآمد هستند بیاید. در اینجا ناچارم هر سه مقاله را نه در یک دسته بندی بلکه در یک برچسب با عنوان کسب درآمد قرار دهم.

نتیجه گیری

در مثال ذکر شده، مشکل من فقط و فقط به کمک برچسب گذاری صحیح حل می شود!

من می توانم به کمک برچسب «کسب درآمد اینترنتی»، هر ۳ مقاله را (که از دسته بندی های مختلفی نیز هستند) با یکدیگر ارتباط بدهم و در واقع یک دسته میان دسته ای ایجاد کنم!

بنابراین اگر نحوه صحیح برچسب گذاری در سایت را رعایت کنیم، می توانیم ساختار بسیار مناسبی میان مطالب سایت ایجاد کنیم، به گونه ای که کاربران مختلف با خواسته های مختلف را بی نیاز کند.

برچسب گذاری صحیح چه فوت و فنی دارد؟

حالا که در مزیت برچسب گذاری هیچ ابهامی وارد نیست، ضروری است برچسب گذاری صحیح را با هم مرور کنیم که تا آش نخورده و دهن سوخته نشویم :

1-مقوله اولویت و اهمیت

اول باید تکلیف ترتیب اولویت و اهمیت سه فاکتور زیر را تعیین کنیم : (به ترتیب اهمیت)

  • دسته
  • زیر دسته
  • برچسب

هرچند اگر به مرور زمان نقش برچسب هایتان پررنگ شد باید آنها را تبدیل به زیر دسته کنید ولی از من به شما نصیحت که قبل از این کار به اینجا برسد و در همان ابتدای طراحی، این موارد را در نظر بگیرید و بجای برچسب از زیر دسته کمک بگیرید.

 

2-هر کلمه ای را به جای برچسب ننشانید:

به انتخاب صحیح کلمه کلیدی برای برچسب اهمیت دهید. انتخاب برچسب به راستای فعالیت شما در وبسایتتان بستگی دارد و شما نباید این نکته ظریف را از یاد ببرید. مثلا به دو سایت زیر توجه کنید :

  • سایت تخصصی نقد فیلم و سریال
  • سایت اخبار عمومی

تصور کنید قرار است هر دو وبسایت در مورد جایزه اسکار یک بازیگر معروف مثل برد پیت خبری منتشر کنند. با توضیح مختصری که در خط قبل ارائه شد، چه نظری دارید ؟

حال فرض کنید هر دو این وبسایت ها محتوایی در مورد فوت یکی از بازیگران سینما، مثلا برد پیت (!)، منتشر کرده باشند. بنظر شما چه تگ هایی می توانند برای محتوای خود استفاده کنند؟
البته که در انتخاب تگ و برچسب هیچ زوری بالای سرشان نیست ولی اصولی ترین حالت ممکن به شرح زیر است :

  1. نمونه تگ ها برای سایت نقد فیلم : #برد_پیت #آنجلینا_جولی #ستاره_هالیوود
  2. نمونه تگ ها برای یک سایت خبری : #سینما #هالیوود #آمریکا

دیدید؟ محتواها یکسان است اما خط مشی برچسب ها بر اساس محور فعالیت هر سایت متفاوت شد. این انتخاب ها بر اساس چند علت ساده شکل گرفتند :

اول اینکه یک سایت نقد فیلم نیازی به تگ سینما و بازیگر و… ندارد چرا که کل سایت بر اساس این کلمات کلیدی شکل گرفته در حالی که نام برد پیت میتواند بعنوان تگ استفاده شود که حتما قطعا فیلم ها و نقدهای زیادی حول این کلمه کلیدی در سایت وجود خواهد داشت .

به همین منوال در یک سایت خبری محتوا در مورد آنجلینا جولی و برد پیت به ندرت دیده خواهد شد اما تا دلتان بخواهد در مورد فیلم و سینما و هالیوود خبر وجود دارد. پس خیلی وارد جزییتان نمی شویم و به استفاده از برچسب یا تگ هالیوود و سینما و… اکتفا میکنیم.

 

10 قانونو برچسب گذاری اصولی

10 کلید طلایی سئو به برکت برچسب گذاری در وردپرس:

با کمک برچسب گذاری اصولی، مثل آهنربا از کلمات کلیدی فرعی سایت خود ترافیک جذب خواهید کرد. پس بازهم تاکید میکنیم برچسب گذاری معیار مهم و تاثیر گذاری است.

در ادامه با 6 کلید طلایی برچسب گذاری در بهبود سئوی وردپرس آشنا خواهید شد :

1-در انتخاب کلمات کلیدی مناسب وسواس به خرج دهید :

به همان اندازه که کلمه کلیدی در تولید محتوا نقش اساسی داشت، استراتژی کلمه کلیدی هم باید جزو قدم های اولیه برای تحقیقات کلمه کلیدی وبسایت شما باشد. لطفا، لطفا، لطفا قدرت ذخیره شده فوق العاده در صفحات آرشیو را نادیده نگیرید و معجزه ی آنها در سئو را اسراف نکنید. اینجاست که بازهم انتخاب کلمه کلیدی مناسب بیشتر خودنمایی میکند.

.

نکاتی که برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب باید رعایت کنید، مختصرا به شرح زیر است :

  • انتخاب کلمات ۳ سیلابی، ۴ سیلابی و یا کلمات ۲ سیلابی فرعی بهتر است. (هوش مخاطبان اینترنت بهبود یافته و معمولا با چند کلمه سرچ میکنند)
  • کلمه کلیدی انتخابی نباید با کلمه کلیدی دیگر در کل وبسایت شما مشابهت داشته باشد. در واقع هیچ صفحه ای در سایتتان نباید با آن کلمه کلیدی بهینه شده باشد.
  • اگر کلمه کلیدی مورد نظرتان در تگ تایتل محتواهای زیر مجموعه موجود باشد، البته که بهتر است.
  • یادتان باشد که برچسب باید کوتاه باشد. بیشتر از سه سیلاب برای برچسب توصیه نمیشود.

2-محتواهای مربوطه را نیز مورد عنایت قرار دهید

بعد از اینکه کلمه کلیدی مدنظرتان را انتخاب کردید، آپدیت تمام مقالات زیر مجموعه ضروری است. همچنین وجود این کلمه کلیدی در تگ تایتل، صد کلمه اول و خلاصه محتوا هم خالی از لطف نیست.

 

3-اسکلت بندی

طراحی نامناسب ساختار صفحات آرشیو جزو همان فاکتورهایی است که قدرت ذخیره شده آرشیو ها را به هدر میدهد. البته تا حدودی حق هم دارید؛ با این در قدرت سیستم وردپرس حرفی نیست اما در این مورد تا حدودی کم لطفی کرده و و هیچ قالب و افزونه ای را به آن اختصاص نداده است. توصیه ما این است که یک برگه با طراحی دلخواه بسازید و صفحه برچسب مورد نظر را روی آن ریدایرکت کنید.

 

روشی که من توصیه می کنم این است که یک برگه بسازید و پس از طراحی دلخواه، صفحه برچسب را البته کدنویسی همان صفحه برچسب بهترین انتخاب است، اگر برنامه نویس متخصص به وردپرس هستید.

4-تولید محتوای اختصاصی برای برچسب

حواستان باشد که در صفحه برچسب محتوای اختصاصی آن صفحه نیز تولید شود. تما فوت و فنی که برای تولید محتوا و سئو میدانید، باید رعایت کنید. البته محتواهای طولانی و آسمان خراش لازم نیست. یک متن 500 کلمه ای کفایت میکند.

 

5-از متاتایتل و متادیسکریپشن جذاب غافل نباشید

حتما شما هم در گذشته تجربه رویارویی با نتایجی از گوگل که عنوان و توضیحات متای نه چندان دلچسبی داشته اند برخورد کرده اید. در مواردی حتی کلماتی همچون «بایگانی» و «آرشیو» هم در زشت تر شدن ظاهر این نتایج کمک دوچندان میکرد.
حتما متوجه شده اید که قرار است این بی نظمی را به انتخاب نادرست تگ عنوان ربط دهیم که برای صفحات برچسب ها انتخاب شدند.

البته این را بدانید که این گونه وبسایت ها با این عناوین و دیسکریپشن های زننده دیگر رنگ لیست نتایج گوگل را هم نخواهند دید

6-جادوی سئوی خارجی

شاید جالب باشد اگر بدانید برای برچسب گذاری، علاوه بر سئوی داخلی، با چالش سئوی خارجی نیز مواجه‌یم. صفحات آرشیو مثل سطل بزرگی هستند که محتواهای مختلفی از آن سرچشمه میگیرد. در واقع هر چیزی که درون سطل بریزید به محتواهای زیر مجموعه هم نفوذ میکند. این مثال را گفتیم تا به این نتیجه برسیم بهتر است لینک سازی روی صفحات آرشیو انجام شود تا اعتبارش دامن مقاله های زیر مجموعه را هم بگیرد.

 

7- برچسب باید عمومی باشد و قابل تکرار

برچسب هایی که قالبیت تکرار نداشته باشند و خیلی خاص و غیر عمومی باشند ارزش استفاده در سایت دلبند شما را ندارند. تکرار برچسب در مقالات مختلف باعث افزایش قدرت برچسب شده و میتواند برای شما بازدید کنند خوب جذب کند.

 

8- برچسب های هر نوشته تا حد ممکن کم باشد:

اگر برچسب برای کمک به کاربر قرار داده میشود می بایست حدالامکان کم و موجز باشد. برچسب های زیاد باعث گمراهی گوگل و کاربران شما خواهد شد. صفحات کم اهمیت وقت کاربر و گوگل را میگیرد و باعث نادیده گرفته شدن صفحات اصلی شما می‌شود.

9- تا حد ممکن از برچسب های قبلی استفاده کنید:

وقتی میتوانید برچسب های قبلی خود را به خورد مقاله بدهید چه نیازی ست که برچسب جدید تولید کنید و صفحات آرشیو خود را بزرگتر کنید؟ اگر تعداد صفحات بی ارزش در سایت شما زیاد باشد اعتماد گوگل به کیفیت محتوای سایت شما از بین خواهد رفت. وقت ارزشمند ربات های گوگل را با محتوا های بی ارزش نگیرید.

10- مراقب برچسب های تکراری باشید:

یکی از مواردی که گوگل به شدت با آن مخالف است بحث محتوای تکراری یا  Duplicate Content است. دراین زمینه می توانید  مطالعه جداگانه ای داشته باشید. فقط در نظر داشته باشید با انتخاب دو کلمه موبایل شیائومی و موبایل شائومی بعنوان برچسب و گذاشتن آن در مقاله های معین، در واقع دارید یک محتوای تکراری تولید میکنید. پس برچسب های خود را به نحوی انتخاب کنید که مقاله های معین و کاملا تکراری نداشته باشند. ( لینک )

 

صادقانه به شما پیشنهاد میکنیم که به خوانندگان سایت خود احترام بگذارید و کارایی سایت خود را فدای تکنیک های نادرست سئو نکنید.

 

اگر در مورد روش درست برچسب زدن چیزی بوده که ما نمیدانستیم حتما از طریق فرم زیر ما و بقیه دوستانتون رو باخبر کنید.

نوشته فوت و فن برچسب گذاری موثر و صحیح در سئو اولین بار در طراحـی سایت وینتو. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *