وبینار چیست؟ چگونه از وبینار در بازاریابی استفاده کنیم؟

چند سال پیش، اگر می‌خواستیم در ورکشاپ یا دوره آموزشی شرکت کنیم که در شهر ما برگزار نمی‌شد، مجبور بودیم چمدان ببندیم و برویم سفر. وقت و هزینه آن بماند، گاهی می‌رفتیم و می‌دیدیم که اصلاً آن چیزی که می‌خواستیم نبود و نشد.

حالا به لطف تکنولوژی در خانه می‌نشینید، با لپ‌تاپ یا گوشی به اینترنت وصل می‌شوید و همان دوره‌های آموزشی را خیلی ارزان‌تر و به صرفه‌تر شرکت می‌کنید؛ بدون اینکه آب در دلتان تکان بخورد. در حین جلسه هم اگر موضوع برایتان جالب نبود با یک کلیک ارتباط را قطع می‌کنید.

این یک طرف داستان بود. از آن طرف، شرکت‌ها هم که دیدند راحتی مشتری در این راه است، شروع کردند به بازاریابی از طریق دوره‌های آنلاین؛ الحق هم که بعضی‌هایشان موفق بوده‌اند. دنبال راز موفقیتشان نباشید؛ رازی در کار نیست. آن‌ها فقط مزایای وبینار را فهمیدند و اصول اجرای یک وبینار خوب را رعایت کردند.

شما هم اگر از اهمیت وبینار برای بازاریابی خبر ندارید، یا اگر خبر دارید، ولی نمی‌دانید چگونه کنفرانس آنلاین برگزار کنید، در این مقاله قرار است از سیر تا پیاز آن را یاد بگیریم. پس با ما همراه شوید.

وبینار چیست؟

وبینار (web based seminar) از ترکیب دو کلمه وب و سمینار ساخته شده است و به معنی سمینار آنلاین است.

وبینار چیستوبینار هم مثل سمینار، یک تیم برگزارکننده دارد، یک یا چند سخنران و افرادی که به‌عنوان مخاطب یا شرکت‌کننده در آن حضور دارند.

هنگام برگزاری وبینار، یک نفر ارائه‌کننده است و بقیه افرادی که آنلاین هستند، همزمان او را می‌بینند و در پایان جلسه می‌توانند کامنت بدهند و سؤالاتشان را بپرسند. درست شبیه یک سمینار واقعی!

وبینار یک روش کاربردی برای کاربرانی است که به علت دوری راه و محدودیت‌های جغرافیایی نمی‌توانند در جلسات شرکت کنند.

وبینارها در کجا کاربرد دارند؟

این روزها وبینارها بیشتر با هدف‌های آموزشی، بازاریابی و تحصیلی استفاده می‌شود. مثلاً:

  • کلاس‌های آنلاین و دوره‌های آموزشی
  • برگزاری جلسه‌های کاری
  • مشاوره به افراد
  • آموزش موضوعات مختلف به مشتریان
  •  بازاریابی و فروش محصولات

حذف محدودیت های جغرافیایی توسط وبینار

وبینار مارکتینگ (بازاریابی با وبینار) چیست؟

وبینار مارکتینگ یعنی بازاریابی از طریق سمینارهای آنلاین. یعنی همان کاری که قرار بود به صورت حضوری برای معرفی محصول خود انجام دهید، حالا از طریق اینترنت انجام می‌دهید. تنها چیزی که عوض شده این است که شما از طریق وبینار می‌توانید با جمع کثیری از افراد، بدون محدودیت جغرافیایی، ارتباط برقرار کنید و برندتان را به آن‌ها معرفی کنید.

!! وبینار مارکتینگ یک آگهی فروش نیست !!

وبینار آگهی فروش نیستجمله بالا سرنوشت وبینار شما را تغییر می‌هد. مسلماً مشتری انتظار ندارد که در کل وبینار، تبلیغ یک محصول را ببیند که مدام او را دعوت به خرید می‌کند. این کار حس ناخوشایندی به او می‌دهد و همان ابتدا از حضورش پشیمان می‌شود. حق هم دارد؛ چون او انتظار داشته در جلسه‌ای شرکت کند که اطلاعات ارزشمندی بشنود.

شما باید با وبینار مارکتینگ، فقط مخاطبان را با محصولات و برندتان آشنا کنید و کاری کنید که مخاطب کنجکاو شود. به عنوان مثال فقط به مخاطبان آموزش دهید که محصول شما چگونه کار می‌کند و چه مزایا و ارزش‌هایی قرار است برای مشتری داشته باشد. فهمیدن همین ارزش‌هاست که باعث می‌شود مشتری خودش دلش بخواهد از شما خرید کند، چون حالا شما از نظر او یک حرفه‌ای هستید.

اگر الان نمی‌‎دانید برای داشتن یک وبینار از کجا شروع کنید و وبینار شما چگونه باشد که مشتری فرار نکند، نگران نباشید؛ در بخش‌های بعد این مطالب کامل برایتان روشن خواهد شد.

چگونه وبینار برگزار کنیم؟

۱۰ دلیل استفاده از وبینار در بازاریابی

وبینارها به خاطر مزایایی که داشتند، توانستند به راحتی جا پای روش‌های قدیمی‌تر بازاریابی بگذارند. ما در اینجا به ۱۰ مورد از مزایای وبینار اشاره کردیم که مستقیم بر کسب و کار شما تاثیرگذارند.

  • وبینارها راحت و در دسترس هستند

هر کس می‌تواند با اینترنت و یک ثبت‌نام ساده در جلسه‌ای که علاقه دارد، شرکت کند. در مقابل، شما هم به‌عنوان یک کسب‌وکار می‌توانید با افراد مختلفی در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید بدون اینکه لازم باشد خانه یا محل کارشان را ترک کنند.

  • وبینار به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند

واقعیت این است که برند با چند میلیارد تومان خرج تبلیغات کردن ساخته نمی‌شود. ساخت یک برند مثل این است که شما بخواهید یک کودک را تبدیل به یک سوپر استار کنید. باید شخصیت و استعداد او را پرورش دهید و خوب بودن آن را به همه ثابت کنید. شما برای اینکه به عنوان یک حرفه‌ای شناخته شوید باید ثابت کنید که همه چیز در کسب‌وکار شما درست پیش می‌رود. باید نشان بدهید، چیزهایی که به آن باور دارید، برای مشتری ارزش دارد.

برای طی کردن این راه می‌توانید از وبینار مارکتینگ کمک بگیرید. ارائه یک وبینار و تبلیغ آن در فضای مجازی، می‌تواند شرکت شما را در معرض دید افراد بگذارد. مثلاً فردی شرکت شما را نمی‌شناسد ولی در یک وبینار جذاب از شرکت شما حضور داشته است. این شخص اطلاعات ارزشمندی را که از جلسه دریافت کرده است به شرکت شما نسبت می‌دهد. ناخودآگاه ارزش شرکت شما در ذهن مشتری بالا می‌رود و در خاطرش می‌مانید بدون اینکه از خودتان تعریف و تبلیغ کرده باشید. البته منظور این نیست که تبلیغات نداشته باشید. اتفاقاً می‌توانید کمی چاشنی تبلیغات هم به آن اضافه کنید تا بتوانید محصولات خود را معرفی کنید.

  • مردم از وبینار بیشتر یاد می‌گیرند

تجربه نشان داده‌است که محتوای ویدئویی یا تصویری، بیشتر از متن در ذهن افراد میماند. در وبینارها این داستان پیشرفته‌تر است چون شما یک ارتباط تصویری مستقیم با کاربران خود دارید؛ این ارتباط نزدیک، تأثیر خیلی بیشتری از یک ویدئو ساده تبلیغاتی دارد.

  • از وبینارها ایده بگیرید

وبینار افراد مختلف با دیدگاه‌های متفاوت را در کنار هم جمع می‌کند. خب فایده این کار چه می‌تواند باشد؟ فایده‌اش این است که شما می‌توانید با افراد گفتگو کنید و با نظراتی که دارند، ایده جدید بسازید. یا اینکه می‌توانید فکرهای خودتان را مطرح کنید تا کاربران درباره آن نظر بدهند؛ بالاخره مشتریان شما از بین همین کاربران خواهند بود، پس چه بهتر که سلیقه و نیاز آن‌ها را از خودشان بپرسید و ایده‌هایتان را پرورش دهید.

  • با وبینار، تبلیغاتی کم هزینه داشته باشید

وقتی شما در وبینار راجع به موضوعات مختلف صحبت می‌کنید، در واقع دارید علم و تخصص خود را نشان می‌دهید، بدون اینکه هزینه‌ای زیادی برای تبلیغات پرداخت کنید. حتی اگر مخاطب قصد خرید از شما را نداشته باشد ممکن است سخنان شما را بشنود، به تخصص شما اعتماد کند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارد.

  • وبینار اعتماد مشتری را بیشتر می‌کند

تجربه افراد موفق نشان داده است که وقتی به‌صورت زنده با افراد ارتباط برقرار می‌کنید، بیشتر به شما اعتماد می‌کند. زیرا در وبینار نسبت به ویدئوهای ضبط شده، افراد واقعی بودن آن را حس می‌کنند. این حس واقعی بودن و اینکه خود فرد در آن مشارکت می‌کند، تأثیرگذاری آن را دوچندان می‌کند.

  • وبینار شیوه جدید آموزش است

وبینار ابزاری مفید برای آموزش مطالب مختلف یا حتی برگزاری کلاس‌های آنلاین است. اساتید می‌توانند یک کلاس مجازی داشته باشند و دانشجویان از راه دور در آن شرکت کنند. مثل یک کلاس درس، دانشجویان هم هم‌زمان می‌توانند سؤال بپرسند و نظر بدهند. نکته بهتر اینکه در صورت لزوم می‌توانند ویدئوی کلاس را ضبط کنند تا افراد غایب هم بعداً از آن استفاده کنند.

الآن می‌گویید، این چه ربطی به بازاریابی دارد؟ خب باید بگویم که آموزش حتماً نباید دانشگاهی و تحصیلی باشد. گاهی اوقات شما برای معرفی محصولات خود اول باید یکسری مفاهیم مرتبط با آن را به کاربران آموزش بدهید یا اصلاً تبلیغات خود را با آموزش خود محصول انجام دهید. مثلاً شرکتی که طراحی سایت وردپرس انجام می‌دهد، می‌تواند وبیناری در زمینه آموزش وردپرس داشته باشد.

  • وبینار می‌تواند آگاهی از برند شما را افزایش دهد

آگاهی از برند، یعنی مشتری نام تجاری شما را بشناسد و وقتی اسم شرکت شما را شنید، اطلاعاتی از محصول شما داشته باشد. این آگاهی در ذهن مشتری، از تبلیغات شرکت، بازاریابی محصولات و یا تجربه‌های قبلی او ایجاد می‌شود. در این رابطه، وبینار کمک می‌کند که مخاطبان یک تصویر بصری خوب هم از نام تجاری شما داشته باشند. وقتی شما دارید در کنفرانس خود همه چیز را می‌گویید و همه ابهامات ذهنی مخاطب را از بین می‌برید، در واقع دارید مشتری را با خودتان بیشتر آشنا می‌کنید. با هر جلسه جدید، برند شما بیشتر دیده می‌شود.

  • وبینار مشتریان شما را افزایش می‌دهد

وبینار مارکتینگ احساس بهتری به مشتری راجع به شما می‌دهد. این به تیم شما کمک می‌کند که مسیر راحت‌تری را برای جذب مشتری طی کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید در جلسات خود، تعداد زیادی شرکت‌کننده داشته باشید. این یعنی دیده شدن بیشتر و مشتری‌های بیشتر. شما در هر وبینار غیر از علاقه‌مندان و مشتریان ثابتتان هر بار مهمانان جدیدی دارید که می‌توانند در آینده مشتریان شما بشوند.

این نکته را به یاد داشته باشید که برای راه‌اندازی وبینارهایتان، طراحی و تبلیغات خلاقانه‌ای داشته باشید؛ از انتخاب موضوع گرفته تا نحوه بیانتان در جلسه، همه و همه در جذب کاربران تأثیر زیادی دارد.

  • وبینار هزینه کمتری دارد

وبینارهای بازاریابی معمولاً هزینه کمتری نسبت به جلسات حضوری دارند؛ برای ارائه‌دهنده وبینار هم هزینه چندانی ندارد چون نه نیاز به محل برگزاری دارد، نه رفت‌وآمد و نه دردسرهای برگزاری سمینارهای حضوری. شما تنها به یک اینترنت خوب نیاز دارید، یک کامپیوتر و یک میکروفون و صد البته یک برگزارکننده خوب که زحمت شما را کم کند.

چگونه وبینار برگزار کنید؟

قبل از هر کاری برای وبینار خود موضوع انتخاب کنید: برای این کار می‌توانید از تیم فروش یا ارتباط با مشتری خود کمک بگیرید. شک نکنید که آن‌ها بهتر از هر کس دیگری سؤالات و مشکلات مشتریان را می‌دانند و به شما کمک می‌کنند.

یا اینکه می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی از خود مشتریان بپرسید که چه موضوعاتی برایشان جذاب است. موضوع وبینار حتماً نباید درباره محصول خاصی باشد، فقط کافی است به کسب‌وکار یا صنعت شما مربوط باشد.

بعد از آن، شما نیاز به یک نرم‌افزار یا برگزار کننده دارید. اگربخواهید صفر تا صد وبینار را خودتان مدیریت کنید، می‌توانید از نرم‌افزارهایی مثل اسکای‌روم (Skyroom)، ادوب کانکت (Adobe connect) یا زوم (Zoom) که در این زمینه بسیار کاربردی هستند، استفاده کنید. در غیر این صورت شرکت‌های بسیاری وجود دارند که این کار را برای شما انجام می‌دهند، مثل سایت ایوند، ای-سمینار، پافکو و خیلی سایت‌های دیگر.

حالا که خیالتان از نرم‌افزار و موضوع جلسه راحت شد، کاربران باید بدانند که چنین وبیناری قرار است برگزار شود، پس وبینارتان را تبلیغ و معرفی کنید. برای این کار می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • در سایت خود تبلیغ وبینار را قرار دهید که اول از همه کاربران سایتتان در جریان وبینار قرار بگیرند؛ چون کاربران سایت شما کسانی بوده‌اند که همیشه به کار شما علاقه نشان داده‌اند.
  • راه دوم این است که شما بارایابی ایمیلی برای وبینار انجام دهید؛ یعنی یک متن دعوت‌نامه از طریق ایمیل به افراد بفرستید و وبینار خود را معرفی کنید.
  • بجز روش ایمیلی، تبلیغات بنری در فضای مجازی و تبلیغات گوگل هم دو روش پر طرفدار برای تبلیغات هستند که می‌توانید برای اطلاع‌رسانی گسترده وبینار خود استفاده کنید.

افرادی که دوست داشتند در وبینار شما شرکت کنند، در تاریخ و ساعت مقرر، آنلاین می‌شوند و جلسه برگزار می‌شود. شما می‌توانید صدا و تصویر، صفحه دسکتاپ، اسلایدها و هر آنچه که در جلسه وجود دارد را از طریق نرم‌افزار برای کاربران اشتراک بگذارید. درست مثل یک جلسه واقعی.

نحوه برگزاری وبینار

محتوای وبینار چگونه باشد که کاربر تبدیل به مشتری شود؟

در بخش‌های قبل گفتیم که وبینارها آگهی فروش نیستند؛ یعنی اگر شما وبیناری برگزار کنید که فقط تبلیغ و تشویق به خرید باشد، مشتری می‌رود و پشت سرش را هم نگاه نمی‌کند.

پس چگونه با وبینار بازاریابی موفقی داشته باشیم؟ چگونه کاربران را به مشتری تبدیل کنیم؟

احتمالاً می‌دانید، تبدیل شدن کاربر به مشتری مراحلی دارد که به قیف بازاریابی معروف است. در این مورد می‌توانید به مقاله «تاثیر محتوا بر قیف بازاریابی» سری بزنید که هم در وبینار و هم در بازاریابی دیجیتال خیلی به کارتان می‌آید.

قیف بازاریابی می‌گوید: در مرحله اول کاربران زیادی با برند شما آشنا می‌شوند ولی تعداد کمی در نهایت مشتری شما خواهند شد. در وبینار مارکتینگ هم همین اتفاق می‌افتد. شما ممکن است هزار نفر را در وبینار خود دعوت کنید (ابتدای قیف) که از این تعداد ۱۰ نفر مشتری شما بشوند (انتهای قیف). کار شما در طی مراحل این است که بتوانید تعداد بیشتری از آن‌ها را تبدیل به مشتری خود کنید. چگونه؟ بیاید باهم پله‌پله بررسی کنیم.

وبینارشما می‌توانید برای وبینار خود مشتریان هدف در نظر بگیرید. یعنی کاربرانی را انتخاب کنید که به محصول شما علاقه دارند یا به آن نیاز دارند چون با این کار احتمال ریزش کاربران را کمتر می‌کنید.

فرض کنید وبینارتان شروع شده است و شما قرار است یک بسته نرم افزاری را به مشتری معرفی کنید. خب کار ساده است. شما باید درباره موضوعات مرتبط با نرم افزارتان صحبت کنید؛ مثلاً اگر نرم‌افزار مربوط به ادیت عکس و ویدئو است به آن‌ها یادآوری کنید که جذابیت عکس و ویدئو الان در فضای مجازی چقدر زیاد است و در هر محتوا و کاری لازم است که وجود داشته باشند.

نیازها و خواسته‌های مشتریان را در مورد نرم افزار به آن‌ها یادآوری کنید. باید به آن‌ها آموزش دهید که نرم افزار شما قرار است نیازشان را رفع کند یا کارشان را آسان کند.

نکته: به یاد داشته باشید که شما  فقط به دنبال این هستید که در افراد کنجکاوی و علاقه ایجاد کنید و اعتمادشان را جلب کنید، پس تبلیغ نکنید.

خب حالا کاربر فهمیده که محصولتان چه مشکلاتی را قرار است رفع کند، ولی هنوز به شما اعتماد ندارد. ممکن است با خود بگوید از کجا معلوم؟ شاید نرم‌افزارشان خوب کار نکند یا چیز بدردبخوری نباشد. حالا وقت آن است که تخصص خود را به کاربر نشان بدهید. برای جلب اعتماد کاربران، در این مرحله می‌توانید یک وبینار رایگان آموزش نرم‌افزار برگزار کنید. با این که همه چیز خوب پیش می‌رود ولی ممکن است، بعضی از کاربران در وبینار دوم شما شرکت نکنند. اصلا عجیب نیست؛ این قانون قیف بازاریابی است. در واقع شما یک مرحله به جذب مشتری نزدیک تر شده اید.

با آموزش نرم افزار در وبینار دوم، کاربر می‌بیند که مطالب ارزشمندی را به رایگان در اختیارش گذاشته اید. در کنار این، قابلیت‌های محصول شما را هم تست می‌کند. حالا وقت ‌آن است که به مشتری پیشنهاد بدهید اگر دوست دارد محصول شما را تهیه کند. چون دیگر همه چیز را گفته‌اید و وقت تصمیم‌گیری کاربر است. کاربر حالا، هم به تخصص شما اعتماد دارد، هم بلد است با محصول شما کار کند و هم به آن نیاز دارد. این یعنی احتمال بیشتر خرید.

فراموش نکنید که کلیه مراحل از انتخاب موضوع تا پیشنهاد خرید، نباید برای کاربر حوصله سر بر باشد؛ پس با محتوای جذاب و خلاقانه، کابر را با خود همراه کنید.وبینار مارکتینگقدرت فضای مجازی را دست کم نگیرید

وبینار اگر درست مدیریت شود یک ابزار قدرتمند بازاریابی است چون شما می‌توانید در کمترین زمان و با کمترین هزینه، اطلاعات خدمات و محصولات خود را به‌طور گسترده از طریق اینترنت به اشتراک بگذارید. با برگزاری وبینار شما می‌توانید ایده‌هایتان را برای افراد زیادی معرفی کنید و با آن‌ها بحث و گفتگو کنید. فقط فراموش نکنید که همه این‌ها در گرو این است که شما بهترین ایده‌ها و جذاب‌ترین جلسات را برای افراد داشته باشید.

و در آخر… باز هم مثل همیشه، از خواندن نظرات شما خوشحال خواهیم شد؛ اگر سوالی یا نکته‌ای باقی مانده، حتماً در بخش نظرات با ما در میان بگذارید ?

 

 

نوشته وبینار چیست؟ چگونه از وبینار در بازاریابی استفاده کنیم؟ اولین بار در نوین. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *