آموزش کامل رفع پنالتی گوگل – الگوریتم پاندا

آموزش کامل رفع پنالتی گوگل - الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا شرکت گوگل که از سال ۲۰۱۱ زندگی را برای بسیاری از وبمسترهای دنیا سخت کرد. این الگوریتم وصله‌ای به الگوریتم‌های اصلی گوگل است که بیشتر بر روی محتوای ضعیف و سایت‌های زرد کار می‌کند تا کیفیت نتایج را بالاتر ببرد و بتواند کاربران موتور جست‌وجوی گوگل را راضی نگاه دارد.
امروز در طراحی سایت و توسعه وب ترنج در این مورد می‌نویسم که چگونه پنالتی پاندا را تشخیص بدهیم و رفعش کنیم. البته شاید کمی دیر باشد اما مثل همیشه، ترجیح دادم که نوشته تکمیل شود و از نظر فنی و علمی مشکلی نداشته باشد سپس در ترنج منتشر شود.

در صورتی زمان کافی برای رفع مشکل پنالتی را ندارید ، میتوانید با مشاوران و متختصصین ، گروه توسعه وب ترنج تماس بگیرد، گفتنی است که مشاوره با ما رایگان خواهد بود. حال به سراغ آموزش خواهیم رفت.

بگذارید در مرحله اول بگویم که پنالتی شدن توسط الگوریتم پاندا در سطح دامنه تاثیر می‌گذارد؛‌ یعنی چند محتوای ضعیف در کل سایت شما می‌تواند برروی تمامی دامنه تاثیر بگذارد. پس در مرحله یکی مانده به اول ببینید که آیا صفحاتی در سایتتان هست که تعداد کلمه محتوای بسیار پایینی داشته باشد یا نه؟ اگر این گونه مطالب را پیدا کردید بهتر است یا آنها را Noindex کنید و یا با محتوای خوب بروزشان کنید. اولین مرحله برای این که ببینید آیا توسط پاندا پنالتی شدید یا پای جانور دیگری در کار است، تطبیق دادن زمان افت بازدیدتان با زمان انتشار آپدیت برای پاندا است.

آموزش کامل رفع پنالتی گوگل - الگوریتم پاندا
چند فاکتوری که به نظرم پاندا آنها را در نگاه اول بررسی می‌کند:

محتوای بی کیفیت

  • Bounce Rate بالا
  • گرامر ضعیف (شاید)
  • نسبت تبلیغات به محتوا
  • تعداد بالای لینک‌های ۴۰۴
  • CTR پایین به نسبت رقیبان (نسبت کلیک به ازای مشاهده در نتایج جست و جو) (مطمئن نیستم)

قطعا فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد اما این چند فاکتور مواردی هستند که باید در نگاه اول آنها را بررسی کرد.

با پاندا بیشتر آشنا شوید

  • پاندا یک الگوریتم با تاثیر در سطح دامنه است.
  • حتی چند محتوای بی کیفیت می‌تواند باعث افت بازدید کل سایت شود.
  • گوگل به سایت‌هایی که محتوای خوبی دارند اعتماد می‌کند.
  • بهینه‌سازی داخلی مهم است.
  • سایت‌هایی که در یک حیطه کار می‌کنند به نسبت سایت‌هایی که در مورد همه چیز می‌نویسند ارجحیت دارند.

همانطور که گفتم باید زمان بروز شدن آپدیت‌ها را با زمان افت یا افزایش ترافیک سایت خود تطبیق بدهید تا بدانید که سایت شما تحت تاثیر چه الگوریتمی است. البته دقت داشته باشید که ممکن است پس از یک آپدیت بازدید سایت شما افزایش داشته باشد چون قوانین پاندا را رعایت کرده بودید و دیگران با افت خود، باعث پیشرفت شما شده اند.

چند قدم تا بازگشت از پاندا

تولید محتوای با کیفیت

حتما باز هم با خودتان می‌گویید که «باز بحث به یه جا رسید و این از محتوای با کیفیت گفت!»؛ اما یادمان نرود که برخلاف تلاش‌ها و تکرارهای افراد مختلف در مورد محتوای خوب هنوز خیلی‌ها رعایت نمی‌کنند و محتوای زرد و بی کیفیت در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. نوشته‌ای که در حال آماده کردن آن هستید باید برای یک سری کلمه کلیدی مرتبط بهینه شده باشد و برای کاربران نوشته شده باشد نه گوگل و جانوران دوست‌داشتنی‌اش. به هرحال تعداد بالای کلمات یک نوشته می‌تواند به عنوان یک نوشته بهتر در نظر گرفته شود. مثلا همین پستی که در حال خواندن آن هستید می‌توانست به جای توضیح دادن در مورد هر بخش، صرفا تیترش را بنویسد و از روی ان رد شود. پس یادمان باشد که یکی از فاکتورهای بررسی کیفیت نوشته‌ها برای سئو سایت و به کل کیفیت یک سایت تعداد کلمات هر صفحه آن است. البته چالش‌هایی همچون سایت‌هایی که محتوای آنها صوتی و تصویری است پیش می‌آید که من هنوز نمی‌توانم نظر خاصی در این مورد بدهم. اما اگر شما پیشنهادی دارید حتما در بخش نظرات عنوان کنید.

آموزش کامل رفع پنالتی گوگل - الگوریتم پاندا

حذف محتواهای بی کیفیت

حالا که در حال تولید محتواهای خوب هستید، شاید بد نباشد تا به گذشته نگاهی بیاندازیم و محتواهای زرد و بی کیفیت را از بین ببریم. حین بررسی صفحات سایتتان شاید بد نباشد سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا این صفحه به درد کاربران می‌خورد؟
  • آیا محتوای آن صحت دارد؟
  • اگر قرار بود برای این نوشته پولی بگیرید، آیا کاربرانتان حاضر بودند بابتش پول بدهند؟ (اصولا کاربران برای چیزهای خوب پول می‌‌دهند نه هرچیزی)

بعضی اوقات می‌توانید با بررسی صفحات سایتتان، این صفحات بی کیفیت را پیدا کنید. مثلا می‌توانید در آمارگیرتان به دنبال صفحاتی بگردید که بازدیدشان زیر ۱۰ بار در ماه گذشته بوده و یا می‌توانید آن صفحاتی که Bounce Rate بالایی دارند را پیدا کنید و ببینید که مشکلشان چیست. حتما یادتان باشد که باید صفحات سایت را به عنوان یک کاربر ببینید. حالا که صفحات غیرمفید را پیدا کردید، آنها را یا حذف کنید، یا با محتوای خوب بروزشان کنید و یا صفحاتی مثل صفحه پشتیبانی، صفحه تماس و .. که نیازی به حضور در نتایج جست‌وجو ندارند را Noindex کنید.

 

حواستان به محتواهای تکراری باشد

قبلا هم در ترنج گفتیم که محتواهای تکراری می‌توانند باعث افت سایت شما بشوند. اگر محتواهایی دارید که از چند آدرس مختلف قابل دسترس است، باید آنها را تبدیل به فقط یک URL و آدرس کنید. نگذارید که یک محتوا از چند لینک مختلف قابل دسترس باشد.

محتوای کپی دارید؟ قرار نبود شوخی کنید! همین حالا محتواهای کپی را از بین ببرید. کاربران اگر نیاز به محتوای تکراری داشتند، در همان منبع محتوا را می‌خواندند و نیازی نبود که وارد سایت شما شوند.

 

سئو را جدی بگیرید و دنبالش کنید

شاید خیلی از مشکلاتی که هم‌اکنون با آنها دست و پنجه می‌زنید اگر در همان روزهای اول رفع می‌شدند دیگر مشکلی نداشتید. شاید سئو را جدی نمی‌گیرید و یا نمی‌خواهید به درستی آن را یاد بگیرید. همانطور که احتمالا می‌دانید، بهترین و مفیدترین منبع بازدید برای یک مدیر سایت، موتورهای جست‌وجو هستند نه چیزهای دیگر. پس شرط عقل حکم می‌کند تا شما با سئوی جدید آشنا باشید و اخبارش را دنبال کنید تا مهم‌ترین منبع بازدید و درآمدتان را از دست ندهید.

شاید همین الان بدانید که مشکل سایت شما دقیقا چیست! اما یادتان باشد که وقتی توسط الگوریتمی پنالتی می‌شوید، گوگل حداکثر سخت‌گیری را برای بازگشت شما به نتایج به کار می‌گیرد. سعی کنید هیچ بهانه ای برای گوگل باقی نگذارید!

 

بهینه سازی کدها و قالب سایت

همیشه حواستان به بهینه سازی داخلی سایتتان باشد. به صورت مداوم کدها را بررسی کنید تا خدایی ناکرده مشکل بدافزار، کدهای اشتباه و بی مفهوم و .. شما را دچار مشکل نکند. می‌توانید از نرم‌افزارهایی مثل Screaming frog استفاده کنید تا صفحات شکسته، صفحاتی که Meta data درستی ندارند و یا ریدایرکت می‌شوند را پیدا کنید و آن مشکلات را حل کنید. درست است که فوکوس پاندا برروی محتوا است،‌ اما سرعت بالای سایت می‌تواند به ما کمک کند که سریع‌تر محتوا را در اختیار کاربران قرار بدهیم.

بد نیست تا حواسمان به تبلیغاتی که نمایش می‌دهیم باشد! من طی چند وقت گذشته سایت‌هایی را دیدم که به خاطر نمایش زیاد تبلیغات بنری در سایتان پنالتی شده بودند. پس خواهشا کدهای اضافه، تبلیغات بی جا و بیش از حد، فایل‌های بی کاربردی که در Head سایت لود می‌شوند و .. را حدف کنید و بگذارید که کاربران بتوانند از سایتتان استفاده کنند. بنرهایی که بالای محتوا قرار می‌گیرد می‌توانند باعث پنالتی شدن شما بشوند. کاربر نباید برای رسیدن به محتوایش از یک حدی بیشتر اسکرول کند.

 

لینک‌های خارجی

اگر از آن دسته افرادی هستید که با این که ما هزاران بار جار زدیم که چرا نباید بک لینک بخرید، اما این کار را می‌کنید بهتر است همین الان این کار را تعطیل کنید. لینک دادن به سایت‌های ضعیف می‌تواند تاثیر مشهودی در افت بازدید سایت شما داشته باشد. اگر به هر دلیلی لازم است که به یک سایت بی کیفیت لینک بدهید، استفاده از مشخصه Nofollow را فراموش نکنید.
لینک های داخلی و ساختار این لینک‌ها

حواستان به تعداد لینک‌هایی که داخل یک صفحه دارید باشد؛ یکی از دلایلی که برخی از سایت‌ها پنالتی می‌شوند به همین خاطر است. کاربران باید در ۳ کلیک به محتوای مورد نظرشان دست پیدا کنند؛ اگر ساختار لینک‌های داخلی شما چیزی به جز این را شامل می‌شود باید همین الان فکری به حالش بکنید.

 

مرحله آخر، حل همه مشکلات و صبر

حالا که سایتتان را بهینه کردید، باید تا آپدیت بعدی الگوریتم صبر کنید. پاندا و پنگوئن چندین بار در سال بروز می‌شوند و در هر کدام از این زمان‌ها ممکن است سایت شما مجددا به رتبه‌های خودش بازگردد.

نوشته آموزش کامل رفع پنالتی گوگل – الگوریتم پاندا اولین بار در ترنج | طراحی وب سایت و سئو حرفه ای پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *