فرق بین وبلاگ و وب سایت چیست؟

فرق بین وبلاگ و وب سایت چیست

وبلاگ چیست؟

وبلاگ يک صفحه وب و با قابليت دستيابی عموم کاربران به آن است .وبلاگ برای وب سایت ها تشکیل می شود که  نوعی وب‌ سایت است که  صفحه آن رایگان وغیر پولی می باشد. یعنی شما می توانید صفحه ای را طراحی کنید و مطالبتان را درآن قرار دهید و نیازی نیست برای آن هزینه ای بپردازید. تقسیم‌ بندی‌های مختلفی برای وبلاگ‌ ها وجود دارد مثلاً به لحاظ محتوا که آنها را به سه دسته تقسیم بندی  می کنند: جمعی به بیان افکار و دیدگاه‌ها و دفترچه خاطرات شخصی نویسنده از طریق نگارش مقاله و یادداشت می ‌پردازند مطالب به ترتیب تاریخ انتشار قرارمیگیرند که طراح کننده آن می تواند اطلاعاتی نظیرگزارش روزانه، اخبار، یادداشت‌های شخصی و یا مقالات علمی ، فرهنگی و مذهبی، نجوم….  مورد نظر در آن قراردهد. دروبلاگ ها میتوانید امکان گذاشتن نظررا فراهم کرده تا بازدید کنندگان بتوانند به راحتی درزیرمطالب نظرات خود بیان کنند.آخرین مطالعات مرکز رایانه‌ای نشان می‌دهد درهر ثانیه یک وبلاگ ساخته می‌شود.

چند راه برای افرادی که از وبلاگ‌ها استفاده می‌کنند وجود دارد که عبارتند از :

  • بلاگ کردن برای ابراز و تصحیح عقاید و خصوصیات شخصی: این شاید یکی از رایج‌ترین شکل‌های استفاده از وبلاگ است. این وبلاگ ها، شبیه به دفتر خاطرات روزانه یا گزارش روزانه طبیعی است.

 

  • بلاگ کردن برای واکنش اجتماعی: چشم پوشی از دوستان و آشنایان، مردم نیز می‌توانند بوسیله وبلاگ ها مالک یک شبکه ارتباطی،اجتماعی مناسب شوند حتی اگر بلاگرها در نقاط مختلف کره زمین با فرهنگ‌های گوناگون باشند، می‌توانند موضوعاتی را که به آنها علاقه دارند، طراحی کرده و در وبلاگ بگذارند.

 

  • بلاگ کردن به قصد تحصیل: در داخل این قوس پرحجم تحصیلی، مردم می‌توانند از وبلاگ ها برای آموزش نیز استفاده کنند به عنوان مثال اساتید ،مربی و معلم می‌توانند در برنامه های مشترک با دانشجویان و دانش‌آموزان همیاری کنند و یا برای بر قراری ارتباط با انجمن‌ها وغیره از آن استفاده کنند.

 

  • بلاگ کردن برای بررسی کار: این کارکرد بلاگ ها هنوز مرسوم نشده است ولی بلاگرها می‌توانند تجربیات خود را به معرض دید همگان بگذارند.

 

  • بلاگ برای تجارت: امروزه بسیاری از فروش و خرید معامله تجاری از طریق وب سایت ها انجام میشود بلاگرها می‌توانند از این راه درخواست خرید یا فروش محصولات خود را با کمترین  هزینه در دسترس دیگران قرار دهند

 

  • بلاگ برای امور دیپلماتیک: بلاگهای دیپلماتیک (سیاسی) تبدیل به یک اضطرار دررسانه‌ها و خبرگزارهای سیاسی دنیا تبدیل شده اند و حتی سیاستمداران راههایی را برای استفاده از نفوذ بلاگ‌ها برای نبردهای سیاسی و یا در ارتباط ماندن با روابط بین الملل خود استفاده می‌کنند و حالا مردم عادی هم می‌توانند حرف خود را در مورد مطالب سیاسی به راحتی بگویند.

 

  • بلاگ کردن برای آگهی و بیانیه های دولتی: سازمانها و شرکتهایی که می‌خواهند سطح اطلاع وشناخت مردم را بالا ببرند و خبر‌های دولتی را توسعه بدهند با استفاده از وبلاگ‌ ها منفعت زیادی می‌برند که از آن برای جذب مردم و برقراری ارتباط استفاده می کنند.

 

  • بلاگ کردن برای منفعت و فایده: بسیاری از بلاگرها از وبلاگ برای منفعت خود استفاده می‌کنند و با راه‌ انداختن شبکه‌های وبلاگی، از این روش کسب درآمد می‌کنند

وب سایت چیست؟

وب سایت ها مکانی هستند که طراحی آن نسبتا به وبلاگ ها پیچیده ترمی باشد. وب سایت مجموعه ای از اطلاعات درباره موضوع و یا عنوان خاص است. یک صفحه وب شامـــل اطلاعاتی درمورد هدف ایجاد وب سایت می باشد.برای ساخت یک وب سایت باید هزینه ای را پرداخت کنید امکان ایجاد تغییرات متفاوت در ظاهرومحتوا میباشد که میتوان وبلاگ ها در آن ها نوشت.مجموعه‌ای از صفحات وب است که دارای یک دامنه و زیردامنه اینترنتی مشترک می باشند که برای قراکردن اطلاعات در مورد شرکت ها و سازمانهای مختلف و به صورت مجموعه‌ ای از صفحات وابسته که داده‌هایی مانند متن، صدا، تصویر و فیلم، روی آن‌ها نمایش داده می‌شود، که روی شبکه اینترنت قرارمی‌گیرد. و تنوع بالا درابزارهای طراحی و زبان های برنامه نویسی میباشد. هر چیزی که در اینترنت با HTML ، CSS،Java  ،Javascript ، Php و … نمایش داده شود یک وب سایت است

 

برای وب سایت موارد زيرجزء اساسی ترین موارد به شمار می روند

  • ساخت یک وب سایت باید بر طبق عنوان و محتوای مطالب باشد.
  • مطالب و اطلاعات درون یک سایت باید طبق اهداف سایت بوده و هدفی که مردم دارند طبق همان به دنبال اطلاعات ارائه شده در سایت باشند.
  • سایت بـــاید قابل درک بوده و ارتبــاط با آن آســـان باشد. برای آنکه سایت به اندازه کافی بزرگ بوده و اطلاعات زیادی را شامــل میشود، بـاید اطلاعات راهنما را طوری بکار برد که به سرعت در اختیار بیننده قرار گیرند.
  • ظاهر کــار باید طوری باشد که تمام صفحه را دربر گیرد. سبک تالیف آن باید زیبا و کارشناسی شده باشد و مناسب با سلیقه مخاطبان و محتوای سایت باشد.
  • وب سایت باید به راحتی در اینترنت پیدا شود و درصورت امکان در بالای لیست های جستجو قرار گیرد

حال میتوان تفاوت هایی وبلاگ و وب سایت پی برد که از آن جمله به موارد ذیل اشاره می‌گردد:

۱)وب سایت ها رسمی هستند اما وبلاگ ها شخصی

۲)وب سایت ها به صورت حقوقی متعلق به شرکت ها و سازمان ها و…می باشند. اما وبلاگ ها اکثرا شخصی و با مالکیت حقیقی می باشد

۳)طراحی سایت پیچیده تر از وبلاگ میباشد و نیازمند دانش مرتبط با کامپیوتراست

۴) طراحی سایت هزینه بر است اما وبلاگ رایگان

۵)به روزرسانی وبلاگ آسانتر و سریعتر از وب سایت می باشد

۶)محتوای وبلاگ در صفحه به ترتیب زمان قرارگیری مرتب میشود اما مطالب یک سایت به صورت دسته بندی شده می باشد

۷)وبلاگ محیطی برای تعامل افراد و گروه ها در مقایسه با وب سایت فراهم می باشد

۸)وب سایت ها نمود عقلانیت میباشد ولی وبلاگ نمود احساس می باشد

۹) سرویس دهندگان وبلاگ فارسی زبان هستند و شما می توانید به راحتی در آن استفاده کنید و کارها بیشتر اتوماتیک و بسیار راحت است اما در سایت به این راحتی نمی باشد .

۱۰) در سایت شما می توانید صفحات مختلف به تعداد مورد نظر داشته باشید ، اما در وبلاگ تعداد صفحات  استاتیک  محدودیت دارند

۱۱) به روز رسانی وب سایت‌ها مخصوص افراد حرفه‌ای می باشد در حالی که وبلاگ ها  بدون دانش برنامه نویسی وبلاگ‌های خود را به روز می‌کنند

۱۲) در سایت شما می توانید دامنه ای به نام web.ir داشته باشید اما در وبلاگ ها آدرس شما تابع سرویس دهنده خود   web.blogfa.com  می باشد .

۱۳) در وبلاگ ترافیک بالای و کندی سرویس ها یکی از معایب آن نسبت به سایت می باشد

۱۴) یکی از مزیت های سایت ها این است که شما دستتان برای هر کاری باز می باشد و می توانید طبق هر فناوری و هر نوع طراحی انجام دهید ولی وبلاگ ها دارای  محدودیت می باشند.

۱۵)به راه انداختن وب سایت ها نسبت به وبلاگ ها زمان بیشتری نیاز دارد

۱۶) در وب سایت ها اطلاعات به روز رسانی درج نمی شود. در وبلاگ‌ها درج اطلاعات به روز رسانی اهمیت خاصی دارد.

 

 

 

 

 

نوشته فرق بین وبلاگ و وب سایت چیست؟ اولین بار در سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *