داستان تغییر استراتژی محتوایی وبلاگ بامارو: چرا شناخت مخاطب پراهمیت است؟

بازاریابی محتوایی با این‌که حوزه‌ی بسیار گسترده‌ای است، اما قوانین آن ساده است. اگرچه این روزها افراد بسیار زیادی در تلاش هستند تا قوانین پیچیده‌ای به این جریان اضافه کنند، اما واقعیت چیز دیگری است. مخاطب! پیش‌بینی و توجه به آن‌چه که او می‌خواهد.

حال ما بیش از ۳ سال است که در تیم گراف بصورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کنیم و وبلاگ‌های بسیاری را کار کرده‌ایم که به مرور در مورد نتایجی که از این پروژه‌های برون‌سپاری شده به دست آورده‌ایم در وبلاگ گراف صحبت خواهیم کرد. اولین داستان را به وبلاگ استارتاپ بامارو اختصاص داده‌ایم.

بازاریابی محتوایی استارتاپ ها: بامارو

بامارو در ابتدا استارتاپی بود که از طریق آن کاربران می توانستند از کافه مورد علاقه خود سفارش بیرون بر دلخواه خود را داده و هنگامی که به کافه می رسیدند بدون اتلاف وقت و ایستادن در صف سفارش خود را دریافت کنند. ولی بعدها استراتژی خود را تغییر داده و پلتفرمی برای ارائه خدمات میان‌وعده به کسب‌وکارها تبدیل شد.

در ادامه راجع به وبلاگ بامارو و اتفاقاتی که در طی این مدت تلاش برای بازاریابی محتوایی آن صورت گرفته است می‌خوانید:

۱) اعتماد و همدلی آغاز کار برون سپاری محتوا

این دو واژه کلید موفقیت در هر نوع همکاری است، برون‌سپاری بازاریابی محتوایی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

  • هدف‌گذاری و تلاش برای دستیابی به آن
  • اعتماد متقابل به هم
  • عمل به تعهدات تعیین شده

بازاریابی محتوایی مثل هر شغل دیگری یک تخصص محسوب می‌شود، این‌که شما در حوزه‌ی خود عملکرد فوق‌العاده‌ای دارید، منجر به موفقیت شما در بازاریابی محتوایی نخواهد شد، به همین دلیل بهتر است که به افراد دیگر که می‌توانند به موفقیت کسب وکار شما کمک کنند، اعتماد کنید. دو برادر شاهبندی که استارتاپ بامارو را راه‌اندازی کرده‌اند، جزو آن دسته از افرادی بودند و هستند که کار تیمی را به خوبی بلدند.

بازاریابی محتوایی استارت آپ بامارو
بازاریابی محتوایی استارتاپ ها

طی مدت زمان همکاری بامارو و گراف طی جلسات اسکایپی اهداف و استراتژی‌های تیم بامارو با تیم گراف به اشتراک گذاشته شده و بر طبق آن استراتژی محتوایی تنظیم شده و کارها پیش رفته است.

  • استراتژی محتوایی از تیم گراف
  • اطلاعات و بروزرسانی‌های ضروری از تیم بامارو
  • خدمات تولید محتوا از تیم گراف

۲) انتخاب استراتژی محتوایی صحیح

استراتژی محتوایی هر کسب وکاری باید متناسب با مخاطب هدف آن کسب وکار طراحی شود. در اوایل سال ۹۶، مخاطب هدف استارت‌آپ بامارو، صاحبان کافی‌شاپ و عموم مردم بودند. در واقع، آن‌ها می‌خواستند عموم مردم را با فرهنگ قهوه‌ی بیرون‌بر آشنا کنند. اما در میانه‌ی راه استراتژی این تیم تغییر پیدا کرد و مخاطبان هدف آن‌ها به صاحبان کسب وکارها و استارتاپ‌ها تغییر پیدا کرد. از این رو استراتژی محتوایی نیز در راستای تغییر استراتژی اصلی کسب وکار، تغییر جهت داد.

بسیاری از کسب وکارهایی که برای بازاریابی محتوایی اقدام می‌کنند، به دنبال ورودی از گوگل و افزایش فروش هستند. اما باید از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنید. شاید حوزه‌ی فعالیتی شما و استراتژی‌ کلی کسب وکارتان با هدف تعیین شده‌تان برای محتوا در یک راستا نباشد. قبل از هر چیزی باید تعریف مشخصی از استراتژی خود و هدف کسب وکارتان داشته باشید.

در اوایل شروع همکاری با تیم بامارو بیشتر تلاش تیم گراف بر تحلیل وضعیت سایت روی گوگل، انتخاب کلمات کلیدی پرجستجوی جدید و تولید محتوا برای آن‌ها اختصاص داده شده بود.

اما تحلیل کلمات کلیدی نشان می‌داد، بیشترین جستجوی در ارتباط با قهوه و کافی‌شاپ به واژه‌های زردی هم‌چون “فال قهوه” ختم می‌شود. بنابراین تصمیم بر این شد که کلمات کلیدی موثر انتخاب شوند، اما بیشتر تمرکز بر توزیع محتوا از طریق شبکه‌های اجتماعی و مخاطب هدفمند صورت گیرد.

۳) انتخاب صحیح مخاطب هدف 

اگرچه مباحث سئو، کلمات کلیدی، لینک بیلدینگ و تولید محتوای منظم برای موفقیت وب‌سایت‌ها بسیار مهم است. اما آن‌چه که باید در اولویت قرار بگیرد، توجه به مشتری و خواسته‌های اوست.

در این راستا، ما سعی کردیم پرسوناهایی برای بامارو طراحی کنیم، سپس به راحتی تشخیص دادیم که این شخصیت‌ها چه نوع محتوایی را ترجیح می‌دهند. به عنوان مثال، با یکی از مخاطب‌های هدف بامارو آشنا شوید.

۴) تولید محتوا با ترجیح کیفیت بر کمیت

تیم بامارو از ابتدای شروع کار هدف خود را از تولید محتوا، ارائه‌ی ارزش به کاربرانش قرار داده است. در واقع، در وبلاگ بامارو، کیفیت مطالب بر هر چیز دیگری ترجیح داده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید مدت زمان ماندن کاربر در سایت، مرور صفحات دیگر سایت و تعامل وی با محتوایی که ارائه شده برای موتورهای جستجو بسیار باارزش است، از همین رو، جذب تعداد متوسطی از کاربران که به محتوای شما علاقه دارند، بسیار ارزشمندتر از تعداد زیادی از کاربرانی است که علاقه‌ای به محتوای شما نخواهند داشت.

نتایج بدست آمده پس از  بازاریابی محتوایی

اگرچه اولویت ما دریافت ورودی‌ها از شبکه‌های اجتماعی بود. با این حال، انتخاب کلمات کلیدی مناسب به ما کمک کرد که میزان ورودی‌های گوگل را از ۸.۳۰٪ ورودی‌ها به ۲۸.۲۰٪ ورودی‌ها برسانیم. ترافیک ورودی سایت هم که هم‌چنان در حال افزایش بود. در بسیاری از کلمات کلیدی نیز توانستیم جایگاه بسیار خوبی در گوگل به دست بیاوریم. تعدادی از آن‌ها را در ذیل مشاهده می‌کنید.

این درحالیست که بودجه اختصاص داده شده از سمت بامارو برای این کار در اندازه یک استارتاپ بوده است.

 

داستان موفقیت تولید محتوا

برخی از کلمات کلیدی برتر وب‌سایت بامارو در صفحات گوگل

کلمات کلیدی برتر بامارو
بازاریابی محتوایی استارتاپ ها- کلمات کلیدی برتر بامارو در گوگل

و مهم‌تر از همه، بهترین نتیجه‌ای که محتوای وب‌سایت بامارو به آن دست یافته است، محبوبیت محتوا برای مخاطبانش است.

تولید محتوا
بازاریابی محتوایی استارتاپ ها- محبوبیت وبلاگ بامارو در بین مخاطبان هدفش

نوشته داستان تغییر استراتژی محتوایی وبلاگ بامارو: چرا شناخت مخاطب پراهمیت است؟ اولین بار در بازاریابی محتوایی و تولید محتوا گراف. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *