آموزش شی گرایی در برنامه نویسی پایتون

آموزش شی گرایی در برنامه نویسی پایتون

آموزش شی گرایی در برنامه نویسی پایتون

در جلسه چهاردهم با آموزش شی گرایی در برنامه نویسی پایتون در خدمت شما دوستان هستیم. پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا (Object Oriented Programming) یا به اختصار OOP است. تقریبا هر چیزی در پایتون یک شی است، با خواص و متد های خود…

آموزش شی گرایی در برنامه نویسی پایتون

یک کلاس (Class) در واقع پروتوتایپ یا طرحی است که اشیا از روی آن ساخته می شوند.

ساخت کلاس در برنامه نویسی پایتون

برای ساخت کلاس در پایتون از کلمه کلیدی class استفاده می کنیم. در مثال زیر یک کلاس به نام MyClass ایجاد کرده ایم که یک خاصیت (Property) به نام x دارد:

class MyClass:
  x = 5
پیش نمایش

 

ساخت شی در برنامه نویسی پایتون

حالا می توانیم از روی کلاس MyClass یک شی ایجاد کنیم. در مثال زیر یک شی به نام p1 ایجاد کرده ایم و مقدار x را چاپ می کنیم:

p1 = MyClass()
print(p1.x)
پیش نمایش

 

تابع __init__ برنامه نویسی پایتون

مثال های بالا اشیا و کلاس ها را در شکل ساده خودشان بودند و در برنامه های واقعی کاربرد مفیدی ندارند. برای درک مفهوم کلاس ما باید تابع ()__init__ را درک کنیم. تمام کلاس ها تابعی به نام ()__init__ دارند که همیشه هنگامی که کلاس برای ایجاد شی فراخوانی می شود، به صورت خودکار اجرا می شود.

از این تابع برای مقدار اولیه به خواص اشیا یا هر عملی که لازم است تا هنگام تعریف ش انجام شود، استفاده می شود. در مثال زیر هنگام ایجاد شی p1 ، خواص شی را مقداردهی کرده ایم:

class Person:
  def __init__(self, name, age):
    self.name = name
    self.age = age

p1 = Person("John", 36)

print(p1.name)
print(p1.age)
پیش نمایش

 

توابع یا متد های شی در برنامه نویسی پایتون

اشیا می توانند متد نیز داشته باشند. متد در اشیا در واقع توابعی هستند که به شی تعلق دارند. در مثال زیر متدی برای کلاس person تعریف کرده ایم که یک خوشامد گویی را چاپ می کند.
برای دسترسی به خواص و متد های شی از . (نقطه) استفده می کنیم:

class Person:
  def __init__(self, name, age):
    self.name = name
    self.age = age

  def myfunc(self):
    print("Hello my name is " + self.name)

p1 = Person("John", 36)
p1.myfunc()
پیش نمایش

 

مقداردهی به خواص شی در برنامه نویسی پایتون

برای مقداردهی به خواص شی به صورت زیر عمل می کنیم:

p1.age = 40
پیش نمایش

 

حذف خواص شی در برنامه نویسی پایتون

برای حذف یک خاصیت از شی، از کلمه کلیدی del استفاده می کنیم:

del p1.age
پیش نمایش

همچنین از این کلمه کلیدی می توانیم برای حذف خود اشیا نیز استفاده کنیم:

del p1
پیش نمایش

منبع : w3schools

 

لیست جلسات قبل آموزش پایتون

  1. آموزش برنامه نویسی پایتون؛ شروع کار و ساخت اولین برنامه با پایتون
  2. متغیرها در برنامه نویسی پایتون
  3. کار با اعداد در برنامه نویسی پایتون
  4. آموزش کار با رشته ها در برنامه نویسی پایتون
  5. آموزش عملگرها در برنامه نویسی پایتون
  6. آموزش کار با لیست ها در برنامه نویسی پایتون
  7. آموزش کار با Tuple در برنامه نویسی پایتون
  8. آموزش دیکشنری در برنامه نویسی پایتون
  9. آموزش دستورات شرطی در برنامه نویسی پایتون
  10. آموزش حلقه های تکرار در برنامه نویسی پایتون
  11. آموزش توابع در برنامه نویسی پایتون
  12. آموزش Lambda در برنامه نویسی پایتون
  13. آموزش آرایه ها در برنامه نویسی پایتون

The post آموزش شی گرایی در برنامه نویسی پایتون appeared first on آموزش برنامه نویسی - یادگیری برنامه نویسی با طعم سورس باران.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *