متغیرها در برنامه نویسی پایتون

آموزش برنامه نویسی پایتون؛ متغیرها در پایتون

آموزش برنامه نویسی پایتون؛ متغیرها در پایتون

با دومین جلسه از دوره آموزش پایتون در خدمت شما هستیم. در این جلسه آموزش کار با متغیرها در برنامه نویسی پایتون رو برای شما دوستان عزیز قرار دادیم. پایتون (Python) یک زبان برنامه نویسی تفسیری ، داینامیک و شی گرا است که می توان از آن در نرم افزار ها و تکنولوژی های متنوع بهره برد.

متغیر صرفا فضاهای رزرو شده در حافظه هستند که مقادیری را در آن ها ذخیره می کنیم، بدین معنا که در زمان ایجاد یک متغیر، بخشی از حافظه اشغال شده و به آن متغیر تخصیص داده می شود. بسته به نوع داده ای متغیر، مفسر بخشی از حافظه را رزرو کرده و تصمیم می گیرد چه مقداری در حافظه ی تخصیص داده شده، ذخیره گردد. بنابراین، با تخصیص نوع داده های مختلف به متغیرها، می توانید اعداد صحیح (integer)، اعداد اعشاری (decimal) یا character در این متغیرها ذخیره کنید.

متغیرها در برنامه نویسی پایتون

متغیر ها (Variables) در پایتون در واقع ظروف یا خانه هایی از حافظه هستند که داده ها را در خود ذخیره می کنند.

تعریف متغیر در برنامه نویسی پایتون

برخلاف دیگر زبان های برنامه نویسی، هیچ دستوری برای تعریف متغیر در پایتون وجود ندارد. متغیر ها در پایتون در هنگام اختصاص اولین مقدار به آن ایجاد می شود:

x = 5
y = "John"
print(x)
print(y)

همچنین نیازی به تعریف نوع متغیر در پایتون نیست و یک متغیر می تواند نوع داده خود را عوض کند:

x = 4 # x is of type int
x = "Sally" # x is now of type str
print(x)

نامگذاری متغیر ها در برنامه نویسی پایتون

یک متغیر می تواند یک نام کوتاه مانند x و y یا نام طولانی تری داشته باشد. در زیر به قوانین نام گذاری متغیر ها در برنامه نویسی پایتون اشاره کرده ایم:

  • نام متغیر باید با یک حرف یا آندرلاین _ آغاز شود
  • نام متغیر نمی تواند با عدد آغاز شود
  • نام متغیر می تواند شامل کاراکتر های حرف و عدد و آندرلاین _ باشد
  • متغیر ها به بزرگی و کوچکی حروف حساس هستند (به عنوان مثال دو متغیر age و Age با متفاوت از هم هستند)

حتما بخوانید!!! پکیج آموزش برنامه‌ نویسی پایتون در ۲۴ ساعت

نمایش متغیرها در برنامه نویسی پایتون

اغلب از دستور یا تابع ()print برای نمایش و چاپ مقادیر استفاده می شود. برای ترکیب متن و متغیر می توانیم از عملگر + استفاده کنیم:

x = "awesome"
print("Python is " + x)

همچنین می توانید از این عملگر برای متغیری به متغیر دیگر استفاده کنید:

x = "Python is "
y = "awesome"
z =  x + y
print(z)

این عملگر برای اعداد به عنوان یک عملگر محاسباتی جمع استفاده می شود:

x = 5
y = 10
print(x + y)

اگر شما سعی کنید تا یک رشته و عدد را با هم ترکیب کنید، پایتون خطا می دهد. به کد زیر توجه فرمایید منجر به خطا خواهد شد:

x = 5
y = "John"
print(x + y)

تخصیص مقادیر به متغیرها در برنامه نویسی پایتون

برای تخصیص حافظه، در پایتون نیازی به اعلان صریح متغیر نیست. زمانی که مقداری را به متغیر انتساب می دهد، اعلان به صورت خودکار رخ می دهد. مانند زبان های برنامه نویسی دیگر، انتساب مقدار به متغیر توسط علامت مساوی ” = ” صورت می پذیرد.

عملوندی (operand) که در سمت چپ عملگر (operator) ” = ” قرار می گیرد، اسم متغیر و عملوندی که در سمت راست عملگر ” = ” قرار می گیرد، مقداری است که در متغیر ذخیره می شود.

مثال:

#!/usr/bin/python
counter = 100          # An integer assignment
miles   = 1000.0       # A floating point
name    = "John"       # A string
print counter
print miles
print name

در اینجا، ۱۰۰، ۱۰۰۰٫۰و “John” همگی مقادیر تخصیص داده شده به ترتیب به متغیرهای counter، miles و name هستند. کد بالا نتیجه ی زیر را بدست می دهد:

100
1000.0
John

مشاهده لیست جلسات قبل آموزش پایتون

  1. آموزش برنامه نویسی پایتون؛ شروع کار و ساخت اولین برنامه با پایتون

The post متغیرها در برنامه نویسی پایتون appeared first on آموزش برنامه نویسی - یادگیری برنامه نویسی با طعم سورس باران.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *