سورس رسم خانه دو بعدی با OpenGL به زبان C++
در این بخش سورس رسم خانه دو بعدی با OpenGL را برای شما آماده کرده ایم که با استفاده از زبان برنامه نویسی C++ نوشته شده است. شما با مشاهده این سورس کد می توانید نحوه رسم اشکال مختلف با استفاده از خطوط و پر کردن آن ها با رنگ را در OpenGL یاد بگیرد. در ادامه می توانید توضیحات و تصاویر مربوط به این برنامه را مشاهده کنید.
توضیحات پروژه
این پروژه به صورت Console است و زمانی که کاربر آن را اجرا می کند، یک پنجره OpenGL باز می شود. سپس برنامه با استفاده دستورات OpenGL و رسم چندین خط از انواع مختلف یک خانه دو بعدی با رنگ بندی کامل را رسم می کند.
- تابع main: تابع اصلی و اولین تابعی که بعد از اجرا شدن برنامه فراخوانی می شود.
- تابع home: برای رسم قسمت های مختلف خانه دو بعدی استفاده می شود.
- تابع init : به منظور آماده سازی و مقدار دهی (Initialize) کردن بخش های مختلف OpenGL استفاده می شود.
قسمت های از سورس کد:
#include <gl/glut.h> void init() { // Set display window color to as glClearColor(R,G,B,Alpha) glClearColor(0.5, 0.9, 0.4, 0.0); // Set projection parameters. glMatrixMode(GL_PROJECTION); // Set 2D Transformation as gluOrtho2D(Min Width, Max Width, Min Height, Max Height) gluOrtho2D(0.0, 800, 0.0, 600); } void home() { //Roof glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT); // Clear display window // Set line segment color as glColor3f(R,G,B) glColor3f(0.3, 0.5, 0.8); glBegin(GL_POLYGON); glVertex2i(200, 500); glVertex2i(600, 500); glVertex2i(700, 350); glVertex2i(300, 350); glEnd(); // Top of Front Wall // ........................ // Process all OpenGL routine s as quickly as possible glFlush(); } int main(int argc, char ** argv) { // Initialize GLUT glutInit(&argc, argv); // Set display mode glutInitDisplayMode(GLUT_SINGLE | GLUT_RGB); // Set top - left display window position. glutInitWindowPosition(400, 150); // Set display window width and height glutInitWindowSize(700, 500); // Create display window with the given title glutCreateWindow("SourceSara.Com | 2D House"); // Execute initialization procedure init(); // Send graphics to display window glutDisplayFunc(home); // Display everything and wait. glutMainLoop(); }
نکات
- این پروژه در نرم افزار Visual Studio نسخه ۲۰۱۵ تست شده است و به خوبی کار می کند.
- به منظور اجرای پروژه های OpenGL باید آن را بر روی IDE خود نصب کنید.
- سورس کد پروژه به طور کامل کامنت گذاری شده است و شامل سه تابع زیر است.
- در صورت نا مفهوم بودن بخشی از کد، می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا برای شما توضیح داده شود.
نوشته سورس رسم خانه دو بعدی با OpenGL به زبان C++ اولین بار در سورس سرا - آموزش برنامه نویسی. پدیدار شد.