همه روزه همگی در رابطه با بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) چیزهایی میشنویم، مثل ویدئوها و محتویات ویروسی اینترنتی که با سرعت نور منتشر میشوند، اما بازاریابی ویروسی دقیقا چیست؟ یک محصول ویروسی یا تبلیغات ویروسی و کمپینهای ویروسی که گاهی به سادگی، موفقیت حاصل از آنها را به شانس نسبت میدهند، به صورت ناگهانی باعث محبوبیت بسیار زیاد یک مقوله میشوند.
اغلب در پشت یک محتوای ویروسی، یک استراتژی ویروسی که به خوبی طراحی شده است وجود دارد، شاید بتوان گفت که این موفقیت تا حدی به شانس نیز بستگی دارد اما خلاقیت و آمادگی نیز نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند، به همین جهت برای اینکه بتوان این جهان ویروسی را کمی بهتر شناخت، مایلم تا امروز به شما بگویم که در حقیقت تعریف این مفهوم چیست، یک کمپین ویروسی چطور عمل میکند، مزایای بازاریابی ویروسی چیست و همچنین مثالهای محبوب خود را در این زمینه در اختیار شما قرار دهم.
بازاریابی ویروسی چیست؟
بازاریابی ویروسی قادر است تا از طریق پیامهایی که همچون ویروس منتشر میشوند یا به بیانی دیگر به سرعت از فردی به فرد دیگر منتشر میشوند، به ایجاد تمایل برای خرید یک برند یا محصول بپردازد، در این نوع بازاریابی نظر بر آن است که مصرف کنندگان خود به تبلیغ و به اشتراکگذاری محتوای مورد نظر بپردازند.
این روزها شبکههای اجتماعی به دلیل سرعت و سهولت خود در اشتراک گذاری محتوا، بستری طبیعی برای این نوع از بازاریابی هستند، فراگیرترین مثال جدیدی که میتوان در این زمینه آورد به ساخت ویدئوهای هیجان انگیز، غافلگیر کننده و تماشایی برمیگردد که در یوتیوب موجود است و بعدها نیز در فیسبوک، توئیتر و سایر کانالها به اشتراک گذاشته میشود.
با این حال استفاده از این روش ویروسی و سهولت در امر انتشار و به اشتراک گذاری، مزایا و معایب خاص خود را دارد، نباید از یاد ببریم که در این نوع جنبش، کنترل بیشتر در دستان کاربران است و ما باید خطر اینکه پیام به اشتباه تفسیر شود یا مورد تقلید قرار گیرد را به جان بخریم، از سوی دیگر مزیت این روش این است که یک کمپین ویروسی موفق، خواهد توانست برای برند شما نتایج معجزهآسایی را به ارمغان بیاورد.
یک کمپین ویروسی چطور عمل میکند؟
عملکرد یک کمپین بازاریابی ویروسی بسیار ساده است، یک ویدئو یا نوعی دیگر از محتوا را که برای مخاطب جذاب است تولید کنید و آن را در اینترنت قرار دهید و برای اقدامات اولیهای که باید صورت بگیرد تا این محتوا مورد توجه قرار گیرد برنامهریزی کنید. پس از این، تمام کاری که میتوانید انجام دهید این است که منتظر شوید تا این محتوا مورد توجه قرار گیرد و کاربران دیوانهوار شروع به اشتراکگذاری آن کنند.
در برخی مواقع، این عملیات ویروسی به صورت تصادفی شکل میگیرد، بدین صورت که یک کاربر خصوصی به انتشار یک ویدئو میپردازد و سپس این ویدئو به صورت ناگهانی محبوب میشود و شروع به انتشار در تمام فضای اینترنتی میکند.
برای انتشار ویدئوهایی که توسط برندها تولید میشوند یک استراتژی وجود دارد که در آن بر روی دو بعد تمرکز میشود، بعد آشکار و بعد پنهان، در بعد آشکار، کاربر از همان ابتدا واقف است که دارد یک محتوای تبلیغاتی را مشاهده میکند، اما در بعد پنهان، برند از ابتدا قابل مشاهده نیست و بعدا از آن پرده برداری میشود.
اگر تکنیکهای بازاریابی پنهان را اعمال میکنید، مهم است تا حتما دقت کنید که کاربر احساس نکند به او حقه زده یا او را فریب دادهاید، چرا که در این صورت کمپین ویروسی به ضرر شما عمل خواهد کرد.
فارغ از اینکه کدام استراتژی را انتخاب میکنیم، نباید هیچگاه محتویات بیربط و بیمورد را انتشار دهیم و به بیانی نباید هرزنامهها را منتشر کنیم و همچنین نباید در انتشار محتویات زیاده روی کنیم، به جای اینکه یک پیام را بارها و بارها تکرار کنید، بهترین استراتژی این است که بهترین مکان و زمان را برای انتشار ویروسی محتوای مورد نظر بیابید.
مزایای بازاریابی ویروسی
همانطور که گفتیم، یک کمپین موفق ویروسی به شما کمک میکند تا با هزینهی تقریبا ناچیزی برند خود را تبلیغ کرده و مشتریان علاقهمند بیشتری را با کسبوکار خود آشنا کنید، اما باید در انتشار محتوای ویروسی بهاندازهی کافی دقت داشته باشید، چراکه در صورت انتشار محتوای نامناسب، کمپین ویروسی شما به صورت برعکس عمل خواهد کرد، اما برخی از مزایای بازاریابی ویروسی به شرح زیر است:
هزینه پایین
ویژگی بازاریابی ویروسی این است که کاربران بخش عمدهای از کار را برای ما انجام میدهند که به صورت چشمگیری هزینههای انتشار را کاهش میدهد، در این روش خرید تبلیغات یا در اختیار گرفتن فضا در شبکههای مجازی لزومی ندارد، بلکه این کاربران هستند که محتوای جذاب شما را در ابعاد مختلف پخش میکنند!
پتانسیل بازدید بالا
یک ویدئوی ویروسی در اینترنت قابلیت این را دارد که بدون هزینه و زحمت اضافی مورد توجه تعداد کثیری از مخاطبان بینالمللی قرار گیرد، به همین جهت یک کمپانی کوچک یا حتی یک فرد به صورت خصوصی میتواند بسیار پیشرفت کند.
این نوع از بازاریابی حالت تحمیلی ندارد
در بازاریابی ویروسی تصمیم گیری برای مشارکت و اشتراک گذاری محتوا از جانب خود کاربر صورت میگیرد و در نتیجه هیچگاه حالت تحمیلی ندارد، همچنین آگاهی از برند مورد نظر و ارتباط با برند در این نوع از بازاریابی بسیار بهتر از روشهای تبلیغاتی قدیمیتر صورت میگیرد.
بهطور کلی بازاریابی ویروسی نیز مانند بازاریابی محتوا، یکی از روشهای بازاریابی درونگرا محسوب میشود و بهگونهای است که کاربران خودشان جذب برند و کسبوکار شما خواهند شد.
به پیشرفت برند شما کمک میکند
اگر از نظر خلاقیت بسیار عالی عمل کنیم میتوانیم محتوایی بسیار خارقالعاده تولید کنیم که کاربران خود تصمیم بر به اشتراکگذاری آن بگیرند و در نتیجه ارتباطی شخصی با برند شما برقرار کنند، بدون شک بازاریابی ویروسی یک ابزار بسیار قدرتمند در زمینهی برندسازی و ایجاد آگاهی در رابطه با برندها است.
مثالی از بازاریابی ویروسی iPhone X
کمپانی اپل از طریق راهاندازی کمپین سلفیهای iPhone X، همچنان به بازاریابی ویروسی این محصول ادامه میدهد، راز این مثال از بازاریابی ویروسی (که بیش از میلیونها بازدید به صورت آنلاین و آفلاین دریافت کرده است) بسیار ساده است: این محصول آنقدر با کیفیت است که مردم خود به خود طرفدار این برند شدهاند!
مردم عاشق خود هستند و اگر بتوانند این عشق را به صورت دیجیتال از طریق عکسهای سلفی منتشر کنند یک پیروزی تضمین شده نصیب اپل میشود، ویژگی فوق العادهی سلفیهای iPhone X پیش از آنکه اپل از طریق دیگری به انتشار محتوای ویروسی فیلمهای فوق العادهی سلفی آیفون X بپردازد، به صورت ویروسی در سراسر رسانهها منتشر میشود.
در یکی از نظرات موجود در یوتیوب در این رابطه گفته شده است: “این زیباترین چیزی است که تاکنون دیدهام”. این بازاریابی ویروسی که از طریق ویدئو صورت گرفته به اپل امکان این را داده است تا قابلیتهای کلیدی خود همچون افکتهای Portrait Lightning و دوربین TrueDepth را منتشر کند.
مثالی از گسترش ویروسی فیجت اسپینر
فیجت اسپینر یک محصول ویروسی حقیقی است که یک مشکل ویروسی حقیقی در عصر دیجیتال که با نام اختلال کم توجهی شناخته میشود را مورد توجه قرار داده است، این محصول به سراسر مردم جهان این امکان را میدهد تا اضطراب خود را بر روی یک وسیلهی کوچک که در دست جا میشود تخلیه کنند و این موضوع سبب انتشار ویروسی فیجت اسپینرها شد.
این محصول در ابتدای کار به واسطهی دانش آموزان مدارس و سپس بزرگسالان به صورت ویروسی منتشر شد، پس از آن ما شاهد فیجت اسپینرها در شبکههای اجتماعی، محتویات طنز گونهای که با استفاده از آنها ساخته میشد، فیجت اسپینرهایی که حواس افراد را به هنگام رد شدن از خیابان پرت میکردند و همچنین فیجت اسپینرهایی که در بخش محصولات هیجانانگیز سوپر مارکتهای محلی به فروش میرسیدند بودیم.
این محصول کوچک از طریق ارائهی یک راه حل برای یک مشکل همیشگی موفق شد تا در بازاریابی ویروسی جایگاه بالایی را کسب کند و سبب شود که جهان مملو از افرادی شود که وسوسه میشوند از این محصول چرخشی استفاده کنند!
شما چه تجربهای در خصوص بازاریابی ویروسی دارید؟ آیا تا بهحال با محتویات ویروسی روبهرو شدهاید؟ تجربیات خود را با ما و سایر کاربران همیار آیتی بهاشتراک بگذارید.