آیا با مشکلات زیر مواجه شدهاید؟
- آیا هرروز مجبور هستید بخشی از وقت، انرژی و تمرکز خود را صرف نظارت بر فعالیتهای کارکنان و هدایت آنها کنید؟!
- آیا همیشه بخشی از کارها را باید خودتان انجام دهید و نمیتوانید آنها را کارمندان واگذار کنید؟!
- آیا زمان کافی برای فکر کردن درباره توسعه کسبوکار خود را ندارید و درگیر امور اجرایی کسبوکارتان هستید؟!
- به نظرتان توان اجرایی کارکنانتان بیش از فعالیتهای فعلی آنهاست و نمیدانید چه طور این ظرفیت را فعال کنید؟!
- آیا خود را پرمشغله میدانید و هیچگاه زمان کافی ندارید؟!
- میخواهید کسبوکار دیگری را شروع کنید اما زمان ندارید؟!
- نمیدانید چه طور کسبوکار خود را به دیگران منتقل کنید؟!
- آیا هرروز مجبور هستید بخشی از وقت، انرژی و تمرکز خود را صرف نظارت بر فعالیتهای کارکنان و هدایت آنها کنید؟!
- آیا همیشه بخشی از کارها را باید خودتان انجام دهید و نمیتوانید آنها را کارمندان واگذار کنید؟!
- آیا زمان کافی برای فکر کردن درباره توسعه کسبوکار خود را ندارید و درگیر امور اجرایی کسبوکارتان هستید؟!
- به نظرتان توان اجرایی کارکنانتان بیش از فعالیتهای فعلی آنهاست و نمیدانید چه طور این ظرفیت را فعال کنید؟!
- آیا خود را پرمشغله میدانید و هیچگاه زمان کافی ندارید؟!
- میخواهید کسبوکار دیگری را شروع کنید اما زمان ندارید؟!
- نمیدانید چه طور کسبوکار خود را به دیگران منتقل کنید؟!
این شرایط فعلی در کسبوکارهای کوچک در کشور ماست که اغلب آنها کمتر از ده سال عمر میکنند.
درواقع شما باید سیستمها و الگوهای داخلی از چگونگی انجام کارها توسط خود ایجاد کنید و آن الگوها را بهصورت رویهها و فرایندهای انجام کار مدون کنید. هر زمان نفر جدید به جمع شما اضافه شد این فرایندها را در اختیار او قرار دهید و با آموزشی خیلی مختصر و کوتاه از او بخواهید تا مطابق با آن فرایند فعالیتهای خود را انجام دهد به این صورت دیگر نگران این نخواهید بود که آیا کسی میتواند مانند شما آن کار را انجام دهد یا خیر؟
بعدازآن کافیست سیستمها و الگوهای ایجاد شده (و نه افراد) را ارزیابی کنید و رفتار و عملکرد آن را اندازهگیری کنید. این اندازهگیری شامل اندازهگیری کارایی (تناسب منابع استفاده شده و همچنین مسیر انجام کار) و اندازهگیری اثربخشی (میزان تحقق هدف و تناسب برنامه و بودجه) میباشد.
وقتی شرکتها شکست میخورند، ورشکسته میشوند، رشد نمیکنند تقریباً همیشه یک دلیل دارد. آنها روی کارمندان، سیستمها و فرایندهایی که نیاز دارند سرمایهگذاری نکردهاند.“
شرایط کنونی کسبوکارها
مدیران و صاحبان کسبوکار تمامروز خود را درگیر موضوعات مختلف هستند،در حال انجام همیشه دغدغههای زیادی را با خود همراه دارند کارهای تخصصی مانند کارمندان، پیگیری میزان تولید، پیگیری سفارشها و ارسال آنها، و …، دغدغه بازاریابی و فروش بیشتر، دغدغه توانمندیهای کارمندان، دغدغه وصول مطالبات، دغدغه پرداخت هزینه و چکها، و …
آنها همیشه نگران هستند که:
- اگر بخواهند یک ماه با موبایل خاموش به مسافرت بروند چه بر سر کسبوکارشان میآید؟!
- اگر بخواهند با سود حاصل کسبوکار فعلی سرمایهگذاری دیگری را انجام دهند چه طور زمان کافی برای سرمایهگذاری جدید را ایجاد کنند؟!
- اگر فلان کارمند یا مدیر کلیدیشان از فردا نخواهد بیاید چه باید انجام دهند؟!
- اصلاً اگر بخواهند این کسبوکار را به شخص دیگری برای مدیریت واگذار کنند چه طور این کار را با خیال آسوده انجام دهند؟! و ….
- چه طور میشود به همه مشکلات، دغدغهها، نگرانیها خاتمه داد؟
- آیا باید همیشه سخت کارکرد و این سؤالات را با خود همراه داشته باشیم؟
با آموزش سیستم سازی عملکرد کسبوکار و حتی زندگی نتیجه عملکرد سیستمهایی است که آنها تشکیل میدهد. پس برای ارتقاء کسبوکار باید سیستمهای آن را ارتقاء داد.
این اصل را در ذهن داشته باشید. ابتدا شما بر روی سیستمها کار میکنید، سپس این سیستمها هستند که برای شما کار میکنند. درنتیجه سیستم سازی را باید بیاموزید و در زندگی و کسبوکار خود پیاده کنید.
چه بنگاه هایی نیاز به سیستم سازی دارند؟
کلیه شرکتها، سازمانها، بنگاههای اقتصادی و حتی غیراقتصادی (انتفاعی) در هر سایزی شامل: کوچک، متوسط، بزرگ نیاز به سیستم سازی دارند.سیستم سازی حلقه مفقوده بسیاری از کسبوکارها خصوصاً در کشور ما است.
۹ دلیل برای سیستم سازی کسب و کار :
- برای مالک و مدیر کسبوکار مشخص میشود چگونه هر بخش از کسبوکار را برای اجرا بهتر هدایت کند و چگونه فعالیتها را انجام میدهند.
- کسبوکار را قادر میسازد تا تحت مدیریت فعالیتها را اجرا کند و صاحب کسبوکار مطمئن است که مدیران آنچه لازم است را درک کردهاند.
- شما را قادر میسازد قبل از آنکه شرایط خیلی بد شود، مشکلات بالقوه کسبوکار را شناسایی کنید.
- شمارا قادر میسازد تا شناسایی کنید که آیا چالشها به خاطر مشکلی در سیستم رخ میدهد یا به خاطر کارکنان.
- همه بر اساس یک روش عمل میکنند درنتیجه باید در برابر فعالیتهایشان پاسخگو باشند.
- همه در ارائه راهکارهای بهبود درگیر میشوند.
- کمک میکند کارکنان جدید راحتتر وارد کسب وکار شده و در آن درگیر شوند.
- به کاهش هزینه آموزش و افزایش سرعت رشد کسبوکار کمک میکند.
- به ارزش دارائیهای سازمان اضافه میکند.
به عقیده ما، کسبوکارهای ایرانی و صاحبان تا یک سقف معین نهچندان بلند پیشرفت میکنند. خیلی کم پیش میآید که کسبوکارهای نوپا بتوانند به رشد خود ادامه داده و به کمپانیهای بزرگی تبدیل شوند.
به این دلیل که وقتی کسبوکار کمی رشد کرد و تعداد مشتریانش زیادتر شد، دیگر صاحب کسبوکار از پس اداره کسبوکار خود برنمیآید.
چیزی که کسبوکارها را از این وضعیت خلاص کرده و باعث پیشرفت نمائی آن خواهد شد، سیستم سازی و استاندارد کردن فعالیتهای کسب و کار است. بهکارگیری سیستم بجای افراد نهتنها باعث استانداردسازی میشود، بلکه خطای انسانی را نیز کاهش داده و مشتریان را از شما راضیتر خواهد کرد.
بارها باعث شدهایم با اعمال بهبود، سود کسبوکارها افزایش یافته، هزینه آنها کاهش یافته، فروششان بیشتر شده و بسیاری اتفاقات دیگر. البته جالب است بدانید بسیاری از این بهبودها چندان عجیبوغریب نبوده ولی تأثیرات بزرگی بر کسبوکارها بر جای گذاشته است. آن هم با صرف هزینههای بسیار کم.
این مسیری است که در کسبوکارهای مختلف پیموده شده است.
در این دوره مباحث زیر بیان خواهد شد:
- موانع و مشکلات موجود در اداره یک کسبوکار+ مثالهای این موضوع
- تعریف و مزایای سیستم سازی فردی و سازمانی
- دیدگاههای اشتباه مدیریت کسبوکار
- ارقام و آمار کاهش هزینه و افزایش سود
- چه طور در کوتاه نیز نتایج سیستم سازی را تجربه کنیم
- مطالعه موردی از سیستم سازی در یک برند جهانی و ایرانی
- ارائه راهکارها
- اجزا و ابعاد سیستم سازی
این اصل را در ذهن داشته باشید. ابتدا شما بر روی سیستمها کار میکنید، سپس این سیستمها هستند که برای شما کار میکنند. درنتیجه سیستم سازی را باید بیاموزید و در زندگی و کسبوکار خود پیاده کنید.
مخاطبین دوره:
- کارآفرینان و صاحبان کسبوکار
- مدیران ارشد و میانی شرکتها و سازمانها
- مدیران و کارشناسان واحدهای سیستمها و روشها
- مدیران و کارشناسان واحدهای تعالی سازمانی و بهبود
- مدیران و کارشناسان واحدهای فناوری اطلاعات و IT
- فارغالتحصیلان رشتههای مدیریت، مهندسی صنایع، کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سایر رشتههای مشابه جهت سیستم ساز شدن
- کارآفرینان و کسانی که قصد راهاندازی کسبوکار دارند.
حاصل دوره:
پس از سیستم سازی بر روی کسبوکارها شاهد موارد زیر خواهیم بود:
- افزایش سود
- کاهش هزینه ها
- آزاد شدن زمان مدیران برای انجام کارهای مهم و غیرفوری
- استاندارد شدن انجام کارها
- کاهش وابستگی به نیروهای کلیدی، مدیران و صاحبان کسبوکار
- و بسیار مزایای دیگر
با سیستمسازی شما از غرق شدن در شلوغیها و کاهش بهرهوری شما جلوگیری میشود و سرعت رشد کسب وکار شما بهصورت جهشی افزایش می یابد.
پیشنیاز:
- آشنایی ابتدایی با مفاهیم مدیریت
سرفصل های آموزش :
- معرفی دوره
- موانع و مشکلات موجود در مدیریت یک کسبوکار
- موانع و مشکلات موجود در زمینه مدیریت فردی
- سیستم سازی فردی و کسبوکار چیست؟
- مزایای سیستم سازی کسبوکار
- مزایای سیستم سازی فردی
- موانع سیستم سازی
- دیدگاههای اشتباه در مدیریت کسبوکار
- آمادهای کاهش هزینه و افزایش سود در اثر سیستم سازی
- دو تکنیک اجرایی ساده سیستم سازی
- انتخاب ابزار اجرایی
- جایگاه سیستم سازی در فرآیند کارآفرینی
- سخن پایانی
- هدیه برای مشتریان شما
مدرسین دوره :
سید احمد دلیری
- مدرس و مشاور سیستم سازی – مؤلف کتب تخصصی
- نویسنده کتابهای:
مدیریت و توسعه کسبوکار
نقشه راه فرایندهای کسبوکار
تجزیه و تحلیل فرایندهای کسبوکار
بررسی رابطه ایزو و مدیریت فرایند - مشاور و مجری سیستم سازی در کسبوکارهای کوچک و متوسط
- مدیر پروژه سامانه های ملی کشور
مهدی سیاح نیا
- مدرس و مشاور بازاریابی و سیستم سازی فردی
- عضو هیات مدیره هلدینگ آموزشی یک باور
- مدرس و مشاور سازمانهای دولتی بزرگ (ریاست جمهوری، وزارت دفاع، وزارت ارتباطات، شرکت نفت و …)
- مشاور و کوچ چندین کسبوکار خصوصی
- کارشناس رادیو اقتصاد
- دارای سابقه مدیریت در ۷ شرکتهای صنعتی بزرگ کشور
- طراح و تولید کننده آموزش های تخصصی مدیریت بازاریابی و مدیریت منابع انسانی در قالب فیلم و صوت و …
- دارای تجربه و سابقه سخنرانی در همایشهای مختلف مدیریتی در شهرهای مختلف کشور
نوشته دوره آموزش مقدماتی سیستم سازی اولین بار در دانشجویار پدیدار شد.