لینکدین شبکهی اجتماعی حرفهایهاست! در این آموزش از همیار آیتی قصد داریم با هم با برخی از نکات مهم آشنا شویم که گهگاهی توسط ما ایرانیها نادیده گرفته میشود، نکاتی که با رعایت کردن آنها میتوانید یک پروفایل لینکدین حرفهای داشته باشید و به کمک آن ارتباطات کاری خود را به شدت بهبود دهید.
اما قبل از اینکه به بررسی این نکات مهم بپردازیم بیایید در ابتدا کمی بیشتر با این شبکهی اجتماعی حرفهای و اهداف آن آشنا شویم.
لینکدین چیست؟
لینکدین در حقیقت یک شبکهی اجتماعی حرفهایست که با هدف برقراری ارتباط برای افراد در فضای کاری به وجود آمده است، شما در لینکدین میتوانید با افرادی که در حرفهی کاری شما مشغول هستند ارتباط برقرار کرده و مباحث مورد علاقهی خود را در زمینهی فعالیت تخصصی خود دنبال کنید.
بر خلاف بسیاری از شبکههای اجتماعی که در کشور ما بیشتر با دید سرگرمی مورد استفاده قرار میگیرند، شبکهی اجتماعی لینکدین محیطی کاملا حرفهای را فراهم آورده است و به یکی از کاملترین پلتفرمهای موجود در این زمینه تبدیل شده، تنها کافیست برخی اصول کار با آن را فرا بگیرید، که در این مقاله آنها را برای شما خواهیم گفت.
لینکدین چه کاربردهایی دارد؟
همانطور که بالاتر اشاره کردیم لینکدین یک شبکهی حرفهای و کاری محسوب میشود، پس بدیهی است، محیطی مناسب برای یافتن شغل و استخدام باشد، اما برخی از قابلیتهای کلیدی لینکدین عبارتند از:
- بهبود ارتباطات کاری
- استخدام افراد توسط کارفرما
- یافتن موقعیتهای شغلی مورد نظر
- شبکهسازی حرفهای در زمینهی کار و فعالیت
- یافتن و برقرار ارتباط با کسبوکارهای مشابه B2B
و هر آنچه که در زمینهی برقراری ارتباطات کاری و حرفهای خود به آن احتیاج داشته باشید.
چگونه میتوانیم یک پروفایل حرفهای در لینکدین داشته باشیم؟
بسیار مهم است که کاملا رسمی و حرفهای در این شبکه رفتار کنید، چرا که افراد برای برقراری ارتباط با شما در نگاه اول به پروفایل شما توجه خواهند کرد، با رعایت نکاتی ساده میتوانید یک پروفایل حرفهای لینکدین برای خود ایجاد کنید، برخی از مهمترین این نکات به شرح زیر هستند:
۱. به عکس پروفایل خود اهمیت بدهید!
یکی از مهمترین اجزای پروفایل که توجه انسانها را به خود جلب میکند عکس پروفایل شماست، مهم است که از یک عکس واضح و رسمی برای پروفایل خود استفاده کنید، توجه داشته باشید که محیط لینکدین با سایر شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام یا فیسبوک متفاوت است، ترجیها از یک عکس حرفهای و متناسب با عرف جامعه استفاده کنید، این تصویر میتواند یک عکس در محیط کاری یا محلی مرتبط باشد، سعی کنید عکس پروفایل شما به خوبی نمایانگر چهرهتان باشد.
به هیچوجه از تصاویر مفهومی، مثل طبیعت، آواتارها، لوگوی سایت، شرکت و یا هر عکسی که چیزی به جز چهرهی شما را نشان میدهد استفاده نکنید، چرا که محیط لینکدین یک محیط حرفهای و کاریست و استفاده از عکس واقعی میتواند نشانهای از مسئولیتپذیری و مصمم بودن شما باشد، استفاده از عکس غیر واقعی میتواند مفهوم عدم داشتن اعتماد بهنفس را به مخاطبین شما القا کند.
۲. استفاده از نام و مشخصات واقعی!
حتما از نام و نامخانوادگی واقعی خود استفاده کنید، به هیچوجه نامهای مستعار یا ناقص را به کار نبرید (به عنوان مثال تنها نام کوچک خود را ننویسید) مخاطبینتان اگر ببینید شما از نام واقعی خود استفاده نمیکنید به راحتی شما را از لیست ارتباطات خود حذف خواهند کرد.
ضمنا با درج نام واقعی خود، به راحتی در جستجوهای لینکدین و همچنین جستجوهای گوگل مشاهده خواهید شد و اگر به دنبال استخدام یا بهبود جایگاه کاری خود هستید این مورد میتواند تنها شانس شما باشد، ضمنا سعی کنید حرف ابتدایی نام و نامخانوادگی خود را با حروف بزرگ انگلیسی تایپ کنید، زیرا نامها و اسامی در زبان انگلیسی باید با حرف بزرگ آغاز شوند.
۳. یک تیتر مناسب و حرفهای برای خود برگزینید!
تیتر یا هدلاین (Headline) بخشی از پروفایل لینکدین شماست که دقیقا در زیر نامتان نمایش داده میشود، شما باید در این بخش یک توصیف از خودتان بنویسید، شاید به جرئت بتوان گفت این بخش اولین چیزی است که افراد حرفهای به آن توجه میکنند، پس سعی کنید در ۱۲۰ کاراکتر (یا کمتر) یک توصیف دقیق و مناسب از خودتان بنویسید.
حتما لازم نیست، شغل خود را در آن درج کنید، به خصوص اگر به دنبال یک موقعیت شغلی جدید میگردید، میتوانید مهارت یا توانایی اصلی خود را آنجا بنویسید.
۴. یک خلاصهی حرفهای در پروفایلتان وارد کنید!
قسمت خلاصه که با نام Summary در لینکدین نشان داده میشود، اولین قسمتی است که توجه افرادی که در حال مشاهدهی پروفایل شما هستند را به خود جلب میکند، سعی کنید در این بخش خلاصهای از مهارتها و دستاوردهای خود را درج کنید، به هیچوجه در نوشتن آن اغراق نکنید و خود واقعیتان را به خوبی معرفی کنید.
۵. یک URL اختصاصی برای خود تنظیم کنید!
شما امکان شخصیسازی URL لینکدین خود را دارید، در حالت عادی هنگامی که تازه در لینکدین ثبتنام کردهاید، نام انتخابی شما به همراه یک عدد تصادفی برای URL پروفایلتان در نظر گرفته میشود، سعی کنید حتما آن را ویرایش کرده و یک URL اختصاصی و مناسب برای خود تنظیم کنید، اینکار حرفهای بودن شما را به مخاطبینتان یادآوری خواهد کرد.
به تکمیل رزومهی خود در لینکدین اهمیت دهید!
لینکدین یک محیط عالی برای به نمایش گذاشتن مهارتها و دستاوردهای شماست، سعی کنید به طور دقیق و کامل پروفایل خود را تکمیل کنید، بسیاری از کارفرمایان و مسئولین منابع انسانی (به خصوص در مشاغل مرتبط با آیتی و تکنولوژی) اهمیت خاصی به پروفایل لینکدین افراد میدهند، پس شما نیز سعی کنید یک پروفایل و رزومهی حرفهای در لینکدین داشته باشید.
بخشهای متنوعی در یک پروفایل لینکدین وجود دارد که شما میتوانید نسبت به تکمیل آنها اقدام کنید، برخی از این قسمتها عبارتند از:
- سوابق و تجربیات کاری (Experience)
- تحصیلات آکادمیک (Education)
- فعالیتهای داوطلبانه (Volunteer Experience)
- مهارتهای حرفهای شما (Skills)
- دستاوردهای شما (Accomplishments)
پروفایل خود را به زبان انگلیسی تکمیل کنید
هرچند شما میتوانید از زبان فارسی نیز در تکمیل پروفایل خود استفاده کنید و هیچ محدودیتی در این زمینه نخواهید داشت، اما برای هماهنگ بودن با بخشهای پیشفرض لینکدین به شما توصیه میکنیم حتما اطلاعات پروفایل خود را با زبان انگلیسی وارد کنید.
به عنوان توصیههای پایانی، سعی کنید تنها با افرادی ارتباط برقرار کنید که در دنیای واقعی آنها را میشناسید یا در شبکهی ارتباطات کاری و حرفهای شما قرار میگیرند، به هیچوجه مطالب و پستهای غیر مرتبط در لینکدین منتشر نکنید، تنها به صرف اینکه طرف مقابل شما خانم است برای او درخواست ارتباط نفرستید و در یک کلام لطفا لینکدین را با اینستاگرام اشتباه نگیرید!
شبکهی اجتماعی لینکدین یک محیط کاری و حرفهای را برای شما به وجود آورده تا بتوانید ارتباطات حرفهای و کاری خود را در آن گسترش داده و به تقویت مهارتهای ارتباطی خود بپردازید، از آن برای شبکهسازی حرفهای و آشنایی با فعالان زمینهی کاری خود استفاده کنید.