مدتی می شود که تب و تاب برنامه نویسی بازی در ایران به راه افتاده است و خیلی از کاربران به دنبال یادگیری برنامه نویسی بازی هستند. ما هم سعی می کنیم منابع برای برنامه نویسی در این حوزه داخل سایت قرار دهیم. در این مطلب کتاب آموزش برنامه نویسی بازی با استفاده از SFML در قالب ۱۰۰ صفحه رو آماده کردیم که بیشتر جنبه مقدماتی و آشنایی دارد. باید بگم SFML یک واسط برنامه نویسی چندرسانه ای، شئ گرا و مستقل از پلاتفرم است که در سی پلاس پلاس نوشته شده است. در ادامه به صورت کامل به بررسی کتاب آموزش برنامه نویسی بازی با استفاده از SFML می پردازیم و توضیحاتی کاملتری در مورد این واسط برنامه نویسی میدهیم. و در آخر سرفصل های ارائه شده در این کتاب را مورد بررسی قرار میدهیم.
قبل از اینکه شروع به معرفی کتاب آموزش برنامه نویسی بازی با SFML کنیم باید توضیحات در مورد SFML دهیم. SFML یک واسط برنامه نویسی چندرسانه ای، شئ گرا و مستقل از پلاتفرم است که در ++C نوشته شده است. این کتابخانه، واسطی ساده برای آسان کردن ساختن بازیها و برنامههای چند رسانهای دارد. علاقهمندان به ساختن یازی میتوانند از خصوصیات SFML استفاده کنند و با کمترین تلاش، بازیهای دوبعدی بسازید.
SFML، واسطی است که component های مختلفی رو برای سیستم شما فراهم می کنه که با اون نوشتن برنامه های گرافیکی و بازی برای برنامه نویس ها راحت تر هست و از پنج ماژول تشکیل شده:
- system
- window
- graphics
- audio
- network
SFML به صورت Multi platform ارائه شده است و بر روی سیستم عامل های Windows،Linux،Mac OS x قابل اجرا است و بزودی بر روی سیستم عامل Android و IOS قابل اجرا خواهدبود. همچنین این واسط به طور ویژه برای زبان های برنامه نویسی C و NET. ارائه شده و هم اکنون زبان های دیگر مثل JAVA و Python و… هم از این واسط بهره می برند.
کتاب آموزش برنامه نویسی بازی با SFML
کتاب آموزش برنامه نویسی بازی با استفاده از SFML اثر میلکو جی. میلچیو می باشد که به زبان فارسی ترجمه شده است تا منبعی مفید برای علاقمندان به برنامه نویسی بازی باشد. آموزش مقدماتی برنامه نویسی بازی با استفاده از SFML، مجموعه ای از آموزش های کاربردی درباره کتابخانه SFML است که به شما یاد میدهد چطور به سرعت و به آسانی از این کتابخانه استفاده کنید. کتاب مفاهیم اصلی ساخت بازی را با فراهم کردن بهترین شیوه ها در این زمینه، ارائه می کند.
ساخت بازی می تواند موضوعی سخت برای فهمیدن باشد. این کتاب دانش کافی درباره SFML را برای شما فراهم کرده است تا در اولین فرصت ممکن، ایده هایتان در زمینه بازی سازی را پیاده سازی نمایید. این کتاب همچنین شامل تعدادی از مثال هاست که شما می توانید از آنها استفاده کنید و بر طبق نیازتان تغییر دهید.
کتاب آموزش برنامه نویسی بازی با استفاده از SFML، شما را درباره هر چیزی که برای ساختن یک بازی دوبعدی در SFML نیاز دارید، راهنمایی میکند. مفاهیمی مثل Sprite، بافت، انیمیشن و دوربینها به صورت مفصل بررسی میشوند. همچنین یاد میگیرید چطور صدا و موسیقی را در بازیها پخش کنید. هر مرحله از این سفر پر است از مثال هایی که در سی پلاس پلاس نوشته شدهاند تا شما را به مسیر درست هداییت کنند.
سرفصل های کتاب آموزش برنامه نویسی بازی با SFML
در بخش زیر به بررسی سرفصل های کتاب آموزش برنامه نویسی بازی با SFML می پردازیم و به صورت کاملا ریز توضیح میدهیم در هر فصل این کتاب چه مطالبی ارائه می شود. این کتاب در قالب ۶ فصل کامل و در قالب ۱۰۰ صفحه نگارش شده است. در بخش زیر، ریز سرفصل ها را به صورت لیست آورده ایم.
فصل اول:
شروع کار با SFML
فصل دوم:
بارگذاری و استفاده از بافت ها در SFML
فصل سوم:
انیمیت کردن Sprite ها
فصل چهارم:
مدیریت یک دوربین دو بعدی در SFML
فصل پنجم:
اکتشاف دنیای صداها و متون
فصل ششم:
رندر افکت های ویژه با استفاد از شیدرها
- مقدمه
- شروع کار با SFML
- ایجاد پنجره
- غیرفعال کردن مکان نمای ماوس
- حلقه بازی
- مدیریت ورودی
- رویدادهای مربوط به پنجره
- رویدادهای مربوط به صفحه کلید
- رویدادهای مربوط به ماوس
- رویدادهای مربوط به دسته بازی
- استفاده از رویدادها
- رندرینگ و تغییر شکل اشکال هندسی
- رندر فریم
- ترسیم اشکال
- تغییر شکل اشکال هندسی
- کنترل شکل ها
- خلاصه
- باگذاری و استفاده از بافت ها
- باگذاری بافت ها
- ایجاد تصاویر
- تولید بافت ها
- رندر شکل ها با استفاده از بافت ها
- Sprite چیست؟
- شکل ها در مقابل Sprite ها
- قابلیت تغییر شکل و ترسیم پذیری
- انیمیت کردن Sprite ها
- گرفتن زمان
- Sprite ها در عمل
- ساختن یک انیمیت کننده
- استفاده از انیمیت کننده
- چندین انیمیشن
- مدیریت یک دوربین دو بعدی
- دوربین چیست
- کی باید از دوربین استفاده کنیم
- SFML چطور یک دوربین را پیاده سازی می کند؟
- مدیریت دوربین ها با استفاده از sf:View
- چرخاندن و کوچ و بزرگ کردن یک دوربین
- Viewport
- نقشه برداری مختصات
- OpenGl چیست؟
- آیا شما باید از OpenGl استفاده نمایید؟
- استفاده از OpenGl در داخل SFML
- OpenGl در چندین پنجره
- اکتشاف دنیای صداها و متون
- مقدمه ای بر مدل صوتی
- صدا در مقابل موسیقی
- صدا در عمل
- کلاس sf::Sound
- معرفی AssetManager 2.0
- sf::SoundSource و صدا در محیط سه بعدی
- خصوصیات عمومی صداها
- صدا در محیط سه بعدی
- نصب یک شنونده
- منابع صوتی
- شروع کار با sf::Text
- AssetManager 3.0
- رندر افکت های ویژه با استفاده از شیدرها
- رندرینگ مستقیم به یک بافت
- برنامه نویسی شیدر
- شیدر چیست؟
- بارگذاری شیدرها
- AssetManager 4.0
- استفاده از شیدرها
- uniform های شیدر
- نصب RenderTexture
- خلاصه
برای دانلود کتاب آموزش برنامه نویسی بازی با SFML از جعبه دانلود زیر استفاده کنید.