تکنیک های برتر سئو سایت

تکنیک ها برتر برای سئو سایت

برای اینکه افرادی که هنوز در زمینه سئو سایت فعالیت نکرده اند نیز مطالب را بهتر متوجه شوند لازم است که بابرخی اصطلاحات رایج در دنیای وبمسترها و طراحی سایت و موارد دیگر مرتبط با SEO آشنا شوند. هر چه مفاهیم را بیشتر  درک کنید و بدانید، فهمیدن سئو یا SEO برای شما راحت تر و لذت بخش تر خواهد بود.به طور خلاصه گذر از روی فاکتورهای مهم سئو سایت SEO میکنیم تا وارد بخش ها تخصصی تر بشویم.

سئو سایت یا SEO

به طور کلی سئو سایت یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به تمامی کارهایی گفته میشود که در راستای بهبود جایگاه سایت در موتورهای جستجو انجام میشود. دسته بندی های مختلفی برای SEOوجود دارد. به عنوان مثال off-page SEO به کارهایی که در خارج از سایت در راستای SEO انجام میشود گفته میشود و on-page SEO به مجموع کارهایی گفته میشود که در راستای SEO بر روی صفحات سایت انجام یمشود.

همچنینی واژه کلاه سفید (White-hat SEO) به کارهایی گفته میشود که بر طبق اصول روال SEO و با استفاده از روشهای اصولی سعی در ارتقاء جایگاه سایت در موتورهای جتجو دارند.

واژه سئوی کلاه سیاه (Black-hat SEO) نیز به کارهایی گفته میشود که سعی در فریب الگوریتم های گوگل و کسب موقعیت بهتر در موتورهای جستجو با روش های بر خلاف آنچه گوگل به آنها توصیه کرده است میکند.

اگرچه ممکن است سئوی کلاه سیاه به صورت قطعی در برخی از زبانها مانند زبان فارسی که هوش مصنوعی درک کمتری از آن نسبت به زبان انگلیسی دارد داشته باشد، ولی استفاده از این تکنیک ها ممکن است منجر به افت رنک و حتی خارج شدن یک سایت از ایندکس گوگل به صورت مقطعی و یا دائمی شود. بنابراین تلاش کنید که همیشه از تکنیک های اصولی جهت ارتقائ رنکینگ سایت استفاده کنید.

نام دامنه در سئو سایت

نام دامنه در سئو سایت یا Domain یک شناسه برای شناسایی یک تعداد یا تعداد بیشتری آدرس IP است. به عنوان نمونه، نام دامنه nasa.com بیانگر تعداد زیادی IP Address است.

یکی از مزیت های وجود نام دامنه این است که دیگر احتیاجی به حفظ کردن و وارد کردن IP برای وردو به یک سایت نیست و کاربران میتوانند نام دامنه سایت های گوناگون را در نوارآدرس مرورگر اینترنشان وارد کرده و از سایت موردنظرشان استفاده کنند.ضمنا در صورت معنی دار بودن نام دامنه ، کاربر میتواند قبل از ورود به یک سایت از ماهیت و موضوع آن سایت مطلع گردد. مثل سایت خودمان یعنی seoraz.com که در باره راز های نهفته سئو به صورت تخصصی به مشتریان عزیز خدمات عرضه میکند و به آنها آموزش سئو میدهد.

زیر دامنه

زیر دامنه یا sub-domain  در حقیقت دامنه ایست که خودش زیر مجموعه یک Domain دیگر است. مانند translate.google.com

دامنه سطح بالا

دامنه سطح بالا یا Top Level Domain که به اختصار TLD نیز نام دارد به قسمت انتهایی نام دامنه گفته میشود که پس از آخرین نقط قرار میگیرد. به عنوان مثال com یا org یا ir همگی TLD هستند. چند نمونه از TLD های پرکاربرد در زیر به صورت فهرست وار آورده شده اند.

  • edu مخفف Education
  • gov مخفف Goverment
  • ir مخفف Iran
  • biz مخفف Business
  • com مخفف Commercial
  • net مخفف Network
  • org مخفف Orginaztion
  • info مخفف Information

موتور جستجو

به زبان ساده موتورهای جستجو در اینترنت برنامه هایی هستند که web را برای یافتن متن ، عکس ، فیلم و هر دیتای دیگری جستجو میکنند و لیستی لز نتایج را ارئه می دهند.بزرگترین و معروف ترین موتورهای جستجو عبارتند از Google، Bing و Yahoo از کشور آمریکا و Baidu از چین و Yandex از روسیه که هر کدام با در اختیار داشتن الگوریتم های متعدد و متفاوت تلاش دارند بهترین نتایج را به کاربرانشان ارائه دهند.

خزشگر وب

خزشگر وب یا  Web crawler  رباتی است که در اینترنت وارد سایت های گوناگون میشوند و همه صفحات آنها را میخوانند و لینک ها را دنبال میکنند و درنهایت اطلاعات صفحات را جمع آوری و به محل مشخصی ارسال میکنند . نام های دیگر خزشگر یا خزند وب عبارتند از :

  • Web Crawler
  • Web spider / spider
  • Web Indexer
  • Automatic indexer
  • Ant

فایل robots.txt

فایل robots.txt یک فایل متنی است که در ریشه سایت قرار میگیرد و توسط آن مکان تعریف برخی قوانین برای ربات های موتور جستجو وجود دارد. این فایل به صورت example.com/robots.txt در دسترس میباشد. در همین راستا “آنچه یک سئوکار باید بداند” در این رابطه را در آینده نشر خواهیم کرد و درموردش بیشتر توضیح داده خواهد شد.

گوگل بات یا Google bot

گوگل بات یا Google bot یک خزنده وب است که وظیفه اش جمع آوری اطلاعات صفحات وب سایت های گوناگون و ارسال آن به سرور های گوگل جهت آپدیت ایندکس گوگل است. موتورر جستجو عکس گوگل دارای ربات های متعددیست که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده داند. مثلا موتور جستجو عکس گوگل دارای ربات متفاوت نسبت به موتور جستجو متن گوگل است. در زیر فهرستی از این ربات ها را با ذکر نوع کارکردشان بیان شده است:

  • Googlebot جستجوی وب
  • Googlebot News جستجوی اخبار
  • Googlebot Images جستجوی عکس ها
  • Googlebot Video جستجوی ویدئو ها
  • Google Smartphone جستجوهایی که با تلفن هوشمند انجام میشوند
  • Google app crawler خواندن اطلاعات و منابع اپلیکیشن های موبایل

SERP یا صفحات نتایج موتور جستجو

صفحه تایج جستجو یا Search Engine Result Page صفحه ایست که نتایج جستجو در آن نمایش داده میشود.

نتایج ارگانیک

نتایج جستجو SERP، نتایج ارگانیک یا Natural result نام دارند و ورودی سایت که از طریق SERP انجام پذیرفته باشند نیز ورودی ارگانیک نام دارد.

جریمه گوگل یا Google Penalty

Google Penalty یا جریمه گوگل، اثر منفی روی رنکینگ یک یا چمد صفحه و یا کلی سایت است که توسط الگوریتمی مانند پنگوئن و یا به صورت دستی اعمال می گردد. در صورت جریمه گوگل ممکن است کل سایت یا بخشی از آن به ازای یک یا تعدادی کلمه با افت رنک مواجه شود و یا در SERP نمایش داده نشود.

Google Webmaster Guidelines

راهنماها و دستور العمل های گوگل وبمستر باید ها و نبایدها و اصولی هستند که توسط گوگل وضع شده اند. گوگل به برنامه نویسان، توسعه دهندگان، تولید کنندگان محتوا ، وبمستران و متخصصین SEO توصیه میکند که جهت بیشتر دیده شدن در نتایج جستجو و SEO موفق، به راهنماهای گوگل وبمستر عمل کنند و درصورتیکه خلاف آن را انجام دهند ممکن است با جریمه گوگل مواجه شوند و یا از ایندکس گوگل خارج شوند. راهنمایی های گوگل وب مستر آنقدر اهمیت دارند در اینجا به صورت کاملا مفصل درباره اش برایتان توضیح خواهیم داد.

Google Search Console

گوگل سرچ کنسول یکی از سرویس های رایگان برای وبمستران است که قبا از ماه May سال 2015  گوگل وبمستر تولز(Google Webmaster Tools) نام داشت. این سرویس به وبمستران امکان بررسی وضعیت ایندکس، اضافه کردن نقشه سایت ، بررسی لینک های داخلی و خارجی، ورودی های ارگانیک ، رویت تعداد نمایش صفحات مختلف سایت و موقعیت آنها در SERP به ازای کلمات مختلف و بسیار موارد کاربردی دیگر را میدهد. همچنین گوگل سرچ کنسول راه ارتباطی با وبمستران است و گوگل میتواند از طریق پیغام هایی مانند error  ها،جریمه شدن سایت و نکات ایمنی را برای وبمستران ارسال کند. به این نکته دقت کنید که گوگل وبمستر تولز با Google Webmaster Guidelines دو مقوله کاملا مجزا هستند.

Google Adwords یا تبلیغات گوگل

گوگل ادوردز، سرویس تبلیغات گوگل است و اساس آن بر PPC یاPay Per Click  است. سرویس گوگل ادوردز دارای امکان تعریف انواع محدودیت برای نمایش تبلیغات مانند نمایش تبلیغات به یک یا چند گروه سنی ، منطقه جغرافیای، زمان ، دستگاه ، زبان و جنسیت است.

در حال حاضر گوگل ادوردز به پنج دسته زیر تقسیم میشوند:

  • Search Advertising
  • Display Advertising
  • Video Advertising
  • Shopping Advertsing
  • Mobile Advertising

Google Analytics

گوگل آنالیتیکس یکی از خدمات بسیار کاربردی گوگل است که در سال 2005 راه اندازی شد و توسط آن امکان ثبت و آنالیز ترافیک سایت فراهم شده است. با داشتن یک اکانت جیمیل میتوانید سایت خود را به صورت رایگان در Google Analytics ثبت کرده و سپس اسکریپت گوگل آنالیتیکس را در صفحات سایت خود بگذارید و آز آن پس از خدمات ارزشمند این سرویس استفاده کنید.

WebSpam

Webspam یا وب اسپم به تکنیک های سئوی کلاه سیاه یا محتوای اسپمی گفته میشود که با روش های ناقض راهنما های گوگل وبمستر سعی دربالا بردن رنکینگ سایت در موتورهای جستجو دارند.

ایندکس گوگل

وقتی گوگل بات صفحات سایتهای مختلف را در اینترنت کراول مند، همه کد ها و منابع صفحات مانند عکس ها ، ویدیو ها، جاوااسکریپت ها و غیر را میخواند و به سرورهای گوگل در محلی که ایندکس نام دارد منتقل میکند. اگر الگوریتم های گوگل تشخیص دهند که نیازی به وجود صفحه خاصی در ایندکس گوگل نیست، آن صفحه را از ایندکس خارج میکنند که به این عمل de-index گفته میشود

دلایل متفاوتی مانند کپی بودن محتوای صفحه ، نقض کپی رایت و محتوای اسپمی برای de-index شدن فایل و یا صفحات از ایندکس گوگل وجود دارند. درمورد نقض کپی رایت در بخش های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

جهت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر همین حالا با سئوراز تماس بگیرید :
02188521531 – 02188756689 – 09128238263

 

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *