باسلام و عرض ادب. در این مطلب در خدمت شما هستیم با کتاب گرافیک رایانه ای با زبان برنامه نویسی سی شارپ از وب سایت آموزش برنامه نویسی سورس باران. در این کتاب از زبان برنامه نویسی سی شارپ(C#) برای پیادهسازی کدها استفاده گردیده است که اکثر دانشجویان نرمافزار، IT، ICT و علوم کامپیوتر این زبان را میشناسند.
این کتاب در ۳۹ صفحه ارائه شده است و توسط مهندس رمضان عباس نژادورزی، مهندس جواد رضانژادقادیکلائی و مهندس سید سعید حمیدی تالیف شده است. توضیحا بیشتر به همراه سرفصل کتاب گرافیک رایانه ای با زبان برنامه نویسی سی شارپ در ادامه مطلب…
کتاب گرافیک رایانه ای با زبان برنامه نویسی سی شارپ
فصل اول : آشنایی با گرافیک رایانه ای وکاربردهای آن
- نمودارها
- طراحی به کمک رایانه
- سرگرمی
- واسط گرافیکی کاربر
- محیط های واقعیت مجازی
- بصری سازی
- هنر رایانه ای
- آموزش
- پردازش تصویر
- پزشکی
- تمرین
فصل دوم : سیستم های گرافیکی
- تکنولوژی و دستگاه های خروجی گرافیکی
- تکنولوژی های خروجی گرافیکی
- تکنولوژی برداری
- تکنولوژی پیمایش زاستری یانقشه بینی
- معماری واجزای سیستم پیمایش برداری
- معماری واجزای سیستم پیمایش زاستری
- دستگاه های خروجی گرافیکی
- دستگاه های کپی نرم
- دستگاه های کپی سخت
- دستگاه های ورودی گرافیکی
- نرم افزارهای گرافیکی
- استانداردها و کتابخانه های گرافیکی
- نرم افزارهای کاربردی گرافیکی
- تمرین
فصل سوم: آشنایی با زبانC# و گرافیک
- فضای نام
- انواع داده ها
- متغیرها
- نامگذاری متغیرها
- اعلان متغیرها
- مقداردادن به متغیرها
- ثوابت
- عملگرها
- فرم برنامه
- خواص فرم
- رویدادهای فرم
- متدهای فرم
- کنترل ها
- کنترلLabel
- کنترلTextBox
- کنترلButton
- کنترلListBox
- کنترلComboBox
- کنترلCheckBox
- کنترلCheckedListBox
- کنترلGroupBox
- کنترلRadioButton
- کنترلMenuStrip
- کنترلContextMenuStrip
- کنترلPictureBox
- ساختارهای کنترلی
- ساختارهای تصمیم
- ساختارهای تکرار
- مدیریت صفحه کلید
- آرایه ها
- کلاس هاواشیاء
- تعریف کلاس
- نمونه سازی کلاس
- اعضای کلاس
- گرافیک در C#
- فضای نام کار باگرافیک
- کلاس های کار با گرافیک
- متدهای رسم اشکال گرافیکی
- مسائل حل شده
- تمرین
فصل چهارم : مبناهای خروجی گرافیکی
- رسم نقطه
- رسم خط
- الگوریتم DDA برای رسم خط
- الگوریتم رسم خط برزنهام
- الگوریتم رسم خط برزنهام برای خطوط باشیب مثبت و کمتر از یک
- الگوریتم موازی رسم خط
- الگوریتم رسم دایره
- الگوریتم رسم بیضی
- منحنی ها
- چندضلعی ها
- تقسیم چندضلعی مقعر
- تست داخل-خارج
- الگوریتم های پرکردن نواحی
- الگوریتم پویش خط برای پرکردن چندضلعی
- الگوریتم پویش خط برای پرکردن منحنی ها
- الگوریتم های سطح پرکن
- تمرین
فصل پنجم : تبدیلات هندسی
- تبدیلات هندسی دوبعدی
- انتقال دوبعدی
- دوران دوبعدی
- مقیاس گذاری دوبعدی
- نمایش ماتریسی ومختصات همگن
- انتقال با ماتریس
- دوران با ماتریس
- مقیاس گذاری با ماتریس
- تبدیلات ترکیبی
- ترکیب انتقال ها
- ترکیب دوران ها
- ترکیب مقیاس گذاری ها
- تبدیلات حول یک نقطه خاص
- دوران حول نقطه خاص
- مقیاس گذاری نسبت به یک نقطه خاص
- مقیاس گذاری درجهت های خاص
- خواص ادغام ماتریس ها
- تبدیلات دیگر
- انعکاس
- کشش
- روش های راستری برای تبدیلات هندسی
- تبدیلات هندسی درفضای سه بعدی
- انتقال درفضای سه بعدی
- دوران درفضای سه بعدی
- مقیاس گذاری درفضای سه بعدی
- انعکاس درفضای سه بعدی
- کشش درفضای سه بعدی
- متدهای موجود در C# جهت تبدیل
- متدهای معمولی
- متدهای کلاس Matrix
- تمرین
فصل ششم : دید دو بعدی
- سیستم های مختصات
- تبدیل دید
- نگاشت پنجره برش به دیدگاه
- الگوریتم های برش
- برش نقطه
- برش خط
- الگوریتم برش خط کاهن- ساترلند
- الگوریتم برش خط لیانگ- بارسکی
- برش چند ضلعی
- الگوریتم برش چندضلعی ساترلند-هاگمن
- الگوریتم برش چندضلعی ویلر-آترتن
- برش منحنی
- برش متن
- متدها وخواص اشیای گرافیک برای برش
- تمرین
فصل هفتم : پردازش تصایر دیجیتال
- پردازش تصویر دیجیتال
- ساختار بینایی انسان
- نور و امواج الکترومغناطیس
- تصویربرداری
- مدل تصویر
- تفکیک پذیری تصویر
- روابط بین پیکسل های تصویر
- اندازه گیری فاصله بین پیکسل ها
- بزرگ نمایی وکوچک نمایی تصاویر دیجیتال
- تمرین
فصل هشتم : عملیات روی تصاویر دیجیتال
- بهبود تصویر
- پردازش نقطه ای
- پردازش ماسک یا فیلترینگ
- فشرده سازی داده ها
- فشرده سازی تصاویر دیجیتال
- الگوریتم های فشرده سازی تصویر
- تمرین
کتاب گرافیک رایانهای با زبان برنامه نویسی سی شارپ (خلاصه و معرفی) با توجه به سالها تجربه در زمینه تالیف و تدریس گرافیک رایانهای تالیف شده است. در این کتاب از زبان برنامه نویسی سی شارپ C برای پیاده سازی کدها استفاده گردیده است که اکثر دانشجویان نرمافزار، IT، ICT و علوم کامپیوتر این زبان را میشناسند. امروزه کاربرد رایانه به ویژه گرافیک رایانهای روزبهروز در حال توسعه است. حتی اکثر نرمافزارها و زبانهای برنامه نویسی یک واسط گرافیکی قوی دارند. کتاب گرافیک رایانهای با زبان برنامه نویسی #C شامل هشت فصل و سه پیوست است.
در فصل اول کتاب، کاربردهای گرافیک رایانهای بیان شده است. فصل دوم به دستگاهها و تجهیزات گرافیکی پرداخته است. در فصل سوم زبان #C و کلاسهای گرافیک در آن به طور مختصر آموزش داده شده است. فصل چهارم به مبنایهای خروجی از قبیل نقطه، خط، دایره، بیضی، چندضلعی و منحنی و الگوریتمها ترسیم آنها در گرافیک رایانه پراداخته است و الگوریتمهای بیان شده را با #C پیادهسازی نموده است. فصل پنجم، تبدیلات هندسی دو و سه بعدی از قبیل انتقال، مقیاسگذاری، دوران، کشش و انعکاس را آموزش داده، به زبان #C پیادهسازی نموده است. فصل ششم دید و الگوریتمهای برش را بیان کرده، به زبان #C پیادهسازی نموده است. فصل هفتم و هشتم به پردازش تصاویر دیجیتال پرداخته و الگوریتمهای عملیات بر روی پردازش تصاویر دیجیتال را بیان کرده و با #C پیادهسازی نموده است. در پیوست الف، فرمتهای تصویر آورده شده است. در پیوست ب، تئوری رنگ و مدلهای رنگی آمده است و بالاخره در پیوست پ، مسائل متعددی با #C حل گردیده است.
The post کتاب گرافیک رایانه ای با زبان برنامه نویسی سی شارپ appeared first on آموزش برنامه نویسی.