وبسایت الکسا (alexa.com) یکی از زیر مجموعههای شرکت آمازون بوده و به منظور رتبهبندی سایتهای موجود در اینترنت فعالیت میکند به طوریکه بسیاری از صاحبان سایتها یا شرکتها برای تبلیغات خود با توجه به آمار الکسا تصمیمگیری میکنند، اما باید بدانید این وبسایت آنقدرها هم دقیق نیست، در ادامه با همیار آیتی همراه باشید تا به بررسی الکسا پرداخته و با نحوهی عملکرد آن بیشتر آشنا شویم.
مکانیزم کار الکسا به چه صورت است؟
الکسا اطلاعات را برای رتبهبندی وبسایتها از طریق تولبار خود جمعآوری میکند، در صورتی که این تولبار بر روی مروگر شما نصب باشد آمار بازدید شما از سایتهای مختلف برای سرورهای الکسا ارسال خواهد شد، همین عملکرد برای سایر کاربرانی که از این تولبار استفاده میکنند نیز انجام میشود و در نتیجه با جمع آوری این اطلاعات الکسا قادر خواهد بود رتبهای را به هر سایت اختصاص دهد.
چرا رتبهبندی الکسا دقیق نیست؟
از آنجایی که تمام کاربران اینترنت تولبار را بر روی مرورگر خود نصب نمیکنند الکسا برای محاسبه رتبه وبسایتها از روش تخمین و تناسب استفاده میکند، طبق آماری که مدتی پیش توسط الکسا منتشر شده بود از هر ۱۰۰۰ کاربر اینترنت ۱ نفر تولبار الکسا را بر روی مرورگر خود نصب کرده است و به همین علت الکسا هر بازدید را برابر ۱۰۰۰ بازدید در نظر میگیرد، حال فرض کنید سایت A دارای ۵ بازدید کننده باشد که همهی آنها تولبار را بر روی مرورگر خود نصب کرده باشند و سایت B دارای ۲۰ بازدیدکننده باشد و تنها یکی از کاربران آن سایت از تولبار الکسا استفاده کند، مشخص است که سایت B بازدیدکنندهی بیشتری دارد اما الکسا برای سایت A تعداد ۵ بازدید را در نظر خواهد گرفت و به همین ترتیب برای سایت B تنها ۱ بازدید را ثبت میکند و به همین دلیل سایت A در رتبهبندیها بهتر از سایت B ظاهر میشود در حالی که سایت B بازدید بیشتری داشته!
ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که با خرید پلنهای غیر رایگان الکسا میتوانید تمام بازدیدهای خود را مورد شمارش قرار دهید، اگر وبسایتی از پلن حرفهای این شرکت استفاده کند، الکسا کدی را برای شمارش و آنالیز کامل بازدیدها ارائه خواهد داد، در نتیجه تمام بازدیدهای وبسایت مورد نظر شمارش میشود (از آنجایی که تمام افراد توانایی خرید پلنهای حرفهای الکسا را ندارند این روش نیز به نوعی منجر به کسب رتبهی بهتر در ازای پرداخت هزینه میشود)
عوامل دیگری نیز در محاسبهی رتبهی الکسا تاثیرگذار هستند، مثلا مدت زمان حضور کاربر در سایت، نرخ خروج از سایت (Bounce Rate)، تعداد لینکهای دریافتی سایت و… که اغلب کمتر به آنها توجه میشود.
آیا رتبهبندی الکسا قابل دور زدن است؟
با توجه به توضیحات بالا در میابیم روشهای مختلفی برای دور زدن الکسا وجود دارد! مثلا برخی از افراد برای افزایش بازدید و بهبود رتبهی الکسای خود از تبلیغات پاپآپ استفاده میکنند، این کار به صورت موقتی باعث بهبود رتبهی الکسا خواهد شد (هرچند به طرز عجیبی نرخ خروج کاربران را افزایش داده و به طور غیر مستقیم تاثیر منفی خواهد داشت)
چگونه سایتهای مورد اطمینان را تشخیص دهیم؟
در حقیقت روش کاملا قطعی برای این کار وجود ندارد ولی با توجه به موارد زیر میتوانید تصمیم بهتری گرفته و در زمان و هزینهی خود صرفهجویی کنید:
در وبسایت الکسا قسمتی با نام Audience Geography وجود دارد که میتوانید در آن موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان یک وبسایت را ببینید، این بخش را مشاهده کرده و با بررسی آن تصمیم بهتری برای کسب و کار خود بگیرید.
بخش بعدی که آن را بررسی میکنیم Bounce Rate نام دارد، میتوان این قسمت را یکی از مهمترین موارد برای تصمیمگیری دانست، این مقدار نشان دهنده نرخ خروج کاربران از سایت است، به زبان سادهتر این بخش به ما میگوید چند درصد از کاربران سایت بلافاصله و بدون مشاهدهی سایر صفحات از وبسایت خارج شدهاند (این عدد هرچه کمتر باشد بهتر است)
مورد بعدی Daily Time on Site میباشد که نشان دهنده مدت زمان حضور کاربر در سایت است و به شما میگوید کاربران یک سایت روزانه چه مدت را در وبسایت مورد نظر سپری میکنند. (این مقدار هرچه بیشتر باشد بهتر است)
معیار بعدی بخشی با عنوان Upstream Sites است، این مورد نیز از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار است، این قسمت نشان میدهد که بازدیدکنندگان از چه منابعی وارد یک وبسایت شدهاند، این لیست را بررسی کرده و اگر به وبسایتهای کاملا غیر مرتبط یا تبلیغاتی برخوردید در تصمیم خود تجدید نظر کنید!
حال که کمی بیشتر با نحوهی عملکرد الکسا آشنا شدیم کافیست با توجه بیشتری در مورد ارزش وبسایتها تصمیمگیری کنیم، همانطور که میدانید الکسا یکی از معروفترین منابع برای رتبهی بندی وبسایتهای اینترنتی است، ما در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان در مورد روش کار الکسا قضاوت نکرده و تصمیمگیری در این مورد را بر عهدهی کاربران عزیز قرار دهیم.