نرخ تبدیل (Conversion Rate) به زبان ساده عبارت است از نسبت افرادی که وارد یک سایت شده و هدف خاصی را انجام میدهند به کل بازدید کنندگان آن سایت، به عنوان مثال اگر در سایتتان محصولی را برای فروش دارید و هدف شما فروختن آن محصول است، نرخ تبدیل شما عبارت است از نسبت افرادی که اقدام به خرید آن محصول میکنند به کل افرادی که وارد سایت شما میشوند، در ادامه با همیار آیتی باشید تا این مورد را با مثالهای بیشتری برای شما شرح دهیم.
فرض کنید وبسایت شما ۱۰۰ بازدید کننده دارد که ۷ نفر از آنها اقدام به خرید میکنند، در چنین شرایطی نرخ تبدیل سایت شما برابر با ۷٪ خواهد بود، سایت دیگری نیز با ۱۰۰ بازدید کننده ۲۶ فروش دارد، پس نرخ تبدیل آن برابر با ۲۶٪ خواهد بود، واضح است سایت دوم (که نرخ تبدیل بیشتری دارد) سود و موفقیت بیشتری نیز خواهد داشت.
بنابراین هرچه نرخ تبدیل عدد بالاتری باشد موفقیت کسب و کار نیز بیشتر خواهد بود، اما چگونه میتوان این مقدار را افزایش داد؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.
در مثال بالا مبنای محاسبهی نرخ تبدیل را میزان فروش در نظر گرفتیم، اما هر کسب و کاری با توجه به استراتژی خود میتواند اهداف مختلفی را تعریف کرده و با توجه به آنها نرخ تبدیلش را محاسبه کند، به عنوان مثال این اهداف میتوانند شرکت در یک نظرسنجی، دیدن یک صفحهی خاص، پر کردن یک فرم، ثبت ایمیل، تهیهی اشتراک از سایت و… توسط کاربران باشند، پس در اولین مرحله برای محاسبهی میزان نرخ تبدیل باید هدف و استراتژی کسب و کار خود را مشخص کنید.
بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟
بهبود نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) یک فرایند سیستماتیک و قابل برنامهریزی است که با هدف افزایش بازدید کنندگان هدف انجام میشود، این فرایند شامل چندین بخش است که میتوانید آنها را در اینفوگرافیک زیر مشاهده کنید.
همانطور که در اینفوگرافیک بالا مشاهده میکنید ۶ عامل اصلی در بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) به شما کمک میکنند که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم.
اندازهگیری
در اولین قدم، شما باید نرخ تبدیل کنونی سایت خود را تحلیل کرده و سعی کنید بهگونهای رفتار کاربران را رصد کنید، بدین ترتیب میتوانید اطلاعات کاملی از وضعیت کنونی سایت خود به دست آورده و آنرا در محاسبات خود بهکار بگیرید.
گزارش
در مرحلهی بعد، سعی کنید اطلاعات بهدست آمده را به کمک ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس یا هر ابزار دیگری جمعآوری کنید و به صورت جامع و کامل در اختیار داشته باشید.
بررسی
در گام سوم، اطلاعاتی که در مرحلهی قبل بهدست آوردهاید را به دقت بازبینی و تحلیل کنید، به عنوان مثال صفحاتی که کاربر علاقهی بیشتری به آنها نشانداده است، لندینگپیجها، صفحاتی که کاربر پس از مشاهدهی آنها سایت شما را ترک کرده است و…
استراتژی
حال که اطلاعات جامع و کاملی از رفتار کاربران خود بهدست آوردهاید وقت آن است که یک برنامهریزی دقیق برای کسب و کار خود ایجاد کرده و سعی کنید در آن علایق کاربر را لحاظ کنید.
طراحی
یکی از مهمترین عواملی که در افزایش رضایت کاربر و در نتیجه بهبود نرختبدیل شما موثر است طراحی ظاهری وبسایت و دقت به اصول UI و UX است، برای این منظور باید با توجه به استراتژی که در مرحلهی قبل تدوین کردید، ظاهر وبسایت خود را طراحی کنید.
پیادهسازی
حال که همهچیز آماده شده است باید این طرح کلی را در قالب کدنویسی پیادهسازی کرده و نتایج آن را بررسی کنید، شاید طرح جدید تاثیر منفی بر کسب و کار شما داشته باشد، پس در این مرحله باید استراتژیهای مختلف دیگری را نیز تست و بررسی کنید و آنقدر این چرخه را ادامه دهید تا به بهترین نرخ تبدیل دست یابید.
شاید موارد بالا تا حدودی باعث سردرگمی شما شده باشد، این موارد را در قالب یک مثال برای شما شرح میدهیم:
فرض کنید کاربران برای خرید یک محصول در سایت شما باید ۳ مرحله را طی کنند تا فرایند تکمیل خرید و پرداخت به درستی انجام شود، اما از هر ۱۰۰ نفر تنها ۵ نفر از آنها تا انتها این فرایند را تکمیل میکنند و ۵۰ نفر در مرحلهی دوم سایت شما را ترک میکنند.
برای یافتن دلیل این مشکل مدت ماندگاری کاربران در مرحلهی اول و دوم را بررسی کرده و آنها را نسبت به سایر کاربرانتان مقایسه میکنید و به عنوان مثال متوجه میشوید اکثر آنها بدون اینکه بر روی دکمهی پرداخت کلیک کنند صفحه را میبندند!
حال باید به دنبال دلیل این مشکل بگردید، شاید قیمت کل محصولات و یا سبد خرید به درستی نمایش داده نمیشود یا به گونهای طراحی شده که کاربر را از ادامهی خرید منصرف میکند، در هرصورت پس از بررسی و یافتن علت باید به گونهای برنامهریزی کنید و استراتژی خود را تغییر دهید تا بتوانید رضایت کاربران را جلب کنید، شاید لازم باشد ظاهر صفحهی پرداخت را تغییر دهید یا موارد ضروری دیگری را به آن اضافه کنید.
در نهایت پس از اینکه موارد جدید را در سایت خود اعمال کردید باید منتظر نتیجه بوده و حالات مختلف را تست کنید تا به بهترین نتیجه و بهترین نرخ تبدیل برسید!
با انجام این مراحل میتوانید درصد زیادی از بازدیدکنندگان سایت را به مشتریان خود تبدیل کنید، نکتهی واضح این است که مطمئنا تعداد مشتریان به نسبت کل بازدیدکنندگان قطعا مقدار کمتری خواهد بود، این فرایند را میتوان به یک قیف تشبیه کرد که در ابتدا مقدار زیادی ورودی دریافت کرده و سعی میکند این ورودیها را در قالب ورودیهای ایدهآل در یک نقطه متمرکز کرده و آنها را نسبت به انجام یک اقدام خاص ترقیب کند، در علم بازاریابی این قیف را قیف فروش مینامند.
قیف فروش (Sales Funnel) چیست؟
قیف فروش که آن را قیف بازاریابی نیز مینامند، در حقیقت فرایندی است که کسب و کارها طی میکنند تا مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنند، یعنی کسی که وارد سایت شما شده و ممکن است به محصول شما نیاز داشته باشد را به گونهای ترقیب کنید تا محصول شما را تهیه کرده و به خریدار شما تبدیل شود.
همانگونه که مشاهده میکنید در طی فرایندی که از ایجاد آگاهی شروع میشود و در نهایت به اقدام میرسد شما قادر خواهید بود بازدیدکنندگان سایت خود را به مشتریان (خریداران) خود تبدیل کنید.
ایجاد آگاهی
در ابتدا باید بدون قصد تبلیغ، بازدیدکنندگان و مشتریان بالفعل خود را در خصوص محصولات و خدمات خود آگاه کنید، شاید این بازدیدکننده واقعا به خدمات شما نیاز داشته باشد، به عنوان مثال یکی از راههای ایجاد آگاهی در افراد تولید محتوا میباشد، شما میتوانید در مورد خدمات و محصولات خود در قالب متن، تصویر، ویدئو و… تولید محتوا انجام دهید، بدین ترتیب کاربران با محصولات و خدمات شما بیشتر آشنا میشوند.
علاقهمندی
در مرحلهی بعد باید سعی کنید به طریقی در کاربر حس علاقهمندی ایجاد کنید، مثلا از مزایای محصول خود برای او بگویید و مزیتهای رقابتی خود را به کاربر ارائه دهید، بدین ترتیب بازدیدکننده را ترقیب میکنید که از محصولات و خدمات شما استفاده کند.
تصمیم
این مرحله که تقربیا مهمترین مرحله نیز هست، کاربر شما نسبت به خرید یا نخریدن محصول شما تصمیمگیری خواهد کرد، هرچند این فرایند به صورت مستقیم به خود کاربر مرتبط است، اما شما نیز میتوانید با ارائهی مشاوره و راهنماییهای صادقانه در تصمیم کاربر تاثیر گذار باشید.
اقدام
در نهایت کاربر تصمیم میگیرد از محصولات و خدمات شما استفاده کند یا خیر، که اگر از محصول استفاده کند (هدف شما را به انجام رساند) جزو مشتریان بالفعل (خریداران) شما خواهد بود.
در پایان باید بگوییم نرخ تبدیل برای بسیاری از کسبوکارها واژهای ناشناخته است، اما اگر به خوبی آن را درک کرده و بهبود دهید به شما کمک خواهد کرد بدون صرف هزینههای اضافه درآمد سایت خود را افزایش دهید، آیا شما نیز تجربهای در این زمینه دارید؟ آن را با ما و سایر کاربران همیار آیتی در میان بگذارید.