ارسال ایمیل انبوه | ایمیل مارکتر هستید یا اسپمر؟


بی‌تردید می‌توان اختراع ایمیل را تحولی بزرگ در صنعت ارتباطات دانست: ابزاری که با کمترین هزینه و حتی تقریباً بدون هزینه، می‌تواند پیام شما را به مخاطبان‌تان برساند.

اما هزینه‌ی بسیار پایین ارسال ایمیل، بی‌دردسر هم نبوده است. چه ارسال‌کنندگان و چه دریافت‌کنندگان ایمیل، بهای این کم‌هزینه بودن را به شکل‌های دیگری پرداخت می‌کنند.

ارسال‌کنندگان، به سادگی به سراغ ارسال انبوه ایمیل می‌روند و به اصول استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا چندان توجه نمی‌کنند. بنابراین، اگر چه در ظاهر، هزینه‌ی چندانی را متحمل نمی‌شوند، اما «هزینه‌ی فرصت» به آن‌ها تحمیل می‌شود و به نسبت پتانسیل‌های موجود، از ایمیل مارکتینگ بهره‌ی چندانی نمی‌برند.

دریافت‌کنندگان هم باید در انبوه ایمیل‌های نامربوط و بی‌فایده، دنبال ایمیل‌های مفید و مهم خود بگردند و مدام، در متن ایمیل‌های دریافتی، لینک Unsubscribe را جستجو کنند.

استفاده‌ی غیرحرفه‌ای از ایمیل مارکتینگ، می‌تواند پرهزینه باشد

پتانسیل بازاریابی و تبلیغات ایمیلی، بسیار زیاد است. اما به شرط این‌که ارتباطات ایمیلی، کاملاً آگاهانه و هوشمندانه، طراحی و اجرا شود.

کسانی که ارزش ایمیل را صرفاً در ارزان بودن آن می‌بینند، از این ابزار به شکلی کورکورانه استفاده می‌کنند.

درست مانند یک شکارچی که به علت در اختیار داشتن گلوله‌های فراوان، در تاریکی به شکار رود و به همه سو تیراندازی کند. این نوع شکار را حتی به فرض آن‌که دستاوردی هم داشته باشد، نمی‌توان موفقیت‌آمیز دانست.

شاید بتوان با بمباران ایمیلی صدهزار نفر، یک کلاس یا کارگاه پنجاه نفری را پُر کرد، یا این‌که چند‌ده عدد محصول را در یک سایت فروخت، اما نباید فراموش کنیم که اگر اصول ایمیل مارکتینگ را رعایت نکنیم، با همین کمپین ساده، تصویر خود را نزد بیش از نود‌ و نُه هزار نفر، خراب کرده‌ایم.

تمام آن‌چه در ایمیل مارکتینگ آموزش داده می‌شود، حول همین نکته است: چگونه هزینه‌های مشهود و نامشهود ایمیل مارکتینگ را کاهش دهیم و در عین حال، خروجی و اثربخشی برنامه‌های ایمیل مارکتینگ را افزایش دهیم.

برخی از اشتباهات در ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل انبوه

هر بار که یک مخاطب، ایمیل شما را دریافت می‌کند، یک بار با خود تصمیم می‌گیرد که آیا با یک ایمیل مفید روبروست یا یک اسپم.

البته قرار نیست هر کسی که ایمیل ارسال می‌کند، حتماً در یکی از دو انتهای طیف باشد. اما شما با اشتباهات خود، می‌توانید به تدریج به یک اسپمر نزدیک شوید و در نهایت، مخاطب تصمیم بگیرد شما را اسپم کرده یا ایمیل خودش را از لیست ایمیل شما حذف کند.

ما در این درس، به برخی از اشتباهات رایج که می‌توانند شما را به هویت یک اسپمر نزدیک کنند اشاره می‌کنیم.

ارسال ایمیل برای کسانی که منتظر ایمیل شما نیستند

با توجه به این‌که در درس ساخت لیست ایمیل به اندازه‌ی کافی در این‌باره صحبت کرده‌ایم، دوباره همه‌ی آن حرف‌ها را تکرار نمی‌کنیم.

اما در حد یک جمله، به خاطر داشته باشید که ایمیل‌هایی که در لیست ارسال شما قرار می‌گیرند، باید دارای سطح رضایت یک، دو یا سه باشند؛ یعنی یا تلویحی و یا تصریحی، رضایت داده باشند که به شکل مستقیم، یا غیرمستقیم از شما ایمیل بگیرند.

ارسال پیام برای ایمیل‌های سطح صفر (مخاطبی که اصلاً نمی‌داند چرا و چگونه ایمیلش در اختیار شما قرار گرفته) قطعاً مصداق اسپم محسوب می‌شود.

ارسال ایمیل انبوه به کسانی که از دریافت ایمیل شما رضایت ندارند، یک اشتباه جدی است

تمرین و مشارکت در بحث

چه خطاهای دیگری باعث شده که از دریافت یک ایمیل، آزرده شوید و احساس کنید که اسپم شده‌اید؟

سری مطالب حوزه ایمیل مارکتینگ

نوشته ارسال ایمیل انبوه | ایمیل مارکتر هستید یا اسپمر؟ اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *