کتاب ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم می دانستم | تینا سیلیگ


ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم می دانستم.

این جمله، عنوانِ یکی از کتابهای معروف و شناخته‌شده در زمینه‌ی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی است که توسط تینا سیلیگ (Tina Seelig) استاد دانشگاه استنفورد نوشته شده است.

تینا سیلیگ هم یکی دیگر از افرادی است که به ما یادآوری می‌کنند زمینه‌ی تحصیلی و زمینه‌ی تخصصی، قرار نیست حتماً با یکدیگر منطبق و حتی نزدیک باشند.

او عصب‌شناسی (Neuroscience) خوانده و مطالعات و تحقیقات دوران تحصیلاتش بیشتر حول و حوش نوروپلاستیسیته (Neuroplasticity) متمرکز بوده است؛ اما امروز او را به عنوان متخصص مدیریت، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری جسورانه در استارت آپ های حوزه‌ی تکنولوژی می‌شناسند (+).

سیلیگ پس از کتاب ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم می دانستم (What I Wish I Knew When I Was 20) کتابهای دیگری هم نوشته است که محتوای آن‌ها اغلب به نوآوری، خلاقیت و شهود می‌پردازد. اما به‌نظر می‌رسد مشهورترین کتابش با فاصله‌ی زیاد، هم‌چنان نخستین کتابِ او، یعنی همین کتاب است.

کتاب ای کاش وقتی بیست ساله بودم می دانستم - تینا سیلیگ - ترجمه محمدرضا آل یاسین

کتاب ای کاش وقتی بیست ساله بودم می دانستم درباره‌ی چیست؟

تینا سیلیگ سال‌هاست که به عنوان سخنران، مدرس و مربی، در سمینارها و کارگاه‌های کارآفرینی شرکت می‌کند. ضمن این‌که همکاری با مدرسه طراحی دانشگاه استنفورد (d.school) هم فرصت مناسبی برای تعامل با جوانان و علاقه‌مندان به کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار در اختیار او قرار داده است.

بخش قابل توجهی از نکات مطرح شده در کتاب هم، روایتی از تجربه‌های سیلیگ در تدریس و روش او برای انتقال مفاهیم و الگوهای فکری به دانشجویان است.

شاید بسیاری از نکات مطرح شده در کتاب تینا سیلیگ، برای خواننده‌ی امروزی در ایران، تکراری به‌نظر برسد. چون اغلب آن‌ها را در انواع برنامه‌های آموزشی و کارگاه‌هایی که برای استارت آپ‌ها طراحی و اجرا می‌شوند می‌شنویم. اما آن‌چه کار تینا سیلیگ را متمایز می‌کند، اشاره‌هایی است که به شیوه‌ی آموزشی خود و همکارانش در حوزه‌ی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی دارد.

علاوه بر مثال‌های کارگاهی، داستان‌ها و نکاتی هم که سیلیگ از دنیای کسب و کار نقل می‌کند، به خوبی در ذهن مخاطب می‌ماند.

به عنوان نمونه، همه‌ی ما شنیده‌ایم و می‌دانیم که مهم است به درستی تشخیص دهیم که با چه محصول‌ها و کسب و کارهایی رقابت می‌کنیم.

اما سیلیگ این نکته را با یک مثال ساده و شفاف همراه می‌کند:

سیلیگ شرکت Palm را برای مثال خود انتخاب کرده است. شاید Palm و محصولات آن برای کسانی که هنوز وارد چهارمین دهه‌ی زندگی‌شان نشده‌اند، چندان آشنا نباشد.

زمانی که هنوز موبایل چندان رایج نبود،‌ وسیله‌ای الکترونیکی به اسم Organizer وجود داشت که در سایز یک دفترچه‌ی کوچک بود و به سادگی در جیب جا می‌شد. از این وسیله می‌شد برای یادداشت برداری دیجیتال، تنظیم کردن آلارم، ضبط صدا، پخش فیلم (طبیعتاً با کیفیت بسیار پایین) و مهم‌تر از همه، تنظیم تقویم جلسات و کارها استفاده کرد.

Palm و Apple در این زمینه رقیب بودند. اپل، دستگاهی به نام نیوتون را تولید می‌کرد و Palm هم دستگاه‌هایی با نام‌های مختلف عرضه کرد که اغلب میان مردم با همان نام پَلم شناخته می‌شدند.

سیلیگ توضیح می‌دهد که وقتی Palm نتوانست در مقابل Apple موفق باشد، با مشتریانی که Organizer خریده بودند (چه از اپل و چه از پلم) تماس گرفتند و علت انتخاب آن‌ها را جویا شدند.

در نهایت متوجه شدند که اغلب مشتریان، به مشکلاتی که در تنظیم تقویم و برنامه‌ریزی زمانی داشتند اشاره می‌کنند.

مدیران Palm که در‌ آن زمان فکر می‌کردند Organizer‌های آن‌ها قرار است یک کامپیوتر کوچک جیبی باشد، متوجه شدند که مشتری، وسیله‌ی آن‌ها را جایگزین سررسید و تقویم خود می‌بیند.

به عبارت دیگر، آن‌ها به جای این‌که به رقابت با اپل فکر کنند، باید می‌کوشیدند با سررسید‌ها و تقویم‌های کاغذی رقابت کنند و جای آن‌ها را در جیب مشتریان بگیرند (فکر کنید که با زحمت فراوان و منابع محدود، برای Organizer خود ماشین‌حساب طراحی کرده‌اید و متوجه می‌شوید این قابلیت، جزو دغدغه‌های اصلی مشتریان شما نیست).

یکی دیگر از مثال‌هایی که می‌تواند سبک نگاه سیلیگ به آموزش کارآفرینی را نشان دهد، تمرین کیف پول است. تینا سیلیگ در فصل چهارم کتاب خود توضیح می‌دهد که یکی از ویژگی‌های کارآفرینان، این است که مسئله‌ها و مشکلات را می‌بینند و همواره به دنبال فرصت‌های بهبود می‌گردند.

این حرف به خودی خود، پیچیده نیست و همه‌ی ما آن را قبول داریم. اما تمرینی که در این زمینه از کلاس‌هایش نقل می‌کند جالب است:

تمرین کیف پول

سیلیگ توضیح می‌دهد که شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های او، باید کیف پول خود را بردارند و از یک زاویه‌ی جدید به آن نگاه کنند.

هرکس باید توضیح دهد که از کیفش چه استفاده‌هایی می‌کند و چه چیزهایی را در آن‌ قرار می‌دهد.

آن‌ها هم‌چنین باید به این سوال پاسخ دهند که کدام ویژگی‌های کیف پول خود را دوست دارند و از کدام‌یک از ویژگی‌هایش متنفر هستند؛ مثلاً هنگام درآوردن پول از آن یا قرار دادن پول در آن، چه مشکلاتی دارند.

جالب این‌جاست که هر کس بالاخره مشکلی با کیف پولش دارد و فکر می‌کند که می‌شد آن را بهتر طراحی کرد.

در ادامه شرکت‌کنندگان با کاغذ و قیچی و چسب، کیف‌های پیشنهادی خود را طراحی می‌کنند و می‌کوشند با یکدیگر، در طراحی یک کیف بهتر رقابت کنند.

سیلیگ با استفاده از این تمرین می‌خواهد نشان دهد که پیدا کردن مشکل یا ایده‌هایی برای بهبود، کار دشواری نیست و هر یک از ما حتی تعدادی از این فرصت‌ها را به صورت روزمره در جیب خود جابجا می‌کنیم.

ترجمه فارسی کتاب ای کاش وقتی بیست ساله بودم

کتاب What I Wish I Knew When I Was 20 توسط محمدرضا آل یاسین به فارسی ترجمه شده و به همت انتشارات هامون به بازار عرضه شده است.

ترجمه‌ی کتاب، قابل خواندن است؛ اما قضاوت ما این است که روانی متن و سبک نگارش، با کیفیت مورد انتظار مخاطب (با توجه به متوسط ترجمه‌ی کتابهای فارسی مدیریتی) کمی فاصله دارد.

علاوه بر این‌، اشتباهات متعدد تایپی در کتاب وجود دارد (که البته مانع خواندن نمی‌شود). هم‌چنین در ذکر نام‌های انگلیسی در پاورقی، کاملاً سلیقه‌ای عمل شده است. مثلاً نامی مانند گای کاواساکی که برای اغلب خوانندگان فارسی شناخته شده است، به شکل انگلیسی در پاورقی وجود دارد؛ اما نام گای لیبرته که کمتر شناخته شده، در پاورقی ذکر نشده است (شکل انگلیسیِ نام این فرد، Guy Laliberté است).

ضمن این‌که خط مشی مشخصی در آوردن نام‌های لاتین وجود ندارد‌ (گاهی داخل متن و گاهی در پاورقی و گاه به کلی فراموش شده است).

حذف بخش منابع و یادداشت‌ها که در نسخه‌ی انگلیسی وجود دارد نیز، یکی دیگر از نقاط ضعف این نسخه از ترجمه است.

البته هنوز نسخه‌ی فارسی قابل خواندن است؛ اما بی‌تردید جا برای ارائه‌ی ویرایش دوم یا شاید ترجمه‌ی مجدد کتاب وجود دارد.

البته باید بر این نکته هم تأکید کنیم که نسخه‌ی اصلی کتاب هم، کمی شتابزده نوشته شده و سیلیگ از روی بسیاری از مثال‌ها و توضیحات، به سرعت عبور کرده است. این ویژگی کار خواننده و مترجم را در پیگیری متن کتاب، کمی دشوارتر نیز می‌کند.

در کل شاید بتوان گفت، با گذشت حدود یک دهه از انتشار این کتاب (سال ۲۰۰۹)، اکنون درباره‌ی بسیاری از نکاتی که سیلیگ به شکل گذرا در کتابش مطرح کرده، کتاب‌های اختصاصی بسیار موفقی عرضه شده‌اند.

اما هم‌چنان این کتاب، حاوی اشاره‌ها و نکات ارزشمندی است که حداقل برای کسانی که قصد آموزش کارآفرینی دارند، می‌تواند ایده‌آفرین و الهام‌بخش باشد.

[ لینک مرتبط: خرید کتاب کاش وقتی بیست ساله بودم (شهر کتاب آنلاین) ]

[ لینک مرتبط: خرید و دانلود نسخه دیجیتال کتاب کاش وقتی بیست ساله بودم می دانستم (فیدیبو) ]

فهرست کتابهای مدیریتی که تا کنون در متمم معرفی شده‌اند

  • کتاب ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم می دانستم | تینا سیلیگ
  • کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید
  • کتاب بازاریابی محتوایی | جو پولیتزی
  • کتاب مذاکره برای کسب سود | ریچارد شل
  • کتاب با چرا شروع کنید | سایمون سینک
  • کتاب ساختن برای ماندن | جیم کالینز و جری پوراس
  • کتاب مذاکره لوییکی و ساندرز
  • کتاب رقص تغییر | چالش‌های تغییر پایدار | پیتر سنگه
  • کتاب واقع نگری (کتاب واقعیت) | هانس روسلینگ
  • کتاب مهره حیاتی از ست گادین | آیا غیر قابل جایگزینی هستید؟
  • کتاب مدیران و چالش های تصمیم گیری | ماکس بیزرمن
  • کتاب بینش و تفکر شهودی (دیدن آن‌چه دیگران نمی‌بینند) | گری کلین
  • کتاب از خوب به عالی | جیم کالینز
  • کتاب آیین پیروزی جک ولش
  • چگونه از زمان درست استفاده کنیم؟ | معرفی و بررسی کتاب
  • کتاب بازاریابی دهان به دهان | اندی سرنوویتز
  • کتاب طراحی و توسعه محصول جدید
  • کتاب طراحی ارزش پیشنهادی
  • کتاب پویایی شناسی کسب و کار (دینامیک سیستم) جان استرمن
  • کتاب پاداش | کتابی درباره‌ی انگیزش از دن اریلی
  • کتاب کج رفتاری (شکل گیری اقتصاد رفتاری) نوشته ریچارد تیلر
  • کتاب انقلاب پلتفرم – بررسی ظهور پلتفرم ها در فضای کسب و کار
  • هشت ویژگی شرکتهای موفق (کتاب در جستجوی برتری)
  • کتاب فرهنگ علوم انسانی آشوری | واژه نامه انگلیسی به فارسی
  • معرفی کتاب نسیم طالب: آن‌ها که پای خودشان گیر نیست
  • فهرست کتابهای پیشنهادی نمایشگاه کتاب (۹۷)
  • کتاب استراتژی اقیانوس آبی (معرفی + خلاصه)
  • نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و فهرست کتابهای پیشنهادی شما
  • کتاب دلارها و منطق ما (دن اریلی)
  • کتاب نوآفرینی (Originals) نوشته آدام گرنت
  • کتاب قلاب (Hooked) نوشته نیر ایال
  • کتاب استراتژی محتوا برای وب
  • معرفی کتاب سرمایه فکری (نوشته توماس استوارت)
  • بخشی از تاریخچه آمازون – پیشنهاد هاروارد: آمازون را بفروش و خلاص شو
  • کتاب مدیریت ارتباط با مشتری | فرانسیس باتل
  • کتاب اصول و فنون مذاکره راجر فیشر و ویلیام یوری
  • کتاب رقابت برای آینده (نوشته گری همل و پراهالاد)
  • فروشگاهی برای همه چیز: ماجرای پاورپوینت و مدیریت جلسات در آمازون
  • معرفی و مرور کتاب متقاعدسازی چالدینی
  • معرفی کتاب انتخابها، ارزشها و چارچوبها (دنیل کانمن)
  • کتاب ساخت ژاپن: کارآفرینی می‌تواند در قالب خلق یک بازار تازه انجام شود
  • کتاب اقتصاد سرگرمی و تجربه خرید
  • کتاب داستان موفقیت (تافته های جدابافته) نوشته ملکوم گلدول
  • کتاب خرده فروشی الکترونیکی (بخش دوم)
  • کتابی درباره خرده فروشی الکترونیکی (بخش اول)
  • کتاب راهنمای تفکر نقادانه (پرسیدن سوال‌های بجا)
  • کتاب هوش مالی (کارن برمن)
  • کتاب ۹۰ روز نخست یک مدیر (نوشته مایکل واتکینز)
  • معرفی کتاب: کتابهای مفید مدیریتی
  • معرفی چند کتاب گیمیفیکیشن (تحلیل بازی‌ها / آموزش بازی سازی)
  • داگلاس راشکوف: پرتاب سنگ به اتوبوس گوگل
  • معرفی کتاب The Science of Why: «دانشِ چراها» یا «علم علت‌ها»
  • کتاب مدیریت منابع انسانی گری دسلر
  • کتاب تفکر، سریع و کند نوشته دانیل کانمن (معرفی منابع درسی)
  • معرفی کتاب کار کردن با تو مرا بیچاره کرده است (+ PDF خلاصه انگلیسی)
  • فهرستی از بهترین کتابهای مذاکره در سطح بین المللی
  • کتاب نوپای ناب یا The Lean Startup نوشته اریک ریس
  • طرح تجاری یک صفحه ای | طرح کسب و کار یک صفحه ای | معرفی کتاب
  • برنامه بازاریابی | معرفی کتاب آموزش تدوین مارکتینگ پلن
  • معرفی کتاب ۵۳ اصل در مدیریت انسانها نوشته استیفن رابینز
  • معرفی کتاب مدیریت رفتار سازمانی رابینز
  • معرفی کتاب خلق مدل کسب و کار استروالدر + فایل تصویری
  • معرفی کتاب طراحی حسی – دانلد نورمن
  • معرفی چند کتاب مدیریت زمان و تکنیکهای آن (+نکات کلیدی)
  • کتاب زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی (با مرور و خلاصه)
  • کتاب هدف گلدرت | استفاده از داستان مدیریتی برای آموزش مدیریت
  • کتاب مدیریت استراتژیک برند نوشته کاپفرر
  • کتاب شهریار ماکیاولی از نگاهی دیگر
  • کتاب پنجمین فرمان نوشته پیتر سنگه درباره سازمان یادگیرنده
  • کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر و کلر
  • معرفی کتاب دوره عمر سازمان
  • کتاب ایده عالی مستدام
  • جسیکا لیوینگستون، کارآفرینی و کتاب «Founders At Work»
  • معرفی کتاب حس برند
مطالب مرتبط

  معرفی کتابهای مدیریتی

  پاراگراف فارسی

  معرفی کتابهای روانشناسی

  کتابخوانی و توصیه‌هایی درباره آن

  دانشمندان کلاسیک مدیریت و اقتصاد و روانشناسی

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید

The post کتاب ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم می دانستم | تینا سیلیگ appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *