میدانید که در پیام اختصاصی متمم، هر روز جملهی کوتاهی را برای شما نمایش میدهیم.
اغلب این جملهها، میتوانند یک تلنگر و نقطهی شروع برای فکر کردن باشند.
به همین علت، معمولاً برخی از این جملهها را در قالب دعوت به گفتگو به بحث میگذاریم تا فرصت بیشتری برای تبادلنظر دربارهی آنها فراهم شود.
جملهای که این بار انتخاب کردهایم، به نوعی به مسئله و مهارت حل مسئله مربوط است.
این جمله از ریچارد سال ورمن (Richard Saul Wurman) انتخاب شده که دو کتابِ اضطراب اطلاعاتی (Information Anxiety) و فهمِ فهمیدن (UnderstandingUnderstanding) او – با توجه به مباحث یادگیری و رسانه در متمم – میتوانند برای دوستان متممی بسیار جذاب باشند (فهمِ فهمیدن، در سال ۲۰۱۷ نوشته شده، اما اضطراب اطلاعاتی، کتابی قدیمی و کلاسیک و البته همچنان سرشار از ایدههای مفید و ارزشمند است).
با وجود توضیحاتی که دربارهی سال وُرمن مطرح کردیم، جملهی مورد نظرمان را میتوان مستقل از گوینده به بحث گذاشت:
گزارهای که سال ورمن مطرح کرده، مخالفان کمی دارد. در واقع حرف او، از آن جملههای زیباست که بسیاری از ما ممکن است در جای دیگری بهکار ببریم و میتوان آن را به یک پست آبرومند اینستاگرامی یا اسلاید زیبای آموزشی تبدیل کرد.
اما اجازه بدهید کمی بیشتر به آموزش سوال پرسیدن فکر کنیم:
- آیا – جدا از زیبایی جمله – واقعاً آموزش در هیچ بخشی نباید پاسخ-محور باشد؟
- طرح پرسش خوب را چگونه باید آموزش داد؟
- آیا طرح پرسش خوب، به این معناست که فهرستی از پرسشهای خوب را آموزش دهیم؟ یا اینکه میتوان چیزی به نام سوال پرسیدن را نیز یاد داد؟
- اگر شما نیز این جملهی سال ورمن را قبول دارید و معتقدید نظام آموزش عمومی، کمتر به پرسشهای خوب توجه میکند و دانستن پاسخ را ترجیح میدهد، چه راهکارهایی برای آموزش روش پرسش و تشویق پرسشهای خوب به ذهنتان میرسد؟
- یکی از راهکارهایی که گاهی اوقات پیشنهاد میشود (و ما هم در تکنیک های یادگیری مطرح کردهایم) این است که هنگام امتحان، از دانش آموز (یا دانشجو) بخواهند که به جای پاسخ به تعدادی پرسش امتحانی، یک آزمون طراحی کند. اما بهنظر میرسد که آموزش سوال پرسیدن، به تکنیکها و روشها و فرایندهای متنوع و بیشتری نیاز دارد و در چنین راهکارهایی خلاصه نمیشود.
شما در این زمینه چه ایدههایی دارید؟
سری مطالب حوزه مهارت حل مسئله
The post آموزش سوال پرسیدن | مهم است اما چگونه؟ appeared first on متمم.