یکی از سوالات عجیب و پرتکرار بازاریابان دیجیتال و صاحبان وبسایتها اینست که تعداد کلمات مناسبی برای محتواهای خود در نظر بگیرند. همهی ما میخواهیم بدانیم که آیا محتواهای طولانی برای الگوریتمهای گوگل باارزشتر هستند؟ از طرف دیگر آیا تولیدمحتوای طولانی باعث نمیشود که حوصلهی کاربران سر برود و از خواندن محتوای ما صرفنظر کنند؟
اگر جواب من را بخواهید، میگویم که به جای این سوالها باید سعی کنید محتوای باارزشی تولید کنید، محتوایی که مطمئن باشید یک نیاز از مخاطب هدف شما برطرف کند. با این حال، تحقیقاتی که انجام شدهاند، نتایج بسیار ارزشمندی را به ارمغان آوردهاند که پیشنهاد میکنم به دقت آنها را مطالعه کنید.
آمار و ارقام چه میگویند؟
طی یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ که توسط براون دین (Brian Dean) و همتیمیهایش با استفاده از سایت بک لینکو (Backlinko) انجام شد، نتایج یک میلیون جستجو در موتور جستجوی گوگل مورد مطالعه قرار گرفت و عوامل موثر بر این رتبهبندیها شناسایی شد.
بر اساس این مطالعه، محتواهای طولانی در رتبهبندی موتورهای جستجو نتایج بهتری کسب میکنند. شما بین ۱۰ لینک برتر گوگل خواهید بود، اگر محتواهایی با تحلیلهای عمیقتر و کلمات بیشتر منتشر کنید. همین تحقیقات نشان میدهند که در حال حاضر ۹ مورد از ۱۰ محتوای منتشر شده کمتر از این تعداد کلمات را دارا هستند.
در مطالعهی دیگری که توسط نوح کجان (Noah Kagan)، اپسامو (AppSumo) و بوزسامو (BuzzSumo) انجام شد، حدود ۱۰۰ میلیون مقاله مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفتند که نتایج آنها نشان داد:
محتواهایی که تعداد کلمات آنها مابین ۳۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ است، بیش از سایر محتواها در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند.
با توجه به نتایج این مطالعات، محتوای شما برای داشتن ارزش و رتبه بندی خوب در گوگل و میان مخاطبینتان به صورت میانگین به حدود ۲۰۰۰ کلمه نیاز دارد. چندین مطالعهی دیگر نیز انجام شده است که همگی بر واقعیت این نتیجه صحه میگذارند.
اما آیا واقعا داشتن محتوایی با میانگین تعداد کلمات بیش از ۲۰۰۰ کلمه، اعتبار نوشتهی شما را تضمین میکند؟ بهتر است قبل از شروع به نوشتن مطلب و محتوای بلند و طولانی، چرایی این موضوع را به خوبی درک کنید.
چرا محتواهای طولانی ارزشمندتر شدهاند؟
زمانیکه محتوای شما طولانیتر باشد، مفهوم را دقیقتر و کاملتر به مخاطب میرساند. در واقع، زمانیکه محتواها طولانیتر هستند، تصویر صحیح و کاملی از موضوع در ذهن خواننده شکل میدهند که غالبا پستهای کوتاه این ویژگی را ندارند.
مطالعهی تحقیقی نوح کجان (Noah Kagan) این نقطه را نیز به اثبات رساند که محتواهای طولانی، در رسانههای اجتماعی بیشتر به اشتراک گذاشته میشوند، یعنی احتمال اینکه مخاطبان بخواهند مقالههای طولانی را به اشتراک بگذارند، بیشتر است. از طرف دیگر موتورهای جستجو این موضوع را به عنوان اعتبار و ارزشمندی محتوای شما تلقی میکنند و بدین ترتیب رتبهی شما در موتورهای جستجو نیز بهبود مییابد.
با این حال، در کنار طول محتوا، متغیرهای دیگری نیز بر ارزشمندی محتوای شما تاثیرگذارند.
میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگ ما، تحت تاثیر دو عامل مهم، مخاطب هدف و موضوع محتوای شما است.
۱) موضوع و ایدهی محتوای شما
اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید، موضوع محتوای شماست. موضوع محتوای شما باید جذاب بوده و به دور از کلیشههای معمول طراحی شود. در واقع، بدون توجه به طول محتوا، باید موضوعی را انتخاب کنید که مطمئنید کاربرانتان به خواندن و شنیدن آن علاقه خواهند داشت و آن موضوع را به صورت کامل و واضح بیان کنید.
۲) طراحی محتوا براساس شناخت کامل از مخاطب هدف
اگر شما شناخت صحیحی از مخاطب هدف و ویژگیهای آنها همچون سن، جنسیت، شغل و اولویتهای آنها داشته باشید، میتوانید آنها را هدف قرار داده و محتوای مناسب منتشر کنید.
برای نمونه با بررسی ابزار گوگل آنالیتیکس متوجه میشوید، چه معیارهایی برای مخاطبین شما مهم است. این ابزار برای شما اطلاعات مهم و زیادی همچون: تعداد بازدیدها ، میزان اشتراکگذاری مطالب وب سایت شما، مقدار زمان سپری کردن مخاطب در وبسایت شما و… را در اختیارتان قرار میدهد.
به عنوان مثال، فرض کنید مخاطب شما به دنبال اطلاعات صفحهی نمایش یک گوشی جدید است، ارائهی محتوای طولانی برای این مخاطب جذاب نیست، چرا میخواهد سریعا به نتیجهی دلخواهش برسد. ارائهی ویژگیها براساس لیستهای گلولهای، جداول و نمودارها مناسبتر خواهد بود.
یا به عنوان مثال مطلبی مانند نکات عکاسی برای مبتدیان، باید دانش عملی و دقیقی را برای عکاسان مبتدی ارائه دهد، یا به عبارتی باید بتواند به آنها یک مهارت جدید و عملی از طراحی و ترکیب نورپرازی ها، آموزش دهد. در نتیجه زمانی که مخاطب قصد آموزش مهارت عملی جدیدی دارد، مطلب ما باید دقیق و هدفدار نوشته شود، در این حالت مخاطب میتواند دقایق بیشتری را به مطالعه ی کامل مطلب، اختصاص دهد.
علاوه بر اینها، هدف شما از ارائهی محتوا نیز در انتخاب تعداد کلمات مناسب بسیار مهم است.
هدف نهایی شما از تولید محتوا، بر روی میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگ شما، اثر گذار است. مشخص کردن یک عدد و رقم به عنوان میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگی، کاره بسیار دشواری است. اگرچه پستهای بلند نسبت به پستهای کوتاهتر ارزش بیشتری دارند اما نمیتوان پستهای کوتاه را نادیده گرفت و جواب قاطعی داد.
هر صنعت و زمینه ای، طول متن و تعداد واژهی مختص خود را میطلبد. با هم نگاهی به میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگی چند صنعت مختلف میاندازیم:
میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگ، در چند صنعت مختلف
میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگ شما، به نوع مخاطب شما بستگی دارد. نوع مخاطب نیز به نوبهی خود دارای رابطهی مستقیمی با محصولات و خدمات شما در حیطهی صنعتی شما است. با هم نگاهی به نتایج بررسی چند پست و محتوای وبلاگی، در پنچ صنعت مختلف که توسط ریترن (Return) بررسی شده است، میاندازیم:
میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگی در زمینه مد و زیبایی
میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگی در هر بخش و صنعت با هم متفاوت است. با توجه مطالعات صورت گرفته، میانگین تعداد کلمات مقالات مربوط به زمینهی مد و زیبایی ۶۶۹ کلمه است. با بررسی رفتارهای افرادی که به وبلاگها و سایتهای مد سر میزنند، این نتیجه حاصل شده است که هدف چنین مخاطبانی، دسترسی سریع به آخرین سبکهای مد و زیبایی است. این کاربران دوست ندارند محتوا و تحلیل بخوانند، بلکه ترجیح میدهند بیشتر عکس ببینند و خودشان سبکهای مختلف را براساس سلیقهی خود مقایسه کنند.
در این صنعت مطلوبترین طول محتواها، کمتر از ۱۰۰۰ کلمه است. بهتر است به این نکته نیز اشاره کرد که این نوع مطالب نیاز به تصاویر و ویدیوهایی با کیفیت بالا و زیبا دارند، تا توجه مخاطبان را به خود جلب کنند.
گردشگری و میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگی آن
بسیاری از مردم برای کشف فرهنگ و آداب و رسومهای مختلف و بعضی دیگر برای کشف و چشیدن غذا و مزههای جدید به سفر میروند. این افراد برای آشنایی دقیق و کامل از مقصد خود، به وبلاگهای مربوط به سفر سر میزنند، یا برای یافتن بخشهای جذاب در یک منطقه، یک مقاله را به طور کامل مورد بررسی و مطالعه قرار میدهند. میانگین تعداد کلمات مطالب حوزهی گردشگری حدود ۱۵۰۰ است.
لازم به ذکر است که در این مرحله عناصر بصری، مانند: تصاویر زیبا، که ترجیحا توسط خود شما ثبت شده باشد، میتواند بر کیفیت مطالب شما اثر بهسزایی داشته باشند. بسیاری از سایتهای مربوط به سفر از جمله سایت معروف نمادیک مات (Nomadic Matt) همیشه مقالههایی با متنهای طولانی و تحقیقاتی دقیق را به اشتراک میگذارند. در بخش تولید محتوا برای سفر، دقیق و مبتنی بر تحقیق بودن مطلب بسیار مهم است.
میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگی در حوزهی سرمایهگذاری و فناوریهای مالی
فناوری در تکنولوژیهای مالی یکی از موضوعات جدید و تازه ظهور در دنیاست که به سرعت در حال رشد و پیشرفت است. موضوعات مرتبط با فناوریهای مالی نیز بسیار پیچیده است. متنهای کوتاه در این زمینه نمیتواند برای مخاطبین مفید باشد. به همین علت میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگی این بخش باید طولانی در نظر گرفته شود. برای اثرگذاری بیشتر توصیه میشود این چنین مقالات، دارای عناصر بصری مانند، نمودار و تصاویر باشند.
مطالب پستهای مرتبط با امور مالی بهتر است ما بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه باشد تا بتوانند اثر مطلوب را روی مخاطب بگذارند.
میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگ در بخش ساخت و تولید
علیرغم اینکه ساخت و تولید، جزو بزرگترین صنایع موجود است، اما بازاریابان این بخش توجه چندانی به تولید محتوا نمیکنند. بیشتر به خاطر اینکه اغلب ارتباطات و شبکهسازیهای آنها به شکل B2B است و هنوز نیاز چندانی به ورود به دنیای دیجیتال نداشتهاند. اما باید این موضوع را در نظر داشت که این گروه به سادگی میتوانند جایگاههای نخست گوگل را به خود اختصاص دهند، چرا که رقابت چندانی وجود ندارد. میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگی مرتبط با این موضوع حدود ۱۷۰۰ الی ۱۹۰۰ است.
میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگ در بخش خانه و باغ
نتیجهی مطالعات، برای موضوعات مرتبط با این بحث، میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگی درحدود ۶۹۱ کلمه را پیشنهاد میدهد. مطالب مرتبط با این موضوع نیازمند جلوههای بصری و تصاویر مناسب و دقیق بیشتری است. استفاده از متنهای دارای فیلم و تصویر، برای انتقال اطلاعات از ارزش بیشتری نسبت به متنهای ساده برخوردارند. برای نتیجهی بهتر توصیه میشود در محتواهای مربوط به این بخش از تعداد کلمات کمتری استفاده کنید.
گجتها و میانگین تعداد کلمات محتواهای وبلاگی در این صنعت
با بررسی دو سایت بررسی گجت محبوب، Engadget و Gizmodo و با شمارش تعداد کلمات هر پست که حدود ۳۰۰ الی ۵۰۰ کلمه بدست آمده است، میتوان به این نکته پی برد که در این حوزه پستهای وبلاگی کوتاه نتایج بهتری ارائه میکنند.
این وبسایتها به جای ارائهی جزئیات پیچیده و ریز، نکات کلیدی، مانند ویژگیها، قیمت گذاریها، اشکالات و موارد مشابه را در ارتباط با گجتها به نمایش میگذارند.
میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگ مورد نیاز برای وبسایتهای بازاریابی و تبلیغات
موضوعات مربوط به این صنعت مطالبی با دقت و عمق زیادی را میطلبند، زیرا این صنعت دارای بازاری کاملا رقابتی است و بازاریابان در سراسر دنیا در حال رقابت برای ارائهی مطالب جدید هستند. میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگ شما باید دارای ۲۵۰۰ کلمه یا بیشتر باشند تا بتوانند یک وبلاگ جامع، آموزنده و دوستداشتنی را شکل دهند.
نتیجه گیری
میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگها، امروزه به یک بحث داغ در بازاریابی محتوایی تبدیل شده است. تنها مشکل موجود نبود یک عدد و رقم دقیق به عنوان میانگین است، تا بتواند تضمین کننده موفقیت استراتژی محتوا، برای بازاریابان و صاحبان وب سایتها باشد. تعیین میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگها، نیازمند درک صحیح و عمیقی از مخاطب هدف شما دارد. به دلیل نبود یک رقم دقیق، بهتر است به صورت آزمایشی، چندین طول مختلف را بررسی کنید تا متوجه شوید که برای مطلب شما چند واژه و چه اندازه طول محتوا، مناسب تر خواهد بود.
کیفیت محتوای شما، در میزان جذب مخاطبان بسیار مهم است. مقاله ای که ارزش محتوایی کمی دارد، هر چند بلند و طولانی نوشته شده باشد، نمیتواند اثر مطلوبی روی مخاطب بگذارد.
نوشته میانگین تعداد کلمات مطالب وبلاگ شما چقدر باید باشد؟ /شمارش تعداد کلمات محتواهای مرتبط با هر صنعت اولین بار در بازاریابی محتوایی و تولید محتوا گراف. پدیدار شد.